Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Légyszives nézzétek meg, hogy a mellékelt kapcsolást jól rajzoltam-e meg.Ha esetleg hiba van, vagy netán az egész rossz, légyszives szóljatok. Ja, és még azt szeretném megkérdezni, hogy ez jó-e lenne bele. Üdv
Sziasztok!
Egy kicsit átalakítottam, vessetek rá egy pillantást.A kérdésem még mindig ugyanaz: jó vagy nemjó. Üdv
Szia! Köszönöm! Átrajzoltam, ahogy mondtad.
Még egy olyan kérdés hogy: -a potit hogyan kossem be? -mekkora poti kell? -mi a 2 diódának a szerepe a potinál? -és hogy a lendíto dióda hova keruljon. Bocsánat a sok kérdésért, de érdekel a téma. .
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy vajon milyen típusú smd fet mehetett tönkre ebben a ketyerében? Ez egy bosh psr 1200-as akkumlátoros fúrónak a fordulatszám szabályzó része. Vagy ha tudnátok ajánlani hozzá való smd fetet azt megköszönném. Az is érdekelne, hogy mi alapján kell helyettesítő fetet választani mert ezen pont a számsor durrant el? Köszönöm a válaszokat!
Nincs egy rossz PC alaplapod (atx), amin van fet, próba erejére kipróbálhatnád, ha működik vele, akkor maradhat
![]()
szia, tippem szerint valami hasonló lehet, hogy P vagy N típusú azt nem tudom ki kellene mérni.(P-t valószínűbbnek tartom)
PMOSFET N eset most nem tudok, de meg kell nézni mekkora áramot enged a motor full-ra feltöltött akkunál, és ahhoz választani.
Szia! Erre a szabályzó egységre az volt írva 12V 20A
Tehát akkor 20 Ampernál nem lehet több szerintem. 160 amperórás aksival külték meg azér ment tönkre. Nem tudom a rosszat hogy lehetne kimérni?
úgy,hogy az N fet gate-ját minimum +5v al húzza magasabbra az elektrónika, mint source-t. A P fetnél meg -5v al alacsonyabbra.
a fel vagy lehúzó ellenállást kell megkeresni, ami a gate lábán van hogy hova húz, földre(NFET), vagy bemeneti feszültségre(PFET). érdemes nagyobbat berakni, azon a pár forinton nem múlik az életed, talán .. és egy picivel erősebb is lesz a moci..(nem észrevehetően)
Szia!
Én még P csatornás MOSFET-et nem láttam szabályzóban! /P csatornás FET-ek még nem olyan kifejlettek, mint az N csatornásak, és meghajtani is nehezebb őket, mert nagyon tápfesz függőek.../ Lehetőséged nyílik arra is, hogy kivezesd a FET 3 lábát, sok furdancsban külső FET van hűtőbordán, és akkor egy mezei IRFZ44 megfelel neked, de bármilyen 20-30A-es a IRF-IRFZ sorozatból, a 12v-ot mind tudja, még impulzusonkénti fesztullövések esetére a 25v-ot is... Amúgy nem azért ment tönkre, mert 160Ah-s akksiról ment, hanem mert bizonyára túlterheltétek, és nem esett le a fesz, megvédendő a vezérlést, és a motort... Ha erősebb szabályzást teszel bele, a következő a motor lesz! ![]()
Köszi a segítséget! Ithon van IRF 530-asom és azzal kipróbáltam mert építettem 555-el egy kapcsolást de marhára felforrósodott pedig raktam rá hűtőfület is.
Esetleg ez nem való ilyen helyre?
Szia djgombi!
A #466554. hozzászólásodban feltett kérdésedre válaszolva azt javaslom, csak olyan FET-et keress amelyik logikai szinttel vezérelhető. Ezt onnan tudod,hogy a típusjelzés végén van egy "L" betű. Én még csak "N" csatornás FET-et láttam szerszámgép hajtásszabályzóban.A logikai szinttel való vezérlés azt jelenti, hogy akár 5V-ról is képes bekapcsolni, ellentétben a normál FET-tel, a normál FET-ek stabilan csak 10V felett működőképesek.
Üdv a szakiknak!
Végig olvastam sok-sok topikot, és nem vagyok még mindig biztos a dolgomban. Próbáltam leszűrni a lényeget, kiszedni a jó, használható dolgokat. Azt szeretném csinálni, hogy PWM -mel meghajtani egy 18V-os motort (Akkus fúróból bontva), és figyelni az áramfelvételt.(ha pl. megszorult) A PWM jelet egy Atmel AVR állítaná elő, és figyelné a motor áramát. Kérdés: - Az áram figyelő áramkör jó így? (csak egy előre beállított érték felett jelezzen) - Kell a tranzisztor pár? Az AVR nem tudná meghajtani a fet-et direktben? (a Mega8 doksija azt írja, hogy 200mA ~5V ami kijön) - Ha kell tranzisztor pár, elegendő az 5V? Hirtelen ennyi. A válaszokat előre is köszönöm. Atesz
Szia!
a problémád megoldható 1 db 494-es IC-vel, ami a fet áramát is figyeli, tehát a pwm jel mellett az áram limitet is lehet állítani... google a te barátod
Nos valóban. :google:
De ez egy távirányítós kapunyitó lesz. Tudom van olyan topik is, de kérdésem szorosan a DC motor PWM szabályzásához kapcsolódik. ![]() Szóval a motor akkor szorul meg ha elakad a kapu. Akkor a procinak dönteni kell mi legyen. Valamint a kapu nyílási sebességét (gyosítás, lassítás) szintén a proci dönti el. A TL494 analóg bemenetét az AVR rel meghajtani..!? (a potira gondolok) És hogy kapok visszajelzést a motor áramáról? Ezért nem gondolkodtam gyári fet meghajtóban. Az előző kérdéseim még mindig állnak. :whistle: Köszi a segítséget. ![]() Üdv. Atesz
Sziasztok bocsánat, hogy ide is beteszem a kérdést de már nagyon rég óta nem veszi észre senki a másik fórumtémában és mivel készül a PWM szükségem lenne erre a segítségre.
Van egy nagy áramú dc motorom 24V 1,5KW üresjárati árama 20A. Ha egy változtatható feszültségű nagy torroid tápegységre kötöm (ez egy nagyon nagy szabályozható feszültségű torroid trafó -biztosan láttatok már ilyet), akkor a trafón üresen állítsam be a 24V-ot és aztán kapcsoljam rá a motort (ekkor a 20A terhelés miatt valószínűleg leesik a feszültsége a trafónak) vagy a motoron mérjek feszültséget és addig szabályozzam a trafót míg 24V-ot nem mérek? (ebben az esetben a terhelt trafó már lehet, hogy 40V-ot is lead csak terhelten mérek 24V-ot rajta) ...és épp erre lennék még kíváncsi, hogy ha terhelve mérek egy bizonyos feszültséget rajta az valóban annyi is vagy közben sokkal magasabb feszültséget kap a motor-hogy van ez??? előre is köszi...
Amit terhelés közben mérsz, az a jó érték. De persze itt attól is függ, hogy pontosan mi lesz, mert az egyenirányítás után ha ott a járó motor, akkor magasabb feszültséget fogsz mérni, mint ugyanakkora áramot felvevő izzó esetén (a motor a színusz völgyeiben indukál feszültséget, és emiatt a feszültség középértéke magasabb).
De írd le pontosan, hogy mi is akar ez lenni, mert a PWM-et nem látom, hogy jön a dologba, ha a trafóval szabályzol.
Szia.
Az egész abból indult ki, hogy nagyon gyanús volt a 20A-es üresjárati áramfelvétel. Menetzárlatra gyanakodtam, mert a neten az 500W-os motornak az adatlapja szerint 2,3A az áramfelvétele, így egy 3szor akkora teljesítményű motornak gyanús a 20A! A trafóra lett kötve és a motoron lett mérve a feszültség (24V-ig lett feltekerve) amikor elszállt valami a motorban utána furcsa kattogó zaja lett... ezért gondoltam, hogy talán üresben kellett volna a 24V-ot beállítani a trafón és úgy rákötni... A Pwm úgy jön ide, hogy ha hibás a motor akkor a pwm-et is tönkrevágja pedig az drága mulatság... Mi a véleményed?
Egy kis ajándék, akinek netán szüksége lenne rá:
Ehhez: Nyákrajz és a kapcsirajz, kis módisítással, Eagle formátumban.
a 494 es IC a bementére kötött 0- kb 3,2V feszültséggel a pwm-et 0-96% ig áttítja.(vezérelheted a pwm-et feszültséggel) Az Áram egy sönt ellenállás és egy komparátorral megoldható, ha megszorul a moci akkor a komparátor átbillen, és jelez a avr-nek....
Ez rendben is van, de az AVR-nek nincs analóg kimenete. (tudtommal)
Megcsinálom a PWM-et AVR-el ![]() A FET -meg meghajtom direktben az AVR-el. Majd kiderül jó lesz é. ![]() FBI CIA KGB stb... (csak még néhány 3 betűs..) ![]()
PWM-et megszűröd RC szűrővel, és ott az analóg kimenet...
Hali!
AVR-hez nem értek , csak pichez, de ha ez is egy mikrokontroller, akkor a kimeneti logikai magasszint (3 vagy 5 Volt) ezt kell csak leosztani ellenállás osztóval, két kimenettel 2 sebesség állítható be.... Ha az avr-ben van pwm periféria, akkor adott a helyzet. ....
Köszi a válaszokat.
Megoldottam! ![]() Atmel direktben hajtja a Fet-et. Nagyon baba PWM jelet állít elő. A motoron nézve már van "némi" zaj.. ![]() De egyébként nagyon pöpecül muzsikál! ![]()
Ez megfelelő lenne egy lada ablaktörlő moci pwm szabályzásához? Mit változtattál és miért? Köszönöm
Sziasztok!
Modell hajót építek, amit 2db egyszerű 6V-os DC motor hajtana meg, így az előre/hátramenethez és a kormányzáshoz is kell szabályzó, de a bolti autós szabályzókkal szemben nekem elég lenne 10A-es. Legszívesebben építenék magamnak, de előtte lenne egy kérdésem, és hozzáértők őszinte válaszait várom: alap elektronikai tudással, úgy, hogy nem értem, amikről itt beszéltek, kapcsolási rajz, NYÁK terv, és más instrukciók után össze tudnék rakni egy ilyen szabályzót? ![]() ![]() Előre is köszönök mindent! Üdv |
Bejelentkezés
Hirdetés |