Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Próbára jó lesz szerintem. Ha füstöl akkor tudod, hogy baj van.
Füstölni fog, az a kapcsolóeszköz zárlata miatt ég el. Nem jó próbálkozni, nehogy a trafó égjen el.
Először a készenléti tápot térképezd fel (pl. milyen kapcsolóelem van benne), mérd meg az alkatrészeket, és ha van benne elkó (10-47µF értékű), akkor azt szerintem mérés nélkül cserélheted is. Ezek után lehet majd próbát tenni a 7.5 ohm-os ellenállással, de én még így is betennék az indításkor valami leválasztótrafó-áramkorlátozást vagy legalább egy 230V-os izzót sorbakapcsolva a bejövővel.
Nos betettem egy ellenállást, frankón elfüstölt szikrázott egyet. Tehát abban a körben valami zárlatos. Végigmentem a körön és a kapcsoló tranyót kiforrasztottam, majd megmértem. Teljesen rossz, csúnyán zárlatos, az összes lábán átvezet, mint egy vezeték, kuka. Érdekes módon semmi külsérelmi nyom nincs rajta. A típusa: C5027-R.
Találtam egy hasonló tranyót ami esetleg jó lenne: C2335-R. Ahogy néztem a két tranyó adatlapját a lábkiosztás ugyan az. Ezt esetleg beletehetem?
Nos, jólesz? Végülis ugyan az a kettő, csak kisebb teljesítményű.
Kicseréltem a tranyót, eredmény: Elfüstölt az ellenállás, a biztosíték kiégett, és a kapcsoló tranyó ismét zárlatos lett...
![]()
A C5027 az KSC5027, ami egy 800V/3A-es tranzisztor. Ha netán 2SC5027-nek gondoltad, az egy 300V/100mA-es tranzisztor, ide nem lenne jó. A C2335 (2SC2335 vagy KSC2335) jó esetben 450V/3A-es tranzisztor. Ebbe a pozícióba kevés a 450V, minimum 600V-os tranzisztort kell oda tenni, talán egy BUT11 jó lenne oda.
De ez még csak az egyik lehetséges ok. Először azt az okot kellene megszüntetni, ami miatt az eredeti tranzisztor kipurcant. Ennek a tranzisztornak a báziskörében kellene lennie egy pártíz µF-os elkónak, amin negatív feszültség alakul ki normál működés esetén. Ez az elkó nagyon sokszor látható külsérelmi nyom nélkül elveszti a kapacitását, nem lesz elég a negatív feszültség a záró fázishoz, emiatt akkora áram alakul ki a kapcsolótranzisztoron, hogy az belül szétfröccsen. Ezt az elkót én általában mérés nélkül szoktam kihajítani és újra cserélni, ha egy táphoz hozzá kell nyúlnom. A másik, amit ellenőrizni kell még bekapcsolás előtt, hogy a kis trafó szekunder oldalán nincs-e zárlat, jók-e a gyors diódák. A szekunder oldali zárlat is tud akkora áramot okozni a primer oldalon, amitől elszáll a kapcsolótranyó. Ezen kívül az összes kis üvegdiódát is érdemes ellenőrizni a kapcsolásnak ebben a részében. Végül egy jó tanács: ne a 230V-ba bedugva indítsd a tápegységet, mert így nagyon sok alkatrészt el fogsz durrantani, mire jutsz valamire. Érintésvédelmi okokból sem jó dolog a hálózatba kapcsolni a vizsgálandó készüléket! Érdemes 1:1-es leválasztótrafót használni a 230V-os oldalon, lehetőleg nem nagy teljesítményűt, ez egy zárlatnál egyféle áramkorlátozást is jelent. Nekem két, 220/6V-os, egyenként 19VA-es trafó van szembefordítva, erről szoktam indítani a mérendő tápokat. A készenléti tápegységben lévő totális zárlat esetén 10-20V körülre leesik a primer oldali puffereken lévő feszültség, de nem szokott semmi sem tönkremenni a kialakuló áram miatt. Egy jól működő tápegységnél a primer oldali puffereken összesen 220-280V közötti feszültség szokott kialakulni az én "leválasztótrafómmal" (ez közvetlenül a hálózatba kötött tápegységnél 315V körül lenne), ezzel tökéletesen el szoktak indulni a készenléti tápok, sőt, a fő tápegység is beindítható róla.
Helló
A tranyó báziskörében egy 22uf-os kondi van, kiszedtem ellenőriztem multiméterrel, jól működik, nem zárlatos, de lehet beleteszek újat. Ugyan itt találhatók diódák, ezeket majd leellenőrizem. Az áramkorlátozásnak jó lesz egy sorbakötött 60W-os izzó? Köszönöm a válaszod.
Ha már izzó, akkor lehetőleg minél kisebb teljesítményűt tegyél oda, mondjuk 25W-osat. Én még sosem próbáltam izzóval, erősítőknél szokták javasolni a módszert, bár a hideg induló ellenállás miatt én nem tartom túl szerencsésnek a megoldást. Az biztos, hogy a semminél sokkal jobb megoldás!
Hali
A primer oldalon kiforrasztottam minden diódát, majd megméregettem. Ahol bejön a 230V váltó ott van 4 darab dióda ami egyenfeszt csinál. Na ebből 2 zárlatos volt, kicseréltem (300-as mercury tápból mentem a cuccokat, ugyan azok az alkatrészek vannak benne, csak 2003-as ic-vel). Az ellenállások jók, tranyók jók, meg a kondik is. Az EE-16 nevű trafó után van 2 dióda, abból az egyik szintén zárlatos volt, cseréltem. Most eddig jutottam. Tranyót kell majd még vennem, meg 2,2-es ellenállást 2-őt. Beszéltem a sráccal aki adta a tápot, szerinte a villámcsapás végzett vele, mert akkor ment tönkre mikor villámlott. Az fahin mert valószínű hogy az ic-k is odavannak ![]()
Hali, sikerült vennem tranyót, meg 2,2 ohm-os ellenállást, igaz 5W-os, mert ez volt. Kicseréltem, meg még megnéztem az 5V-os stab ic-t. Annak nincs baja. 60W-os izzó betéve korlátozónak. Bekapcsolom, egy pillanatra felizzik az izzó, majd elalszik. Mérem a kimenetem a feszeket, minden ágon megvan a hozzátartozó voltszám! Működik!
![]() ![]()
Ellenállásból inkább 1W-os, fémréteget tennék oda. Ott nem disszipál nagy teljesítmény, ellenben tűzmentesnek kéne lennie (flameproof), és a tranyó zárlata esetén minél előbb tönkremenőnek (más kérdés, hogy ettől a megszakadó emitterkör miatt a fél készenlét is elmakkan a zárlatban lévő PN átmenet(ek) miatt...). Cseréld ki a szekunder oldali kondikat is, az egyik eldurrant dióda szinte biztosan kondiszáradás miatt kialakuló abnormális fesz és belépő feszkorlát (zener dióda) miatt lehelte ki lelkét.
Ugyan nem lett tisztázva, hogy az az ellenállás hol is van áramkörileg, de én úgy emlékszem, hogy ilyen jellegű, pár ohmos ellenállást a készenléti táp pozitív tápfeszében, a 300V-on láttam a tápegységekben (azaz nem az emitterkörben). Ha ott megszakad az ellenállás, akkor leáll a készenléti, de ettől nem történik baja (persze mindig az a fő kérdés, hogy az ellenállás mitől szakadt vajon meg). Láttam már olyan szakadt ellenállást az általam említett pozícióban, aminek cseréjével a készenléti táp el is indult.
A tűzbiztos ellenállás kérdéskörében tökéletesen igazad van, erre érdemes odafigyelni!
Ott is lehet, persze, de mindenképpen lényeges, hogy hamar pusztuljon, ha baj van. Én most az emitterkörire gondoltam, annál megpusztul egy-két ellenállás, egy-két dióda és még egy, esetleg kettő tranzisztor is a halála esetén
![]()
A 2,2ohm-os ellenállások, a primer körben vannak, készenléti trafó rész körében, egyáltalán nem melegszik. Meglesem a kondikat is a szekunder oldalon, de mint említettem egy pár hozzászólással feljebb villámcsapás végzett vele. Emiatt mentek tönkre a diódák, bezárlatosodtak.
..Vagy a villámcsapás miatti tranziensek okoztak az öregedő alkatrészekből fakadóan beszűkült biztonságos üzemelési feltételek miatt káros működési zavart. Jobb óvatosan kezelni ezeket a konklúziókat, egy elektronikában biztosra kb. semmit sem lehet megmagyarázni abban az eseményláncban, amit már csak utólag látsz eredményként. A TMK éppen ezért nagyon lényeges dolog egy hibaelhárítás során, mert az abszolút kiindulási pont megtalálása egy 3 alkatrésznél bonyolult, meghibásodott hálózatban máris olyan műszerezettséget kíván, aminek mi általában nem vagyunk birtokában.
Sziasztok!
Van FSP tápom ami régi gépemben ment az újban viszont nem akar elindulni mi lehet a baj? Válaszotokat előre is köszönöm!
"van egy autóm, a napfényes keleten simán indult, mióta itthon használom, nem akar menni"
Ezek után gondold át, hogy mi hiányozhat a kérdésedből ![]()
Valószínűleg gyenge a táp az új géphez, vagy pedig kiöregedtek a kondenzátorok, és így csökkent le a teljesítménye. Bekapcsolás pillanatában megpörög a ventilátor? Először húzd ki a tápot, majd add rá a 220at, és próbáld bekapcsolni, ha megmozdul a venti, akkor a védelem tilt.
Sziasztok!
Egy 400w-os tápról van szó! A ventilátor se mozdul,a gépben de próbáltam úgy is , hogy kiszedtem és úgy indítottam el működik ha bele teszem gépben akkor már nem.Terhelve is próbáltam autó izzóval úgy is jó!
Lehet, az alaplap nem tudja bekapcsolni. Próbáltad másik táppal azt a gépet?
Megpróbálok ismét rámutatni a dologra. Szóval a tápnak van pontos típusa, és a működtetni kívánt gépről is szeretnénk egy pontos alkatrészlistát. Enélkül csak mellélövöldözgetni lehet a válasszal, ami szerintem felelsleges és neked is időd pocsékolódik vele, meg annak is, aki válaszolni szeretne.
Ez furcsa lenne, a ps_on jel kezelése nem változott az elmúlt sok évben. Egyes, PS223 típpusú supervisor IC-k elhalása miatt alakulhat ki ilyen helyzet, de ott sem az alaplap a hiba oka, hanem a táp.
Nem tudom merre van a hiba. Egyáltalán azt se tudom a régi gépében mikor működött a táp. Valamint az új gép, amibe áttette azzal eddig mi volt. Ha kivéve üzemel, a gépen belül, meg meg se nyikkan, akkor szerintem az alaplap körül kellene körülnézni, vagy a készenléti táp túl gyenge.
A táp FSP400-60APN.
Az új gép adatai: Asus alaplap matx, integrált videó kártya , 1.8 dual core proci, 160 gb sata vinyó, dvd író , 1gb ram. A régi gép p4 volt , abba tetem egy olcsóbb tápot úgy adtam el tehát ott a gép jó volt! Az új gép is megy másik táppal, tehát valószínű, hogy a táppal van valami!
A régi gépbe megpróbáltad ezt visszatenni?
Igen , ott működőt.
Sziasztok! Van egy Coolink MPT-4012P tápegységem, amit szeretnék megjavítani!
A hibajelenség: néhány perc működés után a PC kikapcsolt. Ez az időtartam pár nap használat alatt egyre rövidebb lett, most már csak egy pillanatra idul be. Szétszedtem: a kimeneti elkók púposak: ezeket kicseréltem, a többit kimértem ESR mérővel és jók, de ami még volt itthon azt is cseréltem. Tehát néhány egyébként jó kondit nem cseréltem a többit igen. Azonban a hibajelenség maradt, csak egy pillanatra indul be a táp (terhelés volt a kiimeneteken a próbálgatáskor). A standby táp megy, terhelés nélkül: 5,17V. A hűtőbordán vagy egy NTC hővédelem, próbaképpen kikötöttam, de nem változott semmi. Valami ellenállás megnyúlhatott, vagy mi lehet? Ismeri valaki konkrétan ezt a táp tipust? (sajna rajzom nincs hozzá, és a sima "vargéné, LC power, és hasonló táptoktól kicsit eltérőnek néz ki) A tápot 4 éve vettem, és ha már ennyi energiát belefektettem, jó lenne megtaláni a hibát. Mit nézzek még meg rajta, hol keressem a hibát?
A hűtőborda környékén a jónak látszó kissebb elkókat is cseréld, esetleg csekély terheléssel is próbáld elindítani, ha így megy akkor bonyolódik a helyzet mert a felszültség figyelést kellene összehangolni.
Úgy tűnik, az ESR mérés gyakran nem elég.
Kapacitásra IS nézni kell a kondikat. A kis értékű 1-10µF -os kondikat is mérd meg (vagy cseréld ki), főleg a készenléti táp környékén... |
Bejelentkezés
Hirdetés |