Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   177 / 507
(#) Riggs válasza pipi hozzászólására (») Jan 19, 2010 /
 
Szerintem a szokásos 0,6-0,7V. Ebből a fajtából a 35A-eset vettem, működik rendesen.
(#) Atis57 válasza Riggs hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Szia!
ez igy ebben a frmában: A 06-0,7V igaz de 1-2mA- nél
kiváncsi lennék:
2A 10A 30A dc nél mennyi?
van elképzelésem V-s tartományban....
(#) gulyi88 válasza Atis57 hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Hát mire teremtette a jóisten az adatlapot, ha nem erre?
2A ~0,8V /dióda
10A ~0,95V /dióda
30A ~1,2V /dióda
Amíg nincs szétkínozva, addig ezeket az értékeket hoznia kell.
(#) athor77 hozzászólása Jan 20, 2010 /
 
Szereztem egy elektromos roller motort.
Akkus fúróval meghejtva 1350-es fordulaton 9V/3A mértem 55w-os halogén reflektor izzóval terhelve, elég szépen világított.
Fúrógéppel hajtva mértem 12v-ot is.

DSC00437.JPG
    
(#) pipi válasza gulyi88 hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Az 30A nál kb 30W veszteség, nem sok?
Esetleg izmosabb schottky van ekkora áramra egyáltalán?
(#) gulyi88 válasza pipi hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Pontosabban ~ 30W * 2..
schottkyt teszel be, akkor is max a felét ha megspórolod.
Talán inkább fetes vezérelt egyenirányítás lenne jó.
De ha már fetezünk, akkor a saját induktivitását is leehtne használni boost üzembe, így az áram nem csak a szinus csúcsánál folyna, talán nagyobb teljesítméynt is ki lehetne vennia a generátorból...
(#) 5aeb válasza Barret hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Szia, a fejlécen látszik, hogy kinek válaszoltam, igy nem értem a felvetésed a gerjesztett brushles motorral kapcsolatban. A a BLDC motor a brushless motor, ami 3 fázisú és nem szénkefés. A szénkefés meg szénkefés. A gerjesztés , a képekkel illusztrált generátorról szólt, amin láthatólag a szénkefetartó is rajta van, tehát fesszabályzót igényel, és nem 12V-ot a gyujtáskapcsolótl, mint valaki irta. Bár egy 3-5W-os izzón keresztül lehet gerjeszteni, igy nem lesz szabályzott kimenő feszültség, de kisérletezésre támpontot adhat.
A bicikli motorok, ha motornak használjuk, mondjuk az 1000W-os, a bemenő teljesitményre vonatkozik, a kimenő teljesitménye a hatásfoka miatt nyilván "csak" 5-600W. Forditott esetben miért várjunk többet tőle? A felvetés csupán arra vonatkozott, hogy egy lapalternátorral, amit otthoni körülmények között készitünk, ráadásul légmagosan, mit lehet várni egy mérnökök által tervezett, csúcson járatott Bl motorhoz képest. Mondjuk sokat fémmunkálunk, sok mágnest veszünk, sokszor szétverjük újabb variáció miatt, és hatásfokban, teljesitményben messze fog esni a gyáritól, ami igy átgondolva feleannyiba kerül, mintha otthon erőlködünk. Átnézve a kapcsolódó irományokat, még sehol nem találtam hipersil vassal készült vasmagos alternátort. Pedig azzal lehetne játszani, kisérletezni. Nem szükséges kiönteni műgyantával, bármikor tekercset lehet rajta bontás nélkül cserélni, csak egy kis fantázia kell hozzá, bár ennek a vasnak sem kevés az ára. Az unitra rádiókban, amit a szemétben is lehet találni, 40-50 W-os hipersil trafók voltak, de több cuccukban is fellelhetőek. Ezek a vasak neodym mágnessel, egy patkóhoz 2db 30x15x5 méretűvel kiválóan gerjesztető, az eredmény játék szinten is meglesz.
(#) Riggs hozzászólása Jan 20, 2010 /
 
Szerintem nem lehet egyértelműen állástfoglalni, hogy saját készítésű generátor, vagy valami szerzett motor jobb-e szélgenerátornak. Mindenkinél máshogy adódik: mekkora az állandó szélsebesség, mekkora a rotor stb...
A tárcsagenerátornak pont az a nagy előnye, hogy viszonylagos nagy átmérőjének köszönhetően alacsony fordulaton is képes tölteni. Ráadásul magunk tudunk módosítani a paramétereken. Egy állandómágneses motort meg találunk a szemétdombon, de ez biztos nem fog tölteni 60-as fordulaton.
(#) 5aeb válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Egy 18 u vasas alternátorhoz 9db hipersil trafó kell, 12db 30x15x5-ös neodim mágnes, 9 fázisúra kötve 600W, 24db mágnessel 1200w elvileg, alacsony fordulatszámon (a generátorhoz képest), és viszonylag kevés inditónyomatékkal . Ez inkább függőleges tengelyű szélkerékhez jó. Ha autógenerátort alakitunk át, a forgórészt szét kell húzni , a tekercs helyére neodym körgyűrű mágnes, 55x25 8-as lyukkal, 7400 Ft a Vaterán, a diódahidakat ki kell szedni, mert csak 40V-ot birnak, a három fázist kivezetni, egyenirányitani, oszt hadd menjen. Nem akad a forgórész, mert a mágneses erővonalak záródási irányai "sréhen" vannak az állórész vasaihoz képest. Gyárilag igy találták ki, biztos igy a jó. Szinuszosabb feszültség keletkezik.
(#) erbe válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
"Ha autógenerátort alakitunk át, a forgórészt szét kell húzni , a tekercs helyére neodym körgyűrű mágnes, 55x25 8-as lyukkal,"
Hogyan teszed rá a 20 mm átmérőjű tengelyre?
Merre fognak menni az erővonalak?

"a diódahidakat ki kell szedni, mert csak 40V-ot birnak"
Eddig még 100 V-nál kevesebbet bíró diódát nem találtam generátorban. SY...
(#) 5aeb válasza erbe hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Szia, ez nagyon egyszerű. A tengelyt befogom a menetes végénél a esztergádba, és leszúrom úgy, hogy a menetes rész felőli "korona" belsejéből kiálljon 5-6 mm, 8-as átmérővel. Ez azért fontos, hogy meg legyen vezetve a mágnes, ne "üssön". Ezután a leszúrt tengely másik darabjára visszanyomjuk a levett koronát a helyére, és ugyanúgy leesztergáljuk a kiálló tengelyt. Igy lesz két különálló tengelyünk, amibe ha a korona felől belenézünk kiáll egy 5-6mm-es 8mm átmérőjű csap. Ezután danamidból esztergálunk egy centirozó gyűrűt, belső átmérője a mágnes külső átmérője, úgy illesztve,hogy belemenjen a mágnes könnyen, a külső átmérő a korona belső átmérője.Lehet beleszúrli nútokat, ha később ki akarjuk önteni műgyantával. Ennek a gyűrűnek az összerakásnál van szerepe, hogy megvezesse az igen erős mágnest, hogy ne menjen félre. És még kell egy segédeszköz, a két fél korona légrései közötti távolságtartó, mert ha összenyomásnál összeragadnak, ami 100% távtartó nélkül,
nem kevés munka helyreigazitani. Általában csak egyszer összerakható komolyabb eszközök nélkül, balesetmentesen. A két különálló tengelycsonkot a mágnes összetartja, megvezeti, ami elég a működéshez. Esetleg összerakás után ki lehet önteni gyantával, és utána szépen ledrehálni a felesleget. Csapágy vissza, összerak, tapsol.
(#) 5aeb válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Hát eltünt a levelem. A diódák adatai katalógusban találhatók, nem vitatéma. Valószinű, hogy egy-két embernek emiatt szállt el a diódasor, nem azért mert nem volt hűtve (100%). Ha járó motorú autóból kivesszük az aksit, be kell kapcsolni a világitást előbb, a fentebb emlitett okokból. Legalább is igy tanitották az oskolába 30-40 éve. De ez még ma is igaz, szerintem. Az erővonalak ugyanúgy mennek mint eddig, csak nem tekerccsrel gerjesztünk. A mágnes axiális.
(#) jani5 válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
És ha van nyomatékkulcsod, megmérheted az inulási nyomatékot terheletlen állapotban.
(#) 5aeb válasza jani5 hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Köszi, ha a hossztengely irányában betett hasábneodym mágnesesnek van, mert van, ez ahhoz képest annak . Ezt nem nagyon lehet elkerülni, mert ettől van teljesitménye.
(#) jani5 válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Az autogenerátor autóba nagyon jó, de szélkerékre nem. Én is próbálkoztam hasonlóan, de rájöttem hogy fölösleges időpocsékolás volt.
(#) 5aeb válasza jani5 hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Hát igen , igazad van, fordulat kell hozzá. Többen is próbálkoztak vele, kisebb sikerekkel, vagy nagyobb sikertelenséggel. Próbából a generátort meggerjesztettem, közvetlen 12 V-al, 3.5A folyt, és a gyári generátor teljesen akadás, ragadás nélkül, enyhén fékeződve elfordult. Ez a neodym mágnes estében sem fog változni, mármint a ragadás, nehezebben, de egyenlő erővel elforditható . Mivel a nagyobb fluxus változás nagyobb feszültséget produkál, ettől fogva kb. a fele fordulatszámon ugyanazt fogja produkálni. Megrendeltem a mágnest , be fogok számolni az eredményről.
(#) foxi63 hozzászólása Jan 21, 2010 /
 
Aztógenerátorban a fő probléma a gerjesztett mágnes és az állórész közötti jelenős légrésben van!
Mivel az autó képes meghajtani akár 10kW -al is (ékszij a határ) ezért kell bele nagy légrés., a teljesítménye ne menjen fel. Sajnos ez egyben a hátránya is. Mivel a forgórésze tömb vas, elképzelhető jó hatásfokú gyártása,csak esztergályos(és marós) kell. A mechanika mint csapágyazás ház stb jó kiépítésű.
üdv.: Foxi
(#) mex válasza foxi63 hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Szerintem a leadott teljesitmény a gerjesztésen múlik, az eredeti felhasználási területén. A nagyobb légrés inkább "rugalmasabbá" teszi a terhelést a meghajtás felé, igy kiméli az ékszijat is.
(#) 5aeb hozzászólása Jan 21, 2010 /
 
A generátorban semmi nem változik mechanikailag, a légrés sem, ami nálam, és a többi autógenerátornál is adott. Mérésem szerint 0.4mm . A gerjesztőtekercs helyett van neodym mágnes.
(#) mokuli hozzászólása Jan 21, 2010 /
 
Nu vincsí váltóval nem probált még senki áttételt kiváltaní?Nagyobb szélkerekekben már használják nekünk a bicikli agy is megtenné,fokozatmentes automata,árat még nem találtam.
(#) Barret válasza athor77 hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Ugyanevvel a motorral próbálkoztam én is.
kellene hozzá 1:10 áttétel hogy használható legyen...
(#) Barret válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Szia! amit leírtál,avval tökéletesen egyetértek,
Csak azt nem tudom,melyik hozzászólásomra reagáltál
(#) 5aeb válasza Barret hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Hát valami régi gerjesztéssel összefüggő dolog volt, csak nem voltam közelben. Valaki betett egy román generátoros képet és kérdezett, amire válaszoltam. Te meg nekem
(#) 5aeb hozzászólása Jan 21, 2010 /
 
Azt gondolom, hogy egy adott kimenőteljesitményhez adott szélerő szükséges. Ezért , ha az áttétel hatásfokát elvetjük, mndegy, hogy milyen generátorral, helyzeti energiával, akármivel konvertáljuk a szélerőt. Nyilván a legjobb hatásfokú eszközt kell megtalálni, amit más már megtalált, és gyártja, árulja. A mi amatőr módunkon előállitott generátorok lehet, hogy elérik azt a hatásfokot, esetleg még olcsóbban is, mintha megvennénk. Az autógenerátor 18 tekercses 3 fázisú, amit ha átkötnék 6 fázisúvá ,feleakkora fordulatszámon működne (fele feszültségen) ugyan akkora teljesitménnyel., Ha az alternátor 18 tekercses 3 fázisú, 400w,mint az autógenerátor, az is ugyanazon a fordulaton fogja leadni a teljesitményét (ha a hatásfoka eléri a gyári generátorét). A sokfázisú generátorok alacsonyabb fordulaton leadják a megfelelő feszültséget, de ha terheljük,lelassul,vagy meg fog állni. Tehát megint nincs feszültség.
(#) mokuli válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Én erről beszéltem:
(#) athor77 válasza Barret hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Konkrétan a hátsó tengelyre gondolsz?
Megvan az is csak a bordásszij hiányzik.
Mivel lehetne pótolni, vagy honnan tudnék hozzá szerezni?
És a meglátásod?
Lehet valamit kezdeni vele?
(#) 5aeb válasza mokuli hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Elég nagy befektetés, attól függ , mit szeretnénk. Ha nagy feszültséget , mondjuk keritésbe, hogy ne lopják az uborkánkat, vagy villanypásztort, akkor megéri. Lassan eljutunk az ingyenenergiához, bocs, nem sértésnek irtam. Próbára, hogy érdemes-e, megéri az agyváltó.
(#) mokuli válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
A www.viryd.com oldalon kifejezetten szélkerekhez építik.Az ingyen energián nem sértődöm meg azt a pénzt amit erre költök el is ihatnám mint a többi"rendes" ember.(pont ma kaptam meg a villanypásztorom,honnan tudtad)
(#) 5aeb válasza 5aeb hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
A megoldás a szél energiájának a hatékony befogása, ezután érdemes eldönteni, hogy milyen eszközzel használom ki.
http://www.vatera.hu/szelturbina_szelgenerator_fuggoleges_tengelyu_...1.html
# [PDF]
GÉPELEMEK
Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - HTML-változat
Lánchajtás előnyei: - nagy tengelytávra is használható. - egy lánccal több tengely is hajtható. - csúszásmentes hajtás. - hatásfok jó (η = 0,9-0,98) ...
www.mvk.tsf.hu/oktatas/meszarosmiklos/.../06-GV-gepelemek-1.pdf
Tehát áttételezés után nem azért áll meg a lapát, mert nem jó a hatásfoka az áttételnek, hanem a kivenni kivánt teljesitményhez nincs elég nagy szél.
Következő: »»   177 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem