Fórum témák
» Több friss téma |
Köszi
Csak megkérdeztem lehet-e máshogyan is! Idézet: „vagyis ha graetz, akkor 100 hz en.” Ezt azért még át kellene gondolni...
A graetz előtti soros kondenzátoron 50 Hz-es váltóáram folyik át.
Egyutas egyenirányítóval sorba kötött kondenzátoron nem folyik áram. Nem keverendő az egyenirányító után párhuzamosan kapcsolt pufferkondenzátorral. Idézet: „Egyutas egyenirányítóval sorba kötött kondenzátoron nem folyik áram.” Miért is?
Azaz egy kondenzátor és egy dióda soros kapcsoásáról van szó.
A kondi egyszer feltöltődik és töltve marad ( egyik áramirányban a dióda vezet ), semmi sem készteti kisülni ( másik áramirányban a dióda nem vezet ). A folyamatos üzemről beszélek, nem a bekapcsolásról.
Bocsi, azt nem mondtam, hogy igen, a kondenzátort a sinusos villogás kiküszöbölésére párhuzamban kösd rá az egyenirányító két lábára. Lehetőleg a minusz részét a minuszra.
Ja, és még valami, mint írtam, a 100 darabnál kis túlfeszültségük lesz, jobban fel fognak melegedni, érdemesebb egy-kettővel többet betenni.... Mérni kell a hőmérsékletet bekapcsolt állapotban...
Egy kis képi kiegészítés
Idézet: válaszához.„(#559282) gg630504” Bővebben: Link - "LED rákötése 230V-ra" alapkapcsolások...
Szerintem megéri beépíteni (a bemenettel párhuzamosan) egy 320-340V-os varisztort!
A LED-ekhez képest elhanyagolható a költsége. STB... Kicsit kiélezettnek tűnik a kapcsolás. De ezek szerint tűréshatáron belül dolgozik!
Bocsáss meg, Én nem vagyok egy szakzseni, csak agyalgatok ebbe abba. Összedobtam, mert gondoltam tuti lesz, és semmi gondja azóta. Varisztor? Az miben is segítené a történetet? Bemeneti oldalon a 230Váltóáramot vagy a graetz-ből kilépő 310V egyenre gondolsz?
Ja, talán azért nem sok értelme van a varisztornak, mert ha a 110 led közt szétosztod a feszültségingadozás 10-20V-ját, akkor is csak századvolt különbség jut minden egyes led-re, azt pedig ideiglenesen simán kibírják.
Gonosz leszek! :hehe:
A villámlást is!?:hide:
Bocs! De a varisztornak a káros feszültség csúcsokat kell levezetni! Egy kis feszültség ingadozást talán a varisztor sem vesz észre. De egy közeli villámcsapás energiáját (feszültséglökését!) jelentősen mérsékelheti. Így a LED-ek kapnak egy esélyt a túlélésre. Az, hogy egy közeli villámcsapás ritkán fordul elő, inkább szerencse kérdése. Jobb megelőzni a bajt, mintsem tétlenül megvárni annak bekövetkezését. Mert egyszer úgy is lesz egy szerencsétlen véletlen. S ha már egy kicsit is tettél ellene akkor máris megérte. Nem utolsó sorban! Minél több eszközbe be van építve ez az alkatrész ( A folyamatosan feszültség alatt álló eszközökbe, berendezésekbe mindenféleképp megéri beépíteni... ), annál hatékonyabb lesz a villám által keltett túlfeszültség levezetése.
Szóval: NE EZEN SPÓROLJUNK! Mert. Mint minden biztonsági berendezésre - eszközre, a varisztorra is igaz! :yes: :yes: :yes: Csak akkor ér valamit ha használjuk! Még ha olykor kényelmetlenek és fölöslegesnek is érezzük a használatát. Akit ért már villámkár az tudja, hogy mire gondolok..
A képekhez anyit fűznék hozzá (sokadszor az ehez hasonlókhoz), hogy a kondival párhuzamos Mohm körüli ellenállás lemaradt, pedig sokkal fontosabb mint pl. a varisztor. Ugyanis a konnektorból kihúzott, vagy kikapcsolt áramkörben a kondi feltöltve maradhat, és áramütést okozhat, elég ha valaki megfogja a (konnektorból kihúzott) villásdugót.
A ledek előtt pedig érdemes egyenirányítani, mert akkor szűrő elkót is rakhatunk rá, ami nem csak a villogást csökkenti, hanem rövid idejű, de ugyanakkor hatalmas áramtranziens elnyelésére is képes lehet. Ez lehet a bekapcsolási tranziens, vagy a hálózaton levő pillanatnyi túlfesz miatt is. Persze ez a kapcsolás már annyiszor szerepelt itt, hogy már hülyeség lenne ujra betenni, mit ahogy a méretezést megkönnyítő grafikonok, táblázatok, és a magától számoló-méretező excel tábla. Idézet: „A képekhez annyit fűznék hozzá (sokadszor az ehhez hasonlókhoz), hogy a kondival párhuzamos Mohm körüli ellenállás lemaradt, pedig sokkal fontosabb mint pl. a varisztor.” Az elvi vázlat az nem a gyakorlati kapcsolás! Vagyis AZ ELV BEMUTATÁSA A CÉL! S nem a tökéletes, minden szempontnak megfelelő kapcsolás közlése. De persze belinkelhettem volna akár ezt a kapcsolást is! Bővebben: Link1. ... Igen: Idézet: :yes: „Ugyanis a konnektorból kihúzott, vagy kikapcsolt áramkörben a kondi feltöltve maradhat, és áramütést okozhat, elég ha valaki megfogja a (konnektorból kihúzott) villásdugót.” A kis kondenzátor is nagyon kellemetlen lehet, ha kellően fel van töltve. :csodalk: S Persze! Lehetőleg az életképes kapcsolások és a megépítést, méretezést segítő dokumentumok gyarapodjanak mindenki örömére.
Bocsáss meg, de egy dologgal nem vagyok megbékélve:
Az egyenirányítás előtt kondi, párhuzamban kisútő ellenállás ez eddig tuti, és kell is. Az egyenirányító után is, rendben van, de ne tegyünk már ellenállást a fogyasztó körbe, mármint a ledekkel sorosan kötve, mert az folyamatos fogyasztás plusszt generál. Éppen ezt írtam le, ha csak a led-ek fogyasztanak ellenállás nélkül, akkor brutálisan kicsi teljesítményt vesz nek föl. 110Db kb 2W-ot!
Már csak egy rajz hiányzik, hogy pontosan hogy is gondolod...
De az is lehet hogy valami hasonlóra: Bővebben: Link, (#5892)-es hozzászólásom...
Ha Te rajzolod, akkor igen, valahogy így.
Mivel tudjuk, hogy a led ha nem melegítjük halálra, akkor nagyon hosszú élettartamú, csak a megfelelő számot kell eltalálni, kiválasztani a 310V körüli értékhez. Egyetlen gondom van csak, a betáplálás áramingadozásának szűrése. :shocking: Ja, és hogy mindenhol ott van a nem kicsi feszültség.... Idézet: „Az egyenirányítás előtt kondi, párhuzamban kisútő ellenállás ez eddig tuti, és kell is. Az egyenirányító után is, rendben van, de ne tegyünk már ellenállást a fogyasztó körbe, mármint a ledekkel sorosan kötve, mert az folyamatos fogyasztás plusszt generál.” A puffer szerepe egyrészt a bekapcsolási tranziens csökkentése, másrészt a ledek villogásának csökkentése is. De ez utóbbit csak akkor tudja ellátni, ha valamekkora ellenállás is jelen van a ledekkel sorban. Persze ha nem lényeges, hogy villog, akkor nem kell az ellenállás. Idézet: „Ja, és hogy mindenhol ott van a nem kicsi feszültség....” Trafó nélküli megoldásoknál eleve mindenhol ott van.
Így van, a ledekkel soros ellenállás az áram hullámosságát csökkenti. Ha elhagyjuk akkor sokkal nagyobb szűrő kondi kell. Persze ha sok led van sorbakötve (>10), akkor már lesz akkora eredő belső ellenállás, hogy ha a soros ellenállást el is hagyjuk, akkor se kezdenek villogni a ledek 100Hz-es tempóban
A soros ellenállás a bekapcsolási áramot korlátozza.
Bármikor be lehet kapcsolni az áramkört, akkor is, amikor éppen 300 volt a hálózati feszültség. Ebben a pillanatban a LED-eken átfolyó áram tölti fel a soros kondenzátort majdnem 300 voltra. És mi fogja korlátozni az áramerősséget? A soros ellenállás. Ugyanakkora áramerősség alakul ki, mintha 300 voltra töltött kondenzátort a LED-eken sütöd ki. Mivel a LED nem villanócső, célszerű a rajtuk átfolyó áramot korlátorzni.
[off] Most egy ilyen áramkört boncolgatunk...
Én inkább nem kötném rá így direktben a hálózati feszültségre a ledeket...
Igaz! Én sem... De van egy működő 100-LED-es változat. ( 100-120DB Ez LED-függő. )
Paksra áramkorlátozás nélkül dióda - ez nálam már az ezoterika területére esik.
Nem értem miért mindíg a marhaságokat és a rossz megoldásokat kell elővenni.
Nekem ilyesmi megy otthon már elég rég óta, és ez legalább normális megoldás. A hülyeségekről meg azért sem fogom leírni, hogy miért és miben hibásak - aki ért hozzá az úgyis tudja, a többiek meg utána tudnak olvasni. :gumicsirke:
Bocsáss meg, egyetlen dolgot boncolgattam, az a fogyasztás.
A Te esetedben a 100 led és a hozzá tartozó elektronika fogyaszt 5 wattot, ha ellenállás nélkül csinálod, 2-2,5W-ot. Ez ilyen kis mennyiségben persze nem számít, de ahol be van szerelve ilyenből mondjuk 10-20 darab, ott már be lehet gondolkodni, hogy inkább egy feszültségstabilizátort veszek, és arra tolom rá a 10db 2W-ost, vagy mindbe rakok egy csomó plusz veszteséget termelő, fűtésre pazaroló ellenállást, amik effektive nem a világítást szolgálják, hanem a hőmérsékletre gyúrnak fölöslegesen. Nekem, mégegyszer leírom, másfél éve működik a lakásomban jópár ilyen tipusú világítótest. És nincs feszültségstabilizátor sem beszerelve. Kérdem Én: A led 3,1V-tól már világít, és körülbelül 3,4-3,5V-ig még csak nem is melegszik. Miért baj az, hogy ha jön egy esetleges feszültségplussz, és fölszökik 230V mondjuk 260V-ra? Akkor már be lehet jelenteni az áramszolgáltatónak a problémát, de a ledek még mindíg világítanak, ugyanis pillanatnyi túláramot akár 4,5V-ig is kibírnak darabonként nagyobb károsodás nélkül. Ez 110 lednél akár engedi az 500V-ot is egyenáramban. Hol lesz neked ekkora feszültséged? A biciklilámpákban pont így működnek, kapnak pillanatnyilag 4-5V-ot, aztán van egy félmásodpercük kihűlni, aztán megint kapják a dózist. Nem véletlenül olyan durva a fényteljesítmény villannáskor.
Ha egyesek szerint hülyeség, hát hülyeség, de a rajz pontos, pontosan így van bekötve a hálózati feszültségre a ledsor. A külnbség talán annyi, hogy 200Kohm kisütő ellenállás van és 22µF kondi. Ja, és mint említettem 3chip superflux ledekkel. De abban lehet igazság, ha jön egy villámcsapás, és a villanyóra nem fogja meg, a megszakítók sem, a Fi relé sem, akkor valószínűleg a ledek azt a feszültséget nem bírnák ki.
De kérdem én, ha semmi nem állítja meg ezt a fesztöbbletet, akkor mit raksz bele, ami megfogja? Villámfogót? Minden lámpába?
Én sem gondoltam volna, hogy működik, talán ezzel kezdem. 4-5évvel ezelőtt rengeteg ledet rendeltem magyarországra, több ezresével, ezért volt időm, és energiám próbálkozni nagyon-sok mindennel ezen a téren. Többszáz ledet teszteltem, kiégettem, stb... Amikor az első ilyen lámpabúrát átalakítottam, Én sem gondoltam volna, hogy hosszú életű lesz, ezért lőttem be 40C°-ra, hogy sokáig teljesítsen. Nincs vele gond azóta sem. A mostaniakat már engedem feljebb 50fokra is, mert sokkal több fényt adnak le így. Csak ügyeskedni kell a darabszámokkal, és mindíg ellenőrizni, hogy ne süssön 1-2 óra használat után sem.
Hááát, amit ebben a hozzászólásban összehordtál, azt marhára szégyellni fogod majd, ha egyszer majd érteni fogsz az elektronikához. De lehet, hogy már hamarabb is, ha valaki hozzáértő veszi a fáradságot hogy elmagyarázza neked mi miért marhaság
Egyébként az általam belinkelt áramkörben az egyik ellenállás 0,4W; a másik 0,2W körülit fűt el, a ledeken pedig marad olyan 4,7W össz teljesítmény. |
Bejelentkezés
Hirdetés |