Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   30 / 303
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Dec 31, 2009 /
 
Hello!
Úgy látom, hogy a P1 potival a szükséges töltőáram beállítható, de a kisütő áramot megváltoztathatod, ha az R26 és R27 (1,5/0,82ohm) ellenállásokat 5..10-szeresére növeled.
(Persze itt áram szabályozás valóságban nincs, csak gyújtásszög vezérlés)
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Dec 31, 2009 /
 
Szia!

Hát erre nem gondoltam . De akkor esetleg azt is megcsinálhatom hogy pl.egy két áramkörös kapcsoló közbeiktatásával váltogatok 1.5/0.82 ohm és 15/8.2 ohm között, attól függöen hogy milyen aksit töltök? Mert akkor így mondjuk 5A-500mA között lehetne változtatni a kisütő áramot. Vagy ez így ökörség? Egyébként ez a töltő alkalmas ilyen zselés aksik töltésére?
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Jan 1, 2010 /
 
Hello!
Őszintén szólva nem igazán látok különbséget zselés és savas aksik töltése között. Vannak különböző töltési elgondolások, de hogy ezek mennyire helyesek, azt csak a különböző technológiával készült aksi típusok normál használatával és referencia aksik összehasonlításával lehetne eldönteni. Erre ha nincs mód, akkor csak ideológiák beszélgetnek egymással.

Az látható, hogy a zselés aksit először állandó árammal töltik, majd a töltési végfeszültség elérésekor korlátozzák a feszültséget. (IU karakterisztikának is hívják) Így az áram csökkenni fog idővel. Ha az áram csökkenés elér egy mértéket, akkor kb. még egy órát tovább töltik az aksit. A töltés befejezésekor 13.6V-ra csökkentik a határolási szintet, és ha erre az értékre lecsökken a feszültsége, csepptöltéssé alakul a töltés. (Csak az aksi önkisülési áramát pótolják) Ebben az esetben az aksi tovább a töltőn maradhat. (puffer üzem)
De ezen algoritmus alapján, bármely savas aksi is tölthető. Csak a töltési idő így jelentősen elhúzódik. A töltés módját, sokszor a felhasználási mód határozza meg. (Sőt, hogy felügyelet alatt töltünk, vagy felügyelet mentesen) Pontosabban, hogy a felhasználónak mi az elsődleges célja. (Normál töltés- rátöltés-gyorstöltés-formálás-feszültségen tartás...)

Ezt a töltési eljárást, amit a fennemlített rajz valósít meg, elsősorban NiCd aksiknál alkalmazták. De hogy milyen eredménnyel, referenciák hiányában sajna fogalmam sincs.

Mit kigondoltál, nyugodtan megvalósíthatod. Sőt a potival sorba is bekapcsolhatsz egy ellenállást, hogy a töltőáramot ne lehessen egy bizonyos szint fölé vinni. De kapcsolónak nagyáramú szükséges.
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 1, 2010 /
 
Szia!

Akkor azt fogom tenni. A potival én is gondoltam egy ellenállást sorba, már csak azért is mert ami trafóm van az csak 100W-os.Viszont a fordított polaritás elleni védelmet hogy oldjam meg? 2 ág közé 1 dióda és a + ágba 1 bizti?
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Jan 1, 2010 /
 
Hello!
Alapvetően a kisütő áramkörnél lenne probléma, mert a tirisztoros híd záró irányban nem vezet, ha a gyújtást letiltod. (Én azt tettem - persze nem itt - hogy 9V alatt nem engedtem a gyújtást. Így a 6V-os aksival nem lehet elindítani a töltőt.
Sajnos a kimeneten lévő soros dióda fordított rákötés esetén nem old meg semmit, csak éppen nem engedi meríteni az aksit, ha nincs tápfeszültség..
A bizti meg dióda megoldás lehet, csak akkor kellemetlen ha kimegy. Tehát a készülék mellé néhány plusz biztit el kell helyezni tartalékban. (Oda is legalább BYX kell)
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 1, 2010 /
 
Szia!

Értem. Igazából a soros diódának csak az lenne a szerepe, hogy a töltés végeztével az aksiról visszafele a led ne világítson./gondolom én/ Akkor marad a dióda-bizti páros és vigyázok hogy jól rakjam az aksira a sarukat Beszerzem a hiányzó alkatrészeket és nekiállok összerakni.Köszönöm a segítséget.

Üdv
(#) leono hozzászólása Jan 4, 2010 /
 
Egy POWERTECH PTC-11C akkutöltőben csont zárlatos az "Y20100DN" alaktrész. Mivel kapcsolási rajzom sincs róla és nem is találtam a Net-en sem, ezért csak saccolom a környezetében lévő alkatrészek alapján, hogy ez egy P-FET. Valószínü jó combos (60V 45A). Erre abból következtetek, hogy a "párja" egy "K2312" N-FET. Ha valakinek akár rajza, akár a kérdéses alkatrészről, vagy annak helyettesítő változatáról van valami hasznos infója, kérem ossza meg velem. Előre is köszönöm.
(#) weend válasza Ryder007 hozzászólására (») Jan 4, 2010 /
 
Szia!
Először is mondanám, a két led meg van cserélve! A nagyobb ellenállás 10 ohm- 2W, a kisebb 100 ohm 0, 25W.
(#) ferencz istván hozzászólása Jan 5, 2010 /
 

Sziasztok.
Az akku töltőmhöz szeretnék egy töltőautomatikát készíteni. A konrádos meg is felelne. Ha valakinek megvan a kapcsolási rajza "netán a nyákrajza" kérem segítsen.

Üdv:István
(#) proli007 válasza ferencz istván hozzászólására (») Jan 5, 2010 /
 
Hello!
Elolvastam a mit a Conrad ír... De még abban sem vagyok biztos, hogy TCA966-van benne és nem TCA965. MInden esetre először nézd meg lehet-e kapni ezt a régi Siemens IC-t.
De nézd meg amit valamikor készítettem itt hátha ez is szimpatikus.. (Kis tirisztor gyanánt bármi jó, amit kapni lehet.)
üdv! proli007
(#) ferencz istván válasza proli007 hozzászólására (») Jan 5, 2010 /
 
Köszi a gyors válaszod, átnézegetem .
(#) Remci hozzászólása Jan 8, 2010 /
 
Sziasztok!

Összeraktam ezt a kapcsolást, idáig úgy tünik hogy hogy minden működik, csak észrevettem egy érdekes dolgot. Feltettem tölteni kísérlet képp egy 12v/7Ah-s aksit és beállítottam a töltést 700mA-re. Azt vettem észre, hogy a töltés közben a műszer mutatója, kb 5 mp-ként lemegy 0-ra /ennyi időnként szakad meg a töltés és kapcsolódnak a kisütő ellenállások az aksira/ de van olyan is hogy a műszer mutatója viszont felugrik 1-1.5A-ig.Ez mitöl lehet? Az egész kapcsoláson annyi változtatás van, hogy az R26-R27 ellenállásokat 10- szeresére emeltem a kisütő áram kisebbre vétele miatt, valamint a D1-D2dióda /orosz/ D242A tipus lett. Ja és a T6 tranzisztor Tip 42C.Esetleg valakinek ötlet ezzel kapcsolatban?
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Hello!
Mint írtam, itt nincs áramszabályozás, csak gyújtásszög vezérlés. A töltés-kisütés ciklusa, nincs szinkronizálva a hálózati frekvenciához. Így amikor, ha a visszakapcsolás egy félperiódus elején következik be, a tirisztorok a "zavarjelre" esetleg begyújtanak és így a teljes félperiódusban van áram. Nem csak akkora gyújtásszöggel amit előtte beállítottál.
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Szia!

Azt hiszem kezdem érteni. Az volt még az érdekes /csak ezt elfelejtettem írni/ hogy mikor a műszer mutatója felugrik egy pillanatra nagyobb áramot mutatva, akkor a trafóból érdekes kattanó hangot lehet hallani/. Hogy tudom szinkronba hozni a kettőt hogy ez megszünjön, vagy hagyjam a csodába ezt a töltés -kisütés dolgot és maradjon meg csak a tirisztor vezérlés a lekapcsoló automatikával? :nemtudom:
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Hello!
Egy korrekt megoldás, kicsit összetettebb dolog, mint gondolnád. Teljesen meg kellene változtatni a kapcsolást. Mondjuk a hálózati frekiből kellene kiszámolni a kapcsolási pillanatokat egy számlálóval, nem szabadon futó oszcillátorral. De lehetne próbálkozni a hálózat nullponti jelének bevitelével, az IC1d 12. lábára... De hatása kétséges lehet. (puding)
A trafó hogy kattog, abban nem sok rendellenesség van, hiszen impulzusszerűen kapja a terhelését. De főleg akkor tud koppanni, ha a váltónak DC tartama is van. (Tehát mind két félperiódust terhelni illene, nem csak az egyiket, mert akkor maradandó remanencia marad a trafóban.)
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Nem is olyan egyszerű mint gondoltam/Végül is az első aksi töltőm /Akkor azt hiszem, hanyagolom a regenerálási funkciót,bár még eszembe jutott valami, azt még kipróbálom.Minden esetre köszi!

Szia
(#) Saggitarius válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Nem kell tulbonyolitani, leteznek a tirisztor-triak begyujtasi idopontjanak szinkronizalasahoz kitalalt IC-k amik nullatmenet kapcsolosak. A Triakos fenyeroszabalyozok, amiket lehetett valaha kapni, hogy a villanykapcsolot lecsereld fenyeroszabalyozora is ilyen elven mukodtek.
(#) Saggitarius válasza Saggitarius hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Es a mellekelt rt-ek79-es abrahoz mit szolsz?

Picture 9.png
    
(#) dokidoki hozzászólása Jan 8, 2010 /
 
Sziasztok.
Én épp ma dobtam össze ezt a kapcsolást ami a bal szélén van a regenerálós fajtát.
Igaz kihagytam a kapcsolhatós 12 Ohm 20 W ellenállást, és a Z-diódát 7,5V-ra választva kiválóan töltöttem egy 6v os zselés akkut. A töltés végefelé szépen levette az áramot és beállt a csepptöltés. A Z-diódán kívűl annyit módosítottam, hogy a bemeneti Re ellenállást egy 12V 21W izzóra cseréltem, a trafóm csak 16 Volt váltót adott, így a gépkocsi akksira még nem tudtam átépíteni.
De kellemes biztató áramkör, főleg, hogy nem kellenek a egyenirányító diódák.
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2010 /
 
Szia!

Lenne még egy kérdésem ha nem gond .Ez az áramkör amit még régebben közreadtál, hozzá építhető lenne ehhez a töltőhöz? Már úgy értem hogy a töltés figyelő áramkört váltanám ki vele, a kisütő elektronika nélkül. Ha igen akkor a relének csak a 230v-ot kellene kapcsolnia? Köszönöm
(#) proli007 válasza Saggitarius hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Hello!
Nem nekem van rá szükségem (csak nem olvastad az előzményeket..) Remci készített el egy kapcsolást, aminél utólag vannak gondijai és ezzel kapcsolatos kérdései.
(A triac-tirisztoros gyújtásnál, mindenféle képen szükséges a "nullátmeneti szinkron", de a nullátmeneti kapcsoló más. A lámpa vezérlők, nem nullátmenetesek, hanem fázishasításosak.. De ezt szerintem Te úgy tudod mint én, csak kapkodsz.) Amit belinkeltél, ott nincs fázishasításos vezérlés (áramszabályozás) csak lekapcsolási automatika.
üdv! proli007
(#) proli007 válasza Remci hozzászólására (») Jan 9, 2010 /
 
Hello!
Természetesen hozzá lehet kötni bármelyik töltőhöz. De ez kimondottan egy "mezei" aksitöltőhöz készült kiegészítésként, hogy komfortos legyen.
Alapvetően inkább az egyenfeszültséget kell kapcsolni. Ennek oka, hogy egyszerű töltő esetén, ha fordítva csatlakoztatod a töltőre az aksit, akkor a dióda hídon keresztül zárlat keletkezik. Ha az ember a váltót is kapcsolja, akkor viszont nem kell a töltőt, még a hálózatról sem ki-be kapcsolgatni. Ha egyszerűen polaritáshelyesen kapcsolod a töltőre az aksit, az magától bekapcsol, és a töltés végén (vagy ha akár leveszed a csipeszt) kikapcsolja még a villanyt is. Így hiába zárod össze a két csipeszt, nem lesz zárlat. Mert az aksitöltők legtöbbször úgy döglenek meg, hogy a tulaj szikráztatással akar meggyőződni, hogy van-e feszültség a töltőben..

Az áramkör fogyasztása a töltés végén olyan csekély, hogy akár egy hétig is rajta maradhat a töltőn. (hogy ne kelljen a garázsba járni, hogy mikor töltődött már fel az aksi.

Ha az ember olyan töltőt készít, ahol áramkorlát gyanánt egy izzót alkalmaz sorba az aksival, akkor nem szükséges az egyenfeszt kapcsolni. Mert ha fordított polaritással kötöd rá az aksit, egyszerűen ég a lámpa. (Ezt akár egy tesztnek is fel lehet fogni, mennyi töltés van még az aksiba.) Az áramkör sajátosságából adódóan, ilyenkor is pontosan tudja mikor kell lekapcsolni a töltést. Avagy, gépjárműhöz való "nagy-áramú" töltőről is lehet így, kis aksikat tölteni, ha egyszerűen az aksival sorba kötünk egy megfelelő teljesítményű izzót.. De szerintem ezt már leírtam és ez már marketing jellegű lenne.
üdv! proli007
(#) Remci válasza proli007 hozzászólására (») Jan 10, 2010 /
 
Értem és köszönöm.

Üdv
(#) dolfin hozzászólása Jan 20, 2010 /
 
Üdv

Vettem egy RC modellt és a gyári töltője egy sima trafó egy LED-del. A töltő ki se kapcsol feltöltés után.
Szeretnék csinálni egy "profi" akkutöltőt.
Az RC Modellt egy 7.2V-os 2000mAh-s Ni-MH akku pack hajtja.

Egy olyan töltőt szeretnék ami kíméletesen tölt (200-300mA), töltöttség kijelzője van, és akár kisütés funkciója is van.

Ehhez kérnék segítséget. Nem teljes kapcsrajzot hanem ötleteket hogy mivel és hogyan lehetne megoldani. 9V a töltés árama, tehát egy 9V-os fesz. stab. IC kell (gondolom) és egy megfelelő előtét ellenállás (kb 40-50 Ohm) akkor kb 200mA lesz a töltés.
Azt nem tudom milyen módon lehetne a töltöttségi szintet töltés közben mérni. Ha ez meglenne akkor egy PIC-cel vagy komparátorral meg tudnám szakítani a töltést.
Illetve a kisütéshez és annak méréséhez is fogadnék ötleteket.
Köszönöm
(#) ferzoo válasza dolfin hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Nyugodtan töltheted a ni-mh akkut 800-1000mA impulzus töltő ák. el.Ami 555 ic.vel és 8,1V ra beállitott stab.ic vel +oldható.Mint a gyári fúróakku töltőknél.0,6sec.tölt,0,4sec.szünet.Lekapcsolni sem kell,mert a töltés automatikus,amikor teljesen feltöltődik már nem vesz fel áramot az akku.Stabil kimeneti fesz.g impulzus lényeges.
(#) dolfin válasza ferzoo hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Üdv

A 8.1V-ot Zenerrel lehet megoldani, vagy kapcs. üzemű táppal? (mert 78-as IC-vel nincs 8.1, de gondolom a 8.0V se probléma)
Feltöltés után miért nem vesz fel áramot? Ennek mi az alapja? (csak hogy értsem a működést)

Tehát összefoglalva: Egy 8V-ra kötött 555 IC kimenetét kötném az akkura (az 555IC 0.6sec magas, 0.4sec alacsony-ra van állítva) egy kb. 10Ohmos ellenállással (így lesz a kb 1000mA). Jól mondom?
A feltöltöttséget mivel tudnám kijelezni?

Köszi
(#) ferzoo válasza dolfin hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Nem tanultátok +a suliban az elemek,ceruza akkuk Ni-mh felépítését? Akkor elmondom minden Ni-mh,Ni-cd akku,de az autó akkumulátorok is az adott töltőröl annyi áramot vesznek fel amennyire szűkségük van.Tehát 1db.1,2V cella lemerül kb.1V-alá akkor az jóval több áramot vesz fel a tölt.ciklus elején mint a végén,mikor 1,4V ra töltödik.pl. 7,2V akku esetén 6x1,4V=8,4Volt lesz.Tehát a töltő adapternek min.2,5V kell nagyobb feszt.leadni,mint a névl.töltő U.Az 555Ic.astabil multivibrátorként működik,ez hajt +Bd 243 tranyot ami tölti az akkut.Az impulzusok arányát a 2-6lábon levő 47uf,és a7-4,8as lábon levő poti áll.be.Nálam igy van,állandó árammal és stab.fesz.ggel töltöm akár Li-ion akkukat is.
(#) ferzoo válasza ferzoo hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Neked 10V/1amp.dc.adapterre van szükséged,és 78S09/2A stab.Ic.re,ami működteti az 555 ic.áramkört ,valamint biztosítja a +felelő stabil.töltő fesz.t.Az áteresztő tr.Bd243,v.Bd437 legyen kisméretű hűtőlemezre csavarozva.A tranzisztor b-c közt nyitófesz.g 0,6V esik,igy Uki=9-0,6V=8,4V lesz.Az 555 ic.kimenetére zöld/piros ledet kapcsoltam 1,2kohmon keresztül,ami a töltő imp.kat jelzi.Ezután a potival szemre be tudod áll.ni a töltési impulzust,kitöltési tényezőt tetszés szerint.Csak a kimeneti áramot kell mérned,gyors mintavételű multival.
(#) dolfin válasza ferzoo hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Üdv

Amit leírtál az akkukról az tudom. 1V-ig is kell kisütni őket. (gondlom akkor 6-os akku packnál 6V-ig) Viszont azt írtad hogy 2,5V-tal nagyobb töltőfesz kell, ami 7,2V+2,5 = 9,7V és nem 9V (de gondolom ezzel is lehet tölteni, mivel a gyári töltője is 9V-os), a másik meg hogy a 78S09-hez legalább 14-16V kell (adatlap szerint) hogy a stabil 9V-ot produkálja, vagy elég a 10V is?
Az 555-höz értek, azzal az astabil menni fog. (C 47uF, R1 és R2 10KOhm így 0,65 - 0,35 sec T1 és T2 lesz)

Tehát jól értem, az 555-el a tranyót hajtod meg aminek a C-ra van kötve az akku?

Köszi
(#) ferzoo válasza dolfin hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Nos igen,a 10V~leadó trafó egyenirányítás és szűrés után vígan lead 11-12Vot,ami elég a 9V/2Amp stab.kockának ahhoz hogy leadja a 9V-ot terhelésnél.
Az 555 Ic-t ismered,gondolom nem gond,1 kis panelra kivitelezni.Az R-C tag adja az időállandót töltő imp.hosszát potival pontosan beállíthatod kb.1,4Hz.
A Bd tranzisztor tölti az akkudat,kollektora 9Vbe+,mig emmitere 8,4V+imp.ki,nyilván kell mert az Ic csak 100mA bír leadni 3lábon.A bázisra tégy be 4,7-6,8Kohm-ot tr.rendesen nyisson.Ha van 100mikroamp.vagy hasonló műszered,pl.kivezérlésmérő bontásból,ezt is beteheted.
A kimenet +8,4V és akku +pólusa közé sorba raksz 1,5-3,3ohm/3W.sönt ellenállást,és ide kötöd közvetlenül a műszert,úgy hogy lemerült áll.ban max.áram/max.kitérést mutasson.
Töltés közben pedig fokozatosan csökkenő áramot kell jeleznie.A töltés végén kb.3óra után min.kitérést vagy 0-át.
Ezt szintén multiméterrel hitelesítheted,jó akkumulátor esetén természetesen.
Következő: »»   30 / 303
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem