Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kéziszerszámok motorjának működési elve
Lapozás: OK   1 / 3
(#) vgereben hozzászólása Jún 11, 2009 /
 
Hello mindenki,

Átolvastam pár fórumot, kutattam a neten, de semmi értelmes választ nem találtam. A probléma a következő:
Van egy Skil elektromos 230-ról működő kézi körfűrészem. Működő állapotban raktam el, most amikor elővettem, gombot nyomom, elindul, de csak félgőzzel, és szikrázik mint az állat, majd füstöl.
Szétszedtem és ekkor fogalmazódott bennem, hogy működik ez?
A motorban vannak állótekercsek, és a forgórész is tekercselt, a tekercsek végei egy sokszegmenses kommutátorra vannak kikötve (kb. átmérő 40-50, és nagyon sok szegmensből áll), aminek kétoldalról nekimegy egy-egy szénkefe.
A forgórész és a kommutátor között van egy bandázsolás, az szenesedett el egy kicsit.

Mi a műlödési elve ennek a motornak? Gyakorlatilag az összes elektromos kéziszerszámban ilyen fajta motor van...

Milyen néven lehet találni irodalmat hozzá a neten magyarul vagy angolul?

Üdv:
VGereben
(#) oldman válasza vgereben hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Soros gerjesztésű v. univerzális motor
(#) Georgee válasza vgereben hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Idézet:
„de csak félgőzzel, és szikrázik mint az állat, majd füstöl.”
A szénkefe még életképes? Régen nekem ezt adta elő a fúró, és a kefe volt lekopva.
(#) vgereben válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Nem a szénkefével van a gond, hanem a forgórész tekercselésével. És nem megjavítani, hanem a működési elvét szeretném megérteni.
Ezért az új téma.
(#) vgereben válasza oldman hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Valami ilyesmi lehet, igayad van.
Az egyfázisú soros motor angolul single pahase series motor, ha minden igaz.
Találtam egy másik motort, lehet ez ugyan az mint az univerzális motor. Angolul: repulsion motor

Idézet:
„An alternating-current (ac) commutator motor designed for single-phase operation. The chief distinction between the repulsion motor and the single-phase series motors is the way in which the armature receives its power. In the series motor the armature power is supplied by conduction from the line power supply. In the repulsion motor, however, armature power is supplied by induction (transformer action) from the field of the stator winding. For discussion of the ac series motor See also Universal motor; Alternating-current motor.

The repulsion motor primary or stationary field winding is connected to the power supply. The secondary or armature winding is mounted on the motor shaft and rotates with it. The terminals of the armature winding are short-circuited through a commutator and brushes. There is no electrical contact between the stationary field and rotating armature (see illustration). See also Windings in electric machinery.


Mert a szénkefék nincsenek hozzákötve semmihez, csak az egyes kommutator szegmenseket zárják rövidre...

De hogyan működik?
Olzan mint egy zárt kalickás motor, csak a kalicka időben változik? Mindig masik tekercsek vannak rövidre zárva? Mi az értelme ennek?
Az indítás miatt van? Nem kell kondenzátor, segédtekercs stb....?
(#) moltam válasza vgereben hozzászólására (») Jún 11, 2009 / 4
 
Igaz maga a cikk nem erről szól de meg van magyarázva sok motorfajta működési elve.Bővebben: Link
(#) pucuka válasza vgereben hozzászólására (») Jún 11, 2009 / 9
 
Üdv!
A kéziszerszám kisgépekbe, és a háztartási kisgépekbe egy egyszerű egyenáramú soros gerjesztésű motort tesznek, aminek a működési elvéböl kifolyólag egyfázisú váltóárammal is működik, és ezért univerzális soros motornak is hívják.
A működési elve azon alapul, hogy ugyanaz az áram átfolyik az állórész, és a forgórész tekercsén, ahol a kialakuló mágneses terek "eltolják" egymást, majd mikor elfordult, a kommutátor a forgórész következő tekercsét kapcsolja az áramkörbe, az is eltolja egymást, és így tovább, A kommutátor szerepe, hogy mindíg a forgórész megfelelő tekercspárját kapcsolja a soros áramkörbe. Ez váltóáram esetén is így van, mert az áram iránya megfordul ugyan a periódusnak megfelelően, de a forgórészben is megfordul, így a relatív hatásuk azonos marad. A forgásirányát úgy lehet megváltoztatni, hogy az egyik, és csak az egyik tekercs pólusait meg kell fordítani, váltóáram esetén ugyanúgy megfordul.
A motoron, vagy csak a kommutátor hídon levő fojtó-kondi, vagy csak kondi kizárólag zavarszűrési célokat szolgál.
Az ilyen motorokat igen széles körben alkalmaznak, a kávédarálótól a vasúti vontatásig, kellemes tulajdonságai miatt, ti, terheléssel nő az áramfelvétele, és ezzel együtt a nyomatéka is.
A kis szerszámgépekbe is ezért használják előszeretettel, mert kis mérete ellenére "erős" gépeket lehet készíteni. (fúrógépek, körfűrész, csiszológépek, stb,)
(#) vgereben válasza pucuka hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Nagyon szepen koszonom mindenkinek a segitseget, kulonosen pucukanak
(#) kendre256 válasza vgereben hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Ebben van jópár motor.
A kéziszerszámokban univerzális motor van.
Az univerzális motor szerkezete ugyanaz, mint a fenti linken szereplő jegyzetben a 116, 117, 118 ábrákon szereplő soros gerjesztésű egyenáramú motorok szerkezete. Az előbbi ábrák környékén szerepel a működési leírás is. A soros motor kapcsolása a 121. ábrán szerepel.
A kommutátorokhoz vannak vezetékek kötve, az állórészhez kapcsolódnak (sorosan van kötve a forgórész az állórésszel).
(#) potyo válasza pucuka hozzászólására (») Jún 11, 2009 /
 
Idézet:
„Az ilyen motorokat igen széles körben alkalmaznak, a kávédarálótól a vasúti vontatásig, kellemes tulajdonságai miatt, ti, terheléssel nő az áramfelvétele, és ezzel együtt a nyomatéka is.”


Ez egy darabig minden motorra igaz, nem pont emiatt használják. A soros egyenáramú motornak (és bár kisebb mértékben, de az univerzálisnak is) a csökkenő fordulatszámra meredeken emelkedik a nyomatéka. Ettől tűnik erősnek, hiszen kis fordulatszámhoz nagy nyomaték tartozik. Viszont az áramfelvétel nem emelkedik a nyomatékkal lineárisan, mint a párhuzamos gerjesztésű motornál, mivel a gerjesztést is a főáram adja, így a nyomaték (a vas telítődéséig) az áram négyzetével arányos. Fúrógéphez ez a nyomaték-fordulatszám viselkedés ideális, mert a vastagabb fúrószálat kisebb fordulatszámmal kell hajtani, mint a vékonyabbat. Vontatásnál is azért jó, mert nagy nyomatékkal indít, tehát jól gyorsul (a vontatásnál ráadásul egyenirányítják a motor számára az áramot, így még jobbak a tulajdonságai, mintha váltakozóáramról üzemelne). Van hátránya is ennek a motornak - terhelés nélkül túlpörög és a forgórészből előbb utóbbi valami elszáll. Ezért nem szabad üresen járatni, minimális terhelés kell neki. Kis motoroknál elég terhelés a hűtőventilátor is.
(#) besi99 válasza pucuka hozzászólására (») Jún 11, 2009 / 1
 
pucuka lényegileg nem válaszolt korrektül, hiába mesélte el a soros motort, akár villanyvonat is lehetett volna; - kapott zöld mezőt. A mezgazdasági, - azaz - nyirkos környezetben működő, és eltárolt masinákat mindig át kell pucolni, keféket, megnézni; eloxidált felületeket meg kell csiszolni, kollektort picit megpolírozni, sőt; -sok esetben- ki is kell szárítani
(#) pucuka válasza besi99 hozzászólására (») Jún 11, 2009 / 1
 
Nem tudom mit nem meséltem el korrektül, a kérdés nem a karbantartásra vonatkozott, hanem a működési elvre. Természetesen a kommutátoros motor kényes része a komutátor, és a keferendszer, és ezek karbantartása, de nem ez volt a kérdés. Tényleg mesélősre sikeredett, de ez miért baj, mi volt benne a nem korrekt? Nem állítottam hogy ezek a motorok jók lennének extrém körülmények között is, pl. vizes, vagy robbanásveszélyes környezetben is.

potyo - nak: igazad van nem részleteztem a soros motor összes tulajdonságait de nem kevertem bele a mellékáramkörű motorokat sem, mert valahogy ilyeneket mégsem szoktak háztartási, és szerszám kisgépekbe építeni.
Valóban nem említettem a soros motor kellemetlen tulajdonságát, hogy üresjáratban megszalad, mert ez szinte kizárólag nagygépeknél fordul elő, kisgépeknél a súrlódási, ventillátor által okozott veszteségek megakadályozzák ezt a jelenséget. nem állítottam hogy lineáris összefüggés lenne a nyomaték, áramfelvétel, és fordulatszám között, de összefüggés van. Az is igaz, hogy a soros motort váltóáramról üzemeltetve rosszabb a hatásfoka, de mint írtad az üzemmenete még mindíg jobb, mint másrendszerű, hasonló méretű motornak.
(#) macera2 válasza vgereben hozzászólására (») Jún 20, 2009 /
 
Hello vgereben!
Mostanába kószáltam erre felé, ezért kissé megkésve szólok. Ha még él a problémád akkor küldeném a tapasztalatomat. A jelenség hasonló volt csak láncfűrésszel. Bekapcsolás / számolás 1-2-3 / szikrázás, füst /kikapcs, minden tüzes. A végső ok, hogy a forgó részt egyik végét pozicionáló műanyag „kosár” -ami többek között a szénkeféket is tartja- megadta magát. Emiatt a forgórész, hozzáért az álló részhez. A hozzáértők szerint itt nem csak a súrlódás, hanem induktív rövidzár miatt is úgy megnőtt az áramfelvétel, hogy emiatt volt szikrázás, tüzesedés, a forgórész szigetelésének leégése, rövidzár. Ha ez lesz a gond, akkor jobb ha szervizre bízod a beszerelést, mert akkor az egyben garanciát is jelent. Még egy újra tekercselt forgó rész is elég drága a kísérletezéshez. Sok sikert!
(#) macera2 válasza kendre256 hozzászólására (») Jún 20, 2009 /
 
Hello kendre256!
Kösz a csatolt infókat. Nagyon hasznos volt, és rájöttem, hogy mennyi mindent elfelejtettem. Hiába az embernek előbb utóbb cső látása lesz, és csak ahhoz ért amivel foglalkozik. A jobbik esetben!
(#) Jeladó válasza macera2 hozzászólására (») Júl 15, 2009 /
 
Skil szalagcsiszolómmal igy jártam.Szénkefe megadta magát , tettem bele , beinditottam, óriási hosszu láncsikot huzott, majd 1 perc mulva kirepült belőle egy kommutátor szelet. Gép kuka , mert v.szinü többe kerülne egy forgórész mint egy uj gép.
(#) debrigo hozzászólása Márc 18, 2012 /
 
Van egy aránylag keveset használt elektromos Al-Ko gyeplazítóm motorhibával. Nem hittem volna, hogy a tekercselőknek van képük 35ezret kérni egy motorcseréért. 26ezer volt a gép...A motor forog, nem füstöl de kőrtüzes - szikrázik. Égési nyom nincs. Van egy 80m2 területen pázsitom, ennek az ápolására kellene összehoznom a gépet. Ha lehetne, akár más motorral cserélve. Kommutátor esztergálva, csiszolva, szénkefe jó.
Kérdésem: mennyi lehet a fordulatszáma ha 8 kommutátoros? Áttétellel valszeg megoldanám egy fúró, stb., motorral. Adatok a képen.
Bővebben: Link
Megköszönöm az ötleteket, segítséget.
(#) macera2 válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 / 1
 
Sajnos nem tudok a kérdésedre pontost választ adni. Nem hiszem újat mondanék, de azért megemlíteném, hogy Én a Vaterán, v. a Jófogás piacon keresgélnék. Sok sikert.
(#) karaszbandi válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 1 /
 
Pedig hidd el, hogy sokszor az alkatrész többe kerül, mintha vennél egy másik gépet. A másik motor bevarázslása biztos megéri a fáradozást? A biztonságról nem is beszélve.
(#) debrigo válasza karaszbandi hozzászólására (») Márc 18, 2012 /
 
Mint említettem egy 10m x 8m pázsitom van ami 20 éves, fel kellene piszkálni évek óta, nem ecsetelem, miért. Szeretném, hogy szépen nézzen ki. Ezért viszont, hogy évente 10-15 percet felpiszkáljam a füvet, sokallom a 30ezret kiadni egy gépért. Gondolom, más is sokallná. Ezért vettem a Vaterán 5ezerért ezt a motorhibásat, gondolván, egy motort nem nagy guriga tekercselni vagy cserélni. Tévedtem. A forgót kellene csak javítani, de ilyen kis sz@rokkal már nem görcsölnek. Pedig képen látszik, állapota, mint ha új lenne. Az alkatrészeket nem a boltban veszem, tehát az nem kerül pénzbe. A probléma a motortengelyen levő fogazás, ugyanilyet nemigen találok. Áttétellel viszont meg tudom oldani, ezért kellett volna tudnom az eredeti fordulatszámot, ezt a 8 szeletes kommutátor határozza meg. Műhelyem, gépeim, szerszámok vannak, még eszterga is. Minden adott, csak ha valamiben nem vagyok otthon, hozzáértő emberekkel konzultálok előtte. Hihetetlen okosságok jönnek össze néha.
Az lenne az igazi, ha kiderülne egy 3ezres TESCO-s konyhai kisgépben ugyanez a motor pörög. Volt már ilyen csoda. Mert nem igaz, hogy csak ehhez az Al-KO géphez használják ezt a motort...
(#) zolika60 válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 / 1
 
Nem ismerem ezt a motort, de szerintem bármilyen megfelelő teljesítményű univerzális motorral pótolhatod. A fordulata teljesítmény függő, úgyhogy próba szerencse.
(#) debrigo válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 18, 2012 /
 
Sajnos csak annyit tudok a szénkefésekről, hogy a sok szeletesnek gyorsabb a fordulata.
Azért fontos a fordulat, nehogy úgy járjak mit 20 éve egy padlókefélő motorból fűnyírót csináltam. A fűszálakat molekuláira szedte, azt meg gereblyével ugye nem lehetett összeszedni. Még egyszer nem szeretnék ugyanabba a pocsolyába lépni...
Alighanem angol nyelvterületről származik a motor mert egy metrikus méret nem található rajta.
(#) zolika60 válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 / 1
 
Itt van áttétel is. szerintem annyira nem kritikus, hogy az üresjárati 6 vagy 8000. A terhelés úgy is lefogja. A teljesítmény legyen elegendő, vagy kicsivel több nagyot nem tévedhetsz.
(#) karaszbandi válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 1 /
 
Valami gépkölcsönző nincs a közeledben? Évi 15 percért még szétszedni sem szabad.
(#) zolika60 válasza karaszbandi hozzászólására (») Márc 18, 2012 / 1
 
Már szétszedte. Miért ne csinálná meg? Nem szeretem én sem a dobd el világot. :no:
(#) mpisti válasza debrigo hozzászólására (») Márc 18, 2012 / 1
 
Kb.16-18000 ford./perc lehet a fordulatszáma, de a padlókefélő motor sem forgott kevesebbet mint 10-12000ford./perc. Ha a fent említett fordulatszámból indulsz ki, vissza tudod számolni az áttételt, ennek segítségével már tudsz agyalni azon,hogy vajon melyik 5000Ft-os zsír új kínai fúrógép motort tudod beépíteni a ketyerédbe. Egyébként felénk egy 400W-os forgót 4-5000Ft -ért tekernek újra, kommutátorcserével. A motor eredetileg Black&Decker lehetett.
(#) debrigo válasza mpisti hozzászólására (») Márc 19, 2012 /
 
Sikerült egy halvány nyomot lelni a gyártóra vonatkozóan, az összetett képen még látszik a szerelt állapota: Kép: Link
Tehát a motor gyártója Johnson, elég sovány eredményem van róla.
A kölcsönzőről: a szállítás költsége+ min.kölcsönzés, 2 órára nem adják ide = sok....nyugdíjas vagyok, ráérek megcsinálni. Egyébként ha 5ezerért megcsinálnák - egy percig se görcsölnék de 25-30-at nem, ha sosem lesz ilyenem.
(#) vegzetmaci hozzászólása Máj 12, 2015 /
 
Bocs, tudnátok segíteni valamiben?
A fúrógép folyamatábrájára, mechanikai hajtásának jellemzésére és gépelemei fajtáira lenne szükségem.
Előre köszi a segítséget.
(#) pucuka válasza vegzetmaci hozzászólására (») Máj 12, 2015 /
 
A motor egyenáramú soros motor, mint univerzális motor. A fordulatszám nyomaték karakterisztikája eső (hiperbola) jellegű. Állórész, forgórész, kommutátor, kefehíd a kefékkel Az állórész tekercselése a keféken kommutátoron keresztül sorba kapcsolódik a forgórész tekercsével, ezáltal ugyanaz az áram folyik át rajta. Az irányváltás az egyik tekercs pólusainak felcserélésével lehetséges. Részletesebb választ a gugli keresőjével szerezhetsz villamos gépek --> soros motor.
(#) Gafly válasza vegzetmaci hozzászólására (») Máj 13, 2015 /
 
Tokmány
Tengely
Ékszíj
Szíjtárcsa
Ék
Indukciós motor
Már ha oszlopos gépről van szó.
(#) vegzetmaci hozzászólása Máj 13, 2015 /
 
Köszi a segítséget. És az elektromos kézi fúrógép?
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem