Fórum témák
» Több friss téma |
Hali!
Jónak tűnik a rajz, itt is lehetne adjusztálhatóvá tenni egy kimeneti osztóval. Ezek a meghajtó IC-k jó dolgok, egyik barátom csinált hasonlót, IR21531 félhíd meghajtóval, 2 mosfettel, etd34 maggal, próbáltuk terhelni, de nem fulladt le, inkább kigyulladt. Az a baj vele, hogy nincs benne visszacsatolás, de egyébként egyszerű és jó megoldás. Zsolti
Éppen most rajzoltam át a Cimó-féle tápot 12V-ra
Ennek működnie kell, a 230V-os tápjaim is mind ilyenek. Az nem baj ha nem visszacsatolt, jól kell méretezni és ennyi. Esetleg a primer oldalon lehetne szabályozni, pl egy LM 317-tel, ha elég az a kb 20W, amit elbír. Így képzeltem el a leegyszerűsített kapcsolást:
Szuper! Épp ilyesmire gondoltam. Trimmerrel ,ha jól értem az oszcillátor frekvenciáját tudod szabályozni. Ha pedig a primer feszültséget tudnánk szabályozni valóban a mosfeteknél, akkor az áttétel miatt kisebb lehetne a feszültség. Ezt meg akár a szekunder oldalról vett referencia jellel is meg lehetne oldani, optóval, vagy a galvanikus leválasztás feladásával! De akár jó tervezés mellett maradhatna is így, esetleg megfejelni még egy áteresztős stabbal a szekunderen.
Áramfelvételről annyit, hogy szerintem előfokozatban 1 max 1,5mA -el lehet számolni nyugalmi árammal egy triódánál, 10 darabnál, ami 5db ecc83 mellett kellene 10-15mA. Az 300Vos feszültség mellett is 3W-4,5W teljesítmény, ami a trafó hatásfoka miatt, még ha 50% al is számolunk, az maximum 10W teljesítmény a primer oldalon, az alig 1A, szóval valóban lehetne a primer kört szabályozni. Érdekes terv lenne, én azért szeretem a visszacsatolást, mert az nem engedi megszaladni a tápot elvileg, pár kísérletem végződött akkoriban emiatt balul, lehet ezért vannak ilyen fóbiáim neked nem voltak ilyen tapasztalataid? Hogy főként üresjárásban horribilisen felszaladt a tápfesz? Zsolti
A Cimó-féle rezonáns tápnál nincs ilyen probléma, nem szalad meg a szekunder és a hatásfoka is jó. Szerintem kell a magra egy 1:20 -as áttétel és LM 317 a primerre, persze úgy hogy az ícé megkapja a fix 12-15V-ot.
Hali!
Szuper, akkor meg kell próbálni egy ilyet csinálni, szerintem maximum 10VA-re kellene számolni. Lehet még ez is sok lenne, csak azért írtam 50% ot, hogy ilyen rossz esetben is csak ekkora teljesítmény kéne. Trafó méretezésről, tekerésről van valami irodalmad? Én akkoriban csak hasra tekertem nagyrészt az etd magokat, aztán módosítgattam nem túl jó módszer, de az ember sokat tanulhat belőle... Zsolti
Szerintem így elsőre olvasd át a Skori-féle, ezzel kapcsolatos irodalmat, vagy nézz be a kapcsolótápos topikba.
:kalap:
Tapasztalataim szerint elég jól használhatók az lcd monitorok fénycsöveihez való tápok is, csak egy egyenirányító és kondenzátor kell a szekunder oldalra. Ha van rossz lcd kijelző vagy monitor ami nem ledes háttérvilágítású, érdemes kipróbálni. Amiket én néztem azok általában 250-300 V körüli feszültséget adtak le üresjárásban és 1-2 dupla trióda ellátátsához elég az áramuk is.
Hello!
Köszi! Ez valóban jó ötlet, innovatív felhasználási lehetőség Bassmester: haladtál a cuccal? Láttam a kapcsoló tápos topikban a hsz-eket, lehet benne valami, hogy az 555ös táp már annyira visszaszabályoz, hogy tüskék jutnak a kimenetre a nagyobb kitöltés helyett és emiatt jöhet belőle a hang. Lehet ezért szaladt meg egyszer az enyém is, nem bírták szerintem az alkatrészek a gyors tranzienseket. Esetleg meg lehetne próbálni leterhelni a kimenetét egy kellően nagy W számú ellenállással, amolyan műterhelés, előterhelés szisztémában. Igaz így esne a feszültség, de lehet a sípolás csökkenne vagy abbamaradna! Érdemes lenne kipróbálni. Zsolti
Hali!
Az 555-ös táppal olyan baj is van, hogy közös testen van a kimenete és a bemenete. Ha pl a stabilizált 12V-os fűtőfeszről akarom járatni, akkor nem lehet kiközepelni a fűtést, mert a negatív fele már eleve a testen lesz. Éppen ezért csinálok egy 2153-as tápot, az is egyszerű és legalább teljesen el lesz választva a két oldala. Kipróbálom ezt, amit Pimi rajzolt, annyi kiegészítéssel, hogy a primer részen LM 317 lesz.
Hi!
Valaki nem tudna egy jól bevált basszuskombóba való hangszínszabályozót? Lehet 3 vagy 5 csatornás is
Szerintem egy gyári cucc kapcsolási rajza alapján lenne érdemes utánépíteni valamit.
Ok kösz!
És ki az aki kiad ilyet a kezéből? Sajnos én nem basszerozom de ilyen kombót kértek tőlem. Fogalmam sincs melyik gyári mennyire működik. Nem ismerem egynek sem a hangját.
Egy kombó hangja, kb 50%-ban a hangszórón/dobozon múlik, aztán az előfokon és végül a végfokon. Persze csak ha a rádugott hangszert mindenben optimálisnak tekintjük.
Az elektrotanyáról rengeteg hangszererősítő szervizdoksiját letöltheted.
Hello!
Itt érdeklődnék hátha tudtok segíteni. Egy viszonylag új csövekkel rendelkező gitárkombó érdekes erősen rezonáló hangot hallat bizonyos hangok lefogásánál, mintha valami mozogna a ládában, de persze nincs benne semmilyen mozgó rész. A legvalószínűbb ok a végcsövek hibája, de szerintetek lehetséges hogy egy esetleges nagyobb jeltől leégett a hangszórója???
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy a következő linkelt erősítő, előerősítő és hangszínszabályzó jó lenne-e gitárhoz? Mivel az előerősítőn nem láttam semmi hangszínszabályzó részt, ezért néztem egyet. Szerintetek ez így jó lenne? köszi, joey Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link
Hello!
Szerintem nem elektromos probléma lesz, hanem egyszerűen rezonál a doboz. Próbáld meg kisebb hangerőn, nagyobbon, aztán pl tegyél a tetejére lexikonokat vagy valamilyen súlyt. ha úgy nem rezonál, vagy másképpen, kevésbé, akkor szerintem a doboz a ludas, vagy megerősíted, vagy együtt élsz vele. Hangszórón ,ha nincs elváltozás szemmel láthatóan, akkor szerintem nem éghetett le. Pláne nem üzemszerű használatból eredően. Zsolti
Sziasztok!
A gitárkombónak miért kell hátul nyitva lennie? Vagy egyáltalán egy hangdoboznak gitár hanghoz.
Hali!
Csak a freeair gitárhangszóróval szerelt gitárládák nyitottak. A hangszórók sajátos T-S paramétereinek köszönhetően, a nyitott láda optimális a számukra.
Köszi.
Akkor ezek szerint vannak zártak is belőlük, olyat még nem láttam. Egy kicsit konkrétabban is le tudnád írni a fizikát kissé bele vonva, hogy miért is jó a freeair hangszórónak a nyitott láda? Mert az annyira más mint egy átlagos hangdoboz, hogy nagyon... Tudtommal egy hangszóró ha megmozgatja a levegőt, és hullámokat kelt, és nincs körülötte doboz, akkor a hanghullámok a membrán háta mögé fordulnának, "csavarodnának" vissza, így kioltva bizonyos hangokat, és torzítva a hangképet... Na most ha itt a dobozon keresztül, illetve a doboz hátulján vissza jut a hanghullám a membrán hátuljára, akkor nem tudom elképzelni, hogy hogy a fenébe lesz annak pont így jó hangja? Persze az is lehet, hogy eleve rossz a gondolatmenetem.
A fizikai részleteit nem ismerem a dolognak, de majd lehet hogy jön Shalafi és megmondja az élest
A nyitott gitárládák tervezésekor, biztos hogy nem viszik túlzásba a tudományokat, hanem sokkal inkább a hagyományokra, tapasztalatokra meg különféle íratlan szabályokra hagyatkoznak a gyártók. Az persze biztosan kiszámítható, hogy mely frekvenciákon lesznek állóhullámok, rezonáns kiemelések meg egyebek, de talán pont ez az ami ad némi egyediséget ezeknek a cuccoknak, ugyanis egy adott freeair hangszóróhoz, más-más kialakítású és méretű nyitott ládák is megfelelnek, csak a hangjuk lesz más.
Sik panel (veges hangfal ).
Egy nagy lemez amire aszimetrikussan lessz felszerelve egy hangszoro . NINCS DOBOZ! vagy CSO! Ezt "osszehajtogatva" nyitott hatu doboz lessz igy szimplan nezve ,de hozzaadodik a Helmholz hatas is a doboz/cso rezonancia hatasa is ! A hangszoro membran ket oldalan ellenfazisba van a hanghullam. Sik panel. Az ut hosszatol fuggoen egyes frekvenciak* ellenfaziba kerulnek es "kioltjak" egymast mas frekvenciak" osszeadodnak " es nagyobb amplitudojuak lesznek. Ez nagyon eles es mely bevagasokat eredmenyez a hangsavba ha a hangszoro perfect kozepen lenne egy koralaku lapon (combfilter =fesuszuro szeru hangkep). Egy teglalap alaku lapon ha a kozepen van valamive csipkezettteb de nem mindenut olyan melyek a bevagasok a hangsavba. Aszimetrikussan szerelve a hangszorot a bevagasok nem lesznek olyan melyek valamivel "simabb" lessz a hangsav. Most ez eppen jol jon ha egy hangszint akarunk amin hangosabban szoljon a cucc. Egy combfilter pld a chorus /flanger amin ha visszaszabalyozzuk a visszacsatolast egy aranyllag "lapos " szuronk lessz nem tul mely bevagasokkal a kesleletest allitva a "fesu" csucsait ide oda csusztathatjuk kulombozo hangszineket produkalva. Osszehajtogatott sik panel =nyitott hatu doboz . Hozza kel szamitani az emlitett cso hatast ,Helmholz rezonator hatast is a vegso hangzashoz ..kiemelesek rezonanciacsucsuk stb.. Igy lehet egy gitarkombo hangszinet elerni a hangszoro aszimetrikus helyenek kivalasztasaval valamint a membran eleje/hatulja ut hosszatol fuggoen (de van enekhang doboz is nyitott hatu) doboz formaja meretei szerint. Gitar es enekhang 80-100Hz felett van igy az emlitett "uthossz" nem olyan nagy . Egyes kedvezoen kiemelt hangszin emelett meg hangosabban is szol! Nem tudom mar menyivel de a doboztol fuggoen ugy emlekszem elerheti egyes frekvenciakon a +3dB ami szamit egy kis "combo" esetebe, Tehat kedvezo hangszin kivalasztas ami a gitarhoz epen jo es hatasfok noveles is egyben. Ezert van annyi fele combo , kulombozo stilushoz -gitarhoz egy bizonyos ilyen hangzas a legmegfelelobb. A nyitott hatu dobozba a hangszoro nincs csillapitva igy jol "ugral" es maghozza a "punch" hatast. Tudtomal a TS nem erdekes 100Hz felett gitarhangszoronal es ladanal.Az a melyladak also frekvenciahatar helyes kihasznalasahoz /lejebb tolashoz valo szamitasokrol szol. De ! itt a "Leslie" hangdoboz ahol eppen ezt a hatast hasznaljak ki es egy forgo "dobbal " amin egy res van valtozo uthosszat kepeznek elol/hatul hangnak igy megjelenik a "Leslie" efekt .Valtozo fazistolas hatas .Es ez egy eleg nagy dobozba melyhangnak is orgonanak joll szol. Ugyanez elektronikussan egy Phaser is megkozeliti de egy Flanger kozelebb all hozza megfelelo kis viszacsatolassal es savhatarolassal. Voltak pedalok is "Combfilter" amivel kulombozo hangszineket lehet beallitani. A processzorok digitalis szimpla "cabsim"-je is egy ilyen combfilterrel van megoldva altalaban( az olcsobb tipusoknal) ahol a kesleltetett jel meg "reverb" hatast is ad igy eppen jo egy doboz hang megkozelito utanzasahoz.
Köszönöm. Nem mondom, hogy teljesen kitisztult a kép, meg bejöttek új fogalmak, amikről még csak nem is hallottam. Az írásod eleje teljesen világos, a második felének még utánna kell néznem. Az elejében voltak olyan információk amik hasznosak voltak számomra a kérdés felvetésemmel kapcsolatban. Sőt pont erre voltam kíváncsi.
Sziasztok
Szeretnék építeni egy gitárkombó-t, nem akarok egyenlőre nagyon profit, egy 10-15w ra gondoltam, nagyjából ami kell hozzá ha jól tudom: Elő erősítő - hangszínszabályzó- torzító - erősítő - végfok ha nem így lenne javítsatok ki!! az lenne a kérdésem hogy ezeket pontosan milyen sorrendbe kell össze kötni, ha valaki esetleg egy ábra rajzon szemléletné, nem lenne rossz. Várnék ötleteket, kapcsolási, bekötési, nyáklap rajzokat, és szerintetek ezek közül a kit-ek közül mit tudnék felhasználni ehhez? Bővebben: Link Bővebben: Link Előre is köszi a válaszokat.
Hali!
Egy jó gitárhagszóóró beszerzésével kéne kezdeni a dolgot. Pl egy ilyesmit... Ehez összedobsz egy TDA 2050 végfokot, csinálsz hozzá egy előfokot, aztán már csak be kell dobozolni. Ha ügyesen vásárolgatsz, akkor kb 20 ezer alatt kijössz mindenestől.
Hello
Építettem egy tda2030 erősítőt. de az a baj hogy amikor bekötöm marhára recseg, mi lehet a baj, bemeneti hang kábelén ugye 3 szál van, + , - , ground, lehet ezeket kötöm be rosszul? esetleg leírná valaki hogy kössem be rendesen?
Mi alapján építetted? Illetve nagyon nem szereti, ha nagyobb tápfeszültséget kap, mint amit kellene. Arra mérjél rá hogy annyi-e, mint amennyi kellene.
Hali
A bekötés már megvan én voltam a hülye sztereo-ban gondolkodtam, amúgy ami itt van az oldalon az alapján. 12v-ról hajtom.
Sajna még mindig csak recsegő hangot ad ki, és csak ha max hangerőn küldöm neki, egyébként nincs hangja, a recsegés üteméből felismerhető a szám, de nem tudok rájönni mi lehet a baj.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |