Fórum témák
» Több friss téma |
Azt ird azért le, hogy ez az erősítő csak a gitárhoz kell, vagy több hangszerbemenet is kellene.A basszusgitárhoz nemigen kell hangszínszabályzó, mert a húrok eleve egy adott frekin szólnak.
Más: csak rövidzárvédett erősítőt csinálj, mert sokszor előfordulhat, hogy belerúnak a zsinórba, esetleg összezáródik a hangszóró fele.Nem akarok senki ellen szólni, de ha saját magad építed, akkor egy tranzisztoros végfokot építsél, mert az IC-sek korlátjait hamar megtapasztalod.Műszerzettséged?? Tápegység??? kapcs üzemű, vagy 15Kg.. ??? végfok D-osztályú (92% hatásfok) vagy hagyományos A/B-oszt 65% hatásfok és hűtőborda?? A marsall erősítőt végignéztem, szerintem kooerktnek tűnik.
Tranyósra gondoltam én is.
Műszereim vannak. Labortáp meg minden. Kivétel jelgenerátor meg oszcilloszkóp, de ha azt kell használni ott van az iskola, mindennel felszerelve, úgyis múltévben újították fel, legújabb cuccok vannak. A cucchoz meg majd építek tápegységet. Többi kérdést hogy érted? szerk.: Akkor érdemesebb a marshallt caklipakli megépíteni? mekkora lehet annak a teljesítménye? Köszi
Hali!
Idézet: :no: „A basszusgitárhoz nemigen kell hangszínszabályzó, mert a húrok eleve egy adott frekin szólnak.” Komolyabb hangszínszabályozást igényel szinte bármi másnál. Hidd el! Sok neves gyártó alkalmaz TDA és LM ícéket, főleg a 60W-alatti kombókhoz. Egy hidalt TDA 7294 "korlátai" nem lennének zavaróak egy 150W-os kombóban.
Hogy a fenébe ne kéne a basszgitárhoz hangszínszabályozó?
A hangszóró, a doboz, a gitár, a hely, a kívánt stílus eléréséhez nélkülözhetetlen! Az Ampeg előfok szerintem is jó választás lenne! A hifihez való hangszínszabáylozók nemigazán alkalmasak hangszerhez, ugyanis teljesen más frekvenciatartományok vágása/emelése szükséges ahhoz, hogy egy hangszer korrektül megszólaljon. Amit hangszererősítőn fontosnak tartok -és számos gyári készüléken is van-, az az előfok "klipp" jelzője, ami az előfok túlvezérlésekor villan fel, a másik pedig a végerősítő maximális kimenőteljesítményénél. Ebből a kettőből játék közben is könnyen felügyelhető az erősítő illetve óvható a hangszóró, a túlterhelés ellen. Végfoknak mindenképp tranyósat ajánlok, az ic-s végfok-bármily furcsán hangzik is- túl steril hangszerhez. A tranyósnak sokkal inkább van az alkatrészek szórásából adódóan némi hibája, ami jelen esetben nem hátrány
Milyen hangszórót akarsz hozzá? Ahoz kéne méretezni a kombód végfokát. Ha színpadi használatra kell, akkor egy 4x10"-os ládához (min.102 dB) bőven elég egy 100W-os, de egy 1x15"-hez már izmosabb kell.
Itt az Ampeg rajza:
Igen 100W-osra vagy 140W-osra gondoltam.
Amit küldtél az komplett nem? amúgy kombót akarok tehát nem erősítő és külön láda, hanem egybe van a hangsugárzó meg az erősítő. köszi
Gyakorlatilag lejön a fet nyitófeszültsége a táp feléből, és a maradékot szorozni kell 0.707-el
tehát : + - 45V (90V) esetén (45-4)* 0,707=29V színusz. ha az erősítő 4 ohm terhelésre tervezed, akkor 7,25A folyik a hangszóróba, és ez 210W színusteljesítménynek felel meg. A jelen Marsall erősítőben a végén lévő két fet áram és hődisszipációs adatai határozzák meg(leginkább). A 200W hangerőhöz kb 70W hő keletkezik, és bizony a felforrósodott fetek már csak fele áramot tudnak, mint a katalógusadat.A zenei teljesítmény mindig több, mint a színusz,illetve "többnek hallatszik". A többi kérdés arra irányult volna, hogy a tápegység az modernebb kapcsolóüzemű, vagy hagyományos trafós (nehéz) lessz-e.Illetve az erősítő tipusa modernebb , avagy hagyományos, de sok hőt termelő kivitelű lesz-e?
Igen, ez az Ampeg BA 115 komplett rajza. Ennek fetes végfoka van, optós limiterrel az előfok és a végfok között. A Style kapcsolóval a közép/mélyközép tartományt lehet állítgatni. Gyáriban nagyon jól szól a cucc, bízom benne hogy amit én csinálok, az is hasonló lesz. Szerintem csinálj egy 1x15"-os kombót, tweeterrel és egy 200W-os végfokkal. Az előfokot pedig válaszd ki igény szerint.
Felhívnám a figyelmed arra, amit e témában mindenki csak kerülget, vagy csak célozgat rá, és a téma kérdése se erre koncentrál: a bassgitár kihangosításának legfontosabb eleme a hangsugárzó!
A mély átvitelt ez tudja leginkább tönkrevágni, hiszen ha nem eléggé nagy átmérőjű, akkor az alsó határfrekvenciája túl magas lehet, és ez alatt előáll a mélyvágás. Arra természetesen figyelni kell - mint minden erősítőnél -, hogy az erősítő kimenő teljesítményénél nagyobb teljesítményt is kibíró hangszórót használjunk. A hangszórót, aminek itt legalább 40-es átmérőjűnek kellene lenni, minél nagyobb, és stabilan megépített (vastag falú) dobozba kell beszerelni. Sajnos ezen a frekvencián már olyan nagy dobozok kellenek, hogy azok - házi körülmények között - kezelhetelenek (nem férnek el, nehéz a szállításuk, stb.). Tehát gyakori, hogy kisebbre szereljük, azaz olyan nagyot építünk amit még kezelni tudunk (lehetne méretezni is de az külön tudomány, és csak a HIFI-seknek kell), azaz pl. belefér a csomagtartóba. Mivel a kelleténél kisebb dobozban van, ez is mélyvágást okoz, tehát még fontosabb, hogy legalább a hangszóró ne vágjon. És persze kisebb (10-20W-os) erősítőnél biztosan teljesülnek a teljesítménykövetelmények ekkora hangszóróra. Ha a gitárnak nem csak a mellbevágó döngését szeretnéd élvezni, hanem a húrok csapkodását, vagy szép zengését is, a magasabb tartományokhoz külön sugárzó, és persze hangváltó is kell.
Mindenféle hasznos basszusgityós dolgok vannak Albert Kreuzer oldalán is!
Nekem egy B3-mas Ampegem van a 90-es évekből, elképesztő hanggal! A B115-öst még nem volt alkalmam kipróbálni, de másfélét már hallottam élőbe, azóta az Ampegek felé húz a szívem Én is belefogtam kb egy éve egy gyakorló kombó építésébe, a visszább linkelt 120Wos darlingtonos végfok lesz benne MJE tranyókkal, Kreuzer féle előfok, meg egy kimondottan basszgitárhoz felújított, áttekercselt HX401-es Beag hangszóró. Gyakorlatilag készen van, időhiány miatt nem tudok foglalkozni vele
Mondták igen hogy érdemes egy piezot is beszerelni.
Hát igen a méret. Ha elkészül nem lesz kényelmes szállítani. Köszönöm mindenkinek a válaszokat! Üdv.
A Kreuzer előfokot kipróbáltad már? Én is gondolkoztam rajta, neki is álltam, de félbe hagytam. Én egy pici, 1x10"-es kombót csinálok, Celestion BL 10-200 hangszórót szeretnék venni bele. Cimó-féle kapcsolóüzemű tápot rakok bele és 2 db szimpla 7294 modul lesz a vége, mivel külön végfokos hangfalkimenete is lesz. Nem rég javítottam egy Reflex RSB-100 -as kombót, amibe TDA 7294 modult szereltem. Nagyon állatul szolt vele.
Szia!
Én ugyan nem bassz-ra építek erősítőt, hanem sima gitárra, IC-vel mik a gondok végben? Írtad pár hozzászólással feljebb, hogy megtapasztalható a maga korlátja... Köszi Zsolti
Sokan mániásan irtóznak az ícés végektől... bevallom, hogy a TDA 7294 megismerése előtt, én is ilyen voltam, tele szkepticizmussal és előítélettel. Butaság volt
IC-vel alapvetően semmi. Ugyanúgy lehet jó HIFI hangminőséget csinálni, de hangszererősítőnél más a poén.
A hangszererősítő egyben effekt is, vagyis az eredetileg "nulla" hangú (kösd rá a hifire gitárt, az az "eredeti hangja") gitár/bassz jelet szándékosan módosítjuk vele. Persze a "stratégiától függ". Én csöves erősítő, egy-két pedál beállítást preferálom. Valaki digitális multieffekt + végfok (ekkor a végfoknak nincs effekt szerepe) beállítást szereti. Ha kezdő vagy, ajánlott az IC: a gyári, adatlapi kapcsolások is nagyon jók, könnyű nyáktervet találni, van bennük mindenféle csudajó védelem. A korlát az kb 100W-ig van, efelett több IC-t kell párhuzamba vagy hídba kötni, de persze 100W hangszerősítőként minden igényt kielégít, ha megfelelő érzékenységű hangsugárzók vannak. Ellenkező esetben nem hangsugárzónk, hanem hősugárzónk van. Aki heavy-metalban gondolkodik, lehangolt girár, oda kell a 12". Basszusgitárnál 15", akinek pedig 5-6 húros basszerja van, és az alsó húrokat erősen használja oda ajánlott 18". Kisebb hangszóróból is jön ki mély, de sokkal több teljesítmény kell és erős mélyhangkiemelés! Fontos megjegyezenem hogy a gyári márkás basszusgitár és szólógitár erősítők hangszínszabályzója álltalában 6-12dB mély és magaskiemelésű alapból! (ezért tűnik "olyan jó mély"-nek egy erősítő). Azoknál a cuccoknál ahol 4x10"-es basszsusládát alkalmaznak, ott símán 12dB felett van ez a kiemelés (mivel ezeknek a hangszóróknak se mélyük se magasuk igazán nincsen)
Szia!
Megépítettem, kipróbáltam és tetszik is! Gyakorlatilag zajmentes, nem gerjed, a hangszín fokozata is korrekt, módosítani is könnyen lehet a kondik értékének változtatásával A jelútban lévő elkók helyére fóliakondik kerültek. Talán az első fokozat erősítésén vettem feljebb, de a rajz szerint megépítve is teljesen jó volt. Én próbáltam mind IC-s mind tranyós végfokokat , de valahogy a tranyósok meggyőzőbben muzsikáltak eddig. Az ícés végfok összeépítése kétségtelenül egyszerűbb és gyorsabb
Bizony-bizony! A hangszererősítők frekvenciamenete nemlineáris, hanem szándékosan alakított, és a torzítást is egészen máshogy lehet értelmezni.
Köszi az infót lorylaci!
Nem mondanám, hogy nagy a rutinom, de építettem meg terveztem már ezt azt. IC beleillik a képbe, mert nálam az a koncepció, hogy a vég csak igásló legyen, a "csoda" az előben van, azt tolmácsolja élethűen. A 100W az rengeteg is, elég nekem az 50 is, én úgy érzem, egy jcm900 as ládán nem merem a fejemet 2-3 as hangerő fölé tekerni egy elég nagy helyen. LM3886/76 ban gondolkozok, jókat halottam róla, meg egyet építettem is, le is szkópoltuk , tápfesznyi négyszöget szépen kirajzolja, elég minimális felfutás mellett, még 5-6kHz környékén is. Kíváncsi leszek a hangjára Köszi mégegyszer is! Zsolti
A korlátra leginkább arra gondoltam, hogy az ember megépíti, és amikor kész belebújik a kisördög, és mégtöbbet akar, itt ha egyIC tápfesze már a maximális, akkor itt a vége, tranyósnál némileg tuningolható....
lp. A gyerek csinált egy D osztálíú erősítőt, utána vizsgamunkára kellett neki csinálni egy gyári IC-set (80W) és beüzemelés után egymásra néztünk, és csak ennyi?.... Hát ugye a határadatokat elértük, és kész. Nem szeretnék senkivel vitatkozni, mert pl. van akinek már 5-7W hangerő is igen sok. A lényeg IC, tranyó , mindegy csak valaki örömét lelje abban amit elkészít. üdv.: Foxi
Hello!
Oki, köszi, azt hittem valami disszipációs probléma lesz, vagy a nagy termikus intermodulációt szokták még felhozni az IC -vel szemben, de most olyan célra kell, hogy pár W, esetleg 10, max 15(mondjuk szerintem úgysincs értelme W-okról beszélni egy erősítő esetében, mert nem színuszt hallgatunk egy ellenálláson...), nagy headroom-al(nagy tápfesz), magyarán nincs kihasználva, de csúcsban le tudja adni amit kell. Clip nélkül ha lehet Erre csinálok clip indikátort. Ilyesmi, akkor a pár W -ra szerintem jobb kompromisszum, mint tranyósat összedobni. Majd ha lesz eredményem, többet tudok mondani, de szeretek kísérletezni, a negatív élmény is egy élmény. Köszi Zsolti
nagyon korrekt erősítő építhető a tda2052 Ic vel is minimális alkatrész iegénye van, nem gerjedékeny, és némítható.
Nézd meg az alldatasheet.com címen.
Hello!
Szerintem maradok az LM-nél, szerintem annál kevesebből nem áll meg a TDA sem. Ez is némítható, na meg persze van belőle pár kéznél. Kétlem, hogy bármiben jobb vagy rosszabb lenne egyik a másiknál Az eleje meg elektronycső lesz, némi interfész áramkörrel, remélem hamarosan nekiállhatok, sajnos év végére sok a munkám Zsolti
Az elektroncsöves előfokkal azért vigyázzatok. Én csináltam már előfokcsöves erősítőt, működött, jól szólt, de nagyon oda kell figyelni az IC védelmére a nagyfeszültségtől!
(egy 6N1P csővel csináltam baxandall kapcsolású hangszínt, és akkor onnan vittem rá TDA7294 IC-s végfokra). Még egy fontos dolog, az hogy 2-3-asra tekered az erősítőd az nem mond semmit, hogy most éppen maxon, vagy alig van hajtva. Az erősítő hangerő potenciométerét egy bizonyos jelre kalibrálják (vagy nem is kalbirálják egyáltalán márkás gitárersőítőknél). Tehát maxra tekerve egy mondjuk 10mV-os jellel (ez erősítőnként változó) akkor adja ki pont a maxot, ha hangszínek közepen vannak. Lehet hogy a te gitárod ennél kisebb jelet ad ki (single coil passzív pickup), és 10-re tekerve is csak tized teljesítméynen megy, és lehet hogy 1-esre tekerve is már max telejsítméyn körül megy (mondjuk egy aktív dupla pickup után + még effektek). Nagyon sokakat becsapnak azzal, hogy bedugjáka cuccot, és akkor mondják, hogy "feltekerem egyesre ezt a cucot és sokkal hangosabb, mint a másik tizesen!" Ez egyszerűen csak annyit mond, hogy az egyik feszültségerősítése nagyobb. mint a másiké. Volt egy ismerősöm aki panaszkodott hogy az 500W-os végfoka halk a 2x15"-ös ládájával, pedig 10-esen volt és hogy a kis 1"10"-es kombója milyen hangos. Persze mert a végfok 775mV-ra volt kalibrálva... Diszkrét elemmekkel természetesen könnyen lehet nagy teljesítményre menni, de nagyobb teljesítményeknél persze érdmes védelemekt is berakni (amiket az IC-k álltaában tartalmaznak)
Ha oylat szeretnék, aminek nagy dinamika tartománya van, de nincs szükséged foylmatos nagy teljesítményre, akkor azt álltalában a tápegység méretezésével oldják meg: használj viszonylag alulméretezett transzformátort, és nagyobb puffer kondenzátorokat.
Így a csúcsokban a kondik szolgáltatják a kraftot, de hosszú távon kifulladnak, és a trafó korlátoz. Persze gitárhoz és effektelt (kompresszált!) basszusgitárhoz ne hazsnáljunk ilyet! A (diódás clipp) torzító effektek és a dinaimikakompres szor alkalmazása miatt ezeknél elég folyamatos kimeneti teljesítményre van szükség. A téma kezd kicsit eltérni az eredetitől (már gitárerősítő is, meg aztán IC és tranyó összehasonlítása), így javaslom az áttérést az erősítő midnig és midnig topicba... hacsak nem továbbra speckó basszusgitár erősítőről lenne szó. Hol nezegettel?. GOOGLE ,"amplifier schematics","schematics heaven","Bass guitar amplifier schemetics" ,es ilyen hasonlo kulcszavakat kene haszna;ni ha keresel ... itt van "bass amplifier schemetics" -ra elsore kiadott talalatok atkapcsolva az "images"-raBővebben: Link
Ebben egyet értek mert nem a hangszer dönti el elsősorban a hangzást , tehát sajna kell a a hangszinszabályozó. Ez viszont alapvetően máshol emel és vág. Mi értelme van 16 khz emelni amikor ott már felharmonikus sincs.A régebbi csöves gépeknél az un. treble 3.5khz-nél volt de szóltak is mint állat. Nekem csöves 50w-os gyári Selmerem volt és világbajnok volt.
Szia!
Köszönöm a hozzászólást, annyit tennék hozzá, hogy nem vagyok amatőr. Amiket leírtál, mindennel tisztában vagyok. Elektrotechnikus vagyok meg villamosmérnök, ebben a szakmában is dolgozom, állítólag nem vagyok hülyegyerek sem. Mintegy 8 éve a témával kelek és fekszem, nagyon kicsit konyítok hozzá, hidd el. Elektroncső több tíz, száz voltot is leadhat, tudom, visszaosztom, plussz diódás védelem, nem lehet az ic-nek semmi baja. 2-3 -as ra tekerés. Marshall erősítőn alapul a kapolcsás, amit megépítettem, főként a plexi áramkör, magyarán 2-3 as hangerőnél jut el oda a erősítő, hogy kezdd már határolni a vég is. Magyarán elértem a tisztán kivehető legnagyobb teljestményt. De, ha feljebb tekered, akkor torzul a jel, tehát nagyobb az energiatartalma a jelnek, magyarán nagyobb teljesítmény jut a hangszóróa, magyarán a nagyobb teljesítményt nagyobb hangnyomássá alakítja a hangszóró. Tudom, hogy nem a W a hangerő teljesítménye, de akkor is hangosabb lesz, ha több jut neki... A gitárom dupla humbuckeres SG, hidd el, szikrázik a kimeneti jack... Trafót nem célom alulméretezni, mert minek, pufferrel megtalálom a középutat, minek alulméretezés, hogy az korlátozzon, ha van clip áramköröm? Adig tekerem, amig akarom, tudom hol van vége a végfokozatnak. De rendes feltételek mellett nem akarom elvinni eddig. Csak megnövelném a kimeneti ellenállást, amolyan frekvencia függő dampingolással, de ehhez kell a nagy tápfeszültség, hogy a rezó csúcsoknál a nagyobb hsz ellenállásra nagyobb feszültséget adjon. Nem akarok tovább offolni, csak kérdeztem, hogy mi baj az IC-kkel, te meg elkezdesz engem látatlanban amatőrnek nézni, meg okítani,a felszerelésemről találgatni..Ne haragudj, de kicsit felment a vérnyomásom. Nem akartalak megsérteni ,csak mondtam. Befejeztem az OFF-ot. Tisztelettel Zsolti
Hali!
Jók lehetnek a LM-ek, hiszen az eléggé felkapott Gainclone is abból van. Gondolkoztam rajta én is, de a jóval kedvezőbb ár és nagyobb teljesítmény miatt a TDA mellett döntöttem, mivel 10 db-ot rendeltem egyszerre. Akkortájt 400Ft alatt volt darabja, az LM pedig 1000 Felett lett volna. A Marshall és a Fender több modelljében is TDA 2050, vagy TDA 1514 van. Egyszer majd kipróbálom valamelyiket bassgitár végfokként.
Olyan hogy dinamika-tartomeny noveles dinamika-tartomany csokkentessel meg nem lattam de az otlet egy bizonyos szorakoztato folyoiratba nagyon jo lenne.
tehat 1 . alulmeretezet transzformator eredmenye az lehet hogy esetleg KIGYULLAD. Jo lessz fustgepnek . 2. "Kiuresitett" szurokondnzator hatasa/eredmenye 100Hz-es brumm ami nagy jeleknel a hangra szupraponalodik ,modulalja az egesz jelet ,lebegesbe jon a "G" hangal ugy hogy az hol szol hol nem szol .Gitarnal nem annyira erezheto vagy eszreveheto de elfullasztja azt is az intermodulatio . Nagyenergiaju basszus hangoknal dramatikus a lebeges hatasa. Igy hat a dinamika kompresszor hatashoz nem lehet a puffer- kondenzatorokat kiuresiteni es csak a 100Hz-es pulszalo egyenarammal taplalni egy erositot. Ha a puffer kondenzator elegge nagy hogy ne "uresedjen ki " akkor meg pont az ellenkezoje van ,nincs kompreszio es megjon a nagy "headroom" ami biztositja a jobb dinamikat a sokat emlegetett "zenei" teljesitmenyhez. A zenei teljesitmeny a zene eloadas-dinamikajat kepes leadni rovid "kihangsulyozott" hangok eseten (accent).Ezt altalaban a puffer kondenzatorokban raktarozott energiabol fedezik .Hosszabb kitartott hangok eseten az emlitett brumm es intermodulaciohoz jutunk. A nagy dinamikas basszusgitar jatekhoz mint a "slap" dinamika "compressor-expandor"-t hasznalnak ami a kis jeleket felhuzza a nagyokat meg hatarolja .Ha nem masert a hangszorok eletenek meghosszabitasara . Ugyancsak a"slap"-hez magas-sugarzokat is szerelnek a basszus ereosito hangfalba de nem piezo-t !.A basszusgitar korulbelul 50Hz-2500Hz kozott szol .Ebbe a tartomanyban tortenik a hangszin allitas is. A legmagasabb EQ sav 2KHz ami a"slap"-hez eppen eleg. Lefele meg lehet menni ha az 5 vagy 6 huros basszusgitarokra gondolunk .A "B" hur hangjat mar egy jo 18"-os nagyobb hangladaval lehet leadni .de szerintem mint a legtobb baszusgitar jateknal fontos a torzitas is igy a harmonikusok megfelelo aranyaval "halhato" lessz a nagyon mely hur is. Basszus erosito ujabban 1x18" vagy 15" plusz 4x10" plusz tolcseres kozepsugaro hangszorokkal van felszerelve. Egy kombo eseten ez problematikus . En mindenesetre ugy terveznem hogy legyen az alap hangszoro egy 15"-os melette egy strapabiro speci tolcseres kozeppel .majd ha nagyobb ero kell lehessen meg egy hangszorot kotni a combo-hoz . Hogy a combo ne legyen tul nehez jo lenne egy kapcsolouzemu tapegyseget hasznalni ami kibirja a korulbelul 200W erositot abban az esetben ha kulso hangfalat is rakotunk.igy ha csak kis ero kell konyu combo-nk lessz .Egy kb.300W-os transzformator elegge nehez plusz a lada es a 150W/15" nagymagnesu hangszoro is jo nehez . Nem lattam meg gitarnak/gitarhoz neodinium magneses hangszorot pedig combo-ba milyen jo lenne a sokkal kisebb suly. Van negy kicsi "lapos" auto-ajtoba valo neodinium magneses hangszorom nagyon konnyuek .Perszenem gitarnak valo 8'-os hangszorok .ezeket is kivancsisagbol vettem meg hogy kiprobaljam . Talan jok 4 x8" -os kis kombo-hoz.
Én kérek elnézést, valószínűleg féreértettem a hozzászólásodat.
Ahogy én kivettem neked az a koncepciót hogy a hangzást az előfokban akarod módosítani, és a végfokot "csak erősítésre" használnád. Így én úgy gondolom, hogy a végfokot addig akarod kivezérleni, még az maga nem torzít a csúcsoknál sem. A "clip áramkörön" mit értesz? Azt ami az ábra szerűen működik , vagy azt ami egy jelküszöbön túllépve hoszabb időre visszaveszi a jelet, majad folyamatosan visszatér az eredeti erősítéshez? Azért hittelek amatőrnek, mert 2-3-as feltekérsről beszéltél: Nyílván ha azt írnád, hogy ekkora jelre akkora átlagos és ekkor csúcsértékű jel jön ki, mérhető dolgokat, akkor rögtön egyértelmű a dolog. Annyit megjegyeznék, hogy ha feljebeb tekered, akkor jel átlagos energiatartama nő meg jelentősen, a csúcsók energiatartama nem, ezzel csökken a dinamika. Ez nyílván tudod, de mint ahogy a csöveshez a védelmi tanácsok, sem neked vonatkoznak, hanem azoknak az amatőröknek, akik ezeket olvassák, és neki akarnak látni basszusgitárerősítő építésnek, és többet akarnak tudni, mint a gitárbolti eladók mondanak. Így nem téged akartalak okítani, ezért elnézést kérek. karpi-nak: "relatív alulméretezésről" beszéltem, ezt kifejtve: a transzformátor szolgáltassa az átlagos kimentei teljesítményhez szükséges teljesítmény / hatásfokot legalább. Példa: egy erősítő 200W-ot ad ki 0,1% toríztással, akkor egy 6dB dinamikájú jellel az átlagos kimenti teljesítmény 50W, 50% hatásfokot felételezve durván 100W-os trafó elég lesz, ha a csúcsokhoz tudnak elég energiát szolgáltatni a táp kondenzátorai. Természetesen egy ilyen méretezésnek nem a dinamikakomrpesszió elkerülése az elsődleges célja, hanem az, hogy így egy kisebb, olcsóbb, valamint a zenei jel szempontjából hasonlóan hatékony tápot kapjunk. Nagyon fontos dolog, és igenis lehagytam: feltételeztem, hogy a transzformátorban van túlmelegedés elleni védelem. (mondjuk bimetál kapcsoló) Így ha esetleg valaki a torzítás miatt nagyobb átlagos telejsítményt adna ki, ezt megakadályozza a transzformátor leégését. Sajnos zenei jelre sok értelmezés és mérés vonatkozik: leggyakoribban azt írják rá amit 10%os torzítssal ad ki az erősítő (függetlenül az időtől). Álltalában a basszusgitár- és gitárerősítők adatainak megadásánál is ezt alkalmazzák a gyártók. A basszusgitár és gitárerősítőknél az átlagos teljesítmény közelít a csúcsteljesítményhez, vagyis nem ajánlott a táp korábban általam leírt méretezése (de ezt akkor írtam is). Idézet: ez lényegében dinamikakompresszió (ha méred, akkor a kis és a nagy jelek közötti különbség, vagyis jelük hányadosa, a dinamika csökken) Még akkor is ha a határolás (ami kis torzítással jár) miatt a nagy jelek hangosabbnak tűnnek.„kis jeleket felhuzza a nagyokat meg hatarolja” Basszusgitár erősítőkben (hogy az építeni szándékózok is tudják), egy ilyet legegyszerűbben például így: basszusgitár erősítőbe kompresszor lehet megcsinálni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |