Fórum témák
» Több friss téma |
Köszönöm, jó lenne. Igazából nem várok sokat tőle, úgyis szeretem bekapcsolni kézzel, mert úgy 90 fok környékéről már elég nehezen megy vissza álló helyzetben(nem tud elég jól szellőzni a motortér), de ha elbambulok akkor azonnal megvan a baj.(kapcsoltam már be a ventit 100 foknál is )
Komparátoros témákban keress hiszterézist is tartalmazó kapcsolásokat, szinte bármelyik jó lehet neked. Én szereznék egy olyan hőfokjeladót, ami beépíthető a tönkrement gomba helyére (biztosabb a vizet mérni, mint a szelepfedél egy külső pontját), aztán vagy a kocsiban, vagy külön melegítve megmérném az ellenállását akkor, amikor be kellene kapcsolnia, ennek megfelelően már kiválaszthatók a komparátor körüli ellenállások.
Még azt is meg lehet csinálni, hogy "szétgyilkolod" a gomba belsejét, a víz felőli végére valami hőérzékelőt szerelsz (dióda, NTC, PTC stb.), és műgyantával, kétkomponensű ragasztóval kiöntve te készítesz belőle hőfokjeladót. Pár hónapja csináltam ilyesmit, egy Pt100-as szonda védőcsövébe két Pt1000 lett beépítve, válaszideje alig tér el a gyáritól, és kellően pontos, kezelhető.
Gondoltam arra is, hogy az eredeti gombára fogatom fel, végülis rézből van.
Amúgy azért lenne jó szerintem a szelepfedél is, mert vastag alumínium, és összeköttetésben áll a hengerfejjel, tehát az is melegszik, ráadásul nyaldossa az alját a forró olaj is.
Nekem végül is mindegy A gyártóknak is egyszerűbb volna felületi beépítést kitalálni, mégsem ezt teszik, hanem a közegben mérnek. Minél vastagabb a fal, és nagyobb a tömeg, annál nagyobb a hőtehetetlenség (időbeni eltérés a közeg és a külső felület hőmérséklete között), ismeretlen és nem számítható a szelepfedél hőleadása a környezet felé stb.
Motoron még nem mértem így, de váltón elég sokat: 85 °C-os olajjal (+/- 1 °C), viszonylag vékonyfalú ház külső oldalán, de még az olajtérrel szemben 60 ... 82 °C volt, ráadásul pár centis eltéréssel 10 °C különbség is volt két pont között. Ha találsz egy olyan külső pontot, ami minden esetben (tél, nyár, városi forgalom vagy autópálya) jól követi a vízhőfokot, nyertél.
Megkeresem de ma már nem nagyon van időm talán holnap. Addig lehet, hogy valaki küld egyet. Egyébként én a gombát bent hagytam mert nem volt kedvem leengedni a vizet. találtam négy egyforma menetes lyukat a radiátoron egyikbe betekertem egy lyukas csavart amibe a dióda volt és kész. Kalibrálást meg úgy csináltam, hogy amikor a műszerfali hőmérőn 85fok volt mert ugye előtte ment az autó akkor beállítottam hogy pont akkor induljon a ventilátor.
Hát akkor termosztátház Viszont oda elég nehéz rögzíteni, de majd kitalálom hogy legyen.
Sziasztok !
Nekem van egy olyan ötletem ami valószínű segítene megoldást találni sokak problémáira. Adott egy standard parapetes gázkonvektor. A probléma, hogy vagy bekapcsolom egy adott hőfokra és úgy hagyom , vagy kapcsolgatom le-fel amíg munkában vagyok. Az a cél, hogy amíg nem vagyok otthon ne zabálja a gázt a nyavajás, de mielőtt hazamegyek már kapcsoljon be és legyen meleg mire megérkezem. Én azzal kezdtem, hogy vettem egy időzítő kapcsolót amivel be tudom állítani, hogy mettől meddig dolgozzon illetve mikor legyen kikapcsolva. Eredetileg egy gáz mágnesszelepet akartam vezérelni vele, de ha a mágnesszelep elzár akkor az örlángomnak is annyi így nem kapcsol vissza mikor kellene. Tovább kutakodva az egyetlen jónak látszó pont a termosztát. Ha esetleg meglehetne oldani, hogy elektronikussá tenni a termosztátot ami most ugye bimetál elven működik. Ha valakinek lenne ötlete elektronizálni a termosztátot azt szivesen venném ! Tamás
Ne komplikáld el a dolgokat. Ha bírod, akkor a legegyszerűbb a melegítőt áramtalanítani. Nem tudom, ezt hogy viseli. Lehet, hogy elzárja a gázt. H ez nem megoldható, ekkor a termosztáttal sorbakötni a kapcsolóórát.
KTobi, ez az eszköz teljesen mechanikus jelenleg. Semmi elektronika nincsen benne. A szint szabályzó csak a bimetál feszülésén variál !
Tehát a bimetál kapcsolja a gáz ki-be? Hát, akkor marad az általad mondott megoldás, elzárni a gázt, mágnesszeleppel, de a pilóta után. [OFF]A saját gázkályhánkhoz tudom hasonlítani, más gázmelegítővel még nem volt közelebbről dolgom
Ezen gondolkoztam én is először, de azért vetettem el mert macerás lenne a tekerőre rászerelni egy kismotort.
Azt gondoltam, hogy valamilyen úton módon átverem a termosztátot és ha azt érzékeltetem vele, hogy meleg van akkor nem kapcsol be. Ha pedig be akarom kapcsolni akkor szabadjára engedem. Mondjuk egy elektromágnessel megfogom...
Ez már végre egy lehetséges megoldáshoz vezethet.
Mostmár csak egy olyan kapcsolási rajz kellene ami a kismotort megfelelő irányba megfelelő pozícióba forgatja. Ha az időzítő kapcsoló bekapcsol akkor tekerje fel, ha lekapcsol akkor pedig tekerje le.
Bővebben: Link
Szerintetek ez jó lenne?
Szia!
Mi lenne, ha a mechanikus beavatkozások helyett, egy kis huzal ellenállással "megfűtenéd" az érzékelőt? Na nem ágyúval verébre.... Egy kb. 5W-os ellenállást termikus kapcsolatba hozni, az érzékelővel, és mikor nem kell a gázfűtés, akkor az ellenálláson megfelelő áramot hajtasz át. Természetesen nem 230-at. Például, 12V-ról, egy 47 ohmos ellenállás, 3W-ot fűt, ami szerintem már bőven elég, hogy az érzékelő hőfokát, a szoba hőfok fölé emelje. (még lehet, hogy kisebb teljesítmény is elég) Persze lehet, hogy kell pár perc, mire a hőfokok beállnak -a termikus kapcsolattól függően- de ez a Te esetedben nemjelent problémát. Üdv Tibi.
Megtaláltam a neten az elsőként linkelt kapcsolást! Lehet hogy még ma meg fogom építeni.
Szia Tibi ! Köszönöm az ötletet erre még nem is gondoltam. Jó ötletnek hangzik. Már csak az a kérdés mennyi áramot kajázik a dolog, mert ha elbukom áramban a megtakarított gázt akkor nem jó a dolog.
esetleg nincsen valakinek rajza, hogy mi is van a parapetes fég gázkonvektor vezérlésében ?
Ez a kapcsolás működhet, de szerintem mindenképpen kellene bele egy kis hiszterézis! Így iszonyúan fog csattogni ki-be, amikor a komparálási szintet bármelyik irányban közelíti az NTC értéke. Meg lehetne tenni mindkét lábra egy-egy kondit, az segít zavarmentesíteni.
A másodiknak linkelt rajzon már van hiszterézis. Az használhatóbbnak tűnik.
Szia!
Azért kell tekergetned mert magától már nem szabályoz? Ha igen, akkor cseréld vagy cseréltesd ki egy szerelővel a hőérzékelőt, ami "vezérli" a szabályzót. A konvektor típusa alapján (ha nem túl régi) Te is megveheted, és ki tudod cserélni. Általában a konvektor hátsó részén található a szabályzó automatika aljához egy vékony rézcsővel csatlakozik. Ha viszont egy régebbi, kifutott típus, akkor nem biztos hogy kapsz hozzá alkatrészt, akkor jó megoldás lehet amit tibibalogh520 is írt. Évekig használtunk mi is így egy konvektort. Egy alu bilinccsel volt a patronhoz rögzítve az ellenállás, ami "becsapta" az automatikát. Egy kiszuperált szobatermosztát vezérelte, ami egy kis (10VA)transzformátoron keresztül 12 V-al fűtötte az ellenállást.
Szia,
A tekerentyű is meg a konvektor is tökéletesen üzemel, csak sokat zabál. Szeretném ha automatikusan ki-be kapcsolgatódna ha nem vagyok itthon és mire hazajövök.
Szia!
Tedd a patronra az ellenállást, és a vezérlését megtudod oldani, egy konektorba dugható kapcsoló óráról, vagy ha igazán korrekt akarsz lenni, veszel egy programozható szobatermosztátot, és onnantól már "fullos" fűtésed van. A fogyasztásán, egy kicsit se aggódj, mert elewe említettem a 3Wattot, meg aztán ha számolsz, 333 óra alatt eszik meg 1kWh-t . Ez hozzávetőlegesen, 2hét alatt, 40Ft. De csak akkor ha folyamatosan dolgozik az ellenállás. Azt viszont tudjuk, hogy nem kell nekii folyamatosan menni, csak mikor dolgozni vagy. Vagyis, több mint egy hónap alatt fog megenni 1kWh-t. Gondolom, ezt a részét nem kell tovább ecsetelnem. Hogy egy kicsit jobban bízzál az ötletben, gyárilag is alkalmazták ezt. Mégpedig, az "MMG-AM" szoba termosztátokban hasonlóan volt megoldva az éjszakai üzemmód (a kapcsolót átválva éjszakai állásba, az érzékelő membrán alá szerelt kis ellenállás elkezdett fűteni, mely becsapta a termosztátot, ami erre úgy reagált, hogy 3-4 fokkal hűvösebb lett a szobában). Úgy-hogy hajrá. Üdv Tibi.
Köszönöm az ötletet már van is kapcsolóórám meg ha jól szétnézek akad 3w -os ellenálásom is.
Még egy kérdés ...
Mekkora táppal hajtsan meg az ellenállást ? Sima régi routeremnek az 1200ma tápja jó hozzá ?
Az 1200 mA több mint elég.
Viszont nem mindegy, hogy hány voltot ad le, és mennyi az ellenállása a 3 W-os ellenállásnak. Ha pl. a tápod 5 V-os, akkor az ellenállás lehet 15-22 ohm. Kisebb ellenállás érték esetén nagyobb teljesítményű ellenállást vegyél. Ha magasabb feszültséget ad le a táp, akkor is növeld az ellenállás, ellenállások értékét is. Összerakhatod akár több darabból is.
Szia!
Úgy igaz, ahogyan vision61-is írta. Esetleg -mivel úgy látom nem vagy jártas az elektronikában- meg adom a képletet, az ellenállás értékének kiszámításához. Tehát abból kiindulva, hogy 3Wattot akarsz hővé alakítani: Áramerősség (amper) = Teljesítmény (watt) / Feszültség (volt) A Te esetedben, ha a tápod pl.: 5V-os. 3W / 5V = 0,6 A az-az 600mA Ebből, már ohm törvénye alapján, ki számolható, a szükséges ellenállás érték, vagyis. Ellenállás (ohm) = Feszültség (Volt) / Áram erősség (Amper) Esetedben: 5V / 0,6A = 8,3 ohm Vagyis, az adott tápoddal, egy 8,3 ohm-os ellenálláson, 3W fog hővé válni. Függetlenül attól, hogy hány Wattos az ellenállásod. Ha pont 3W-s, akkor meglehetősen forró lesz, ha kisebb, akkor akár szét is éghet, ha nagyobb, nem lesz annyira forró. És itt a lényeg "nem lövünk ágyúval verébre", és nem hiába írtam, hogy inkább 5W-os legyen, mert NEM MEGSÜTNI KELL az érzékelőt, csak jól fel langyosítani!!! Semmiképpen sem hevítsd túl, mert károsodni fog, a konvektorod szabályozó része!!! Neked csak annyira kell meg fűtened, hogy éppen csak melegebb legyen, az átlag szoba hőfoktól az-az, ha 30-35 fokra melegíted, akkor már a konvektorod szabályozója azt hiszi, hogy annyi van a lakásban, és nem kapcsol be. Ha növeled az ellenállás értékét(ohm), akkor csökken a rajta folyó áram, ez által a teljesítmény is csökken. A fenti képlettel lehet játszadozni, csak arra vigyázz, hogy nehogy túl fűtsd a patront, mert akkor tényleg annyi lesz a szabályzónak. Előbb csak magával az ellenállással próbálkozz, és ha a kezed már nem állja, akkor csökkentsd a teljesítményt. A rögzítését meg oldhatod a vision61 által említett módon, vagy az ecet szagú "FBS, fugaszíl,stb" szilikonnal is rá ragaszthatod, esetleg mindkettő. Sok sikert, ha elakadsz, segítünk. Üdv Tibi.
Köszönöm , igazán rendesek vagytok.
Ha sikerült jelzek, hogyan oldottam meg. Addig is szép napot.
Sziasztok.
A következő problémám akadt a gázkonvektor automatizálása során. Az ellenállásos módszer alakul de még nem tökéletes. Viszon így most az időzítő órát pont fordítva kell működtetnem. Tehát akkor kapcsol be amikor nem akarok fűteni és akkor ki amikor megy a konvektor. Eredetileg én egy ventillátort is ezzel akartam kapcsolgatni, de most így nem tudok mert akkor kapcsol be amikor kikapcsolom a fűtést. Ugye mivel fordítva van bekapcsolt állapotban az időzítő, így még egy tápot kell alkalmaznom a kapcsolóóra előtti áramról. Ezek pénzbe kerülnek valamint sok helyet igényelnek. van valami ötlet arra, hogyan tudnám megoldani , hogy amikor az időzítő kikapcsol akkor kapcsoljon be a venti , de nem állandóra, hanem csak akkor pörögjön ha dolgozik a gázkonvektor ? A segítségeket előre is köszönöm.
Jó reggelt mindenkinek, szerintetek a feltöltött kapcsolásomhoz jó lesz egy 10k-s NTC?
Szia!
Akkor Neked egy egyszerű invertálás kell, amit legegyszerűbben egy relével tudsz kivitelezni. Kis helyet foglal, nem kerül sokba. Ha a ventilátorod is 230 V-os (vagy szintén az ellenállást fűtő tápról megy), akkor az időzítő kimenetére mindössze egy 230 V-os váltóáramú relét kell tenned, aminek van nyitó, záró érintkezője. A kapcsoló óra a relét kapcsolja be vagy ki a program szerint. A relé bontó érintkezőjéről vezérelheted a ventit és a konvektor fűtő ellenállását. Tehát, amikor az óra bekapcsolja a relét, az megszakítja a fűtéshez és a ventilátorhoz használt tápfeszültséged. |
Bejelentkezés
Hirdetés |