Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Azzal az 1/3-ad oktávonként megadott átitelszerűséggel nem sokra mész, egy rendes méréshez a végleges dobozban talán lehetne váltót kitalálni, de ennyiből nem, egyébként ki tudja valójában milyen a hangszóró, az MNC-nél ez darabonként változik.
A másik linkelt magas meg nem videoton (mivel videoton hangszóró már nincs), hanem SAL, nem is olyan érzékeny, és az átvitele is rosszabb, inkább DTF-12 szerű.
Egyáltalán nem problémás ilyen méréseket készíteni, csak jól és ésszel kell használni a rendszert.
Univerzális váltóval, amik boltban kaphatók, biztosan nem kössz ki jól.
Igazából csak egy tippet szerettem volna adni. Csak meghallgatás alapján mondtam, hogy a "közép" tartományban eléggé kiemel, és a kérdezőnek valami ilyesmi hangszóró kellett, bár jobban járna inkább egy normális középpel...
A DTF-12-szerű magas a hangdobozomban muzsikál, én nagyon meg vagyok elégedve vele, szépen szól, és terhelhető is, azt pedig azért ajánlottam!
Nézd én lezártam a témát.
Annyit azért hozzáteszek, hogy a Thiele-Small képletekbe ezt a két esetet ( hangszórók közel, hangszórók távol egymástól) egyáltalán nem lehet behelyettesíteni, mert ezek a paraméterek nem is szerepelnek azokban. Így sem az egyik esetre ( növekszik a hangerő) sem a másik esetre ( nem növekszik a hangerő) nem lehet eljutni azokból. Le szeretném ezt zárni.
Hangszóróduplázás T/S szinten BassBox Pro programban. Felhívom a figyelmet pl. a Vas duplázódására, a kétszeresére nőtt hatásfokra és az érzékenységre, ami 1W-ot 3, 2,83V-on 6dB-t nőtt. De ki tudja, lehet a program tervezői se tudták mit csinálnak, mint ahogy azok a cégek (pl. beyma) akik szintén ezt a szoftvert használják modellezésre.
A T/S modell alacsonyfrekvenciás modell, ahol a hang hullámhossza méterekben mérhető. Feltételezi a modell hogy nem épít senki olyan dobozt aminek több méteres oldalai vannak, mintahogy azt sem hogy pl. a reflexcsövet mondjuk 3 méterre helyezi valaki el a hangszórótól. Nyilván ilyen extrém esetben a modell már nem alkalmazható. Holnap mutatok olyan mérést amiben lesznek még 10dB-nél is nagyobb lyukak, csak messzebb kell tenni azokat a dobozokat és gondosan ügyelni hogy a mikrofon még véletlenül sem legyen a két doboz szimmetriavonalában. Esetleg még reflektáló felületeket is a közelükbe vihetek majd ráadásképpen a kapuzást is kikapcsolom, legyenek csak benne szobareflexiók is. Sőt még az 500Hz-en sávhatárolt zajodat is rájukzúditom és még azzal is ugyan ez lesz a végeredmény. Csak azért, hogy nehogy még véletlen azt gondold hogy Paintban rajzoltam azokat a görbéket. Én még mindig azon az állásponton vagyok, hogy felül kéne vizsgálnod azt a mérésedet, márt csak azért is mert így egy egész elektroakuszika nevezetű egzakt tudományágnak mondasz ellent és ez minimum önkritikára intené az embert. Az hogy lezárod a témát a magad igazával az nem old meg semmit, de Te tudod.
csak siman a verdaba akarnam rakni a JBL W15Gti MKII-es hsz-t. ha esetleg tudna valaki segiteni a lada tervezeseben tervezeseben megkoszonnem, opel vectra A szemelygepkocsiba menne. koszonom elore is.
Egy kicsit használtad volna a keresőt...
Az első csatolmányban van zárt , reflexes ,és bandpass ládaterv is. Nekem a reflexes tetszene. A másikban , is van 3 terv , 60 , 65 és 70 Hz -re kiemelő változatok. Ezekszerint a reflexes : 113 liter , normál csillapító anyag minden belső oldalon, kb 2.5 cm vastagságban . Magyarán vatelin. A dobozméretet úgy kell meghatározni ,hogy kényelmesen beépíthető legyen egy 38.5 cm hosszú és 15.5 cm belső átmérőjü cső. Mindez kész .Nem ártana behangolni 28 Hz -re a cső méretének módosításával. (T-S mérés)
Ez a dóm tényleg nem VIDI. Viszont van igazi a H2000-nél ,én már próbáltam . Meghallgatás után bele tudtam volna rugni az MNC dómmal szerelt hangdobozba.
Magyarán az MNC dómok tényleg középre valóak inkább , és egy ilyen magas dóm -mal kiegészítve jó lehet.
A hangfalat zenekari célra szeretném üsszerakni. Vendéglátózom és ehhez kellene. Szinti, ének felállás. Azon is gondolkodtam, hogy 3 utasra kellene átalakítani, de nem tudom hogy a láda tervezve lett erre a mostani felépítményre vagy csak össze lett rakva. hogy hangfal kinézete legyen. Mindenesetre a mély elég erőteljesen szól benne.
Hy !
Hadd nyilvánítsam (pozítiv) véleményt néhány MNC dómról (mint kereskedő, építő, zenész és felhasználó) : Házi kategoria 33502 - korrekt, semleges hang. 33504 - korrekt, semleges hang. 33511/12 - harapós, erős közép, de nem magasszegény - house és hasonlókhoz PA-hoz 33509 - klasszikus ring bakelitmembránnal - erős közép 33513/14 - alúmembrános. Harapós, jó közép és magas visszadással 33558/59 - alúmembrános. Inkább felsőtartományhoz, habár viszonylag lentről indul. 33354/55 - korrekt driverek. szupermagas (nem MNC) : QT-1 - a legfelülre (csak a cin-cin) - új generációs piezó (selyemdóm hang, a piezó erejével : >100 dB). A sal cuccokról - általában - rossz a véleményem, habár akad köztük néhány elfogadható. A H2000 magasak korrektek. Pedro
Nekem 98%, hogy H2000-es magasom van, amit linkeltem, azt csak neten kerestem. Amikor először hallottam az mnc dóm hangját, teljesen kétségbeestem, azonnal indultam vissza a boltba, és a kettő árán, plusz egy kis pénzen vettem meg a H2000-es magasom.
Na már csak így magamnak válaszolva, mivelhogy a célszemély minden további magyarázat, érvelés és bizonyítástól elhatárolódott. Tegnap este már nem akartam mérésekkel csörömpölni a házban, így íme ma mutatnám fel a beígért néhány mérés eredményét. Hát bizony elkeserítő, de Highand zajával is csak igazolni lehet a hangszórótöbbszörözésből eredő felvetéseket. Ezzel ezen meddő vitát én is lezárom.
Koszonom szepen, sokat segitettel.
Megismételtem a zajjal való kísérletet, de most már eltávolítottam a zajból az általunk használt hagszórók rezonanciája alatti frekvencia összetevőket.
A megismételt kísérlet teljes mértékben pl13-at, flacit76-ot, szergey-t és a többieket, valamint az évtizedek óta ezzel foglalkozókat igazolta. Ezzel együtt azonban fenntartom a korábbi levezetést és azt, hogy minden irodalomban az áll, hogy egyforma hangforrások esetén nem a hangnyomások, hanem azok négyzetei adódnak össze, azaz a teljesítmények. Itt tehát továbbra sem értek valamit, ez csak a korrelálatlan zajforrásokra látszik igaznak. a korrelált szinuszos hangforrásokra a növekedés 6 dB, amit mostmár a saját kísérleteim is igazoltak. Ezzel visszavonultam.
Üdv MPedro!
Külön örülök a hozzászólásodnak ,mivel eléggé sok hsz megfordul a kezeid közt, és nem vagy fanatikusan szerelmes egy bizonyos gyártóba , valamint a kínábol érkezett dolgokhozis van egy bizonyos hozzáálásod. Kifejezetten nekem a 33508-al (+ noir2 20 cm) vannak ilyen tapasztalataim. Egy erősítő jobb oldalán egy ilyen hangdoboz szólt a bal oldalon egy HG2.5 1544-639 dómmal szerelt hangdoboz(+ HA 20 1544-484) . A balansz poti tekergetése közben majdhogynem dührohamot kaptam... Annak ellenére ,hogy vannak problémai a H2000 dómoknak , nagyon tudom ajánlani.(leginkább a linearításra gondolok , meg ha egy kicsit érzékenyebb lenne váltóval jobban lehetne orvosolni ezeket a problémákat, meg még kicsit jobban is belemehetne a középtartományba ) Röviden ennyi pénzért ez ajándék!
Én most raktam össze itthon kedvtelésből a szőrös dobozt egy kezdeti verziójában (MNC EclipseII 30206+SAL DTF12 egy kezdetleges hasraütött elsőfokú váltóval), ugyanis a HA 17-582-esek a DX-25-ösökkel a koliban vannak. Bár egyelőre a koliban lévő dobozaim váltója is szinte hasraütött, fényévekkel előzik meg az itthonit. Az MNC-nek kusza a közepe, a DTF12 se közép se magas mivoltáról meg ne is beszéljünk. Semmi tér, semmi részletesség. Az az igazság, hogy volt ennek a párosnak kifinomultabb váltója is, valamivel szebben is szólt akkoriban.. de elképzeltem, mi lenne, ha egy gondosan felépített váltója lenne az 582+DX-25 párosnak.. Mondjuk a DX-25 nem volt túl olcsóság.. de megérte az árát.
De azért a fentiek ellenére még mindíg vigyázok azokra a pirosszélűekre.. azok voltak az első komolyabb hangszóróim
Nemnem, mindenféle jelre igaz. Ha kell megcsinálom zenével is.
A 33359-es MNC dómról van tapasztalatod? az ltald felsorolt sugárzókhoz van hangváltó ajánlatod?
A zene is korrelált jel, én arra gondoltam, ha a két hangszóróból két különböző véletlen zaj jön, na az korrelálatlan.
Magyarul két egyenlő, de független zajforrás esetében igaz a 3 dB, de most már ezt is csak feltételes módban mondom...
Nem nagyon tudom értelmezni a korrelál szót ebben a felállásban.
Akkor igaz a felület + térfogategyenérték miatti +3dB ha egyforma jelet kap mindkét hangszóró.
Jajj....
Idézet: „QT-1 - a legfelülre (csak a cin-cin) - új generációs piezó (selyemdóm hang, a piezó erejével : >100 dB)” a cin 7k környékén van, :O és ha ez szupermagas... akkor... Hát nem tudom. A piezók átvitelét talán egy dologgal lehetne kiegyengetni, pl. egy Karlson-csatolóval. 33502, 33504, sztem elég problémásak, amikor régebben mértem, simán voltak az átvitelükben 10dB-s kioltások-erősítések, nem nevezném korrektnek, a semleges meg nem tudom mit jelenthet most... A 33511-et pl. sosem használnám szobafalak között, de valószínűleg hangosításra sem, mert létezik jobb alternatíva mindkettőre. Idézet: „A sal cuccokról - általában - rossz a véleményem” Teljesen mindegy, ugyanazon a földrészen készülnek érdemben, ugyanazon az áron, szóval ugyanazok a hibák vonatkoznak rájuk, arrafelé nincsenek csodák, hogy az egyik rendelőnek olcsón jót gyártanak, a másiknak meg nem.
Most már látom, hogy ugyanazt mondjuk csak másképpen.
Te az extra, a duplázás miatti +3 dB-ről beszélsz, hogy ahhoz kell egyforma jel. Én ugyanezt mondom, azzal, hogy ha nem egyforma a jel, csak akkor van 3 dB növekedés a hangnyomásban( ugye ezt mondja az irodalom szerinti képlet: L=10lg(10ˇ0,1p1+10ˇ0,1p2), mert ha egyforma, akkor 3dB+3dB-van, párhuzamos kapcsolásnál. De ha mondjuk azt mondaná az irodalom, hogy az egyforma hangforrások esetében 3 dB-el nő nem a hangnyomás, hanem az intenzitás!!, na akkor minden a helyén lenne és én se szenvednék már itt 3 napja ezzel. Ez tökéletesen stimmelne a te programoddal, az én méréseimmel, kijönne az is ha nincsen egymás mellett a hangszóró, minden klappolna. Namost lehetséges lenne, hogy ezt egyszer elírták valahol és azóta magyar nyelven hibásan jelenik meg? De hát tulajdonképpen ezt mondják, hiszen azt mondják hogy két egyforma hangforrás esetén a hangnyomásszintek négyzete adódik össze, az pedig az intenzités lenne. Majd ezután azt írják, hogy Idézet: ! - ebbe bele lehet bolondulni.. „"tehát a hangnyomásszint nő 3 dB-el"”
Üdv!
Hát hogy is kezdjem..... dobozok elé építettem párhuzamosan 2db 10W-os 4Ohm-os ell-t amiből ugye olyan 2,3Ohm al jöttem ki (ezt javasolták az elektronikai boltban) 1,5 órát hallgattuk, tényleg finom loudness-es hangzás volt, nem is lenne rá panasz. Ám! 1,5óra után elment a jobb oldalról a hangerő és csak halkan "recsegett". Erősítő azonnal kikapcs.Pihentettem kicsit majd rákötöttem a jobb oldalra egy 6Ohm-os hangfalat és hálég nem lett baja, szól szépen. Szal nem tuningolunk ellenállással. Hálég megtaláltuk nagyvater tesla Sinkopa II nevezetű lemezjátszós rádiós erősítőjét, ami csodák csodájára 4Ohm-os. Na ővele is gyönyörűen szól és maximálisan kihajtja a dobozokat!!! Most megtanúltam, hiába jó áron, szép doboz stb..... az Ohm-oknak passzolniuk kell......
Egy 8 ohm -os erősítőre 4 ohm -os handobozt kötni ...
Csak úgy rohangálhattak az amperek a fele akkora teljesítményű végtranyókban.
Ja -ja.
Egy 6.2 ohm Re-s hangszóróra meg azt szokták írni , hogy 8 ohm. Igaz ez inkább 2 ohm , a lényeg ugyanaz , csak így mégtöbb volt az amper.
Amíg a végtranyók SOA-ja és Pdmax-a engedi, szerintem hajtható 4 ohmos doboz 8 ohmos erősítőről. Szóval ésszel és kultúráltan használva nem lesz probléma. Persze lehet egy erősítőt úgy is méretezni, hogy 4 ohmon is bírja a strapát, lásd Orion SE260.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |