Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Trafós dugasztápra, ha ráírják. hogy 12 V 400 mA, akkor (elvileg) 400 mA rezisztív terhelésnél áll be a 12 V kimenő feszültség. Terhelés nélkül pufferen 17, de akár 19 V is lehet. Ebből kiszámolni, hogy pontosan mennyire fogja feltölteni az akkut, elég nehéz. Ráadásul még az se mindegy, hogy mikor készült az illető trafó, hány gramm. Nagyon jelentős eltérések vannak azonos feliratozásű trafók között primer és szekunder tekercsellenállásban (kínai spórolásban ). Így aztán még az is előfordulhat, hogy kisebb induló feszültséggel nagyobb töltőáramot fog adni, mert kevesebb esik a tekercseken.
Sok saját tapasztalat. Ezért ha valamit hasznosítani akarok, legelőször megmérem a primer tekercs ellenállását.
Az a 1,5VA legfeljebb egy ceruzaaksi csepptöltésére elég..
Egy autó elektronikái még kivett kulcsal is többet zabálnak, úgyhogy a lemerülést azzal a trafóval nem tudod meggátolni, nem hogy tölteni (v szintentartani). Idézet: „kivett kulcsal is többet zabálnak” Ez így nem teljesen igaz. Amikor kiveszed a kulcsot, akkor még elég komolyan fogyaszt a számítógép. Ha bezárod az autót, már jelentősen csökken a fogyasztás. Nem sokkal később "elalszik" a számítógép, csak a nyitás jelét váró elektronika aktív, ami már 100 mA alatti áramot vesz föl. Nem is volna életszerű ennél lényegesen nagyobb fogyasztás, hiszem még 100 mA is néhány hét alatt lenullázná az akkut.
Több számítógép, de úgy van ahogy mondod.
Saját tapasztalalat.
1,5 VA egy jól megválasztott trafóval elektronika nélkül 13,8 V-on (UPS-ek ezreiben a folyamatosan tartott feszültség) 108 mA. Ez már bőven meghaladja akármilyen autóakku önkisülését, hiszen ha több lenne, akkor "önerőből" is lenullázná magát az akku 3 hét alatt. 43 Ah-s akkuból (ekkora volt a Twingómban) 100 mA ~18 nap alatt kivenné a teljes kapacitást. Miközben nem jellemző, hogy hazaérkezéskor csutkára töltött akkuval teszem le az autót.
UPS-ek ezreiben nem leharcolt öreg autóakku van (7AH vs 60AH), ha hónapok alatt se merülne le a kérdező se kérdezett volna..
Csakhát a 100mA-es trafó az akkut nem 100mA-el tölti. Csak abban az időszakban, mikor már elérte a görbe az akku feszültségét, és addig, míg újra addig esik. Sem előtte, sem utána. Le is rajzoltam, lásd lenn.
Kis feszültségű trafóval, pláne, ha kis teljesítményű nagyon el tud húzódni a töltés. Szerencsétlen esetben ezek a "lökdösések" még az önkisülést sem fogják ellensúlyozni. Ezért érdemes: -vagy nagyobb feszültségű trafó (nagyobb a végfeszültség) -vagy nagyobb teljesítményű (abban a rövid időben is nagyobb áramot "pöcögtet") A kettő együtt volna a legjobb. A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2024
Szia! Most tettem fel a mini töltőt az akkura 18:30-kor és reggel ránézek, hogy mit alakított a 12.5V-os kapocsfeszültségen. A töltő 77.5mA-ral tud tölteni legalább is ennyit mutatott a műszerem 200mA-os méréshatárban. Ha kevés lesz akkor trafót cserélek ami legalább tudná azt a 100mA-t amit a kapcsolás átereszt az ellenálláson. A Led az most éppen parázslik amit nem tudok mire vélni. Lehet, hogy így kell neki működnie?
A műszered 200 mA-es állásban a méréshez 77,5 mV-ot levesz a töltőfeszültségből. Ez jelentősen befolyásolja a töltőáramot. Azt meg nem tudod, hogy műszer nélkül mennyi lenne a töltőáram.
szs: Idézet: „Csakhát a 100mA-es trafó az akkut nem 100mA-el tölti.” Csak akkor tudod meg, ha megméred.
Az UPS-ek töltési feszültséghatára csupán példa. Áramot nem említettem.
Az én primitív gyári fali 2 ceruza-aksis dugasz töltőm is 75mA-t ad..
Ha átkapcsolod a 2 A-es vagy nagyobb méréshatárra, igaz, nem látod a tizedeseket, de a méréshez kisebb feszültségesés tartozik.
Most reggel 7:30-kor 12.85V-t mértem az akkun.
Akkor nagyjából meg is vagy. A csepptöltésnek az a lényege, hogy kb. ezen a feszültségszinten tartsa az akkut akkor is, ha heteken át rajtahagyod. Ha ettől magasabb feszültségre töltöd az részben nem kívánatos, hiszen már 100%-on van, másrészt ahhoz nagyobb töltőáram is tartozik, ami annak a jele hogy a töltő már nem tölt hanem túltölt. Sőt, mivel általában 12,6V-ra áll be egy magára hagyott akku feszültsége, igazából a csepptöltéshez 12,65V is bőven elég, hiszen nem tölteni kell az akkut hanem csak szinten tartani.
Tehát 13óra alatt 0,35V-al bírta csak megemelni egy terheletlen aksi feszültségét..? Ez igen.
Vagy be volt kötve az autóba is?
Ez a gondolatmenet:
Idézet: „mivel általában 12,6V-ra áll be egy magára hagyott akku feszültsége, igazából a csepptöltéshez 12,65V is bőven elég” látszólag nem lenne rossz, csakhát az az akkumulátor, amelyik töltőre kötve 12,6-ot mutat, az a töltőről levéve sokkal kevesebbet fog. Nagyjából ezert is tanácsoltam a (legalább) 14V-ig töltést, hiszen az is (miután levesszük a töltőről) még jó akkunál is visszább esik úgy 12,6-13V körülire, nem is kell hozzá túl sok idő. A képen látható egy autóba szerelt feszültségmérés, (és ott is látszik, hogy még a 13,2V is mennyire látszólagos, ha a gyújtás máris 12,8-ra húzza -pedig egy Maruti-ban nincs eltúlozva a komputer, ami fogyasztana) de a saját töltőmről levéve is hasonlót tapasztalok. A 14V-ból pár óra alatt már 12,8 lesz. Akik a kisebb feszültségű puffertöltésre esküsznek, azok is 13,6V-on tartják a töltőn. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
Es most le is fényképeztem, hogy töltővel hogyan is van ez.
-Első képen be volt dugva a töltő. -A második képen úgy 10-15 mp-el utána, hogy kihúztam. Láthatóan mást (kevesebbet) mutat kikapcsolt töltésnél, mint rákapcsolt töltővel. Nem, nem vagyok szakértő -de autóakkuk márcsak ilyenek. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
Idézet: Nem. Azért tanácsoltad, mert kevered a szezont a fazonnal! Az az akkumulátor, amire ráteszek egy 12,6V-os töltőt, az akkor is annyit fog mutatni ha rajta van a töltő, meg akkor is ha leveszed róla. Mit nem lehet ezen érteni? Miért kell a túltöltést meg a napi használatot idekeverni aminek ehhez semmi köze? „ezert is tanácsoltam” Idézet: Ezt én is leírtam már pár napja, most leírod ugyanazt, de még így is ellenkezel a saját írásoddal is. „a saját töltőmről levéve is hasonlót tapasztalok. A 14V-ból pár óra alatt már 12,8 lesz.” Igen, azért esik vissza 12,8-ra, mert ott már 100%-ra fel van töltve!!! Onnan vajon hova kéne még a csepptöltőnek töltenie? Sehova sem kell, ott kell tartani! Épp ezért nem kell hozzá 14V hanem csak 12,6 vagy 12,7V. Úgy 30 éve csinálom ezt, nem csak itthon de csináltam a cégnél is, mármint szinten tartottam olyan akkukat amik heteken át nem kaptak töltést. Szóval ne nekem magyarázd már meg, hogy mi a csepptöltés, mert amiről te beszélsz annak ehhez semmi köze nincs! Igen, lehet tölteni egy akkut akár 15V-ig is, ha aztán egyből mész is vele, de nem akkor amikor állni fog még 3 hétig, mert tönkre fogod tenni! Végül és talán utoljára: a csepptöltés az arról szól, hogy az akkut egy adott (ez lehet 90 vagy 100%-os töltöttségi állapot is teljesen mindegy) szinten tartjuk hosszú időn keresztül, nem pedig arról, hogy megpróbáljuk 120%-ra tölteni.
Nem keverek semmit semmivel.
(Tulajdonképp te kevertél össze dolgokat. Meg hat nem figyeltél. Töltővel is megmutattam, nemcsak autós méréssel) Próbáld te is ki. Meríts le egy akkut (de igazán, ne csak látszólag) 11V-ig. Nyugalomban is annyi legyen, 10óra utan is. Majd tedd rá olyan töltőre, amelyiknek 12,6V a maximális feszültsége -semmiképp, egy pillanatra sem több. Aztán vedd le a sarukat, amikor már órák óta 12,6V-ot mutat. NEM fog az akku feszültsége 12,6-on maradni. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
Hanem mit csinál??? Akkor most én mondom, rossz hírem van, cseréld ki az akkudat. Ismét ki kell ábrándítsalak, tegnapelőtt vettem le a labortápról egy másikat, most mértem meg, 12,58V van benne (12,59-cel volt "töltve" azaz nem töltve hanem szinten tartva). Szóval de, ott marad. Nyilván nem a végtelenségig mert van neki önkisülése, szóval két hónap múlva már nem ennyi lesz a feszültsége.
És ugye ez soktényezős dolog, nem mindegy milyen akku, mekkora kapacitású, stb.
Javaslom lezárni ezt a sok oldalon keresztül folyó győzködést. A résztvevők tudni vélik az igazságot (természetesen mindenki a sajátját), és ha nem akarnák erről minden áron meggyőzni a másikat, akkor mindenki nyugodtabban aludhatna.
Most már olyan az egész, mint amikor a homokozóban a gyerekek a dömperjeiket méregetik egymáshoz. Vannak ettől nagyobb gondok is az életben.
Én mondjuk igazoltam is az állítasom, nem voltam rest lefényképezni a töleskori, es a töltés nélküli állapotot. Meg is mutattam.
Én nem javasolnam (de eez teged nem kötelez )
Azert fórum, hogy megbeszéljük. Hogy érveljünk. Hogy (ha kedv is van hozzá) kísérletezzünk is talán. Nekem nincs bajom azzal, ha ellentmondanak. Még mérek is, meg is mutatom. Persze, holnaptol már nekem is vege az aranyéletnek, dolgozni megyek. Sajnálatomra nem annyira fogok ráérni.
Miért van az, hogy rajtad kívül minden UPS gyártó 13.5 - 13.7 V-on tartja az akkukat készenlétben?
Kaptál egy lájkot, mert már én is rosszul vagyok.
Szia!
Ennek a játék "műszernek" van a hátsó részén egy picike trimmer, azzal lehet beállítani, hogy nagyjából pontos legyen a kijelzett feszültség érték. Eléggé érdekes, ha 12 óra állásidő után még 13,2 V az akku kapocsfeszültsége az autóban. A következő hozzászólásodban a töltőről levéve már csak 12,8 V-ot mértél. (Feltételezem, az egyiket az autóba beépítve használod, a másik egy "mobil".) A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
Nem nézted vegig a négy képet Meg azt sem olvastad el, hogy a 13,2 is csak látszólagos. Rögtön 12,8 lezt,ahogy "gyújtás" helyzetbe került. De az egy szinte új akku volt -es a 12,7-12,8 egy napi használatú kocsinal, jó akkuval nem meglepő. Persze, ha nem Marutit nézünk, akkor kicsit másabb. Tudom, hogy van trimmer, be is állítottam. Sőt, az árammérő részének is van trimmer, de azt abban az autóban nem használtuk. Ha jól elolvasod a két hozzászólast, akkor láthatod azt is, hogy az elsőben autóba épített van. A másikban pedig egy akkutöltő mérőkéje -először töltés közben, második képen töltő kikapcsolva -miközben mindkét esetben rá van kapcsolva az akku. Nem tudom, az mennyire "mobil". 30AH-s akku, és az a töltő, amiről írtam is. Azt is, hogy abban milyen trafó van, és azért is olyan kevés áramot ad, amilyet.
De igen, végignéztem, sőt az egész fölösleges hitvitátokat elolvastam.
Mi az, hogy látszólagos? Ha a műszer pontos, akkor a töltés befejezése, autó leállítása után 10-20 perccel állandósul a savsűrűség, és nem 13,2 V, hanem kb. 12,7 V a nyugalmi feszültség. Ez egyszerű kémia.
Hát, mivel az a szegeny Maruti már reg nincs meg, ezert nem tudom leellenőrizni, miért is csinálta úgy akkor, amikor fényképeztem. En siman belenyugodtam abba, hogy a járó motornal jol mutat (azt ellenőriztem is), meg hogy a 12,8-at is jol mutatta. Hogy azt a 13,2-t miert csinalta, azt nem tudhatom, azert is mondom, hogy látszólagos.
Akkor (több eve) valakinek lefényképeztem, azt a képet kotortam most elő. De akkor koncentráljunk a mai, friss fényképemre. Ami a töltesről készült. Abban mi a hiba? Azt könnyű kijelenteni, hogy hitvita -de a mai mérésem is az? En azt hittem, itt nemcsak tekintélyből lehet beszélgetni, mérni, érvelni szabad... A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2024
|
Bejelentkezés
Hirdetés |