Fórum témák
» Több friss téma |
Az elmúlt napokban sikerült kettő ládába belevarázsolni a tölcsért és az egyiket kigitteltem és lecsiszoltam.
Beleszereltük a mai nap folyamán a hangszórókat és 38 kilóra jött ki a súlya,plusz hozzá kell tenni majd a festék, a hangváltó, és a csavarok súlyát is.Körülbelül 40 kiló lesz végleges állapotban, ami 15 kiloval könnyebb mint az előző MDF változat!
Csak a tölcséred iránykaraktere nem kifejezetten jó így vízszintesen szerelve.
Melyik tölcsérre gondolsz? Kérlek fejtsd ki bővebben had tanuljak
A felsőre. Függőlegesen beépítve talán kicsit jobb lenne az iránykarakter, így kicsit nyalábol vízszintesen.
Miért is?
A kilépő oldalarányokból ez következik.
Ez nem jelent semmit szerintem. Hasonló rendszerű ládákkal dolgozom , és a következő a helyzet.( Szerintem itt is ez áll fenn.) A láda oldalainak szöge nem egyezik meg a tölcsér sugárzási szögével.( Nálam azon egyszerű oknál fogva, hogy akkor a ládában fizikailag már nem fért volna el a magasdriver mágnese.) Ezen láda adatait nem tudom, de az általam használt magasok 60x40 ( Horizontális x Vertikális.) Két ládával egymás mellet 120 fok lesugárzási szög érhető el, természetesen úgy, hogy szétforgatod a ládákat( Jobban, mint ahogy a dobozok oldalszöge ezt mutatná), hogy a magasok "ne szóljanak egymásba". Nagyobb helyeken a 2x2 ( 2 egymás mellett+2 egymás alatt függesztve) nagyon korrekt lesugárzási szög és felület érhető el.
Ugyanakkor a világ arra felé tart, hogy sok nagyon keskeny lesugárzási szögű ládával nagyon irányított hangrendszert építsünk( és most nem is a line array rendszerekről beszélek)Itt pl. egy Meyer láda. Egyetlen hátrány, hogy sok kell belőle, viszont oda szól ahova kell.20 fok! horizontális. Itt találsz képeket a miénkről.
És ezt mivel mérted? Frekvenciafüggő a dolog, a 60/40 nem úgy érvényes, ahogy gondolod.
Természetesen a tölcsér adatlapja pontosan tartalmazza frekvenciafüggő lesugárzási szögeket. Az alapján ki lett számolva a ládák között szükséges nyitási szög, és a végén mérőmikrofonnal, szoftverrel ki is lett mérve. ( 1,6kHz felett elég egyenletesnek mondható) Persze nem annyira homogén mint egy gyári rendszer, de füllel hallgatva is szép egyenletes a lesugárzás.
Ja persze mag azért a rendszervezérlőben is történtek beállítások a magas út parametrikus eq-jaiban.
Azok az irányjelleggörbén nem sokat igazítanak.
Azon nem, de a kioltások és összeadódások miatt a frekimenetet azért korrigálni kellett.4db tölcsérnél ez nem megy másképp.De abban teljesen igazad van hogy ez az irányjelleggörbét ez nem befolyásolja. Mindenesetre visszatérve az alapokhoz tudni kellene hogy milyen tölcsér van abban a ládában amit Tujmi épít.
A line array rendszereknél sincs egyébként egységes kép a szöget illetően. vannak akik 60 vannak akik 75 fokos horizonttálszöggel építenek ládát. A downfill viszont egységesen 120 fok.
Esetleg ajánlok megnézésre, egy HTP-90-et.
Kioltások, összeadódások? Akkor már úgyis mindegy, EQ-val semmit nem tudsz javítani ezeken, legfeljebb statikusan lehet egyengetni, de a din. viselkedésen vagy a hallgatási poziciófüggő átvitelváltozáson semmit nem segít. Persze ez PA, itt ma a legfontosabb, hogy minél hangosabb legyen.
A ládámban Paudio 2380 as tölcsér található.
"A tölcsér 90es vízszintes és 40 fokos függőleges lesugárzási szöget biztosít."
"Persze ez PA, itt ma a legfontosabb, hogy minél hangosabb legyen"-na ezzel nem értek egyet.
A 90 fok az jó, a baj csak akkor lesz amikor 2darabot raksz egymás mellé.
Mit ertesz azalatt pontosan, hogy "nyalabol vizszintesen"? S "a 60/40 nem úgy érvényes, ahogy gondolod" hogy ervenyes akkor? A 60/40 nem a lesugarzasi szoget jelenti? Vagy valtozik a dolog tobb laba eseteben?
Pedig pont erre utal, amit írsz.
Vajon mit lehet alatta érteni?
Nem. Csak egy bizonyos frekvencián érvényes. Idézet: Az mi? Több hangsugárzó esetében? Perszehogy változik. Az iránykarakterváltozástól a használhatalanná válásig. „tobb laba”
Ladat akartam irni, bocs!
Hat igen, a kielegito valaszokrol vagy hires! Azert kosz...
A nem úgy érvényes ahogy gondolod azt úgy értette, hogy a 60x40 nem pontosan igaz. magyarul a 60 fok nem egy egzakt vonal ami mentén sugároz, és mellette már nem. ( Nagyon jó törekvések vannak ennek a kiküszöbölésére pl Meyer Sound CQ láda, ami kifejezetten színházba lett tervezve, és a sugárzási szögön kívül gyakorlatilag nem szól.Nagyon szépen lehet hallani.)Másik probléma,hogy a 60 fokon belül sem homogén a lesugárzás, frekvenciafüggően változik a karakterisztika és a hangnyomás.Szóval teljesen igaza van abban, hogy ez nem olyan egyszerű hogy egymás mellé rakok 2 ládát és jó lesz. Kompromisszumokat kell kötni.
Egyébként most belenyúltunk egy olyan témába, ami a legtöbb nagy gyártót is foglalkoztatja a hagyományos (stackelt) nem line array rendszerű berendezéseknél.( A line array azért egyszerűbb mert ott csak egymás alatt vannak ládák, és a vertikális lesugárzásban 0 vagy 0 közeli szöget elértek a gyártók, így az egymás alatti ládák nem szólnak "egymásba". A hagyományos rendszereknél ez nehezebben megvalósítható,( Sok láda van egymás mellett, mind a saját "össze vissza" lesugárzási szögével, ezért történnek olyan dolgok mint pl a Turbosound Polyhorn Itt. Arról a sárga műanyagbetététről beszélünk.
Ez az egész jelenség nagyon jól hallható füllel is. Ha leraksz 2 ilyen ládát egy vonalba egymás mellé, majd miközben szól elkezded őket szétforgatni, hallani lehet hogy szépen kitisztul a hangkép. Nagyon leegyszerűsítve.
Nem úgy értettem. Arra gondoltam, hogy a 60° egy bizonyos frekvencián igaz. Fölötte beszűkül, alatta kiszélesedik.
Idézet: Ez meg mióta probléma? „Másik probléma,hogy a 60 fokon belül sem homogén a lesugárzás, frekvenciafüggően változik a karakterisztika és a hangnyomás.”
Teljesen kielégítő volt a válasz, a kérdésedre többet nem lehet mondani. Majd felírom, hogy ezentúl tudjam, te nem a pontos és megválaszolható kérdésekről vagy híres.
Mert nem mindegy hova teszed azt a két "ládát" (pl. a virágosak a délkeleti oldalt szeretik), nem mindegy, hogy van beépítve az esetleg tölcséres magas. Ugyanis hangszóróduplázás esetében csak addig kapunk értékelhető eredményt, amíg a hangszórók távolsága nem összemérhető a lesugárzott hang hullámhosszával. Pl. ezért nem használunk két magashangszórót hacsak nem muszáj. De ha mégis ilyenre kényszerülnénk, akkor is legalább egymás fölé kell, hogy kerüljön a két hsz, ellenkező esetben hallagtási pozíciófüggő fázisprobélmákat kapunk ajándékba... önmagunktól. Remélem ez már megfelel. Ui: és nagyon szívesen. De az alapoktól nem taníthatok meg mindenkit mindenre. A fórum nem erre való....
Mellékelt képen is csak egymás alatt vannak mi?
Ne haragudj hogy ilyet mondok, de abszolút nem gyakorlati oldalról közelíted meg a problémát, és úgy gondolom a lekezelő stílusod sem okoz osztatlan sikert. Hangsúlyozom mindezzel nem a szakmai felkészültséged minősítem!
Ezért írtam, hogy ez PA, itt más a követelményrendszer.
A gyakorlat meg az elmélet ugyanazt mutatja általában, ha nem, akkor a kettő közül az egyik hibás. A hosszú magas oszlopok irányító hatása (amikor nem két darab hangsugárzóról van szó) egyébként segít valamit, és nagy távolságokról nézve már nagyobb eséllyel alakul ki egységes hullámfront is.
Igen.
Szerintem ( ezzel lehet vitatkozni ) a mai felső kategóriás hangrendszerek mind tudják azt a minőséget, hangnyomást, homogenitást stb. ami elvárható, akár folyamatosan magas hangnyomás mellett is.( Nem High End Audiophilt kell elvárni.Nem is az a cél ). Ha mégsem olyan a koncertélmény, akkor az lehet a hely hibája az elrendezés hibája a beállítás hibája a zenekar-hangszerek hibája annak a hibája aki a keverőpult mögött áll, a hallgató hibája( fáradt, nem azt várta, süket stb ) mert a rendszer az tudja. Szerintem.
Tudta azt a rendszer 30-40 éve is, mikor egy APX 100 csöves erőlködő mögött kellett állni.
Igy mar vilagos. Nem kell az alapoktol "tanits", van par dolog amivel nem vagyok tisztaban, s hol mashol kerdezzem meg mint a "kulteri hangositasok" topikban. Szerintem a kerdesem ertheto volt.
Par oldallal ezelott kerdeztem a "phase ball"-rol, ami ugye az iranykarakterisztikat es az atvitelt is javitja (mint megtudtam), hogyan kell meretezni?
A kérdés érthető, de hiányos, így megválaszolhatatlan.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |