Fórum témák
» Több friss téma |
Fél nap ?? :O
Nem találtál valami gyorsabb maratóanyagot a közelben ? De gartolálok a munkádhoz !
Igen, belátom, fél nap (jobbik esetben) kicsit hosszú, de olyan anyagokból készítettem a maratóanyagot, amiket nem kellett megvennem, h minél kevesebbe kerüljön a megépítése. Köszönet mindenkinek!
Mindig örülök én is ha valakinek sikerül megépíteni valamit.
Valami nem stimm , azzal a maró anyaggal. Egy jó oldat 3 perc alatt végez. Sósavat kell elöbb beönteni , úgy hogy 5-6 mm re ellepje a panelt , és úgy hozzáönteni 30%-os hirdogénperoxidot ,max 10:1 arányban. Sav 10 ,peroxid 1. Nagyon jó művészecseteket lehet kapni azzal sokkal finomabb ,és precízebb rajzolatot tudsz elérni. Nem hittem volna ,hogy van még valaki aki ezzel a technikával rajzol. Az alkoholos filc is nagyon jó erre a célra. Egyébként külön grat jár neked .
Nézd át a nyákkészítős témákat.
Én is peroxiddal maratok. Minimális mennyiségű sósav, éppen annyi hogy lehessen lötykölni. A hozzáadott peroxid mennyiségétől függ a maratási idő, nálam általában 2-10 perc, mikor-hogy. Ez a legolcsóbb technológia, 1 liter ht.sósav kb 230Ft, a 30%-os H2O2 oldatnak is kb 300Ft literje, amit fodrászkellék boltokban kaphatsz meg. Ha jól használod, sokáig elég. Nem kevés türelmed lehetett a munkádhoz...gratulálok hozzá
Szerintem azért ilyen gyengén mar, mert az akku-savban csak kb. 30% kénsav van, a hidrogénperoxid pedig csak 3%-os (patikából). Tudom-tudom, lehet ezt gyorsabban is, de én türelmes ember vagyok. Odateszem éjszakára, reggelre általában készen is van. Sósavat nálunk nem lehet kapni, vagy legalábbis én nem tudok róla. Ezeket pedig meg se kellett venni, nem került pénzbe, itthon voltak.
Most látom h alkoholos filccel is lehet rajzolni Ha én ezt hamarabb tudom Köszi
Helló!
Tudom, közvetlenül nem az erősítőhöz tartozik a kérdésem, de a következő a helyzet: Jelenleg a 7293 erősítőmet használom a sub meghajtására. Az erősítő bemenetére a jel egy 18dB/oktáv aktív sub-bass szűrőn keresztül érkezik. Azt vettem észre, hogy zenehallgatás közben a nagyon mély frekvenciák feltűnően hangosak, tehát 100Hz körül alig lehet valamit hallani, míg mélyebb hangoknál döngés tapasztalható. A szűrő nélkül is próbáltam, úgy - igaz átjönnek valamennyire a középhangok is - egyenletesebb a mély hang. Elkészítettem egy mérést - erősítő nélkül -, ezt mellékeltem. Látható, hogy a jelforrás átvitele szinte lineáris. Majd lemértem a szűrő kimenetét. Természetesen a hangerőket nem kell összevetni, mert a szűrőnek erősítése van. De végig azonos hangerőn volt mindenhol. A kérdésem, hogy ez a kiemelés a 30Hz-nél mennyire természetes. A szűrőben alkalmazott Rx_1 és Rx_2 értéke: 13k - 3k9 Köszi zoka
Sósavat minden háztartási ,vegyi boltban lehet venni . Lehet ,hogy kérned kell. Nálunk a CBA-ban a HYPO mellett találtam...
Szia Zoka!
Nem biztos ,hogy a szűrő a ludas. Nekem az keltette fel a figyelmemet ,hogy azt említetted ,hogy 100 Hz környékén gödör van az átvitelben. Ezt okozhatja a Bafle-Step is . Próbáljad úgy is meghallgatni ,hogy teljesen nekinyomod a falnak.
Szia Ptesza!
Jelenleg a hangfal teljesen a falnak van nyomva, próbáltam már más helyiségekben is, és mindenhol a nagyon mély tartományokban dolgozik erőteljesen. A szűrő majdnem egy mélyhang kiemelőként van jelen. Épp most néztem hogy ennek a 3-ad rendű Butterworth szűrőnek úgy kellene működni, hogy jelen esetben 100Hz-nél csökken 3dB-t, majd 200-nál 18-at. Viszont ez a "púp" nem tudom hogy kerül bele az átvitelbe. Magát a mérést a szűrőn végeztem, tehát más hangfal is csak ilyen jelet kapna.
Szerintem a szűrő konstruktőre építette bele azt a púpot. Ugyanis a gyengébb, de elterjedtebb mélyhangszórók átvitele, főleg reflexben, 45-50 alatt erőteljesen esik, viszont kicsit fentebb meg valamelyest kiemel.
(köszben számolgattam: kb. 9dB-es az a kiemelés 30Hz-en). Idézet: „....Tartalmaz egy jelösszegzőt/színtillesztőt, egy kapcsolható fázisfordítót, egy Linkwitz-féle korrekciót, egy har- madfokú Butterworth aluláteresztő szűrőt és egy kimeneti szintillesztőt....” Szerintem itt a Linkwitz-féle korrekció alatt runtime-korrekciót ért, mivel a 18dB/oktáv szűrő már azért okoz fázistolást. A futásidő pedig a fáziskarakterisztika frekvencia szerinti deriváltja. Lehet ez a tag okozza a púpot. Idézet: „A korrektor az adott diagrammal ellentétes karakterisztikát valósít meg. Ilyen csoportfutási idő hibák tipikusan jellemzők a nagy meredekségű bementi szűrők okán.” A 2. idézet egy jelfeldolgozással foglalkozó előadásbol lett idekopizva, A/D konverterek kapcsán foglalkozik a dologgal.. de szerintem ide is illik.
Szerintem ez a kiemelés felesleges lenne. Nekem van egy reflex-es mélyládám, 20cm-es hangszóróval. Így is 40-50Hz-re van hangolva. Zenehallgatáskor gyorsan eléri az Xmax-ot a hangszóró, kevésbé terhelhető. 30Hz-et meg nem annyira hallja az ember. Ezzel a szűrővel szerintem még ennyire sem lehetne terhelni, közben meg csak annyi lenne a dolga, hogy 150Hz felett ne engedje át a zenét. Ergo csak a hangszóró terhelhetősége csökken, ami hatásfokot nézve nem valami jó, már csak azt kell kideríteni, hogy mi okozza ezt a púpot? Üdv!
Sajnos itt mutatkozik meg, hogy a "jól bevált" (nevezzük inkább működőképesnek) szub-kapcsolások, bizony nem használhatók minden esetben. Kb olyanok mint az univerzális hangváltók. A leírt problémát én is számtalanszor tapasztaltam és ezért csináltam olyan szubszűrőt, amin egy parametrikus EQ-val (30-150 Hz) be tudom állítani az egyenes átvitelt, miközben ARTA progival és elektret mikrofonnal ellenőrzőm a beállítást. Mérőjelként, zajt küldök a szubra. Ennek eredménye nagyon pozitív, szebben szól a zene. Mérés nélkül, csak simán fülre, még nem sikerült beállítanom, de megéri a fáradozást.
Idézet: „Szerintem a szűrő konstruktőre építette bele azt a púpot. Ugyanis a gyengébb, de elterjedtebb mélyhangszórók átvitele, főleg reflexben, 45-50 alatt erőteljesen esik, viszont kicsit fentebb meg valamelyest kiemel.” Üdv! Az való igaz, rákötöttem egy kisméretű gyári reflex ládát (12-cm-es hangszóróval). A méretét meghazudtoló mély hangot produkált, viszont sokkal halkabban tudott csak szólni, mivel sub frekvenciákra elment az ereje. Az eredeti berendezéséről használva ekkora membrán kitérésekkel sokkal nagyobbat szól, viszont nem ilyen mély Ami a subládámat illeti, annak nagyjából 30Hz az alsó frekije, a hangszóró 24Hz-es Fs-el rendelkezik. A lényeg az, hogy annak teljesen felesleges ez a kiemelés, mert az anélkül is szépen átviszi azt amit kell. Így kicsit már erőltetett. Ráadásul az erősítőnek erre a kiemelésre elmegy az ereje ( a hangfal bírja !). Egy egyenletesebb átvitelnél ütősebb hangot tudna adni, feszesebb mélyekkel Ami a korrekciókat illeti, ahhoz nem értek, de azért kíváncsi lennék, ha lenne egy 24dB vagy nagyobb meredekségű filter, ha egyáltalán létezik/van értelme. Ott mi lenne, puputeve Köszi az észrevételt
Üdv! Én annak kapcsán kezdtem el foglalkozni az átvitelével, mert szeretnék készíteni egy komplett kis cuccot, ami a mély tartományt igazgatja, és abba nem ártana egy jó alul áteresztő szűrő, fázis fordító. Természetesen már gondoltam a sub EQ-ra is. Szerintem a jó hangzás eléréséhez ez nélkülözhetetlen. Főleg úgy, hogy legtöbbször nem a hangfal szól, hanem az adott helyiség (mindenféle visszaverődések).
Hát igazán profi megoldást szerintem építgetéssel nem lehet elérni. Viszont találtam egy megoldást,ez már tetszene, csak nem valami olcsó. Ha jól vettem ki ez magától elvégzi a bemérést, beállítást. A parametrikus EQ cuccodban akkor van alulátersztő szűrő is, gondolom. Megkérdezhetem, milyet használsz, gondolom nem úgy építetted. Szerinted érdemes építésen gondolkodnom ? Egy 10 sávos sub EQ-val már lehetne korrigálni. De mindenképpen digitális potikkal állítanám, eltárolható beállításokkal. Köszi a választ! zoka
Felesleges lenne 10 sávos EQ-t csinálni, mert hatalmas meredekség kellene ahoz, hogy azt a <200Hz-es tartományt ennyi felé osszad. Az enyémben két egyforma parametrikus szabályzó van ,ESP-féle, némi változtatással. Az aluláteresztő szűrő, egy negyedrendű Butterworth, Sallen-Key áramkör, amit a Filterpro nevű progival csináltam. Van vég benne egy bemeneti szintillesztő és egy szintén ESP-s fázis szabályzó. A szereo jelet a bemeneten két ellenállással közösítem. Nincs benne semmi hókuszpókusz, de jól használható.>
Ha jól értem ez a parametrikus EQ egyetlen "púp"-ot képes orvosolni az átvitelben, vagyis 30-150Hz között kiválaszthatsz egy frekit, ahol vagy erősítesz vagy visszafogod ?
De akkor már nekem ez a grafikus sub EQ jobban tetszik. Mert nálam elég hullámos az átvitel, és ezzel lehetne jobban korrigálni. Vagy ez így nagyon gáz, nem működne ? Mert írtad, hogy "hatalmas meredekség" kellene. De itt valahogy mégis működik a dolog... Köszi, megnéztem ezt a Filterpro progit, egész jó
Mérd meg a szubládád átvitelét, csak simán a végfokról, rózsazajjal, abból majd kiderül hogy milyen szűrő kell hozzá és hogy egyáltalán szükség van e EQ-ra. Ez a 8 sávos is jó lehet, bizonyos körülmények között, de az egymás melletti sávok, bizony hatással vannak egymásra. Nekem feleslegesen bonyolultnak tűnik és a beállítgatása sem lehet egy-két perc alatt letudható művelet, de ne érts félre, nem lebeszélni akarlak róla. A parametrikussal megfelelően egyenes átvitelt lehet beállítani, akár egyetlen szabályzó használatával is. Jelenleg tervezés alatt van egy egyszerűbb és reményeim szerint az előzőnél jobb szubszűrő. Ha elkészül és beválik akkor majd publikálom, hátha érdekel másokat is.
Üdv!
Volt itthon elfekvőben 2db TDA7294, karácsonyra megleptem magam vele, hogy összedobjam egy autós erősítőbe Jelenleg még lég szerelt a cucc, de jól teljesít. +/-45v-ot kap, most a szobában tesztelem, egy szub (8Ohm) hangfallal jól szól Először nem tetszett a hangja, de két dolgot változtattam és most szuper, a bemenetre 680nF wima MKT kondik kerültek, az invertáló bemenetre pedig 22µF -os Tantál kondit tettem.
Szerintem ki kéne iktatni ebből a szűrőből a Linkwitz-korrektort, és úgy megmérni az átvitelét. Vagy ehelyett egy egyszerű műverősítős harmadfokú szűrőt készíteni. Valahol az elektrojegyzetemben vannak ilyen kapcsolások, megkeresem majd őket.
Rendben van, le fogom mérni az átvitelét. De csak sima PC mikrofonom van, nem tudom az jó eredményt ad-e? A mérést egyenlőre csak sima sinus jellel készítem el, mindenféle hangszín nélkül, közvetlen a végfokról. (ha a mikrofon megfelelő eredményt ad, akkor a végfokon semmi nem fog múlni, mert szinte lineáris az átvitel 1-2Hz - től fogva). Illetve lemérem a sub-filteren keresztül is. Ha elkészül a mérés, közzé teszem. Köszi a segítséget
Nekem se kellenne a sty,mute funkció, de valahol a másik végén olvastam a topikba, hogy nem szereti a 40V-ot
Mit tanácsolsz ? Előre is kösz
Örülök, hogy más is látja a lényeget
Adhatsz neki nyugodtan +/-40V-ot :yes:
Egy ismeretlen PC mikrofon képességei igencsak kétségesek, korrekt mérésre nem alkalmas. Még a jobb minőségű ecm kapszulákhoz is illik kalibrációs fájlt használni. Én WM-61-et használok, de a monacor-féle ECM-2000 is alkalmas ilyesmire. Az átvitel EQ-s beállítását, csak zajjal lehet normálisan elvégezni, hiszen valós időben kell csinálni és állítgatás közben nézegetni kell a szoftver által mutatott átviteli görbét.
T Bassmaster
Köszönöm a válaszod. Azt tudom, hogy + -40V-ot adhatok tápnak de amit irtál, hogy a 4-es lábat nem kötöd a födre, mivel nem kell a muting az érdekelne, ha nem államtitok. Az 1, 9, 10-es láb marad az adatlap szerint ? + 40V-ra kötve az ellenálások végeit ? Erre vonatkozolag irtam hogy valaki azt irta nem szereti a +40V-ot a mute,stdby Segitséged elöre is köszönve A.L Egy Technics orgona 2db STK 465ösét kellene valahogy kiváltanom 4db 7294-el. A gyár nagyon határon járatta a + -40V-al 240-re állitva, 220-as állásban +_43 ! természetesen ebbe az állásban volt . TDA 1514-el akartam, de nem merek 40V-ot rábizni a 30V-os IC-re Gyenge pillanatomba majd karakterisztika rajzolóval megnézem mit bir feszbe az IC
A 9-10 es lábat, a rajz szerint kell a pozitívra kötni, különben nem szól. Ha nem használod a stby/mute funkciót, akkor a 4-est nem kell testre kötni, mivel ennek csak annyi jelentősége van, hogy némítás alatt, amikor nem kap (V+) -ot a 9-10 láb, a benne lévő fetes "kapcsoló" testre zárja a bemenetet, hogy még csak zaja se legyen. Ha a gyári rajz szerint csinálod, biztos hogy jó lesz, mehet neki simán a +/-40V-os táp, semmi baja nem lehet tőle. Itt nincs olyan hogy szereti-nem szereti. Két lehetőség van, bírja és tarósan működik, vagy nem bírja és nagyon gyorsan elromlik. Nos a 7294, még jócskán +/-40V-os tápfesz felett is képes működni, úgyhogy ne félj tőle. Ilyen nagy teljesítményű végfok van az orgonában? Mi a tipusa? Ha +/- 40-43V -os tápja van és teljesítményre is elegendő, akkor simán jó lesz bele a 7294 modul.
Kösz a válasz
Technics U 90 egy nagyonszép őskövület, 7db-os hangszorókészlettel, melyeket valamilyen kombinációban hajtanak a Lesliet modelezvén. A megdöglött STK folytán egy leégett _szó szerit még a pille is !_ Olyan szinten alá van méretezve szerintem az STK 465 a +-43V miatt hogyha lenne IC se szivesen raknám bele. Föleg hogy a kinai utángyártottakkal csak a szivás van. Mikor elvállaltam, mégcsak 1 IC volt kampó, de valaki probálkozott, és a másik is megdöglött. Egy újszerü Akai erősitőből kiszedtem volna vérző szivvel.
Az STK-k könnyen döglenek sajnos, nem is érdemes ugyanolyan ícével pótolni. A 465-nek +/-41V a maximum tápfesze, lehet hogy ezért röpködnek el olyan gyakran. Ha 7294-eket raksz helyette, akkor iktass bele trimmerpotis szintszabályzót, hogy ne lehessen torzításig vezérelni őket, mert nem hiszem hogy a hangszórók és a tápegység egy súlycsoportba lenne 4 db TDA-val. Nem tudom hogy milyen hangszórók vannak benne, de ha ritka fajta, akkor érdemes lenne védelemmel ellátott modulokat beépíteni, ha van benne elég hely. Terveztem ilyen komplett modult, ha kell akkor felteszem a nyákját.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |