Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » A műhely (bemutató topik, ahol az alkotások készülnek)
Témaindító: Müszi, idő: Okt 19, 2006
Témakörök:
Ez a műhelyünkről készült képek, leírások, mi miért oda került, hogy lehetne még jobb hozzászólások témája.
Az én tekercselőm most ÍGY néz ki, de még fejlesztem, kap egy motoros szálvezetőt, na, semmi komoly, kézzel fogom jobbra balra húzogatni egy motor segítségével a szálat, csak azért motoros, mert a kezemnél pontosabb, illetve van most rajta egy digit számláló 9999-ig.
De azért még lenne rajta mit melózni. Üdv.
Jó-jó de ez gyárista, nekem meg home made :hide:
Hát, nem egészen, ennek eredetileg nem sok köze volt a tekercselőhöz. Ez valami fény író volt, ami hőpapírra firkált valami grafikont.
Batár egy szerkezet, de ötletes.. Én a tesla megtekerésével kb. 4 óra alatt végeztem, igaz az ~1500 menet volt, de az tisztán kézzel, illetve egy kis kezdetleges orsót fabrikáltam a tekercs drótnak, hogy az tudjon gördülni magáról lefelé..
Amúgy nem lesz az a cséve túl vékony/hosszú egy teslának? Én mindenképpen tömzsibbre csináltam volna..
Lehet hogy batr a cséve, de ez volt az első.. de azóta tekertem 2 másikat amik tömzsibbek
Ejj, Doncso! Igazi, kincsre leltél. :yes:
Jól láttam, hogy az egy váltómechanika. Nagyon jó.
Igen, az elsőt egy barátomtól kaptam, bontásra, ott derült ki, hogy valójában ez egy tekercselő, csak RFT-ék nem tudták eddig mit is csináltak. A másodikat már vettem alkatrésznek hozzá.
A váltómechanika elég pontos és precíz, menet közbe lehet váltani, igazából valami kuplungos szerkezet van benne, de nagyon ötletesen van kialakítva az egész, 6 fokozatot tud, a leg lassabbtól a gyors ácsévélésig, pont tökéletes erre a célra.
Vagy ha mégsem lesz erre a célra annyira tökéletes, hát építesz köré egy autót...
jó kis 6 fokozatú váltó, kuplung most esett le mit írtam, szerencsére már bevált tekercselőnek, a PP-m kimenőjét és a táptrafóját is ezzel tekertem.
Üdv.
ÁÁÁ, Frankye megelőzött.
Őszintén megmondom, eddig kicsit szégyelltem az én saját tervezésű és gyártású tekercselő gépeimet, de most látva másokét (meg ne bántódjon senki, ez nem kritika), kicsit felbátorodtam.
1. A "nagy" tekercselő a régebbi, azt még az első munkahelyemen csináltam, ott marogattam a fogaskerekek egész garmadáját, amire az előtoló műben bőven szükség is van. Ez a gép rendelkezik egy olyan "vezérorsóval", ami oda-vissza képes egészen vékony vezetékeket is (meg persze vastagot is) pontosan egymás mellé tekercselni. továbbá számos fix fordulatszáma van, ami részben az ékszíjtárcsák, részben egy duplázó fogaskerékhajtás biztosít. Nagyon erős a motorja, kimondottan nagy trafók is gyárthatók vele (kb. 1kW-ig). Több évig tekertem vele trafókat másodállásban, amit jól mutat a fenéklemezen lévő tetemes lakkréteg, ami mind a tekercsekből csepegett oda. A "kis" gép későbbi (de már az is van vagy 15 éves). Ez kisebb trafókhoz való, ahol egyáltalán nem kell a meneteket egymás mellé tekerni. Ennek a fordulata fokozatmentesen állítható egy potival. Továbbá mivel egy komplett RIM NTM305-ös labortáp szolgálja ki a motort (az állórészt fixen telibe gerjesztem, és csak a forgórész feszültségét szabályozom, ami nagyon finom, és folyamatosan egyenletes erősséget biztosít), és ennek van áramkorlátja, ezért a motor erejét is be lehet állítani. Ez nem tűnhet fontosnak, de nagyon is az. Aki már próbált néhány század mm vastag huzallal tekercselni, az megtapasztalhatta milyen könnyen szakadnak ezek a vezetékek. A jó erőbeállítás ezt szinte kizárja. A másikhoz képest ez egy nagy fordulatra is képes eszköz, akár 1500-at is tud fordulni. Sok ezer menetszámnál ez is elég nagy hangsúlyt tud kapni. FONTOS! Senki ne merítsen ötleteket a gépek biztonságtechnikáját illetően, mert számos fogyatékossággal bírnak ezen a téren, viszont remekül lehet velük tekercselni.
A kis gép képei, az előzőben leírtakhoz, csak oda már nem fért el.
Azt nem értem, hogy mit szégyelltél ezen? Azt nem mondom, hogy a Szépművészeti Múzeumba való, - bár ismervén néhány mai alkotást, még ott is megállhatja a helyét. Tekercselőnek viszont nagyon jó, - de ezt bizonyította már neked a gyakorlatban is.
Nekem a fogaskerekek egyenkénti marása tetszik, azért az nem gyenge mutatvány lehetett. A szálvezetésen én most agyalok, nem jó a kézi vezetés, nem elég precíz erre a kezem.
A szálvezetést mindenképpen úgy old meg, hogy az feltétlenül a főorsó fordulatától függjön, tehát a fordulatszámtól független legyen. Ezért nem csináltam én se fokozatmentes elektronikus segédmotoros megoldást, hanem a főorsóról hajtom meg a meander hajtóművet.
(Tény hogy ehhez egy házi műhely vélhetően nem elég)
Ha már ennyire pang a gépészkedés az oldalon, akkor megmutatom, hogy meddig jutottam el az esztergámmal. (Pihentetem a projektet, mert hideg van a műhelyben.) (Jöhetne már a tavasz)
És még pár kép remélem néhányan felismernek egy-két alkatrészt
Hát igen, majd később az lesz a terv, a főorsóra készítettem egy jeladót, ott mérem a menetszámot is, ebből fogok táplálkozni, illetve van egy ilyen kis mechanikám, egy kis áttételes mechanika, motor helyzet jeladóval ami optós, az a terv, hogy az orsó fordulatszámától függően kapja majd az előtolást a szálvezetés, meg persze bele lesz kalkulálva a huzal vastagság is, ez egyenlőre terve, első körbe mechanikusan összerakom, és egy jobb-bal joystick szerűséggel kézzel fogom irányítani, ez már pontosabb huzalvezetést ad mint a kezem, később pedig kikisérletezek egy egyszerű TTL-es előtolót.
Itt a kép a kis mechanikáról.
Ez se semmi, hallod!
Nagyon precíz munka, kíváncsi leszek a végére.
Ez a keresztszán lesz vagy a hosszán/ágy/? Nem lesz túl gyenge (elég merev)? Mekkora tokmány lesz rá? Szegnyerget tudsz csinálni, pl. mk2-mk4 átalakító hüvelyből
Mosógép motor van a képen? Prizmát éklécesre tervezed? Amúgy eddig jó, bocs a sok kérdésért
A három párhuzamos bronz cső és a rajta futó egység a hosszán, ezen keresztben van a keresztszán és még kap egy picike szánt, aminek vagy 20-30mm-lesz a mozgástere, de 0,01mm-pontosságú megmunkálásra hajtok. A tokmány 80-100mm-es lesz. Ha kész leszek a szánszerkezetekkel, akkor nekiesek a főorsóház tervezésének és elkészítésének, ezek után jön majd a szegnyereg, ill. álló és vagy futóbáb készítése. Igen a képen mosógép motor látható. 2,5-4A fogyaszt a hálózatról és amiért mégiscsak jónak találtam ehhez a projekthez, az a (szerintem nagy induló nyomaték). Még pár dolog a csöveket ki akarom önteni ólommal, a rezonancia csökkentése végett. És pár fontos dolog, amit tudni kell rólam: Soha nem tanultam gépészkedést, ezért mindig a megfelelő részt nagyon alaposan átrágom, tervezek valamit majd kikérem a gépészmérnök barátaim véleményét. Ez a projekt eredetileg azért indult, mert szeretek robotot építeni, de megfelelő gépek nélkül nehéz pici és jó megfelelő mechanikákat építeni. De nagyon élvezem a tervezést ill. a kivitelezést. És közben sokat tanulok belőle. Ha jön a tavasz, majd teszek fel további képeket a főorsóházról és a többi részről.
Ja és a "Prizmát éklécesre tervezed?" kérdést nem tudom értelmezni, de utánanézek hogy mi az
A középső "tengely" vagy ha akarom "megvezetés" funkciója számomra kicsit zavaros. Viszont a két szélsőben egészen biztosan nem kellene a hosszanti reteszhorony. A hüvelyek úgyse fognak elfordulni, mert a szán alaplapja ezt meggátolja.
Nem tudom mire tervezed használni, de rövidnek tűnik. Az automata mosógép motorja csalóka. Nagynak tűnik (méretre az is) de mivel gyakorlatilag két külön motor van beletekercselne ezért ne számíts erőre. Esztergához csak borzasztóan súlyos kompromisszumok árán használható. Ilyen célra lehetőleg 3 fázisú motor kell. Az 1 fázis nagyon "bicegős" megoldás.
Ezen már átrágtam magam, és csak hogy mindenki értse hogy mire szeretném használni. Néhány kép, amelyeken egy korábbi robotom látható. Na ilyesmi alkatrészek elkészítéséhez kell. Van egy speckó asztali fúróm, amit átalakítottam hogy felsőmaróként is működjön. Na ez is az esztergám egyik része lesz hogy igazán univezzális legyen. Íme néhány kép csakhogy céltárgyak méreteivel mindenki tisztában legyen.
A kardán tetszik. Még akkor is, ha homlokegyenest ellenkezik a kardánelmélettel, és vélhetően csak viszonylag alacsony fordulaton képes viszonylag kis erőt átvinni.
A kicsi erő az relatív, mert 12.9-es anyagból csináltam és a robotom a lépcsőn fel le szaladgál és mégis bírja a kardán pedig 5kg a teljes gép.
Itt vitának nincs értelme. A tények makacs dolgok. És ez egyformán igaz a te állításaidra épp úgy, mint az enyémekre.
(A robotod biztosan fel-le megy a lépcsőn a kardánnal, de ettől ez a hajtás több sebből is vérzik. Ezt úgy értsd, hogyha másmilyen lenne, akkor vélhetően még nagyobb erőt, fordulatot, és szögelfordulást tudna biztosítani)
Idézet: „Soha nem tanultam gépészkedést,” Ne aggódj én sem Mosógép motorra én is azt mondom, felejtsed el, kell egy 3f motor + frekiváltó 1:1 es főorsó hajtással, vagy 1f motor + váltómű. Milyen hosszú ez a szán?, pl. a szegnyeregbe, belerakod a fúrótokmányt és a fúrót, nem lesz helyed. Nem a kedvedet akarom elvenni az építéstől . |
Bejelentkezés
Hirdetés |