Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Éteres vízhőfokmérő átalakítása elekronikusra
Lapozás: OK   1 / 2
(#) totipityu hozzászólása Szept 19, 2007 /
 
Sziasztok!!!
Nos ismét egy jó kis gondolkoznivalóval érkeztem. Szóval Egy régi jármű vízhőfokmérőjét szeretném átalakítani elektronikusra. Miért is? Mert mindegyikből elszökik az éter, és felújítása nem éppen kivitelezhető. Miért nem rakok bele másét, hát mert akkor nem lenne eredeti, és akkor minek is az eszünk...
Na szóval első nekifutásra azon spekulálok, hogy a gyári tokba bújtatnék egy Deprezt, meg valami hőfokgombát vennék. A gondom csak az, hogy adott a gyári számlap beosztása, aminek megfelelően kellene kalibrálni a ketyerét. Ja és a deprez nem nagyon érzékeny a rezgésre, ingázna a mutató???
(#) Moderátor hozzászólása totipityu hozzászólására (») Szept 19, 2007
 
cím javítva.
(#) dcsabi hozzászólása Szept 19, 2007 /
 
vannak deprez műszerek autókba PL: régi ezeröcsi-be,
Skoda 120-ba ezek kör alakuak, és általában a mutató csillapított, mechanikusan is és nem rezeg. Szerintem pt100-al rokonságban lévő hőérzékelővel könnyü dolgod van. Vagy ha szerencséd van egy az egyben a hőfok adó és a műszer összepasszol csakbe kell kötni, úgy ahogy
a "másik kocsiban" volt.
(#) totipityu válasza dcsabi hozzászólására (») Szept 19, 2007 /
 
Értem amit írsz, sokat agyaltam rajta, de sajna nem tudom megoldani, mert elég kötött a helyzet. A skálázás elég összevissza, gondolom a tágulás miatt csinálták így. Na bármi szóbajöhet, lényeg hogy a mutatónak ezeket az értékeket kell jeleznie...
"kép mellékletben"
(#) AtomCity válasza totipityu hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Szia!
Szerintem csináld meg digitálisra!
4 digites LCD + ICL7106 + 1N4148... (az ami itt HE-n fent van)
Vagy csinálhatnád 2x16 -os lcd-vel, pl a fölső sorba a hűtővíz hőmérséklete, pl az alsóba meg az olaj hőmérséklete kerülhetne, és ezt egy pic-kel, ha értessz hozzá... ha nagyon értessz hozzá akkor 4x16 -os lcd és kiirathatnád még a sebességet és a motor fordulatszámát... :yes:
Remélem tudtam segíteni vagy támpontot adni!
Üdv
(#) totipityu válasza AtomCity hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Ez is egy nagyon jó megoldás lenne, de sajna nem tehetem, mert akkor oda az eredetiség. Az ötvenes években sehol-sem volt LCD. Ezért írtam hogy meg van kötve a kezem...
De nem létezik hogy ne lehetne megoldani eredeti számlappal...
(#) ferci válasza totipityu hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Először mérd meg, hány mA-rel megy a képen látható műszered, hogy mégis tudd vagy tudjuk.

Elvi és gyak. megoldás:
- pl. 7810-zel stab fesz a méréshez;
- 78L05-tel ( vagy más akármivel ) 5 mA-es áramgenerátor egy Ni-100-as ellenálláshoz ( lineáris ), az 1k változtatásával állítsd be az 5 mA-t;
- erősítés;
- zenerrel eltolt mérés - 3v3...4v7-es típus.
Az erősítést az Rx-szel állítsd be ( 220k -1M ), az Re-t ki kell kísérletezned.

Ha túl sokat eszik a műszer, akkor kell még egy földelt kollektoros tranyós illesztés. Rv a műszerelőtét bizti helyett, ha rosszul állítasz valamit.
(#) totipityu válasza ferci hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Hát ez az, hogy nem miliamper hajta, henem éter. Ez régi csöves, folyadékhőtágulásos cucc volt, csak az éter egy likon huss elpárolgott...utántöltés nem megoldható.

Tehát nekem csak egy dobozom, ez a számlapom van(ami fontos hogy maradjon), és ezekhez kellene hozzáálmodni az elektromos berendezést...
(#) dcsabi hozzászólása Szept 20, 2007 /
 
Kedves totipityu!
A feledat, ha jólértelmezem, a következő:
Ezt a számlapot akarod a továbbiakban is használni.
Azt tudom javasolni, hogy az egyszerűség kedvéért, keress egy régi autó fordulatszám mérőjét, azok általában 270 fok kitérésüek. Ha más nincs pl MZ 250-s vagy másik mororkerékpár fordm. is jó lehet. Ha annak a háza éppen nem jó akkor át kell berhelni ebbe. Mert ha ez meg lenne, akkor a hütővíz adónak az ellenállását 1-2 ellenállással ki lehet kompenzálni és kész, teljes értékű
cuccod van. 270 fokos műszert többnyire autókban használtak. Biztosra mondom ilyent még lehet találni, bontóba, MÉH telepen, vagy akár újat is. Mindenképpen elsődleges a 270fokos műszer.
(#) totipityu válasza dcsabi hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Köszi, ezen már el lehet indulni. Akkor utánanézek, nem lesz gond, szerintem egy két napon belül lesz is, sokat járok a MÉH-re meg ilyen helyekre...aztán majd írom hogy mit találtam.
(#) totipityu válasza dcsabi hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Egy gyors kérdés, a fordulatszámmérő ami a mi esetünknek megfelel, milyen jel alapján kell dolgoznia?
(#) fongab válasza totipityu hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
A bemenete a megszakító kalapácsról megy. De a műszer 200uA-1mA attól függ ki gyártotta.
üdv.
(#) dcsabi válasza totipityu hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Ha "elektromos" rendszerű akkor biztos jó lesz, tehát valamilyen deprez műszer, van benne. Neked úgy is csak a
műszeren lévő kivezetésre kell makd csatlakozni, nem máshová.
(#) fongab válasza dcsabi hozzászólására (») Szept 21, 2007 /
 
Igen. Tehát ne spirál legyen a csatlakózó.
Négy vezeték jön ki a órából: test. +12V, jelvezeték(megszakító), világítás.
(#) berjoska válasza totipityu hozzászólására (») Okt 7, 2007 /
 
Egy mini léptető motor meg PIC dehát megér ennyit
(#) totipityu válasza dcsabi hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Tiszteletem az uraknak! Hát jó régóta nyitva hagytam ezt a kérdést, elég sok munka volt mire ide eljutottam! Végül VW golf II fordulatszámmérőjét sikerült átalakítanom, és össze is raktam vele a műszert! Szépen megy a mutató, nagyon kis kompakt lett az egész. De most meg kellene szerkeszteni hozzá az elektronikát. Mellékeltem egy táblázatot, amiben van 2 jeladó ellenállásértékei, és a műszer áramszükséglete az adott hőmérsékletértékekhez. Kellene valami kütyü, ami a jeladó ellenállásértékeit úgy változtatja, hogy a műszer az adott hőfokon annyi áramot kapjon. Az egész rendszernek 12V-on kell üzemelnie...ja és azt a jeladót használom, aminek kedvezőbbek lesznek az értékei. De ezt Ti döntsétek majd el.....
Szóval várom a véleményeket

Adatok.doc
    
(#) totipityu válasza totipityu hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Ilyen lett egyébként a műszer
(#) totipityu válasza totipityu hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Ja és mint a képen látható, egy potméterrel állítottam a mutatót a kívánt értékekre, és a műszer kapcsain mértem a feszültséget...
Remélem így jól csináltam....
(#) Kera_Will válasza totipityu hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Bonyolultan lehet pl 1 uControllerben eltárolni az aktuális hőfokhoz tartozó fesz értéket bármilyen fesz osztóval diódás mérő átalakítóval ..stb ..stb ..

Utána az adott hőfokhoz tartozó kimeneti feszt előállítani a uController analóg kimenetéről.

kb.: 10 - 15 értéket kell 2szer összepárosítani.

1ik a hőfok értéke ... másik a kimenő fesz értéke.

amint X fokot elér a hőfok akkor a uC az ehhez tartozó feszültséget adki a deprez mőszerre.

Méréskor időnként ugrik, ugrik a mutató 5 celsius fokonként de a jelzés értéke úgyis lesz.
Nem szépen kúszik "lineárisan" mint előtte.

Analóg elektronikával is lehet jót játszani. Ami olyan mérőerősítőt tartalmaz ami illeszti a hőmérőérzékelő görbeségét a delta Celsius / Delta elektromos paraméter változását a mechankius műszered delta fesz / elmozdulás görbélyéhez.
Egyik megoldás se egyszerűbb ...

A uControlleres talán jobbnak tünik igaz XXI.században majdnem mindent azzal csinálunk.

Van itt 1 analóg erősítős rajz 1ik hozzászólásban próbáldki hátha az elegendő lesz .
Az elvileg lineáris erősítő annak egyenes a karakterisztikája
Végülis az egyenes is görbe és a görbe is egynes csak attól függ merről nézzük més ekkora mérési hibát engedünk meg .
(#) totipityu válasza Kera_Will hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Nem jelentene túl nagy gondot az ugrálás, de azért megpróbálom ezt az analóg erősítős dolgot. Szerinted mekkora lehet a mérési eltérés?
Mi lenne ha az uControlleres megoldásnál mondjuk nem 15, hanem több 30-40 adatot adnánk meg, kisebb lenne az ugrálás...kivitelezhető lenne???
(#) Kera_Will válasza Kera_Will hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
No persze a kimeneten lévő Zener dióda kellő képpen nyújtja / nyomja a skálát, lehet ez segíteni fog de akár gátolhat is .
Görbe delta fesz / delta elmozdulás függvényt hoz létre .

Látványosabb lenne a mérési sorod ha excelbe helyezed el és grafikont is varázsolsz belőle .

X tengely hőfok .
Y tengelyen a mért értékek .

A II.dik érzékelődet is jobb lenne újra mérni 2k mérés határban. Mert a mérési hibák sokat rontanak .
20k állásban 3.5 digites műszeren nem látszik a legkisebb dekádú néhány ohm-ok és 10 ohmok.
(#) Kera_Will válasza totipityu hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Ilyesmire gondoltam :

homero.xls
    
(#) kobold válasza totipityu hozzászólására (») Okt 28, 2008 /
 
Excel-ben lett volna célszerűbb összehasonlítani a három görbét, és a második szenzor ellenállás-értékeit is Ohm-ban lehet megadni, így egy tengelyen szépen látszanak egymás mellett.
Az első szenzor szimpatikusabb, egyenletesebb a menete, szerintem jobban adaptálható lenne a műszerhez. Csináltam egy táblázatot az értékeid alapján, és kalkulálgattam egy keveset, a műszerre jutó feszültség megközelítésére (calc jelű, sárga görbe). Sajnos elég logaritmikus jellegű az összes diagram, nem egyszerű lemodellezni, de talán a műveleti erősítőkben jártasabb kollégák többet tudnak segíteni (így hirtelen nem tudom, milyen visszacsatolással lehet természetes alapú logaritmust képezni, a tízes alapút diódával szokták).
Én mondjuk nem szenvednék az analóg résszel: egy kontrollerrel mérném a jeladón eső feszültséget, és aszerint meghajtanék egy PWM kimenetet, aminek a jelét szűrve előállítható volna a kívánt vezérlőfeszültség.

Szerk.: látom, közben beelőztek, és mindazt elmondták már, amit én
(#) Kera_Will válasza totipityu hozzászólására (») Okt 29, 2008 / 4
 
A uC verzióban elvileg bármekkora adattáblát megadhatsz a mért eredménypárok eltárolásával.

Ezt a uController programtára vagy EEPROM tára korlátozza , ezenkívűl a mérési pontosság.

30-40 mérő pont az szinte már majdenm fokonként lenne pl.: 40-120 fokig az 80 fok azt 30 40 részre osztva az 2 fokos lépésköz már .

EEPROMos verzióval igaz kevesebb mérés pár fér de elvileg öntanulóvá lehetne tenni.

EEPROM méretek 64-128 bájt köztiek(controller függő) akkor pl.: 30-40 méréspár bele is férne. 1 1 bájtnyi adatokkal feltöltve. 60-80 bájtnyi területre.

Felbontása 8 bites lenne szerintem bőven elég .

Ha öntanuló akkor kényelmessé lehet tenni a "kalibrálást" .

Hőérzékelőből jön X volt ezt illeszteni kell(mérőerősítő) az 5 volt max bemenő feszültségű AD bemenethez.
Adott hőfok elérése esetén.
Ezt belül 8bájtban tárolva EEPROM területen.
Ezután pedig a kimeneti feszt addig léptetni fe/le amikor a műszer mutatója eléri a kívánt pozíciót.
Ezt is beírni a EEPROMba.

Beléptetni az összes mérésipontot és akkor jó lesz .

Ezzel az elvvel akármilyen egyébb "kacatodat" tudnád
modernizálni.

A 8 bit 5V esetén az elég jó pontosság lesz ebben a rendszerben 5V / 255 ~ 20 mV lesz 1 bit különbség.

Ennél a paralxis hiba jóval nagyobb lesz ...

Fokra elmozdulásra vetítve pedig közel 1fok, 270 (270/255) fokos skálára vetítve, persze ha lineáris az elmozdulás a fesz függvényében a mutatónak.
(#) Kera_Will hozzászólása Okt 29, 2008 /
 
Lineárisabb hőmérő elemet lehetne csinálni diódákból.

Azok -2,2 mV/K meredekséggel változtatják nyitó feszültségük értékét áramgenerátoros meghajtás esetén.

Több dióda sorba kötése esetén annyiszor -2,2mV változás jön létre amennyi diódát sorba kötöttél.

Pl.: 5 db esetén már 5*2,2mV/K ~ 11mV/K érzékenység áll elő.

De ha nem akarunk mérőerősítővel kinlódni és már van valamilyen uC is akkor célszerűbbnek látszik egy inteligensebb hőmérőtt használni.

Amibe komplett mérő átlalakító van(hőmérő,AD konverter, digitális kommunikáció) és már digitális soros adatokon keresztül (I^2C,CANbus) küldi el az infókat a uC felé.

(A CAN bus WIKI szerint előszőr autókba lett tervezve)


HE oldalon is van ilyen hőmérő eszköz leírás több is :
digit hőmérő 1


digit hőmérő 2 (kicsit pontosabb )

Kell ennél bonyolultabb a részedre vagy kicsit egyszerűbb kell ?
(#) totipityu válasza Kera_Will hozzászólására (») Okt 29, 2008 /
 
Hát egyre jobban tetszik ez az uC-s dolog, pláne hogy láttam milyen kis kompakt egyszerű panel készíthető hozzá! Azért is lenne nekem jó, mert előre láthatólag alakítok még át 3-4 ilyen mérőt, és nem biztos hogy mindegyiknél ugyanezek az adatok lesznek.
Konkrétan ez az öntanuló megoldás tetszik a legjobban.
A gond csak az, hogy inkább vagyok gyakorlati ember, mint elméleti, és nem igazán értek a számítgatásokhoz. Tudnátok/nál segíteni nekem egy konkrét kapcsolási rajzzal, esetleg nyák rajzzal, meg kellene még a vásárlandó alkatrészek listája is

Ez a PWM dolog egyébként miben más uC-től???
Ja és nem felejtsétek ám el hogy 12V-ről kell hogy menjen...
(#) totipityu válasza totipityu hozzászólására (») Okt 29, 2008 /
 
Most kezdek utánaolvasgati ennek a beégetésnek is, tehát ha jól értem ahoz kell egy PC, usb, program??? Programot letöltöm az sztem nem gond.
De mind1, erre inkább térjünk vissza majd a panel megépítése utánra
(#) Kera_Will válasza totipityu hozzászólására (») Okt 29, 2008 /
 
Szóval a PWM az nem más mint impulzus szélesség moduláció. (Pulse With Modulation)

Ez konkrétan pl.: 1 bites DA digit analóg átalakító építhető így.

A uC-ben futó program vagy belső PWM HW eszköz segítségével a uC egyik kimenetén jelenik meg a különböző kitöltésű négyszögjel ennek az átlag / közép értéke változik a kitöltés függvényében.

Ezt 1 soros RC taggal símítod mint a pufferkondi a tápokban.

PWM elve :

Szóval ha ritkábban jönnek az impulzusok (kicsi a kitöltési tényező) akkor a kondi lassaban töltődik fel és a rákötött műszer kisebb feszt mér.

Ha gyorsabb az impulzus sor (nagyobb a kitöltés) akkor a kondi nagyobb feszre töltődik fel így a mutató is magasabb értéket mutat.

A kondira kötött műszer mint terhelés pedig ki ki süti így csökkenti a feszültségét. A kisütés mértéke pedig függ a bejövő impulzusok sűrűségétől/ktöltési tényezőjétől.

Lásd a fordulatszám mérők amik elektronikusak de analóg mutatósak vagy ledsorosak ott is hasonló elv működik.


Tehát a PWM-et mint gyűjtő összefoglaló eljárás/lehetőség szintjén volt eddig emlegetve.

Lehet másképp is DA konvertert építeni.

Tápfesz nem gond mert uC általában 5V-os 12-24 V akksis táp elé kell rakni feszültség stab IC-t és megoldódik.

Érdekesebb az eszköz kivitele.
Mert a "mérés/kalibrálás" idejére 1 plussz kijelző nyomógombos konzolt is fel kell rakni addig .
Utána elhagyható.

Másik hogy mekkora távra kell vinni a jelet ?
Hőforrás - műszerközt.
Autóban minden féle kóbor zajok tüskék ülnek rá a hosszú vezetékekre. Ezért jól kell megválasztani ezeket a távokat nehogy az adatbuszon utazó adatok emiatt sérüljenek.
Lehet szoftveres és hardveres védelmet is beépíteni amik bizonyos körülményekig megoldják a helyzetet.

Ezenkívűl a klíma is tökéletes 1 uC számára a ( vagy éppen fagyás ) motortéren belül ha kicsit közelebb kell vinni rövid vezeték miatt.
(#) totipityu válasza Kera_Will hozzászólására (») Okt 29, 2008 /
 
Na most egy kicsit megkeveredtem! Maradjunk, a számomra legoptimálisabb, az se baj ha kicsit bonyolultabb, bár inkább egyszerűbb megoldásnál...
Válasszuk azt ki, és haladjunk azon az úton tovább. Én itthol tudok nyákot készíteni, forrasztani...A beégetést szerintetek meg tudom csinálni?
A mérő és a mérendő hely között kb 2 méter a távolság, de a uC-t rakhatom közvetlen a műszer alá ill mellé is nem? Nem fontos a jeladó mellett lennie?! Vagyis lehet úgy, hogy jeladó, vezeték, uC egy dobozban, vezeték, mérőműszer. Ez lenne a legjobb.
Hőmérséklet úgy kb -5 től 40 ig kb. Ez a garázs leghidegebb hőmérséklete, meg a nyári tűző nap...
(#) totipityu válasza totipityu hozzászólására (») Okt 29, 2008 /
 
Látom nem nagyon kattannak rá a témára
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem