Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   15 / 978
(#) Dudus válasza trooger84 hozzászólására (») Jan 10, 2009 /
 
Nincs jelentős árkülönbség közöttük. Háztartásba mindenképpen a lüktető egyenáramra érzékeny típus ajánlott.
(#) trooger84 hozzászólása Jan 10, 2009 /
 
Köszönöm szépen, aszem már eleget tudok
(#) atya28 válasza sajátmagam hozzászólására (») Jan 10, 2009 /
 
Szia!
Engem érdekelne, sőt szerintem másokat is mi volt végül a problémád oka akár okulásul is. Köszönöm a választ. Üdv
(#) szamóca válasza atya28 hozzászólására (») Jan 10, 2009 /
 
Szerintem #344799. És igaza van. :yes:
(#) netuddki hozzászólása Jan 10, 2009 /
 
Sziasztok!
Ha valaki tud lészi segitsen: ugyanis régi tipusu HAJDU bojlerunk van amibe már csak külön külön lehetne a hőfokszabályzó, ill. hőkioldó kapcsolót beszerelni, ha beférne!!
Kérdésem, hogy lehet-e helyettesiteni olasz, ill szlovák
vagy más kombinált hőfokszabályzós tipussal?
(#) bgsf válasza netuddki hozzászólására (») Jan 10, 2009 /
 
szerintem se rakj bele helyettesítő cuccokat. mindent lehet kapni hozzá, és az biztos hogy beleillik, és oda való, valamint nincs alulméretezve! kis utánajárás, de nagyobb biztonság!
(#) netuddki válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 10, 2009 /
 
Köszi, megpróbálom az eredetit megszerezni.
(#) nagytibor hozzászólása Jan 11, 2009 /
 
Egy szigetelt réz vezetéken üzemszerűen 60 Amper folyna.
Milyen vastag legyen ez a vezeték?
Köszönöm.

(Esetleg, he egy képletet adnátok a kiszámításhoz)

(#) elektrorudi válasza nagytibor hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Ez az információ kevés a válaszhoz.
Minimum még azt kellene tudni, hogy :
- milyen üzemi körülmények között üzemel a vezeték (A;B;C) ?
- milyen a vezeték szigetelése (vezeték, kábel típusa?) ?
- mekkor a vezeték hossza ?
- mekkora feszültségesés van megengedve ?
Ha 10A-t kérdeztél volna, akkor símán azt mondom : 1,5 qmm biztosan elég.
De 60A-nál...
Ez már nem a házi barkácsolás szintje.
Egyébként a google-n 5 perc keresés után található pl. egy Excel táblázat, amiből interaktív módon, jó közelítéssel megállapítható a keresztmetszet (is).
(#) benny0012 válasza nagytibor hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Kedves Tibor! Az általam ígért táblázat itt van! A megállapításhoz kellene még egy kis méretezés melegedésre is, ami egy hosszabb művelet. Ennél a méretezésnél kellene egy pár adat. pl.: Milyen a megengedett feszültségesés a "táp" és a fogyasztó között, valamint mekkora a távolság köztük. A vezető anyagát azt már tudjuk ( Réz ) és a vezetékünk terhelését is tudjuk ( Iü=60A ). Még egy dolog, amit jó lenne tudni, a feszültség. Egyen vagy váltakozófeszültség lesz-e és persze az értéke V-ban.
(#) benny0012 válasza nagytibor hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Ja, az előbb említett dolgok http://www.mimezis.hu/product_info.php?products_id=70678 ebben a könyvben benne vannak.
(#) zoli_varga válasza atya28 hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Általában az lehet a probléma hogy a készülékeknek nincs megfelelő földelése, vagy nagyon kicsi szivárgó áram van a géptest felé (szigetelés sérülés) és a védővezető nincs összekötve a vízvezetékkel kád leeresztővel gázcsővel stb (ez az EPH hálózat; minden olyan fémtárgy ami üzemszerűen nincs feszültség alatt de hiba folytán feszültség alá kerülhet.)
Persze ez nem azt jelenti hogy a kilincset is le kell földelned
Hiba lehet ha fúrt kútnál a szívócsövet műanyagra cserélik vagy a régi fém vízvezetékbe műanyagot építenek be. Társasháznál a felszálló vezetéket cserélik műa ra.
Vagy ezek csatlakozása nem megfelelő.
(#) Marko Ramiusz válasza nagytibor hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Szia! A link-ben megtalálod a vezetékek terhelhetőségét részletesen (A .pdf-ben a 9. oldalon, egyébként a 15. oldalon van). Ja, és a vezetékkeresztmetszet-méretezés is benne van. Bővebben: Link
(#) nagytibor hozzászólása Jan 11, 2009 /
 
A vezetékméretezés ügyben mindenkinek nagyon köszönöm a segítségét.
(#) Marko Ramiusz válasza nagytibor hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Nincs mit, remélem tudod is használni. Gond esetén bátran kérdezz.
(#) nagytibor válasza Marko Ramiusz hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Tudom használni.
Köszi!
(#) apa1 hozzászólása Jan 11, 2009 /
 
Ha csöben megy a vezeték akkor nem kell falat bontani.
Amugy a fázisceruza nem igazán megbízható szerszám.
(#) zaik hozzászólása Jan 11, 2009 /
 
üdv, mindenkinek,

minap tapasztaltam egy dugó (csatlakozó) hálózati elosztóból történő eltávolítása során némi kellemetlen fény, illetve hangjelenséget.
az elosztót gyártó cég a kontavill, mint az a 3. képen látszik.modik majd kimoderálják, ha úgy gondolják. szétszedés után meggyőződtem a bekötés szabályosságáról, ellenben az aljzat konstrukciós hibájáról is.
a dugalj fázis, illetve nulla kivezetése fölött van elvezetve a föld vezető, amihez (akár egy vastagabb szárú dugvilla kihúzása során) könnyűszerrel, kis erőkifejtés hatására is hozzá tudjuk érinteni a fázist vagy a nulla vezetők bármelyikét, amint az a 2. képen látszik.

üdv
(#) hbal válasza zaik hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Szia!

Évek óta használok ilyen csatlakozósorokat, illetve ennek a 6-os változatát. A képek láttán szét is szedtem egyet. Összeszerelt állapotban a fedélen a dugvilla villáit körülvevő "csövek" tartják a helyükön az érintkezőket.

kis erőkifejtés hatására is hozzá tudjuk érinteni a fázist vagy a nulla vezetők bármelyikét

Elvileg akkor lehetséges, hogy kimozduljanak a helyükről, ha a fehér tető nincs megfelelően felcsavarozva, vagyis kihúzáskor nem szorítja le az érintkezőket, vagy a dugvilla villája annyira melegszik, hogy megolvasztja maga körül a műanyagot, és ezért tud kimozulni.
(nem fixen összedugva használom őket, hanem színpadon, ahol csak rövid időre van bedugva egy-egy készülék, eddig nem fordult még elő hasonló)

kontavill.jpg
    
(#) kendre256 válasza zaik hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Ma már minden gyártó (lehet, hogy van kivétel, de én még nem találkoztam ilyennel) ilyen gagyi módon gyártja az elosztókat. A kínaiak annyiban különböznek csak ettől, hogy azokban még csavar sincs (hogy legalább szét lehessen szedni), hanem egy benyomható, de ki nem húzható szegecs. De újabban a német aljzatok, dugók is hasonló színvonalúak (nagyon látszik rajtuk a funkcióanalízis alapú tervezés... (spórolás))
(#) zaik válasza hbal hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
hát remélem is, hogy egyedi eset, ami velem történt. nem antireklámot akartam csinálni, minden esetre el tudok képzelni jobb konstrukciót.
(#) deguss válasza zaik hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Nekem egy nagyon hasonló hosszabbítóm volt, iszonyat sokat megtrükkölte a családtagokat. 4 luykú földelt lengőcsatlakozó volt az 5 méter kábel végén, szép bakelit házban, talpas kivitelben. A földelés csatlakozója kisebb ütés hatására mindig hozzáért a fázishoz, de nem ragadt oda, csak hozzáért. Az automatát mindig levágta, de soha nem mértem utána zárlatot rajta. Mindig azt gyanítottunk, hogy a bedugott készülékeknek volt valami baja.
Egyszer nagyon gyanús volt, hogy a kábelnél fogva történő megemelés, és kisebb esés után (10 cm-ről), puffant egyet, ekkor jöttem rá, hogy nem a bedugott gépnek van baja, hanem talán a hosszabbítónak. Szétszedtem, és láttam, hogy mi szivatott hosszú időkig. Leszigeteltem, és ma is használatban van, mivel ma már nem is gyártanak ilyen vastag (3*2.5mm^2), jó szigetelésű, mégis hajlékony, gumiborítású hosszabbítót, ilyen hosszúságban.
(#) hbal válasza deguss hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Gyártanak jó minőségű gumis, illetve saválló hosszabbítókat, csak a borsos ára miatt ritkán tartják az üzletek. Lehet kapni viszont 3x2,5 gumikábelt, ahol nincs az a rideggé válás, ami MT kábeleknél egy idő után előjön.
(#) deguss válasza hbal hozzászólására (») Jan 11, 2009 /
 
Ja köszi, nincs szükségem még egyre, csak érdekesség képpen írtam le, hogy ez az "összeér a két lemez a dugaljban" probléma nem egyedüli eset.
(#) tilde hozzászólása Jan 24, 2009 /
 
Hello

Én a falban való vezetékelvezetésről szeretnék kérdezni pár dolgot. Én a régi könyveimet átnézve arra jutottam, hogy a vezetékeket ma már nem lehet a padlóban elvezetni, csak azokban a bizonyos kijelölt sávokban (vizszintesen a padló felet 20 cm -vel és 120cm -vel , a mennyezet alatt 20 cm -vel; függőlegesen pedig a sarkokban az ablakok és ajtók mellett vezethetőek). Ez mind szép és jó, de hát akkor az ajtó mellett hogy vezetem át a vezetékeket, körbekábelezem netán az ajtót, mert ahhoz marha sok kábel kell, szerintem sokkal egyszerűbb lenne az ajtó alatt, és még biztonságosabb is lenne). A konnektorokról nem is beszélve, végig kivésni függőlegesen a falat, elég nagy munka.

Tehát a kérdésem az az hogy manapság mi a megszokott szabványos vezetékelvezetés a falban?
(#) elektrorudi válasza tilde hozzászólására (») Jan 24, 2009 /
 
"hogy a vezetékeket ma már nem lehet a padlóban elvezetni, csak azokban a bizonyos kijelölt sávokban (vizszintesen a padló felet 20 cm -vel és 120cm -vel , a mennyezet alatt 20 cm -vel; függőlegesen pedig a sarkokban az ablakok és ajtók mellett vezethetőek)"

Ez nem így van.

LINK

Ezen a linken, videót nézhetsz meg arról, hogyan lehet alul, felül, falban kábelt, vezetéket vezetni.
(#) Action2K válasza elektrorudi hozzászólására (») Jan 24, 2009 /
 
Te jó ég! Nem irigylem (mondjuk 15-20 év múlva) a sokadik tulajt, aki esetleg belső térátépítést akar. Törheti fel az egész beton aljzatot, ha át akarja a házat kicsit rendezni.
Én mondom, a mennyezettől 20cm-re, a fő falakon futó csillagpontos gerincvezetékek, és a srtuktúrált hálózatnál jobb nincs.
Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy az ajtót nem kerülheted meg alul. Én is így fogom megkerülni a nappaliban az ablakot alul.
(#) kendre256 válasza Action2K hozzászólására (») Jan 24, 2009 /
 
Én is elrémülve láttam, hogy mit csináltak. De ma már nem csodálkozom semmin... Egyre több olcsóbb (gagyibb) megoldás terjed el, akár villanyszerelési cikkeket nézünk, akár szerszámokat, akár pl. a könnyűszerkezetes (szinte papír) házakat.
(#) elektrorudi válasza kendre256 hozzászólására (») Jan 25, 2009 /
 
Egy bizonyos vezeték mennyiségig jó a hagyományos "Véss és gipszelj!" módszer.
De manapság annyi kábel, vezeték megy a lakásokban, hogy még a főfalból sem maradna semi a vésések után. A válaszfalakról nem is beszélve, amit szintén szét kell vésni.
Munkaidőben ez töredéke a hagyományos módszernek, és közben nem kell annyi port belélegezni, ami a dolgozók szempontjából sem utolsó dolog. Az átadási dokumentációnak része az áramköri számokkal megjelölt alaprajz, az elosztó kapcsolási rajza, valamint a minden oldalról készített fotósorozat, a jól látható védőcsövezéssel. Ha azt feltételezzük, hogy a következő tulaj nem kéri a régitől ezeket a dokumentációkat... hát... úgy járt !
(#) tilde válasza elektrorudi hozzászólására (») Jan 25, 2009 /
 
Köszönöm a válaszokat. Akkor tehát ha lehet mindenképp megéri a padlóban vezetni a vezetékeket a megfelelő védőcsőben. De még lenne egy kérdésem:

Az újépítésű házhoz megvan a tervdokumentáció, bár ott olyasmivel találkoztam, hogy az elosztószekrénynél a bejövővezetékek alulról a kimenők pedig felülről csatlakoznak a szekrénybe. Ez nekem valahogy nem tetszik, mivel akkor e szerint szerintem a földszinti konnektorkör vezetékeit fel kellene vinni a mennyezetig, majd valahol arréb a falon vissza leengedni. De nekem ez nagyon nem tetszik, miért lenne már teleaggatva a fal vezetékekkel az elosztószekrényen kívül.

Na erre varjatok gombot, de lehet hogy én vagyok a nagy barom.
Következő: »»   15 / 978
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem