Fórum témák
» Több friss téma |
Nem ismerem pontosan az autó akkumulátorok felépítését, de úgy tudom, javíts ki ha tévedek, ólom lemezek alkotják a cellákat, és ezek a cellák "úszkálnak a megfelelően higított kénsavban, a többi már "csak" a csomagolás.
Az autóakkumulátorok egy 6 rekeszes edénybe,az itteni elnevezése BAC(olvasd:BÁK),amibe a lemezcsomagokat helyezik,6 csomagot összesen.Minden lemezcsomagban eggyenlőszámú pozitiv,ill.negativ lemez van párhuzamosan kapcsolva,ill. forrasztva.A lemezeket egy olomrácsba préselt olomvegyületböl álló pasztával alakitják ki.Az olompaszta a lapok, savval érintkező felületét növeli.Igy minnél több és nagyobb felületű lap van egy cellában,annál nagyobb az akkumulátorban tárolt,ill.leadott áram mennyisége,erössége.Az akkuknak kétféle feszültség állapotát külömböztetjük meg:az egyik a kisütö áramban fellépő feszt,ami cellánként minim 1,75 volt,a 12voltos akkunál minim10,5volt,és a töltési fesz ami cellánként nem haladhatja meg a 2,4 voltot,vagy a cellák száma szerinti töbszöröst.E két szélsöséges értékek tul lépése sulyos károsodásokat okoz az akkumulátorokban.Amire nagyon kell vigyázni több akkumulátor,sorba.ill párhuzamosan való kapcsolásánál,az akkuk töltöttségi szintje.Pl.2 sorbakapcsolt akkunál ha az egyik akku le van merülve a másik feltöltve,akkor a lemerült akku tulhajtja a feltöltöttet,ami sulyosan károsodhat.De ezekröl még nagyom sokat lehetne irni.
Ugyan akkor amire szintén vigyázni kell: az akkuk kapacitása.Külömbözö kapacitások esetén szintén könnyen elöálhat az elöbb emlitett eset,amikor az akkuk nem egyformán töltöttek.
Én is Erdélyben élek, mint lehar, azzal a különbséggel, hogy én 78 km-re lakom az első komoly alkatrész üzlettől. Ez a tény nagyon befolyásolja az alkatrészhez való hozzájutásomat. Azidőben én is rendeltem egy 180 Ah-s akkut abból a műhelyből, valaki által, azóta nem is érdeklődtem és nem is hallottam felőlük. Most gyűjtöm az anyagot és az információt egy szélgenerátorhoz, nyárig remélem kész is lesz. Amennyiben termelni fog annyi energiát, hogy érdemes lesz tartalékolni, újra előveszem az akkukészítés témát.
Szerintem Lehar biztos segít, illetve ad instrukciókat, hiszen a helyi viszonyokat ő már ismeri!
![]()
A szélgenerátor nem ér semmit megfelelő tárolókapacitás nélkül.Persze egy ilyen rendszer minden összetevöjének megvan a jelentösége,és természetesen az ára.Ezért jó ha elöre eldöntöd hogy mekkora teljesitményre van szükséged az eljövendő fogyasztoknál,és mennyit fektethetszbe pénzben.Ennek ismeretében aztán megtervezheted,és kivitelezheted a rendszeredet.Azért jó tudni hogy átlag költségként kb.0,8-1 euroval számolj wattonként,optimális teljesitményben.
Kedves lehar és mindenki, aki olvassa a hozzászólásaimat ! Férfisan be kell vallanom, hogy az ok, amiért szélgenerátort akarok építeni, az alkotás szépsége. Nagy összeget nem akarok rá fordítani, mert van hálózati három fázisom és 46 éves múltam. Igaz, egyszer ki volt kapcsolva, nem(tudni)fizetés végett, de azóta ügyesebben gazdálkodok. Az állványom már fel van állítva (pár éve), teszek rá egy hatlapátos szélkereket, kb. 3 m átmérővel, amilyen generátort meghajt olyat fog meghajtani. A leadott áramtól függően fogom eldönteni, mire használom. Még az is megtörténhet, hogy akkutelepet is fog kapni, de az is lehet, hogy csak úgy világítani fog bele az éjjelbe és a nappalba. Azt is elismerem, elég fonák gondolkodás, de nem vagyunk egyformák.
Ha igazán van kedved kisérletezgetni,akkor küldök egy ferrit mágnesen alapuló generátor terv rajzát,elkészitési modját,priviben a mail cimedre,Pdf.t nem enged a forum feltenni.Ami a lényeg hogy szinte semmibe se kerül nagyobb hangszoromágneseket használhatsz gond nélkül.Igaz a csucs teljesitménye valahol 18O Watt körül van.de elsöre gondolom jó lessz.
Ha megnézed a fórumot jobban nagyon sok pdf rajzot találsz,inkább a méret ami korlátoz.
A napokban probálkoztam néhányszor feltenni,de nem engedi a forum,pedig igazán nem nagy,alig 820 Kb-os.Állandoan azt irja hogy alakitsam át jpg,és még néhány más formába.Pedig szivesen feltenném,minthogy mind küldözgessem priviben mindenkinek aki kéri.
Még egyszer megprobálom.nos ujra csak az van ,jpg,gif,és png fájloka tolts fel.
Üdv!
A múltkor írtad ,hogy a töltésvezérlőd a HP féle,ez12v-os technika?Úgy ahogy a rajzon van úgy működik?Én is ferrit mágnessel építem ma a lapátokat készítettem ,félkész állapotban vannak.Most műgyanta után kutatok,hogy a tekercseket be tudjam önteni .Bocs hogy sokat kérdezek,de te már a tapasztalatod tudod elmondani,és az az elmélettel nem ugyanaz.
És még valami az inverter ha az akku töltöttsége csökken kikapcsol?Arra gondolok hogy mielőtt eléri a kritikus pontot amikor már károsodik,van benne valami védelem erre a célra?
![]()
Leirom az ötletemet lehet miatta hülyének nézni ,de senki ne feledje nem vagyunk egyformák és engem főleg az alkotás öröme vezérel,no meg a jószándék.
Van itthonn egy autó alternátorom azt szeretném termelésre birni egy akkut kellene feltöltenie ami egy laptopot hajtana amin egy grid kliens futna Katt ide ha tudni akarod mi az a grid. a laptop perse egy picit törött kijelzős igy nem igazán van értéke és megcsináltatni sem éri meg ezért igy olcsón meg tudom szerezni először sima desktopon gondolkodtam de az túl sokat fogyaszt . Az ivertert kihagynám az egyenletből tehát nincs 220 volt igy a veszteségek is csökkenthetők. Nem igazán értek az elekrtonikához de tudok segitséget kérni igy ezek a részek megoldhatók. Amit tudnio szeretnék ,hogy a mi környezeti viszonyaink között egy autó alternátorral és a egy 40A aksival működő képes e lenne egy ilyen rendszer esetleg tudna e anyi áramot termelni ,hogy huzamosabb ideig működtesse a laptopot . A szélkerék kb 5 méter magasan lenne. menyi edeig birná egy 40a akku ha egy laptop maximális terhelésen menne róla 1,6ghz több infót nem tudok róla? Vagy ehhez 1 akku kevés bár többet nem akarok rááldozni mer főként csak a kihivás hajt és ha sikerül akkor legalább valami jót is teszek a világgal.
Pontosan,csak anyit modositottam rajta hogy nem 14,4-en kapcsol,hanem 57,7 volton,és egy kis idözitő áramkört is tettem hozzá,hogy ne ,,,kattogjon,,,.de neked nem kell modositani semmit.Egyébként ez az áramkör egy feszfigyelő ami tultöltés esetén egy relén keresztül egy nagyobb terhelést kapcsol az akkura,ami elfüti a plussz áramot.Az inverterembe gyárilag van beépitve a mélykisülés gátló,ami szintén egy feszfigyelő,egy minimál feszültség alatt lekapcsolja az invertert.Egy párszor elöfördult nekem is,amig nem voltak napelemeim.
Egy 1.6Ghz-es laptop átlag fogyasztása valahol 40-55Watt körül mozog.Ha most ezt a fogyasztást folyamatosan akarod biztositani(napi 24 ora)akkor bizony jóval nagyobb akkura lessz szükséged.Ilyen estben alapszabály a minim 6-7 napos autónomia,ami jelen estben 55x24x7 Watt.+a 1O százalékos esetleges veszteségek.Ennek alapján minim 8-1O Kwattnyi tárolt energiára lenne szükséged.Ha napelemekkel kombinálsz,akkor ennek a fele harmada is elegendő,kb.3-4 Kwatt.Ebben az esetben egy 2-3száz wattos szgenerátor,+legalább 2 tábla egyenként 150 wattos napelem+kettö db.egyenként12volt,2OO Ao-ásakku.Az inverterröl nem nagyon mondhatsz le mivel a laptopok feszültsége 16-18 volt körül van,4-6 Amper fogyasztás mellett.12 voltrol csak korlátozott kapacitással(nagyon lelassulnak) a 24 volt pedig már veszélyes feszültség számukra.
Pontosan meg kell mérni a laptop fogyasztását kikapcsolt kijelzővel, mert a kijelző gondolom nem fog menni, mert minek, ha szervert játszik. Ha ez megvan, lehet számolgatni meddig bírja egy 40Ah-s akkuval...
Ha a tápegységgel sorba kapcsolsz egy amperméröt,akkor megkapod a fogyasztás külömbözetet,ugy bekapcsolt kijelzövel,mint anélkül is.Ha jól tudom a szgépek,ha egy ideig nem mozgatod az egeret,vagy a billentyüzetet,akkor egy elöre beállitot idő után magátol lekapcsol a kijelző,csak majd a bioszbol be kell állitani az ébrenléti státust,és a save energi menedzselést.Ha mindez megvan,akkor már jóval könnyebb lessz tervezni.
Én arra gondoltam hogy beszerzek egy autós töltőt a laptophoz igy elméletileg nem szabadna észrevennie a külömbséget a laptopnak és ez talánn olcsóbb is lenne mint az inverter .De a napelemek rohadt drágák késziteni pedig nem lehet vagy van ezek között valami olcsóbb megoldás is? és nem lenne muszály mennie egész héten dolgozhatna a gép részmunkaidőben is akkor mikor kap elég áramot mert egész hetes működéshez ahogy számolgattam tényleg sok aksi kéne ez pedeig meg már túl nagy kiadás lenne.
Gondolom használt aksiból nem lehetne megoldani mivel azok fillérekbe kerülnek.Cak a teljesitményük hiányzik esetleg lehetne e a teljesitményüket fokokozni valahogy vagy ez már halott ügy?
Nálam egy Asus F5RL van 2Ghz-s Duo T5750 cpu-val, a fogyasztása 27W, a maximum amit mértem 35W-volt.
Vannak laptoptápegységek,amik mind hálozat,mind 12voltrol mennek,egy ilyen épp jó lenne neked.amennyiben rész munkaidöben müködtetnéd a laptopodat,akkor neked kell tudnod összidöben hány orát naponta,hetente.Eszerint számolj,mindenesetre gondolj mindig az áthidalási idöre.Ha csak napelemmel kezdenéd akkor vedd tekintetbe a napi 3-5 orai aktiv töltést.Ez idö alatt számolj legalább 2x-es teljesitményt a napelemnek.Pl.5OWatt fogyasztó esetén tegyél legalább egy 1OO Wattos napelemet,ami azért már nem annyira rázós.Itt nagyon ajánlanám a polikristályosokat,ezek még felhös idöben is termelnek(kevesebbet mint napos idöben,de termelnek).Ha találsz használt aksikat,leszázalékoltakat,egy kis szelekcióval találhatsz egy két felujitható példányt,lehetöleg jó nagy kapacitásuak közül válogass.Javitásuk nem nagyon nehéz:elsösörban ellenörizd az edények fizikai épségét,majd utána leöntöd belölük a savat,valami nagyobb üveg vagy saválló plasztik edénybe,majd desztilált vizzel alaposan átmosod .Desztilált viz helyett jó az esőviz is,csak a befogására ügyelj.Amikor esni kezd az esö,várj egy jó félora esést,majd csak azután kezd felfogni az esővizet.Az esö eleinte átmossa a levegöben levő port,szennyezödést,csak utána esik tiszta viz.Az átmosás után mielött visszatöltenéd a savat az akkuba,densziméterrel ellenörizd a sav töménységét,ha nem megfelelő korrigáld a helyes értékre.Ha nem lehet,tegyél uj,fris savat.A legtöbb ép akkuban általában a lapokrol levált paszta okoz gondot,ezért kell első körben alaposan kimosni az akkukat.
Nekem a Fuji-Si Amilo notebookom 25W körül kér.
Megoldások a problémádra: -Akku és inverter:az én Belkin inverterem 5W körül vesz fel saját használatára.Utána 220V a noti tápjára, majd noti 20V-ja.Veszteségek. -akku és 12V-ról működő autóstöltő.Kimarad az inverter vesztesége. -18V akku(12+6, 3x6), ehez szabályzóelektronika(13,8x 1,5=20,7V), a noti közvetlenül mehet róla.Itt a legkisebb a veszteség.1,5A, vagy az alatt kért a gépem. "Egyebet nem tudok, kéremkapcsojjaki." ![]()
Egyik ismerősöm huszonévvel ezelőtt kiszedte az autójából az akksit, felcipelte az emeletre, kiöntötte a savat valamilyen edénybe és a fűrdőszoba kádjába elkezdte csapvízzel kimosogatni, amikor úgygondolta, hogy eléggé tiszta a "cucc" visszaöntötte a savat, majd feltette tölteni és mint aki jól végezte dolgát bement a szobába (szerencséjére) tévézni, kisidő múltán hatalmas detonációra riadt lelkinyugalmából, ugyanis az akku szétrobbant!
Tanulság: NAGYON ÓVATOSAN!!!!! Kültéren messze bármitől, és magunktól is, ha egy "tisztított" akkut próbálunk újra elektromosan tölteni! Ha nem jól csináljuk, akkor ROBBANÁS VESZÉLYES!!!!!
Akkor egész biztosan a dugokat nem csavarta ki a töltés idejére.A töltés miatt keletkező gázok vetették szét az akkut.Na meg egész biztosan jó nagy töltöáramot adott az akkunak.
Ha a savazás és a töltés között megfelelő pihenő időt tartunk nem lesz probléma. Természetesen a töltőáramot is az akkukapacitáshoz kell méretezni. Persze az óvatosság nem árthat.
![]()
A részleteket nem tudom! Azt viszont igen, hogy az anyukája évekig emlegette az ominózus esetet! Valaki odafenn vigyázott rá, mert szerencsére se komolyabb anyagi, se személyi sérülés nem törtét! Tanulság képpen irtam ezt a pársoros szösszenetet! Az okos ember tanúl a másik hibájából, a buta a sajátjából sem!
Mindenesetre: ÓVATOSAN!! SAV VESZÉLY!! ROBBANÁS VESZÉLY!!
Tizenhét, tizenkilenc éves sihederek vóltunk, örültünk az első "verdánknak", hát ő kikapta az akksit mert valahol valakitől biztos hallotta az akksi újra élesztés "titkát"..........neki nem jött be! Milyen volt a töltő áram? Nem tudom! Azt hiszem, sima, a kommunizbusban használatos hétköznapi akkutöltő volt!
Lehar neked hány voltos akkor az invertered mert ha 57,7Volton kapcsol ki, akkor 48 névleges feszültségű ugye?
Alapból hány voltos volt? Egy ilyen leszázalékolt aksinak javitás után menyit javul a hatásfoka?Mert gondolom nem lesz olyan mint új korában de ezzel a módszerrel lényegesen olcsóbb lehet a megfelelő akkupark létrehozása .Csak az a kérdés tudok e venni kénsavat és ha igen akkor menyiért? A robbanás veszélyről pedig tudok amit többen is ecsetelnek a hozzászólásod nyomán. Nem volt aksitöltőnk az aksi meg már eléggé lemerült és emiatt elég nehezen gyújtott a verda. A fater fogta magát és elment a 7 szomszédba valahová és szerzett egy multifunkciós szerszámot (ötletes a magyar) az egyik fele akkutöltő a másik viszont villany lefogó disznóöléshez:shocking: :gumicsirke: .Na 2 óra töltéssel az aksi szét is robban ripityára szerencsére senki sem volt a közelben. ![]()
Savas akku töltés: kapacitás tizedrészének megfelelő áramerősség: 50Ah-nél 5A MAX!
12V-os akkunál 14,4V max fesz, felitatott elektrolitosnál 13,8V.A felitatott ne pezsegjen, mert kimegy a víz a cellákból! A dugókat érdemes kitekerni, és bennehagyni a lyukban, akkor nem fröcsög szét a sav, és a gáz is ki tud jönni. A robbanásnál valami nagy gebasz lehetett, normál, helyes módontöltött akku nem robban fel.Talán túlfeszt kapott, megnőtt a gáztermelés, esetleg szikra keletkezett a magas fesztől. |
Bejelentkezés
Hirdetés |