Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
Adatgyűjtés a motor romjából. Idő, türelem, kézügyesség.
A rézhuzal a probléma, na meg persze a menetszám sem kevés.
Amennyi kell bele, annyi akad akármelyikünknél. A meneteket megszámold, annyira csak nem égett szét.
Az az érdekes, hogy nem látom, hogy hol égett szét. Csökkent sebességgel forog a motor mindhárom fokozatban de nincs benne erő. Nem a 1,5uf a hibás azt cseréltem, és nagyon melegszik a vastest is.
Majd meglátod, ha bontod. Ugye nem elektronikus fokozat/fordulatszabályzású?
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2024
Esetleg nézd meg a kivezetések állapotát. A napokban javítottam az egyik álló ventilátorunkat, amit alu huzallal tekercseltek, és 3 fokozatú. Egy kötés kivételével mindegyik rossz volt. Az alu huzalok lassan "elfogytak" a forrasztás mellett, és nem volt normális kontakt. Mondjuk ez a ventilátor már nem is forgott egyáltalán, de ha a segédfázisban van ilyen hibád, akkor talán az is magyarázza a jelenséget.
Néha pár csepp olaj csodákra képes.
Nem elektronikus... de látok ilyeneket... Azok hamarabb leégnek ?
A kivezetések rendben vannak, kimértem őket és kb. még jó is az értékük..
A lapát könnyen forog, a csapágyak jók !
Nem, hanem akkor lehetne annak a hibája is.
Furcsállom, hogy ezeket is tekercselik már aluval. Annyit tudok, hogy az alu egyik baja, hogy a réznél jelentősen alacsonyabb olvadáspontja miatt hő hatására a vékony huzal azonnal megszakad. Ha tehát valamilyen zárlat keletkezik, akkor még azelőtt megszakadhat, hogy leégne.
Ezeknél a motoroknál a triakos fázishasítós szabályozó, alkalmazható a fordulatszám szabályozásra ?
Még az, de ezekben a ventilátorokban nincs olvadóbiztosíték. Lehet, hogy az alu-huzal látja el a túláram védelmet ?
Hogy valami hasznosat is próbáljak megosztani, csatoltam a legközelebbit amit találtam az áttekercseléses ügyben, hátha valaki másnak is hasznos lehet.
A Jáger Viktor tekercselő videójában egy 1,5 kW-os motort tekercsel, 0,8 mm-es huzallal 52 menetet számol és ez egyezik a saját katalógusában írtakkal. A mellékelt táblázat ugyanezt az átmérőt adja, de 53 menetet ír. Ez alapján azt gondolom elég jó. Annyi a bibi, hogy a forgórész méretekről nem szól semmit, de azt gondolom annyira szabványosak ezek, hogy bízhatok abban, hogy az én motoromhoz is jók lesznek az adatok. Itt tartok.
Kis teljesítményű, és állandó terhelésű motoroknál még csak csak, mindenesetre nem igazán korrekt a megoldás.
Ez az eset az ún. slip szabályzás, de óvatosan kell vele bánni, az aszinkron motor nyomaték-fordulatszám jelleggörbéje miatt.
Itt a könyv a kezemben. Nincs benne olyan fejezet:
Áttekercselés 1 fázisról 3-ra. Vagy: 3 fázisú motor áttekercselése 1 fázisra. Hát az nincs. Csak: az ismeretlen motor áttekercselése 3 fázisra.
Annyit mondjon meg valaki, hogy a triakos szabályozó árt az aszinkron motornak ?
Valahol ebben a galaxisban kell lennie számításnak ismert adattal rendelkező egy fázisú motor áttekercselése 3 fázisra. Én megkeresném, jobbnak gondolom...
De így mulat egy magyar úr, lehet tobzódni nem igaz, hogy 2-3 újratekerést ne érne meg és egyszer csak jó lesz. A hobbinak ára van, szoktuk mondani.
Nem minden 1 fázisú motor tekerhető át 3 fázisúra, póluspárok függvénye.
Nyilván. De most konkrét ügyben fárasztjuk magunkat...4 pólusú motor 36 horonnyal.
Kérdezzük meg a AI-t !
Sertéstelepen találkoztam gyári triakos szabályozóval egyfázisú segédfázisú motorokhoz, elszívó ventilátorokhoz. A szabályozás nulla állapota sem volt nulla fordulat és a gyújtás a szinusz csúcspontján indult. A hűtést fokozta a használat jellege - elszívó motorok.
Tehát nem szabad törekedni az álló illetve nagyon alacsony fordulat beállíthatóságára. A triakon snubberek, RC + VDR kell.
AI : Mivel a motornak 36 hornya van, és asszinkron motor, valószínűleg kétpólusú motorról van szó. A kétpólusú motorok a leggyakoribbak az egyfázisú motorok között.
Az áttekercselés lehetséges !
Nem fog leégni ?
Én is csináltam triakos vezérlést 1 fázisú motorhoz hasonló célra. A trükk az volt, hogy csak a fő fázis volt vezérelve a triakkal a segéd fázis a kondin keresztűl direktben kapta a 230V-ot. A segédfázist azért kell direktbe kötni, hogy kis fordulaton is el tudjon indulni.
A triak a fő fázishoz a nullátmenethez képest 3,5mS ... 9,2mS tartományban volt kapcsolva. A 3,5mS-nél bekapcsolva 100% volt a fordulat, a 9,2mS-nél pedig a minimális (kb. 10%). Ez a megoldás ventillátornál jól müködik, de nem minden terhelés fajtára alkalmas.
A sertéstelepen egy hodályban 8 venti volt, ott nem csináltak tekercselés szeparációt, szabályozták ahogy volt. Én A1-es alu tokozatba szereltem amiket én gyártottam pótlásként és elemeltem a faltól 10-20mm-ert. Szégyenszemre kivittem a szkópomat, mert nem értettem, a saját, izzónál jól működő szabályozás miért nem jó a gyári meg igen.
És mi lett ?
kralg írta:
Idézet: „egyfázisú 4 pólusú” Szabályozásról: A szabályozott motort el kell látni hővédelemmel, esetleg pót - ventilátoros - hűtéssel is. Másolás egy szakirodalomból: "Természetesen a fordulatszám köbével arányos teljesítmény növekedéssel vagy csökkenéssel számolnunk kell." A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2024
Jó lett, ugyanúgy jól működött, mint a gyári szabályozó.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |