Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Udw
ebben mar nem vakumos hanem csak roppsulyos szabalyzasu eloszto van. Maga az eloszto minden tartozekaval zsir uj. Viszont a motor nagyon erzekeny az elogyujtasra 1fok elteres is melegedest okoz. es igy eleg nehez pontosan beloni stobbosztokal. Ezert szerettem volna egy modernebb pontosabb megoldast talalni ra. hallotam mar errol a pc-s dologrol regebben es most ezt keresnem. Koszi a valaszodat
A röpsúlyos szabályzás minden elosztóban alapból benne van,a vákuumos a +. Az az 1° nekem eléggé hihetetlen megszakitós gyújtásnál. Arról nem is beszélve,hogy csak ellenőrizni tudod a gyújtási időpontot,a röpsúly nyitási jelleggörbéjét csak a rugóerő módositásával tudod befolyásolni,az meg elég macerás próbapad nélkül. Az alapelőgyújtást meg hiába állitod be hajszálpontosra a motor üzemét az befolyásolja a legkevésbé. Javaslom az előzőekben emlitett tranzisztoros gyújtás megépitését,igy a megszakitó prellje is kiküszöbölhető.
Üdv
Igen ez igy van. letezik hozza teljesen elektronikus jelados gyujtas is. De en ezt szeretnem igy allitani. Ezert keresem hozza ezt a dolgot
Van egy kis gondom a tirisztoros gyújtásommal (Simson). Saját építésű elektronikája van, semmi extrával. A jeladó egy hall ic. Szépen működött a rendszer, 2000km-en át, mentem vele a Balatonra, Simsonális, mindezt Debrecenből. Fájlmellékletben láthatjátok az elektronikámat! Aztán ismét hosszabb útra indultam, még el sem hagytam a várost, amikor meghalt a gyújtás. Pótelektronika bele, megyek 2km-t, megint leállt! Hosszas hibakeresés után rájöttem, hogy a dióda (BY299) ment tönkre, amelyik egyenirányítja a gerjesztőtekercset, de mindkettő elektronikában! Jólvan mondom, ha nem bírja, kap valami mozdonydiódát! Beleraktam mindkét elektronikába egy-egy 8A 800V-os diódát To220-as tokozással. Mentem 170 km-t probléma nélkül, megint túra lett volna, amikor ismét leállt! Szokásos pótelektronika bele, hogy hazamegyek azzal, mert ez így nem lesz rendben, hogy kivagdossa, ha kedve szottyan. Pótelektronika 1km után beszart! Mondom magamban, jól hazavittél te motor, tolhattam 2 órán át a város másik végéből.
Gondoltam, hogy ez csak a kisipari gerjesztőtekercs hibája lehet! A pótelektronikán kezdtem dolgozni, mert az gyanúsan hamarabb megy tönkre, mint a másik. Pedig csak annyi különbség van, hogy ebben 680nF 600V-os, a másikban meg 1µF 600V-os a kondi. Kicseréltem a tekercset, új diódával próba, már direkt gyengébb 1N4007-essel, bár annak is bírnia kellene (1000V), hogy hamarjában dőljön el, a tekercs-e a hibás. Beindul, gázfröccs, leáll, szikra nincs, dióda halott. Trafó csere, új dióda, gázfröccs, vége. Tirisztor csere TIC126-ról BT151(500V)-re, új dióda, gázfröccs, vége. A kondenzátor okozhat ilyet? A kondi ilyen: Kép: Hivatkozás Persze az 1 mikrós nagyobb. Tudnátok mondani valami okosat!?
csá
lehetségesnek tartom hogy azért nyiffan ki állandóan a diódád,mert ez a CDI váltóáramú féle, azaz a tirisztor kikapcsolása után a kondenzátor áttöltődik negatív feszültségre, ha ebben a pillanatban a töltőtekercs pozitív fesz ad, akkor a diódán elég szép áram folyik, ami hosszútávon biztosan kinyírja! egyetlen dióda beintegrálásával megszüntethető ez a hibalehetőség: a gyújtótrafóval párhuzamosan be kell tenni mégegy BY299 et aód a 31 es pontra, katód a 15 ös pontra. ezzel nemcsak, hogy megbzhatóbb lesz, de nagyobb, egyenáramú szikrát fog adni, a kondi töltőáramát nem korlátozza a gyújtótrafó ellenállása, induktivitása, így gyorsabban feltöltődik... egyébként a töltőtekercs negatív félperiódusát sem ártana beterhelni vagy rövidrezárni.. csá
Anód a 15-re,katód a 31-re. Egyébként jó ötlet,és a tirisztorral antiparalellt meg kivenni.
ja tényleg.. igazad van fordítva kell az a dióda..
tegnap este már kicsit ki voltam nyúlva.. aztán ma eszembejutott, hogy a tirivel párhuzamos diódát is ki kéne szedni, mert úgyse csinál semmit.. kössz a javítást csá
Köszönöm a válaszokat! Azt hiszem meglett a gond! Az egész kálvária úgy kezdődött hát, hogy beállítottam a tekercshézagot a motoron, mondván ne álljon már 1mm-re a lendkeréktől a tekercs. Belőttem, hogy a tekercs éppen nem súrolt be, kész. Ezután kezdődtek a fentebb leírt problémák! Most javítottam ezt, és sokkal jobb lett!
Gulyi! A töltőtekercs negatív félperiódusával mit kezdjek? Miért rossz az, ha ott van?
Az a baj a negativ félperiódussal,hogy nem használja a gyújtás és igy nincs terhelése. Emiatt nagy fordulatoknál megemelkedik a feszültség a negativ periódusban és a tekercs átüthet-menetzárlatos lesz,egy idő után. A jelenség fokozottan érvényes az általad irt "légrés nélküli " üzemre.
Az mitől lehet, hogy a kollegának volt 2000 problémamentes km-e, utánna meg sorozatban csapja szét az áramköröket?
Én is a mex által közölt áramkörrel járok. Egy ízben futottam bele egy olyan gondba, hogy a jelútba kötött 10mikrós kondi átment rövidzárba, így a túl erős jel kiakasztotta a tirisztort (legalábbis erre jutottam...). Azóta egy 4V_1,3W zenert is beépítettem védelemként a test felé. Szóval a kérdés: Mekkora biztonsági ráhagyással ésszerű ezeket az áramköröket építeni? 40%? 200%? És ez vonatkozzon a feszültségre és az áramerősségre egyaránt?
mezoasnak a problémát a generátor "megjavítása" okozta.
a légérs csökkentése miatt sokkal nagyobb áramok folhattak a kritikus időpillanatban, ez meg ugye rendesen megnyönyörgette a diódát, ami kénytelen volt feladni.. mielött méretezni kezdenél mérni kellene szkóppal a jeladó jelalakját, feszértékeit alacsony és magas fordulaton (+ ellenállása). ha megvan, hogy milyen a jel, és milyet kell belőle kreálni, akkor lehet gondolkozni. így kellene az enyémet úgy méreteztem hogy kb 3V--30V os bemenő jeladófeszig működjön.. csá
Sajnos nincs szkópom, sem különösebb elektronikai tapasztalatom. Ahogy szoktam mondani kottából dolgozom, ha ilyen problémával találkozom. mex kottája tökéletes. Még az én agyammal is megértettem, pedig...
A légrés nálam is problémás volt. Elég kicsi. Teljeshullámú egyenirányítással és vasmagkeresztmetszet csökkentéssel tudtam beállítani, hogy ne szaladjon meg a fesz.
Megnyönyörgette a diódákat XD!
Légrés nélküli üzem, hmm, írja mex... Az az igazság, hogy az alaplapon a másik két tekercs jelenleg is úgy áll, hogy "csak ne súroljon be". Az egyik ilyen tekercs egy 42W-os gyári világítót., tehát nem ringy-rongy kisipari. A gyári kapcsolás szerint erről ment a 35/35-ös halogén, az 5W-os helyzetjelző és egy 2W-os visszajelző is, megspékelve az egész egy fesszabályzóval a halogén érdekében. Na erre a tekercsre most egyes egyedül a halogénizzó van rákötve, semmi védelem. Mondhatni a fénye lehetne jobb is. Egyébként megdelejeztettem lendkereket télen, ettől nőtt is a fényerősség, de nem eléggé. Lehet, hogy el kellene vinnem még egy körre? Nem válaszoltatok, hogy a negatív félperiódussal mit műveljek!!
tehát
mégegyszer megdelejeztetni a lendkereket fölösleges, jobb nem lesz tőle.. 2 dolgot tehetsz a nagyobb fényerőért: egyszer a világítótekercs(ek)et is kihézagolod "légrés néléküli üzemre" ha még ekkor is kevés, akkor kisebb izzót teszel be (+ egy stabot vagy izzóvédőt..) (a túl nagy izzó túlságosan beteheli a generátort és fény se lesz meg hatásfok se, a kisebb néha jobb..) a gyújtótekercs negatív félperiódusát egy soros R-D taggal (vagy kegyetlenül csak egy Diódával) kellene söntölni. inkább rajzolok .. Idézet: „(vagy kegyetlenül csak egy Diódával)” Szintén ezt javaslom. A világitással kapcsolatban:esetleges vasmagméretnövelés nem jöhet szóba?
üdv mindenkinek! lenne egy kérésem: valaki megtudná mutatni(betudna linkelni) egy kapcsolási rajzot a babetta tirisztoros egységéről? értékek, stb... ja és mégvalami! a babetta tirisztoros egységéhez(gyári ) hol lehet kábelsarut kapni?csak úgy mégis ha már megcsinálom, rakok rá rendes 6.3 as tűzősaru csatlakozót köszi
nah megszereztem a szükséges mennyiségű trafólemezt keresztapám megoldotta a reptérről hétvégén megkapom, szerdán megy be a suli műhelybe, bele 2 bika átmenő furat mind a 40 lemezbe, befogni az esztergába, és kialakítani a külsőrészt, aztán belsőrész, aztán marózás, és végén méretre reszelése a csévetesteknek..ez legalább 2 műhelyfoglalkozás, + a mágnestest + közdaram:S a fejleményekről majd tájokaztatlak titeket
Ööö, növelni kellene a vasmag méretét? Most bent van egy 42W-os tekercs, rajta a 35W-os izzó. Gyenge a fénye, pedig delejeztettem. Dani bácsi (M-Magnet), aki delejzte, el volt szörnyedve, hogy ilyen legyengült lendkereket még nem pipált. Vajon ő szépen feldelejezte fullosra, vagy csak a szokásos 10 percet adta meg neki, azt nem tudom. Ezért gondoltam, hogy mégegyszer elvinném (1000Ft), aztán hátha megjönne az egészséges fényerő...
Tegnap rámértem egy analóg műszerrel a gerjesztőtekercsemre. Kíváncsi vagyok a véleményetekre! Fordulaton: 400V (kb. 5000rpm). Alapjárat: 100V. Rúgásra: 150V.
hát ezek az értékek szerintem rendbenvannak..
Eszembejutott valami..van valakinek egy kapcsolási rajza egy olyanfajta stobiról amivel a gyujtást szokták beállítani? köszi előreis
Helló!
Tudok egy ilyen strobit, de LED-es... (kapcs rajz mellékelve) Nem tudok róla semmit, mert nem próbáltam még ki. Részletesebben a www.gylab.hu oldalon olvashatsz róla (azon belül: Termékek->Strob)
Múltkor szó volt a biztonsági ráhagyásos tervezésről... Minap a saját b@alf@szságom miatt kb 20 percen keresztül ment a generátorom teljes zárlatban. Minden kibírta, a tekercsek és az elektronika is. Jól vizsgázott, lehet, hogy egy atomvillanást is túlélne
(Ne kérdezzétek mi történt, ahogy azt se, hogy miért nem volt benne biztosíték )
Én egyszerűbb strobit ajánlok! Hátránya, hogy a gyenge fénye miatt sötétben lehet csak vele dolgozni (este, pokróc alatt, stb.).
Hozzávalók: -2m koaxkábel -egy glimmlámpa fáziscerkából, kapcsolóból, boltból -némi vezeték Összeszerelés: A glimmlámpát ráerősíted a koax kábel egyik végére, értelemszerűen egyik lábát a központi érre, másikat a harisnyára. A kábel másik végét vesszük kezelésbe, a központi érre ráforrasztunk egy kb. 20cm-es hajlékony vezetéket, ennek a szabad végét leblankoljuk, ezt kell majd a gyertyára ráaggatni és utána rádugni a gyertyapipát (ezért kell hajlékony drót). Kész van!
Üdvözlet!
Segítsen ki információval valaki legyen szíves. Mex féle CDI gyújtással furikázok. töltő fesz üzeki fordulaton 350-450 volt (560 a maximum), berugáskor 120-140 volt, alapjáraton 100-120 volt. Ez eddig ideálisnak mondható. Trafóm egy Ducatti CDI trafó. A gép első rúgásra indul, megy, tehát a kérdés pusztán elméleti: Miért nem látom a szikrát? Ha nagyon leárnyékolom, illetve teljes sötétségben látom egy kicsit, de alig-alig. Azért érdekes, mert a mágnesgyújtás esetében ennél sokkal jobban látható szikrával sem mindig indul a masina, ezt meg szinte nem is tudom megállapítani, hogy van e gyújtás és mégis pöccre indul a gép. Mi az oka a láthatatlan szikrának? Köszönöm
Némi magyarázatot ad a két gyújtásrendszer különbözősége. A mágnesgyújtás hosszabb idejű szikrát ad,igy a fénye is látszólag nagyobb (bár lehet,hogy a teljesitménye kissebb)
A tirisztoros intenziv,de nagyon rövid idejű szikrát ad,de ez nagyon trafófüggő. A feszültségértékeket hol mérted és milyen műszerrel? Mekkora kapacitású a gyújtókondi? Van ellenállás a gyertyapipában? Milyen menetszámú a tekercsed? Kicsit sokallom azt az 560V-ot. Az alapjárati feszültséget meg keveslem. Gyári tekrencek egy része úgy van méretezve,hogy a szélsőségesen nagy feszültség kialakitását maga a tekercs induktivitása korlátozza,a nagyobb fordulatok tartományában inkább csökken a feszültsége.Extrém nagy fordulatszámot nem is lehet elérni az ilyen tipusú tekerccsel,mert egyszerűen annyira lecsökken a kondit töltő fesz,hogy elégtelen energia jut a trafóra és kihagy a gyújtás. Ennek is megvan az ellenszere,de ez már külön témakör.
Ha jóltudom, ezt hívják terhelésfüggő tekrecsnek? Hétvégén kaptam meg az alapanyagokat a gyujtásomhoz.
Szaktanárom adott egy nagyon jó ötletet a vasmag elkészítésére: CAD programozás kell és a suli marógépén megcsinálhatom csak még nemtudom mekkora a legkissebb átmérőjű maró.. de lehet előmunkálom esztergán, hogy addigis haladjak. Csak akkor nemtudom hogy honnan induljon a gép:S nade majd kiderül.
Lemondtál a vizzel vagy lézerrel történő darabolásról?
Heló! remélem valaki tud nekem segíteni abban, h találjak egy babetta tirisztoros gyújtásvezérlőhöz kapcsolást (aki nem tudaj: az a kis fekete dobozka a jobb oldalán, 4 lába van) szeretném minnél olcsobban megúszni, mert elég drága sztem.
Fater mondott tán ijet, h van benne pár kondi meg tirisztor, és párszáz ft-ből ki is jönne! ELŐRE IS KÖSZI!
Ezért harapni fognak a modik Nézz körül a motorgyújtás topikba, ott van rengeteg féle elektronikus gyújtás, többek közt a babié is.
1. tanulj meg normális fórumcímet írni
2. keresd meg a legözelebbi motoros boltot, 2.000 alatt vadiújat adnak |
Bejelentkezés
Hirdetés |