Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Lapozás: OK   2 / 24
(#) Novak válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Neem, neem
Az egész egy érzékelős, komparátoros megoldás maradhat, csak bele kell tervezni egy 555-ös időzítőt, ami a táp megjelenése után, ha a magasabb hőmérséklethez tartozó komparátor kimenete magas szintű, akkor 5 másodpercig még késlelteti a 12 V bekapcsolását.
(#) INOX 4 EVER hozzászólása Szept 21, 2010 /
 
Csak érdekesség képpen .
Valaki említette a fojtótekercses megoldást.
A hecc kedvéért kipróbáltam,hogy sorba kötök a ventivel egy 40W-os fénycső fojtót.Nem mozdult,aztán mivel kis feszkóval dolgozok játszottam egy kicsit.
Van egy halom fojtó itthon bontva.Nos 5 db fojtó párhuzamosan és mindez sorba a motorral (ha értitek)
már megmozdította a venti motorját,de csak vánszorgott.
7db fojtóval már megközelítette a gyári 1-es fokozatnak megfelelő fordulatszámot
Nos kb 40db fojtó már megütne egy 7A-os korlátot...
Ennyi nekem nincs.
Igazából elég lenne egy is,csak azt erre kellene kiszámítani és készíteni egy tekercset.
Most fogadni mernék,hogy jól kinevetett mindenki aki ezt a kísérletet olvassa.
(#) INOX 4 EVER válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Ez jól hangzik,de tervezni sajnos nem tudok
Van valakinek erről egy bevált terve esetleg rajza tipusokkal és megfelelő értékekkel?
(#) Novak válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Most a munkahelyemen vagyok, nem tudok sem rajzolni, sem beszkennelni, de legkésőbb a hétvégéig akkor megtervezem neked kompletten, a két komparátorral és az 555-ös késleltetővel együtt. Igazából nem olyan bonyolult, csak itt Paintben nem nagyon van kedvem nekiállni rajzolgatni, eltartana egy darabig.
(#) INOX 4 EVER válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Azt nagyon megköszönném.
Igazából nem sürgős,mert még a kollektor helyét is elő akarom készíteni.
Tudom,hogy ez így elég körülményes,és hidd el,hogy szívesebben megoldanám egy 220-as motorral és rendszerrel,mert egyszerűbb lenne és készen megvásárolhatnék hozzá mindent viszonylag olcsón,de van egy nagyon fontos és figyelmen kívül nem hagyható körülmény.Az én kollektorom nem háztetőn lesz és nem is oldalfalon,hanem egy erkélyajtón ami egy bérház 4.-ik emeletén található.Itt csak ez a lehetőség van.
Mivel a kollektor is és a venti is ezen az ajtón lesz ,sok hajló vezeték kell oda ami jó lenne ha nem 220V-os lenne,és számolnom kell az esetleges kondenzvízzel is ami egy autóventit nem igazán hat meg.
Nem beszélve arról,hogy a Sörkollektor oldalon már bizonyossá vált,hogy nagyon kevés 220-as venti képes ilyen légszállításra,és nyomásra,ami ennyire kis méretű.
Ezért kapaszkodok ennyire a 12V-os rendszerbe.
(#) Novak válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Értem, abszolút érthető érvek. Ebben az esetben valóban jobb nem a 230 V-os vezetékkel játszani, nehogy baj legyen belőle.
De ne aggódj, igazából semmivel sem bonyolultabb egy ilyen áramkör, mintha egy 230 V-os ventilátort vezérelnél. Sőt... 2 IC, és relé, és már működik is.
(#) watt válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Én arra gondoltam, hogy fogsz egy 12V behzó tekercsű relét, és a nyugalmi érintkezőjére teszed az 5V-ot, ami a táp indulásakor elindítja a motort. Egy ellenálláson keresztül a 12V-ról töltesz egy 1000µF körüli kondit, ami késleltetve meghúzza a relét, ami a 12V-ot így átkapcsolná a motorra. Az ellenállást úgy kell kiválasztani, hogy a relé 12V-ról meghúzzon rajta keresztül még kondi nélkül. Én kb 100ohm-ra saccolok, de lehet, hogy 270ohm is megtenné és akkor az idő is több lenne. El lehet vele játszani, biztosan megtalálod a kellő párost.
(#) INOX 4 EVER válasza watt hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Ez is rendkívül egyszerű megoldás,ki fogom próbálni mielőtt beleköltöm az életemet egy bonyolultabb áramkörbe.
Nagyon köszi a választ
(#) Novak válasza watt hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Ezzel az a bökkenő, hogy ha a kondival párhuzamosan bekötöd a relé tekercsét, akkor a kondi sajnos nem fog feltöltődni olyan szintre, hogy a relé meghúzzon
(#) (Felhasználó 5823) válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Üdv!

Milyen kár, hogy a 2000W-os flex lágyindítom ezen az elven működik! Akkor ott, hogy húz meg? Gondold ezt újra! Leiszt Jani
(#) Josi777 hozzászólása Szept 21, 2010 /
 
PIC12F220-as kontrollerrel a fordulatszám szabályozás az analóg bemenetén keresztül könnyen megoldható, kimenetként egy szofveres PWM hajtja meg az IR2104-es FET meghajtót, melynek tiltó bemenetét egy áramfigyelő kapcsolja. Ha nem szükséges a pontos áram beállítás, akkor egy sima tranzisztoros kapcsolás is elegendő a komparátor helyére, amikor is az áram figyelő ellenállás értékével történik a maximális áram beállítása. Célszerű egy fojtón keresztül csurgatni az áramot a táp felől. Esetleg a PIC figyelheti is a túláramot, de csak max, diagnosztikai vagy kijelzés céllal, beavatkozásra nem túl szerencsés megoldás.
(#) INOX 4 EVER hozzászólása Szept 22, 2010 /
 
Figyeljetek!
Van egy-két típusú akkumulátoros fúró ami szintén lágyan indít,hogy kímélje a szárazakksit a hirtelen feszültségeséstől (mert azok nem szeretik)és ezek is 7-8 amperrel dolgoznak abban hogy van ez megoldva?
Sőt van olyan B*osch csavarozó gép amin potméterrel szabályozható elektronikus úton a forgatónyomaték,és nem a régimódi rugós kuplunggal.
Valószínű ezek is Amperkorláttal dolgoznak és a motor azokban is kefés,tehát az erre lett tervezve.
Egy ilyen elektronika előnyös mert a venti üresjáratban megy állandóan,tehát nincs fúrásra használva,Nyomaték csak az induláskor kell.
Kérdezősködök majd gipszkartonszerelő cimborák közt,hogy nincs-e véletlenül egy kukára szánt szétnyúzott akkus fúró amit szétszedhetnék,és belenézhetnék.
Ezekben általában az akku tönkremegy és nem érdemes megvenni,mert annyiért gépet lehet kapni.
Ez csak egy hirtelen kipattant ötlet.
(#) watt válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Nem tartom valószínűnek, hogy azt be tudod kötni a feladatnak megfelelően. Próbáld ki a kondis relés megoldást, és túl is vagy az egészen. Gondolom a PIC-es kapcsolást nem akarod megépíteni, annak ellenére, hogy azzal még a levegő áramlás sebességét is tudnád vezérelni attól függően, hogy a levegő hogyan tud átmelegedni a naptól. Persze, oda nagyob PIC kéne, amivel a hőfokot is tudnád mérni, és egy program, ami ezt vezérli. Én PIC párti vagyok, de talán ezt neked túlzás lenne ajánlani.
(#) HeZ válasza Josi777 hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Van olyan kis PIC, melyik tartalmaz komparátort (A/D-t) is, pl: 12F675 (kb 300 ft), ezzel is egyszerűsíthető a kapcsolás.
"beavatkozásra nem túl szerencsés" - ? talán bizalmatlan vagy a mikrovezérlőkhöz? Ezesetben tényleg csak fúrj, faragj, mert számos elektromos eszközben ma már mikrovezérlő ketyeg az egyszerűsége, sokrétűsége, olcsósága miatt. A kondenzációs kazánomat 16F PIC vezérli, pedig itt robbanásveszély is lehet (igaz, a külső hőmérsékletet, beállításokat, termosztátot figyeli és "csak" kontaktot ad a kazánnak).
(#) Josi777 válasza HeZ hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Olvass és értelmezz! Egyrészt ha bizalmatlan lennék a kontrollerekkel szemben, akkor nem olyan áramkört ajánlottam volna. Másrészt kontrollerre bízni áramhatárolást botor dolog, mert mire bármilyen gyors kontroller beavatkozhatna, az elektronika elszáll. Harmadsorban pedig a 12F220 tartalmaz A/D-t és kb. 200 Ft.
(#) ferii válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
most nem tudok rajzolni de elmondom
motorod megkapja a pozitiv feszültséget de a negativat pedig egy npn tranzisztor kollektorára vezeted ami mondjuk bd 249 stb a tranyó emitterét ráviszed egy kb 0.1ohmos elleneálásra ez lesz az ellenőrző ellenálás ezen eső feszültséget figy eli a tranyó
a tranyó bázisára meg egy feszültség osztónak nevezett akár potméteres megoldással ráviszed a nyitó feszültséget és annyira nyitod ki a tranyót hogy akár rövidzárban is csak 7 amper menjen át rajta
de célszerü az áramgenerátor áramát ugy beállitani hogy azért jóval fölötte legyen a túl áram védelemnek azért hogy a tranzisztor alap esetben ne melegedjen csak az 0.7 voltos feszültség esés től , pl 5 ampert vesz fel a motor és beállitod 7-8 amperre
remélem érthető voltam
holnap talán le rajzolom neked
(#) ikurt válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Csak belekotyogok-bocs: aPC- tápok és hasonló kapcs.tápokban eleve van lágyinditó, hiszen a tápban levő kondik is nagy áramot vennének fel induláskor. Csak ez a lágyindítás rövid idejűre, néhány tized mp.-re van méretezve. A felfutás idejét egy kondi töltésével állitják be, tehát ha ezt a töltési időt hosszabbitjuk, pl. a kondi érték növelésével, vagy a töltőkör -ellenállás- növelésével, hosszabb inditási időt kapunk.
A kimenőfeszt egy egyszerű figyelőáramkörrel stabilizálják, ami egy ellenállásosztóval állitható be. Ha ezt az osztót változtatjuk, szabályozható kimenőfeszt -motorfordulatszámot- kapunk egyszerűen.......
(#) Josi777 válasza ferii hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Csakhogy az nem tőled függ, hogy pl. a tranyó 0.7V ejtésekor 7 A folyjon
Persze lehet áramgenerátort is használni, csak épp jó combos tranyóval, kellő hűtéssel. Ezt küszöböli ki a digitális technika és a FET.
(#) Josi777 válasza ikurt hozzászólására (») Szept 22, 2010 /
 
Sajnos nem ennyire egyszerű a képlet, ugyanis a tápegységekkel szemben támasztott követelmények között pont az ellenkezője van meghatározva, mégpedig az, hogy a névleges feszültség értéket minnél rövidebb idő alatt kell elérnie. Szó sincs felfutási idő mesterséges növeléséről. Ez fontos követelmény a digitális technikánál! Ennek ellenére használhatónak tűnik az ötlet a feedback ág "késleltetésével", de attól tartok, nem túl egyszerűen. Az univerzáls megoldás egy PWM szabályozó, akár egy 555-ös IC-vel is. De ennek ellenére én a kontrollert használnám.
(#) karpi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
Quad Core 15GHZ 30GRAM stb....

Nem olvastam minden hozzaszolast kulon csak az elso oldalom ....


Szerintem a regi megoldas is jo lenne igaz hogy dragabb es helyigenyes de ...?

Egy nagykapacitasu ( 30000 ---100000uF) kondenzatort feltoltunk szepen lassan "kis" arammal egy "nagyerteku " ellenalason keresztul ( keszenletbe mint a VAKU esetebe) .Errol a kondenzatorrol indul a motor .Aztan az elenallast athidaljuk egy relativ "kis" rele-vel amit a motorindulas utan egy akarmilyen visszacsatolo jelbol kapcsolunk/vezerelunk.

Itt egy kapcsolas elkepzeles .

Releket ugyanigy kel kapcsolni egy ellenallason keresztul toltott kondenzatorrol .

Peldaul lehet egy legnyomas "huzat' erzekelot kesziteni szimplan ...egy kis konyu lapocska amit a "huzat" elmozdit igy az ehez rogzitett feny-arnyekolo lapocska elmozdul egy LDR elol ami igy megvilagitast kap .A keletkezo "jel" inditja azt a kapcsolast ami a Rele-t behuzza.

vagy egy kis dinamo amire egy propeller van szerelve ..a huzat forgatja igy ez is egy jelet adhat .

Vagy mas szimpla mechanikus megoldas .
Mindez hogy ne tegyunk egy erzekelo ellenallast a 12V -os tapfezsultseg utjanba .

De lehet azt is tenni egy kis erteku ellenallast ezen aztan a feszultsegesest figyeli egy erosito ami indit egy triggert --> Rele vezero kapcsolast

rele.JPG
    
(#) ferii válasza Josi777 hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
most ha az az 5w disszipáció gond a 100w os motor mellett akkor venni kell kilóra a méh telepen egy 100-200w os trafót kb 200ft
én szoktam párat venni néha
és ráteszel egy 16amperes greatzet kb az is 200 ft és meg van aa tápegységed
csak még az a kérdés hogy a befektetett villamos energia mellett mennyi hő energia jön vissza
(#) ferii válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
amugy meg ha nem birja a pc táp az elindulást akkor nem szabadna vele foglalkozni mert hamar tönkre fog menni
vagy tényleg ráteszel valami nagy kondit 100.000mikrofarád körülit a tápra de csak ellenáláson keresztül töltsd mert az is nagy terhelés induláskor
és a kondi már meginditja a motort neked remélhetőleg
(#) watt válasza ferii hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
Nem jó a kondi, a hálózatot kapcsolja a termosztát!
A táp elbírja, ha már felpörgött, nincs semmi gond.

Azt már tudjuk, hogy a kézi 5V kapcs->12V módon működik a dolog, itt már csak egy relé egy ellenállás és egy kondi kell, mint azt említettem.

Ha bonyolítani akarnánk félvezetőkkel, akkor már inteligens vezérlőt lenne érdemes tervezni, de van itt valaki aki ezt megépíti, programot fejleszti neki? Ugye nincs, akkor pedig marad az a verzió, amit Ő is meg tud építeni! Szerintem...
(#) karpi válasza watt hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
Kondi ...indit ..kikiserletezett ido ertek mulva a kondi tolto ellenalasat athidaljuk egy relevel ha nem akarunk valami mozgas erzekelot is tenni hogy biztossak legyunk hogy fujja a levegot a cucc .( mert hatha a ventillator lapatjai i koze akadt valami es nem foroghat .

Es nincs soros ellenalas tehat nincs feszultsegeses a motor foroghat teljes erovel.
(#) Josi777 válasza watt hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
De van, aki megirja Ezt a rövidke kis progit szívesen megírom, csak el kéne dönteni, hogy mi legyen
De még az is lehet, hogy csak úgy magánszorgalomból összedobok egy ilyen áramkört a hétvégén próbapanelra. Nyákot majd csinál hozzá az, akinek kell Csak ekkora ventillátorom nincs, de majd kitalálok valamit.
(#) zolee1209 hozzászólása Szept 23, 2010 /
 
Pusztán lágyindítási célra nem lehetne felhasználni a PC tápokban lévő NTC-t? Vegyes kapcsolásban alkalmazni, hogy a kellő soros érték meglegyen, viszont a motor üzemi áramát elbírja.
(#) ikurt válasza Josi777 hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
A pufferelkók töltése miatt mindenképpen van "softstart" persze rövid. Ez is a PWM-et szabályozza. Példának találtam a TL494-es IC-re épülő szabályozható lágyinditást, kifejezetten halogénlámpák, motorok szabályozására: http://www.atx-netzteil.de/pwm_softstart_softstopp_mit_tl494.htm
(németül van, de ma már a gugli forditóval nem lehet nagy probléma) Ezen az elven más táp-ICket is lehet vezérelni. A katalógusban gyakran vannak példák is

A PC táp átalakitás topikban is ez az IC volt a példa, ezért néztem pont ennek utána.
üdv
(#) Josi777 válasza ikurt hozzászólására (») Szept 23, 2010 /
 
Ja, értem mire gondolsz. Hát a PC tápoknál ez az idő nagyon kicsi és nemkívánatos Talán megoldható itt is, ha ugyanaz az IC van benne, de kellő felkészültség nélkül nem ajánlatos belepiszkálni egy ilyen tápba. Nem vonom kétségbe senki szakértelmét, de én biztosan nem nyúlnék bele. Ha már kapcsoló üzemű táp, akkor inkább a meglévő alkatrészekből építenék egy sajátot egy "egyszerűbb" IC-vel. És akkor az azt tudja, amit én szeretnék
(#) INOX 4 EVER válasza watt hozzászólására (») Szept 24, 2010 / 1
 
watt !
Nagyonis támogatom az ötletedet,mert egy 6 éves kislány is össze tudja építeni,és ezt az oldalt lehet,hogy nem csak én figyelem,hanem sok Sörkollektor építő,akik bár ügyes kezűek ha fémről-fáról van szó,viszont nem elektronikai zsenik.Ez nagyszerű útmutatás és köszönöm a nevükben is.
Ha senkit nem zavar akkor bedobtam egy linket a többieknek is erről a topikról.
És már most is sok megoldás van kinek mik a lehetőségei,mennyire kifejlett a tudása ehhez és mennyi pénzt szán rá...
Nagyon sokan ezt a PC táp és autóventi párosítást használják,mert ezeket könnyű beszerezni olcsón még a legeldugottabb kisközségben is.
Persze az lenne a legegyszerűbb amit Ferii mondott,hogy minden háztartásban mindenkinek kellene tartani a spajzban egy 20A-os trafót,meg a biztonság kedvéért egy HETRA heggesztőt ha esetleg 24V kellene 150 A-rel,és ehhez 4 szatyornyi mindenféle kondenzátort,relét, meg ellenállást.
Viccet félretéve sokak bádogosok,vagy faipari szakmunkások ezért értsétek meg nem úgy vannak mint ti,hogy benyúlok a fiókba ,kiveszem ,forrasztgatok egy kicsit ,és 3 perc múlva működik
Nagyon köszönöm a magam és az ő nevükben is az eddigi és további segítséget,rajzokat ,amik nagyon jó és egyszerű megoldások..
Külön megköszönném a baráti hangvitelt és ezt a példátlan segítőkészséget.
2 nap alatt rengetegen hozzászóltatok és ez még csak gyűlik.
Köszi.
Persze ezekből sokat ki fogok próbálni és vissza is jelzek majd
Nameg figyelem továbbra is a hozzászólásokat
(#) didyman hozzászólása Szept 24, 2010 /
 
Nem tudom, volt-e róla szó, de a tápon az 5V-os ágat szükséges volna terhelni, elsőnek egy 10-20W-os, 12V-os égővel például, hogy legyen jelen indításkor. Ha ez működik, akkor ki kell kísérletezni egy elegendő ellenállást, mert sokkal kevesebb terhelés is elég lehet a biztos indításhoz, ne fűtön feleslegesen. Ha ez nem járható, akkor a legegyszerűbb dolog egy nagyáramú NTC sorbakötése a motorral, amit egy üzemképtelen tápból tudsz kitermelni például.
Következő: »»   2 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem