Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
 
Témaindító: zgancs, idő: Szept 30, 2007
Lapozás: OK   16 / 18
(#) granpa válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 15, 2024 / 1
 
Adatgyűjtés a motor romjából. Idő, türelem, kézügyesség.
(#) kalmi.kalmi válasza granpa hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
A rézhuzal a probléma, na meg persze a menetszám sem kevés.
(#) granpa válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Amennyi kell bele, annyi akad akármelyikünknél. A meneteket megszámold, annyira csak nem égett szét.
(#) kalmi.kalmi válasza granpa hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Az az érdekes, hogy nem látom, hogy hol égett szét. Csökkent sebességgel forog a motor mindhárom fokozatban de nincs benne erő. Nem a 1,5uf a hibás azt cseréltem, és nagyon melegszik a vastest is.
(#) granpa válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Majd meglátod, ha bontod. Ugye nem elektronikus fokozat/fordulatszabályzású?
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2024
(#) Peter65 válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Esetleg nézd meg a kivezetések állapotát. A napokban javítottam az egyik álló ventilátorunkat, amit alu huzallal tekercseltek, és 3 fokozatú. Egy kötés kivételével mindegyik rossz volt. Az alu huzalok lassan "elfogytak" a forrasztás mellett, és nem volt normális kontakt. Mondjuk ez a ventilátor már nem is forgott egyáltalán, de ha a segédfázisban van ilyen hibád, akkor talán az is magyarázza a jelenséget.
(#) proba válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Néha pár csepp olaj csodákra képes.
(#) kalmi.kalmi válasza granpa hozzászólására (») Júl 16, 2024 / 1
 
Nem elektronikus... de látok ilyeneket... Azok hamarabb leégnek ?
(#) kalmi.kalmi válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
A kivezetések rendben vannak, kimértem őket és kb. még jó is az értékük..
(#) kalmi.kalmi válasza proba hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
A lapát könnyen forog, a csapágyak jók !
(#) granpa válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Nem, hanem akkor lehetne annak a hibája is.
(#) kralg válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Furcsállom, hogy ezeket is tekercselik már aluval. Annyit tudok, hogy az alu egyik baja, hogy a réznél jelentősen alacsonyabb olvadáspontja miatt hő hatására a vékony huzal azonnal megszakad. Ha tehát valamilyen zárlat keletkezik, akkor még azelőtt megszakadhat, hogy leégne.
(#) kalmi.kalmi válasza granpa hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Ezeknél a motoroknál a triakos fázishasítós szabályozó, alkalmazható a fordulatszám szabályozásra ?
(#) kalmi.kalmi válasza kralg hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Még az, de ezekben a ventilátorokban nincs olvadóbiztosíték. Lehet, hogy az alu-huzal látja el a túláram védelmet ?
(#) kralg válasza kralg hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Hogy valami hasznosat is próbáljak megosztani, csatoltam a legközelebbit amit találtam az áttekercseléses ügyben, hátha valaki másnak is hasznos lehet.

A Jáger Viktor tekercselő videójában egy 1,5 kW-os motort tekercsel, 0,8 mm-es huzallal 52 menetet számol és ez egyezik a saját katalógusában írtakkal. A mellékelt táblázat ugyanezt az átmérőt adja, de 53 menetet ír. Ez alapján azt gondolom elég jó.

Annyi a bibi, hogy a forgórész méretekről nem szól semmit, de azt gondolom annyira szabványosak ezek, hogy bízhatok abban, hogy az én motoromhoz is jók lesznek az adatok. Itt tartok.
(#) pucuka válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 16, 2024 /
 
Kis teljesítményű, és állandó terhelésű motoroknál még csak csak, mindenesetre nem igazán korrekt a megoldás.
Ez az eset az ún. slip szabályzás, de óvatosan kell vele bánni, az aszinkron motor nyomaték-fordulatszám jelleggörbéje miatt.
(#) ötfelezős válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Itt a könyv a kezemben. Nincs benne olyan fejezet:
Áttekercselés 1 fázisról 3-ra.
Vagy:
3 fázisú motor áttekercselése 1 fázisra.

Hát az nincs. Csak: az ismeretlen motor áttekercselése 3 fázisra.
(#) kalmi.kalmi válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Annyit mondjon meg valaki, hogy a triakos szabályozó árt az aszinkron motornak ?
(#) Ódenka válasza ötfelezős hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Valahol ebben a galaxisban kell lennie számításnak ismert adattal rendelkező egy fázisú motor áttekercselése 3 fázisra. Én megkeresném, jobbnak gondolom...
De így mulat egy magyar úr, lehet tobzódni nem igaz, hogy 2-3 újratekerést ne érne meg és egyszer csak jó lesz.
A hobbinak ára van, szoktuk mondani.
(#) kalmi.kalmi válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Nem minden 1 fázisú motor tekerhető át 3 fázisúra, póluspárok függvénye.
(#) Ódenka válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Nyilván. De most konkrét ügyben fárasztjuk magunkat...4 pólusú motor 36 horonnyal.
(#) kalmi.kalmi válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Kérdezzük meg a AI-t !
(#) Ódenka válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Sertéstelepen találkoztam gyári triakos szabályozóval egyfázisú segédfázisú motorokhoz, elszívó ventilátorokhoz. A szabályozás nulla állapota sem volt nulla fordulat és a gyújtás a szinusz csúcspontján indult. A hűtést fokozta a használat jellege - elszívó motorok.
Tehát nem szabad törekedni az álló illetve nagyon alacsony fordulat beállíthatóságára.
A triakon snubberek, RC + VDR kell.
(#) kalmi.kalmi válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
AI : Mivel a motornak 36 hornya van, és asszinkron motor, valószínűleg kétpólusú motorról van szó. A kétpólusú motorok a leggyakoribbak az egyfázisú motorok között.

Az áttekercselés lehetséges !
(#) kalmi.kalmi válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Nem fog leégni ?
(#) majkimester válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Én is csináltam triakos vezérlést 1 fázisú motorhoz hasonló célra. A trükk az volt, hogy csak a fő fázis volt vezérelve a triakkal a segéd fázis a kondin keresztűl direktben kapta a 230V-ot. A segédfázist azért kell direktbe kötni, hogy kis fordulaton is el tudjon indulni.

A triak a fő fázishoz a nullátmenethez képest 3,5mS ... 9,2mS tartományban volt kapcsolva. A 3,5mS-nél bekapcsolva 100% volt a fordulat, a 9,2mS-nél pedig a minimális (kb. 10%).
Ez a megoldás ventillátornál jól müködik, de nem minden terhelés fajtára alkalmas.
(#) Ódenka válasza majkimester hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
A sertéstelepen egy hodályban 8 venti volt, ott nem csináltak tekercselés szeparációt, szabályozták ahogy volt. Én A1-es alu tokozatba szereltem amiket én gyártottam pótlásként és elemeltem a faltól 10-20mm-ert. Szégyenszemre kivittem a szkópomat, mert nem értettem, a saját, izzónál jól működő szabályozás miért nem jó a gyári meg igen.
(#) kalmi.kalmi válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
És mi lett ?
(#) Ódenka válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
kralg írta:
Idézet:
„egyfázisú 4 pólusú”

Szabályozásról:
A szabályozott motort el kell látni hővédelemmel, esetleg pót - ventilátoros - hűtéssel is.

Másolás egy szakirodalomból:
"Természetesen a fordulatszám köbével arányos teljesítmény növekedéssel vagy
csökkenéssel számolnunk kell."
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2024
(#) Ódenka válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 17, 2024 /
 
Jó lett, ugyanúgy jól működött, mint a gyári szabályozó.
Következő: »»   16 / 18
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem