Fórum témák
» Több friss téma |
Ha minden áramkörnek KÜLÖN van a nulla ,és a fázisok vezetve ,valamint minden FI relére csak a hozzá tartozó fázis és nulla van kötve ,akkor hogyan oldhat le ? (bár az előtt a probléma előtt meglepve álltam mikor nagyobb terhelésre a FI leoldott ,de a FI utáni nullákat rendesen összekötve már nem -bár lehet közben más is történt csak nem vettem észre- .Mivel egyfázisú hálózat volt és minden fogyasztó keresztülment a FI relén elméletileg semmi nem kerülhette ki)
Sziasztok!
Egy kérdéssel fordulnék hozzátok. Most építjük újjá a fűrdőt, és szeretnék ledes világítást kiépíteni a fürdőkádnál lévő csempefalra. 12V-ról működne egy adapterrel. Hova tehetem az előírások szerint az adaptert? A kád nem éri végig hosszában a falat a kád és a fal között marad 15cm-es hely, ahova a káddal egy síkban egy csempe szélességű párkány lesz, ahova a samponokat, és mindent tudunk tenni. a párkány alá gondoltam elrejteni az adapter a kád végében, kb a földtől 20-25cm-re, akár valami vízhatlan dobozban, ha mégis víz jutna oda valami véletlen során, bár ehhez annak az 1 csempényi párkánynál eresztenie kellen. Kérdés, hogy lehet-e a kád közelében 220V-os eszköz? Mindenféleképpen rejtve szeretném, hogy ne látszódjon a fürdőben. a led vezetékezése is a fugában megy el a fugázás előtt lesz elhelyezve. Ha abból indulok ki, hogy a boltba is kapni olyan kádakat, amik 220V-al működő szpotlámpákkal vannak felszerelve, akkor el lehet helyezni, megfelelő védelemmel ellátva. Előre is köszönöm a segítségetek.
Na látod! Amit a zárójeles mondatodban elkezdtél írni, hogy értetlenül álltál előtte, hogy nagyobb terhelésnél leoldott a relé.... Na erről írtam!! Érdekes módon kisebb terhelésnél a lekapcsolás nem jelentkezik: pedig minden rendesen van bekötve. A gyakorlati részről kell megtapasztalni, mert sokszor az elméleti dolgok nem egyeznek a valósággal.
Szia!
Ha a szabvány előírásai szerint akarod elkészíteni, akkor az adaptert a fürdő falával szomszédos helyiségbe teszed - feltéve ha az is nem minősül időszakosan nedves helyiségnek.(pl. mosókonyha). A fürdőkád közvetlen környezetében nem lehet létesíteni se csatlakozási pontot, sem pedig hálózati feszültségről működtetett világítást. Még kettős szigetelésű készülék sem üzemeltethető ezen a területen. A részleteket az MSZ 2364 szabvány tartalmazza.
Ez így van, de az érdekessége a dolognak, ha pezsgő fürdőt építesz be, akkor hova teszed a dugaszoló aljzatot a működtetéshez??
Persze az előző hozzászólás kérdésére teljesen jogos a válasz, én is ezt ajánlanám.
Hát, ez az! Nem szabad neki csatlakozóaljzatot kiépíteni.
Valóban. De sajnos már láttam több helyen ezt a megoldást.
Pezsgőfürdő részére a dugaljat a pezsgőfürdőtől olyan távolságra kell felszerelni, amely kizárja azt, hogy a pezsgőfürdő használója azt szabad kézzel segédeszköz nélkül elérje. Ez a távolság a pezsgőfürdő szélétől számított 1,25m-es oldalirányú távolság. Ezt a dugaljat max.30mA kioldási áramú áramvédő kapcsolóval védett hálózatról kell táplálni. Dióhéjban ennyi.
Bár nem foglalkozom lakóépületek villanyszerelésével, de láttam már nagyon elmés megoldásokat erre a problémára. Kivétel nélkül mindegyik a szomszédos helyiséget használta fel a pezsgőfürdő tápellátására,ugyanis minden esetben csak akkora volt a helyiség,hogy az 1,25m-es oldaltávolság nem lett volna biztosítható,vagy az ajtóba esett volna a csatlakozási pont. A pezsgőfürdő vezérlésére szolgáló készülékeke pedig amúgy is 12V-ról mennek.
Ez főleg egy olyan tömbházas fürdőre igaz, ahol szinte az egész fürdőt kitölti a kád és a tartozékai. Ott rakd ezen távolságon kívül.
A hozzászólásom módosításakor pont erre adtam választ.
"A gyakorlati részről kell megtapasztalni, mert sokszor az elméleti dolgok nem egyeznek a valósággal. "
A gyakorlati dolgok mindig egyeznek az elmélettel. Ha mégsem, akkor: vagy nem ismerjük eléggé a probléma forrásának elméleti részét, vagy - még nem találtunk ki hozzá elméletet.
Szia 2k10!
Építhetsz 230V-os berendezést a fürdőszobába - hiszen pl a yacuzzi motorok is közvetlen a kád alatt vannak. Fontos azonban, hogy az EPH védővezető keresztmetszete és kialakítása megfelelő legyen. FI relé mindenképpen kell és a trafóhoz szerviz célból hozzá kell tudnod férni. Közvetlen érintés ellen védeni kell a berendezéseket, legalább IP 3x 4x -nek meg kell felelni (gumitömítés kell legalább). Ha ezek megvannak és a végén egy mérés is igazolja, hogy mindent jól csináltál - ÉV mérés, szemrevételezés, józan ész - akkor jól dolgoztál. Sok esetben a bontható álmennyezet vagy szekrények belső részei is megfelelhetnek - ha legalább 50cm-re vannak a víz forrásától. Nekem pl elosztószekrény van - igaz nem fürdőben, hanem egy kis WC-ben a tükör mögött (ami egy IP3x-es gumirozott, ajtós elosztó) - de mivel minden okosan lett elhelyezve, és van FI relé nem történhet baleset.
Szia!
Persze, vigyáznék a kiépítésnél arra, hogy még véletlenül se lehessen hozzáérni kézzel, ezért is tenném egy kád végébe, a kád alá a falra szerelve, egy szerelőnyílással. Én betenném egy vízhatlan szerelődobozba, amibe a ki és bemenő kábeleket szilóval kinyomnám, hogy ne tudjon még ott sem bemenni víz. Nagyon sokat gondolkoztam, hogyan lehetne jól megoldani, akár több méterre is elvezetem a fuga között a 12V-ot távol a kádtól, de az hogy néz ki, hogy egy konnektorba beduva egy adapter, aminek a 12V-ja bemegy a fugába Az adapter meg nem tudom elrejteni a falba. Köszönöm szépen a segítséged.
igen meg vannak 2 sor biztositék van az egyiksor fekete vezetékel a mások kék. gondolom a fekete a fázis.. Köszönöm a segitséget innen boldugolok!. még egyszer kösszi!
Szia!
Az alábbi cikket az Elektro Installiteur című villanyszerelési újság honlapjáról ollóztam be. Mindenek előtt javaslom, szerezd be az MSZ 2364 szabvány 701-es jelű fejezetét. Ez a fejezet foglalkozik a fürdőhelyiségek villamos előírásaival. Tisztáznod kell magadban,mit jelent a 0-ás;1-es;2-es zóna fogalma ahhoz,hogy értelmezni tudd a mellékelt cikkben leírtakat.
Sziasztok!
Szüleim vettek egy büfékocsit amiben az elektromos részt ki kellene építeni. Elileg van egy szabványos kék fedelű csatlakozó amin jön kívülről a betáplálás ami már túláramvédett. A kocsi belselyébe mégis szeretnék felszerelni egy fi relét és egy kismegszakítót. Sajnos nem tudom, hogy a bejövő csatlakozó egy vagy több fázisú. Esetleg ezt nem tudja valaki? Nekem azt mondták, hogy egy fázis jön be. Ehhez az lenne az elképzelésem, hogy a bejövő csatlakozón keresztül 2,5-ös réz kábellel a fi relébe (25A-30mA) majd egy kismegszakítóba ami 16A-es. Innen egy hagyományos konnektorba, amibe egy digitális fogyasztásmérő csatlakozik. Mert mérni kellene a büfékocsi által felhasznált elektromos áramot. És innen csillag kapcsolásban mennének tovább 1,5-ös kábellel a helyi konektorokba. Természetesen a fém részek le lennének földelve. Valakinek van ez irányú tapasztalata? Mármint hogy bufé kocsiban hogyan kell kiépíteni az elektromos részeket? A segítséget előre is köszönöm!
Számold meg a csatlakozó lábait. 3= 1 fázis, 5= 3 fázis
Nincs különös előírás. 30mA-as ÉV relé, szabványos szerelés, azt jónapot. :yes:
Hello!
Adott egy régi bekötésű villamos hálózat: piros-kék-fekete, alu vezetékek...stb. Tegnap elfüstölt az egyik konnektor nulla csatlakozója, kismegszakító le is oldott. Ma megnéztem, rendesen vissza kötöttem, és miután ellenőrizni akartam szakadásvizsgálóval, hogy nem-e ér össze valamelyik vezeték, kiderült, hogy mind a három vezeték érintkezik . Ez akkor annyit jelent, hogy valahol a falban megégett a vezeték, és ki kéne cserélni a vezetékeket? Az aljzatnak csak az egyik csatlakozási pontja van megfeketedve.
Sziasztok!
Nem vagyok villanyszerelő, ezért szeretném megkérdezni, hogy a piros, fekete, kék vezeték közül melyik a nulla, fázis és a védőföld. A mamám régi házában van, szét lett kötve a csatlakozó, hogy új kábel lesz behúzva, de én szeretném tudni, hogy melyik vezeték milyen. Előre is köszönöm a segítségetek.
Hello!
Fekete: Fázis Kék: Nulla Piros: Védőföld
"Ez akkor annyit jelent, hogy valahol a falban megégett a vezeték, és ki kéne cserélni a"
Szerintem inkább annyit jelent hogy ezzel a dugaljjal azonos áramkörön levő másik dugaljban valami be van dugva. Pl. hűtőgép, bekapcsolva felejtett olvasólámpa stb... Az összes dugaljat ellenőrizd le, semmi ne legyen bedugva,majd így végezz újból ellenőrzést lekapcsolt kismegszakító mellett.
Ez annyit jelent (szerintem), hogy valami fogyasztó (ide értve a kapucsengő reduktorát is) be van dugva valahol...
A háromból kettő a "nulla" és "védőföld" ami természetesen össze van kötve. A "nulla" és a "fázis" között pedig azért "vezet/érintkezik" mert trafós fogyasztó van bedugva... Gondolom én
Gafly, mpisti: köszönöm mindkettőtöknek, erre valóban nem gondoltam, ez eléggé szarvashiba tőlem
"Fekete: Fázis
Kék: Nulla Piros: Védőföld" Igen,ez a helyes szíjelölés egészen 1972-ig. Aztán a pirosat felváltotta a sárga/zöld színjelölésű vezeték. Azért én a helyedben leellenőrizném a színválasztás helyességét,mert én találkoztam már egészen sajátos színértelmezéssel a pályafutásom során. Volt olyan hely,ahol a piros volt a fázis, a fekete a nulla. A kivitelező villanyszerelő(?) arra a kérdésre hogy miért alkalmazta ezt a színkombinációt, -azt válaszolta,hogy az ő akkutöltőjén is a piros a pozitív és a kék a negatív. Nála a fázis volt a pozitív,a kék a negatív. Ezt,-csak mint érdekességet írtam ide le, annak szemléltetésére,hogy hiába rögzíti a szabvány az alkalmazandó színjelölést,ha a villanyszerelő azt nem ismeri. Tehát először ellenőrizd le,valóban a fekete vezetéken jön-e a fázis. A piros illetve a kék vezetékek azonosítása csak a lakáselosztó fedelének levétele után derül ki.Ha nem vagy biztos a dolgodban, inkább hívj szakembert, hidd el jobban jársz.
Üdv!
Nálam ezekkel minden rendben volt, azt is tudom, hogy már sárga-zöld van a piros helyett; én ezt csak Hobbielektronika2k10-nek írtam le.
Sziasztok!
Általánosságban a villanyszerelők az alábbi ökölszabályt követik (1972 óta): kék-Nulla, zöldsárga-Védővezető, a legsötétebb szín - fázis. természetesen van egzakt, gyakorlati iránymutatás (melléklet). Ebben a táblázatban a piros szerepe szintén más-vezérelt fázis. Ezért nem szabad keverni a régi rendszereket az újjal. Ezt árnyalja pld., hogy szünetmentes áramforrásoknál az egyenáramú akkukábel fekete és piros, amellett, hogy a fázis is fekete... Ezért fontos a megfelelő feliratozás. Sok villanyszerelő szigetelőszalag-zászlót, vagy fehér szig.szalag feliratot használ, mi általában feliratozógépet és nemzetközi színkódot használunk külön a vezetékek egyedi jelölésére. - nem reklám - információ: Bővebben: Link. Azonosítást mindenképpen kell csinálni, ha nem vagy biztos a dolgodban -> majd felirat... Arra kell vigyázni az újrafeliratozásnál, hogy ne úgy járj mint a villanyszerelőim akik két elosztóban mutogatták a 301-es jelű kábelt, hogy ők behúzták, csak éppen a 301-es jelölés az egyik elosztóban is másik kábelen volt és a másik elosztón is, így soha nem akart működni
Vannak alulképzett villanyszerelők - sajnos! Nekik természetes, hogy keverik a színeket, de megjegyzem nem alaptalanul. De mondom, csak az alulképzettek. Induljunk ki abból, hogy mi a 3 fázis színjelölése a fázis sinek esetén: piros, sárga, zöld. A nulla és az EPH pedig a fekete. Na ha ezt látja egy alulképzett, akkor megkeveredik.
És ha véletlen még a zöld/sárga is "odakeveredik"
Szia!
A mellékletet én nem tettem volna ide,ugyanis teljesen egyedi értelmezésben mutatja be a különböző feszültségszintekhez tartozó vezeték színjelöléseket. Feltételezem, ez egy céges belső színalkalmazásí utasítás másolata. Ajánlom figyelmedbe az MSZ 2364 szabványsorozat 510:2002 fejezet 514.2 pontját. Az 512.2.pont szerint a vörös szín nem használható fázisvezeték megkülönböztetésére. Azaz,ha a vezérlő áramkörben nem alkalmazol zárlati áram korlátozására vezérlő transzformátort, akkor a vezérlő áramkör fázisvezetője is a főáramkör fázisvezetőjével azonos színjelölésű,azaz fekete vagy barna lehet. A nulla értelemszerűen világoskék. Ha viszont alkalmazol vezérlő transzformátort,amelynek a szekunder feszültsége 230V és AC, akkor a vezérlést vörös színnel ajánlott levezetékelni. Egyébként ezt a színverziót követik a német gépek vezérlőszekrényeiben is. A vezetékek színjelölésével az MSZ 2100 szabvány, illetve az MSZ 274 szabvány foglalkozott behatóan. Sajnos mindkettő hatályon kívül lett helyezve, ezért aztán egyes gyártók tetszés szerinti színvariációkkal rukkolnak elő, és még arra sem veszik a fáradságot, hogy a dokumentáció elején rögzítsék,hogy az adott szekrényben melyik szín milyen feszültségszintű illetve funkciójú vezetéket jelent. Kötött szín még a narancs,vagy transparent(átlátszó), ez a két szín az adott szekrénytől független tápforrásról táplált, azaz idegen feszültség vezetékeinek megkülönböztetésére szolgál. A DC vezérlőfeszültség ajánlott színe a sötétkék, de ezt a gyártók általában variálják. Pl.: sötétkék: + fehér: - A többi szín tetszés szerinti funkciókat láthat el az adott helyen. De ezek a színjelölések nem keverendők az erőátviteli szekrények sínjeinek színjelölésével. Az egy más kategória. |
Bejelentkezés
Hirdetés |