Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
HQ videó!
Vettem 1-est, 0.8-ast, és 0.5-öst. A lassú 2500-at forgó állványos fúróval olyan sorja nélküli kimenetű lukakat fúrtam (a 0.8-assal és a 0.5-össel) hogy csak néztem mint a moziban. Egy sorja nem sok annyi nem volt. Azért vagyok fent, mert most raktam össze a galvanizálót, éppen galvanizál, kb. egy órát hagyom dolgozni, nagyon izgatott vagyok.
Hát galvanizálódik erősen. Tisztán kivehető rajta egy kasa rézréteg, de hogy a lukakba került e, illetve milyen erős az a réz az már csak holnap derül ki, mert ha lejárt a maradék 20 perc, akkor bezuhanok az ágyba.
A hq-s fúrók valóban visznek rendesen, mármint a drágábbak. Egy nyáktervet 5példányban marattam ki, belőttem hogy pont egymás felett legyenek, 7.5mm tömör nyákot szó nélkül átfúrta
![]() A 100forintos hegyek után ez maga az álom, ráadásul nem dudorodik ki a furat környéke mint ahogy a olcsóbbaknál és a forrszemeket se csavarja magára.
Tudom hogy nagyon jók ezek a fúrók, épp ezért használok én is régóta ilyeneket. Kedvencem viszont a kukorica-maró.
![]() A HQVideóra nem is gondoltam, köszönöm a tippet! Itt olcsóbbak is a fúrók.
Sikerült a furatgalvanizálásom legalábbis 0.0 ohm van a két oldal között. Ha minden jól megy, éjjel körbemarom az összes lukat, és megnézem hogy minden luk jó e.
Na milyen lett a furatgalvanizálás?
Esetleg ha lesz egy kis időd, írsz róla egy cikket ide a Hobbielektronikába? Nagyon sokan hálásak lennénk érte, még ha nagyon macerás és drága folyamatról is van szó. Mik a lépések, miből mennyi kell, mennyi ideig, stb... És rakj fel légyszi képet a nyákról... ![]() Köszi!
Még körbe kell marni minden lukat, hogy megnézzem mindegyik jó lett e. Van 0.8-as és 0.5-ös furat is. Azután mindegyikbe forrasztani kell, de csak az egyik oldalon, igy le lehet ellenőrizni nem párolgott e el a furat faláról a réz. Ha valaki tud módszert a réz vastagságának a megmérésére (főleg egy furaton belül) akkor szóljon.
Keresek ezen kívül még 10 amper 0-33ohmos potit ha valaki ilyenről tud akkor is írjon. Egyébiránt már le lett írva hogyan kell csinálni, keressetek már rá, ha mégsincs akkor összefoglalom.
Félbe kell vágni és mikroszkóp alá tenni.
![]() Egyéb iránt, ha valaki tud olyan fr4-es (vagy hasonló) üvegszálas táblákat eladót (0.5, 1, 1.5mm) amin nincs/sosem volt réz laminálva, tudassa már velem. Már hónapok óta dolgozok szabadidőmben egy additív technikán, lassan már megérett arra, hogy ki is próbáljam.
és mivel vágom félbe úgy hogy a réz ne sérüljön?
Próbáld ki a plexit.Van belóle tejfehér is, nem muszáj áttetszőnek lennie.Egyébként egy átlátszó plexivel készített dupla oldalas panelt azt megnéznék.Biztos nagyon jól nézhet ki.
![]()
Itt meg is bukott a projekt.
Hőállónak kéne lenni.
Igen, sajnos plexi nem jó.
Viszont az üveg sok szempontból jobb lenne az fr-4-nél, csak hát a mechanikai tulajdonságai ... ![]()
Miért nem jó olyan üvegszálas nyák amin márt volt réz?
Sziasztok.
Lenne egy kérdésem. Csináltam egy erősítő nyákot. Az lenne a kérdésem, hogy 60V, 4A -hez milyen széles vezetősávra van szükségem. Én most 2,18mm-re csináltam remélem elég mert sajnos nem tudom megerősíteni egy kis ónnal (hogy miért abba most nem mennék bele). Tudtok erre valami szabályt?
Mert már laminálva volt és különbözhet a ragasztó a bazislap anyagától, így más szerkezete lehet a felületnek és a bázislapnak, ami baj lehet mikromaráskor, aktiváláskor és befolyásolhatja az adhéziót stbstb.
Persze, könnyen meglehet, hogy semmit nem ront a helyzeten, de első alkalommal igyekszem kizárni minden bizonytalan tényezőt. (Meg perpill nyák-maradékom sincs... ![]()
Ki lehet számolni, nézt meg pl. ITT.
Egyébként ha 35um a rézvastagság és nem közbenső réteg, akkor elég kell legyen a program szerint.
Tényleg, akkor előnyösebb lehet a gyári lakkos NYÁK ebből a szempontból is?
Mivel itt nem kell csiszolni a 35um-ből.
Tulajdon képpen ezt hogy kell használni???
![]()
Sziasztok!
Olyan kérdésem volna hogy van egy számítógépem meg egy tintasugaras nyomtatóm (ami fényképet is nyomtat)és hogy lehet e ezzel a technikával nyáklapot csinálni meg ,hogy mit kell beszereznem hogy ne keljen mindig filcel bénáznom. segítségeteket előre is köszönöm. (kezdő vagyok és egyenlőre nem nagy mennyiségbe szeretnék nyákot csinálni (max olyan 20 db))
Hali!
2 lehetőséged van: Azt mondod van tintasugaras nyomtatód, ha nem akarsz lézernyomtatót venni akkor marad a fotózás. (Erről már találsz net-en, és itt a fórumon is információt.) Ha viszont úgy döntenél hogy veszel egy lézernyomtatót, csinálhatsz vasalással NYÁK-ot.(Erről szintén sok infó van a világhálón.) Ár, minőség, gyorsaság minden ki van már vesézve többször is ebben a témában, csak használni kell a keresőt. Szerk.: Van egy nagyon jó cikk róla itt:Bővebben: Link
Sok szempontból előnyösebb a gyári lakkos nyák, bár nekem már az is drága.
Nyilván akkor már legegyszerűbb legyártatni a panelt, és akkor lehet akár 70-75um rézvastagság is felárért meg minden, amit csak akarsz, de abban meg nincs kihívás. ![]()
Beírod az értékeket és kiszámolja
![]() sorrendben: input: - áram (A) - rézfólia vastagsága (ált. 35 um -> mikrométer) opcionális input: - max hőmérséklet emelkedés áram hatására (10C azt jelenti, hogy +10C-t engedi melegedni a vezetősávot) - környezeti hőmérséklet (25C) - sáv hossza (pl. 1m, de csak az ellenállás/fesz esés/eldisszipált teljesítményhez kell) Amit megkapsz az, hogy a belső és külső rétegekben mennyi a javasolt szélesége a vezetősávnak (állítsd át mm-re milről ha nem tudod mi az) és azt is hogy mennyi lesz a ellenállás/fesz esés/eldisszipált teljesítmény. Kérdezz bátran, ha valami nem érthető.
A gyári lakkos nyák azért előnyös mert nem kell pucolni, csak lerántod a védőfóliát, fotózol előhívsz és marsz. A piszkos meló kimarad.
Na. Furatgalvanizálás tapasztalatok.
Sajnos olyan maszkom nem volt ami inverz furat, ezért csak a sima maraást tudtam kipróbálni. Mondanom sem kell a föld tuti jó lett, és a maradék 80%-a is 0.0 Ohm. Szerintem a gond az volt, hogy túlhívtam a fóliát, (kicsit késő este volt mint azt látjátok, és elbénáztam, és nem volt kedvem megint nekiesni. Amit még ki fogok próbálni, hogy galvanizálás után fólia, csak a forrszemeknél előhívni (ilyen maszkom van, bár most már nem ezzel a nyákkal fogok dolgozni hanem az éles nyákkal, ahhoz meg mindenféle fóliám van) és kémiai ónozni a forrszemeket, azután fólia lemos, rendes marató fólia rá, és ha minden jól megy akkor a nátriumperszulfátos (ezt esetleg tudja valaki, hogy tényleg kevésbé szedi az ónozott részt mint sima rezest?) marató kevésbé fogja marni az ónozott részeket, lásd furatok, és annak belseje, így ha a fólia nem is takar rendesen (bár ez esetben minden lukat szétszedett volna a marató) akkor is megvédi a forrszemet és a lukat. Szóval van még kérdés aki tudja a választ az ossza meg. A furatgalvanizálás menete: Veszel egy olyan fóliát amit laminálni kell a rézre, előtte rezet megpucolod de nagyon (ezt pl. kihagytam most a próbánál) Fellaminálod a fóliát, majd levilágítod, előhívás után kasán látszik hol kell kifúrni (ha van egy cnc fúró akkor ez a rész kimarad, csak berakod a nyákot és kifúrja, remélem lassan szert teszek egy ilyenre, egy nagyon jó ismerős már csinálja.) Ha kifúrtad, akkor fólia leold, és az esetleges peremeket lecsiszolod. Fólia fellaminál, levilágít egy olyan maszkal ismét ahol csak a forrszemek fognak kilátszani. Bekevert ezüstnitráttal az igy szabadon maradt forrszemeket mind a két oldalról ecsettel bekened, (sötétben) majd mehet ki a napra, vagy az uv alá száradni és kicsapadni. Ha ez megvolt, akkor mehet a fixáló lötyibe, ez irgalmatlan büdös, csak és kizárólag szabad ég alatt lehet csinálni. (formaldehid, amónia meg ilyenek) Sajnos ez a lötyi leoldja a fóliát, de hát ez van. (Itt megint egy kérdés ha lefóliázom, és ismét csak a forrszemeket hívom elő, akkor az előhívó vajon szétszedi e a másik lötyi által létrejött vékony réteget a lukba, ha nem akkor az király lenne mert csak a forrszemeket kéne galvanizálni, ami sokkal kevesebb felületet jelent) Ezek után jön a galvanizálás desztvíz + kénsav, +kér rézlemez (egy jó nagy táblát vettem 9000Ft volt 1mm vastag, irgalmatlan nehéz így is egy életben nem fogy el) Kell egy jó táp ami tud 2-3 Ampert, és stabil 1,5-3V-ot. Ki kell számolni mennyi áram kell (négyzetdeciméterenként 1A (ezért lenne jó ha csak a forrszemeket kéne galvanizálni, egy sima 3A-es táppal szinte bármekkora nyák galvanizálható lenne) majd egy söntel ezt kialakítani. (sajnos csak 4W-os potit kaptam ezzel fél amper alatt kellet maradni, mert utána melegedett mint állat) A két rézlemezt 2centire kell rakni kb a nyáktól, a nyákra a minuszt a lemezekre a pluszt, és mehet a kakakó. (Persze ezt is mikor csináltam volna ha nem éjjel, 1 órát hagytam galvanizálódni, pedig ilyen kis árammal mehetett volna 2 órát is (mondjuk itt egy 0.3-as luk ilyenkor szerintem teljesen kitömődik, de ezt ki kell próbálni). Galvanizálás után fólia fellaminál (na itt jön esetleg a kémiai ónozás csak a forrszemekkel, utána fólia leold, és újra laminál) és mehet a nyákrajz de teli forrszemekkel (hogy takarja a lukakat, és itt látszik, hogy ez csak fóliával oldható meg), és utána a maratás. Hát leírni sok volt, pedig a vegyészkedési részleteket ki sem fejtettem. Mindenesetre ha mindenből a minimumot kéred akkor kb. 9000Ft a vegyszer, szerencsére ebből igen sok nyákot meg lehet csinálni, plusz szerezni kell egy jó laminálót (120 fokot tudnia kell pont) plusz szerezni kell laminálható fóliát amit itthon nem kapni, külföldről kell beszerezni egy a4-es kb 800Forint szállítással, és mint látható egy nyákra majdnem elmegy egy (ha nem több) Ha ezek után valakinek van kedve még furatgalvanizálni, és megvette a fóliákat, meg a laminálót akkor írjon és elküldöm a vegyszerlistát. Na megyek mert beálmosodtam erősen.
Sziasztok!
A nyákot lehet körömlakk lemosóval tisztítani? CSak "bolti szennyeződés van rajta " meg egy két ujjlenyomat ami szállításkor keletkezett. segítségeteket köszönöm ui.: Tamás
Igen, a körömlakklemosó tökéletesen leoldja a zsírt róla.
Szerintem jobban jársz mosogatószerrel. Én is kipróbáltam a denaturált szeszt és a körömlakk lemosót is. Mindig hagynak valami szennyeződést hátra. Ha megnézed a körömlakk lemosó összetételét látod hogy 1% ricinus olajat tartalmaz. Na ez a gond.
Én a fékpucoló spray -re esküszöm !
Próbáld ki ,~400Ft a flakon és 500ml
Sziasztok!
Hidrogén-peroxidból hány %-os kell és mennyiért tudom beszerezni körübelül? |
Bejelentkezés
Hirdetés |