Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   45 / 86
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Ilyen olcsó? Potomság... Egyébként, az idevaló mágneskapcsolót kontaktornak hívják, mert egyenáram megszakítására van tervezve és használva.

Egyébként, ha végigolvastad ezt a topicot, akkor tudhatnád, mert rozsda leírta, hogy kötelező egy mágneskapcsoló egy elektromos autóba. Az áramterhelhetősége kissé zavaros... ha áll az autó, akkor csak termikusan kell kibírnia a 1,5 kA-t. Ha meg is kell szakítania azt, hát, az már nem egyszerű kérdés.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
"Azt hiszem mechanikus lesz az irány váltás... "

Bölcs gondolat, bár ez azt jelenti, hogy azt a súlyt kell cipelnie az autónak és néha gyorsítania is... Newton akárhányas törvénye szerint: F=m x a.... de hát semmi sincs mellékhatások nélkül...
(#) Topi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Kötelező? Ezt hogy érted?
Én nem hallottam még mágneskapcsoló kattogást targoncában.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Még nem láttam közúton targoncát... Vagy az autótok egy nagy raktárban lesz csak használva? Hát kell valami forgalmi engedély rá, vagy műszaki vizsga, meg ilyenek. Rozsda majd ír róla.
(#) Topi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Törvényileg lenne kötelező a mágneskapcsoló közútra? Nemár. Ezt nem hiszem el.
(#) kadarist válasza Topi hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Szia!
A régi Balcancar-ok keményen csattogtak gyorsításkor (is). Volt benne relé.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Nem tudom, nézz utánna, ez nem hit kérdése...

Valahol olvastam, hogy valaki egy Porsche 928-at alakított át ilyen elemesre... 4,5 millába került. Biztos nem véletlenül...
(#) (Felhasználó 46585) válasza kadarist hozzászólására (») Szept 18, 2010 /
 
Na tessék! De ha beégett egy relé (?) akkor sem volt baj, legfeljebb nekiment a falnak, de nem egy másik autónak, vagy netán embernek. Meg akár ki is gyulladhatott, a tulaj gondja volt. De azért a közterület az más kategória.
(#) kadarist válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Mágneskapcsoló, nem relé. Vagy kontaktor. Általában a targoncákon van egy áramtalanító kapcsoló a vezető keze ügyében, amivel meg lehet állítani a motort, a lábfékkel pedig fékez.
(#) (Felhasználó 46585) válasza kadarist hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Igen, azt hiszem ez a rendes neve: áramtalanító kapcsoló.

( Egyszer már ki kellene próbálnom milyen egy ilyen targonca... eddig még csak egy akkumulátoros kismotoron ültem, nagyon régen, de abban tényleg relé volt. Pont alattam nem szakított meg én meg nekimentem egy téglafalnak... egy, két dolog elgörbült rajta... )
(#) kadarist válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Én csak javítgattam. Nem nehéz kárt tenni vele, ezért is kell külön targoncavizsga a vezetéséhez. Veszélyes üzem.
(#) rozsda válasza Topi hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Szia.
Szerintem érdemes még egy pár kört futni a kapcsolóelem kiválasztásával.Nekem ilyen fetböl van 20db párhuzamosan.20KHz-ig bármit tehetek vele.Gyakorlatilag elpusztithatatlan.Nem dicsekedni akarok vele de már nemegyszer kapott rövidzárlatot 1-3 másodpercen keresztül.A fetek egy rézsinre vannak felcsavarozva és ennyi a hűtése is neki.A gurulópróbák alatt alig melegedett meg a rézsin pedig adtuk neki rendesen.(kb 350A az áramkorlát)
Ezzel csak azt akarom mondani hogy a párhuzamos kötésnek még nem vettem észre hátulütőjét.Kell hozzá egy bika meghajtás és egy ésszerűen átgondolt fizikai kialakitás.Tehát szerintem mindegy hogy 3 vagy 20 darabot párhuzamositasz.A 20 darabnál lényegesen kevesebb lessz a vezetési veszteséged és eloszlanak az áramok ha véletlen valamelyik jobban vezetne mert nagyobb hőmérsékleten kevesebb áramot enged át tehát kialakul egy egyensúji állapot.
Nézz meg gyári vezérlőket.Tele vannak sok kicsi fettel és kondival.Biztos van gazdasági oka is de jól működnek.Erre is van itt a fórumon link.A youtubon van pár videó tönkrement vezérlőkröl. (na most volna hasznos a keresőnek egy olyan funkciója ami kigyüjti az adott fórumbol a linkeket,PDF fájlokat,stb..)
A kontartor téren is érdemes volna megnézni pár Ekocsi komponensel foglalkozó gyártó oldalát.Pl Curtis.Kontaktorok.Egy 250A-es szerintem bőven elég volna neked mert azokat sokszorosan túl lehet terhelni.Irányváltónak szintén van erre kitalállt mágneskapcsoló.A főmegszakitó szükségességével (és bármi jótanáccsal) kapcsolatban érdemes felhivni a Permanenteseket.Nagyon segitőkészek és tudnak mesélni érdekes sztorikat az átépitett gépek vizsgáztatásárol.

Kadarist.:
Nekem voltszerencsém mostanában javitani ilyen régi bulgár platós targoncákat.Érdekes egy szerkezet.De igen ritka jelenség hogy egy kontaktor összeégjen benne úgy hogy nem szakit meg.Amúgy csattog rendesen,meg ránt is ha már szétvan kötözgetve az egész.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Igen, nem jellemző a beégés ezeknél a speckó mágneskapcsolóknál. Elnyűhetetlenek.
(#) Topi hozzászólása Szept 28, 2010 /
 
Előrelépés született az ügyben.

Fix beszerzési forrást találtam a mellékletben lévő mágneskapcsolóra. Ez direkt fordító. Csúcsban 600A egyenáram kapcsolására képes. Ára pedig összesen 12E Ft.

FET-ekkel elvégeztem próbát is. Lényegében ennek az IXYS FET-nek a nyitás és a disszipáció kizárólag attól függ, hogy milyen gyorsan nyit, maga az előfok. 500ns késleltetéssel kell számolni.

Próbák során 290W disszipálódott a műterhelésen, 1500Hz-es 50%-os meghajtás esetén. 15A-ig annyira hogy nem fűt, hogy minden hozzáérésnél hideg hatása volt a FET-nek, pedig se borda semmi nem volt rajta.
Sajnos csak max 15A vagy max 50V állt rendelkezésemre mérésnél, de ezek alapján jónak tűnik. Legrosszabb körülmények között is, maximum 11mOhm volt az Rds.

Biztos hogy jók lesznek ezek a FET-ek.

Találtam beszerzési forrást AWG2-es vezetékekre, és 200A/75mV söntre is.

M-Front.jpg
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
"... 500ns késleltetéssel kell számolni... Ez nagyon lassú, sokkal gyorsabban kellene... milyen a meghajtókör?

15A? Hát, az a mérés semmire sem jó... ennél sokkal nagyobb áramokra kellene...
(#) Topi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Ne keverd a késleltetést a felfutási idővel. Én késleltetést mondtam.

500ns késleltetés egy sima tranyós végfokkal.
Már elkészült a FET-es végfokozat, majd összerakom az egész mérőkört ha lesz egy kis időm.
Maga a meghajtónak így a késleltetése pár ns, felfutása pedig ~25nS.

Ha epét hánysz folyamatosan, az nem segít senkin.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Topi hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Nem keverek semmit, hidd el egész pontosan tudom, mi a kettő között a különbség. És pontosan arra gondoltam, amit írtál: késleltetési időre. Egyébként, nagyon csodálkoznék, ha ez rozsdánál több lenne 80...100 ns-nél. Úgyhogy, revidiáld az áramkörödet. A későbbiekben, már ha eljutsz odáig, pontosan fogod látni, hogy ez miért baj....

" Ha epét hánysz folyamatosan, az nem segít senkin."

Ez a moderátorok stílusa? Igen érdekes... akkor inkább kerülöm irányodba a segítségnyújtást. Megmondom őszintén, egy gonddal kevesebb... Egyébként, elárulhatnád, hogy miért gondolod, hogy én epét hányok? Természetesen, elvárom, hogy válaszolj!!! Vagy egy moderátornak mindent szabad?
(#) Topi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Válaszolhatok, de egy ilyen után: "Vagy egy moderátornak mindent szabad?".. nem nagyon tenném. Mert feléd ez felesleges.

Azért írtam, mert már sokadik alkalommal írsz olyan stílusban ami kívánni valót hagy maga után. Még személyes vitában is, nem hogy szakmaiban.
Apropo... Hol volt itt moderátori komment? Én nem nagyon látok.

Ezt nem részletezném, a téma nem erről szól. És kérlek Téged, ne is erről szóljon.

Eredetileg ez csak szakmai vita lenne.. Jól tévedek?
(#) Topi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Köszönöm a választ.

Ez a késleltetés inkább csak a meghajtónak a sara volt. Mert ugyan ennyit mértem Gate-en is. Szóval inkább akkor tudok részletesebb méréssel szolgálni ha a FET-es FET meghajtóval lemértem.
(#) Topi válasza rozsda hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Rozsda:
Áramkörödben volt egy halom kondenzátor, a gyári vezérlők bekötésénél meg a főáramköri mágneskapcsolóval párhuzamosan van egy "pre-charge" ellenállás... Ez alapján ezekben is akkor tisztességes kondi pakk-ok lehetnek.

Lényegében ez az akkuval párhuzamosan van? Mekkora kapacitást raktál össze?
(#) rozsda válasza Topi hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Srácok,nagyon szépen kérlek titeket hogy ne veszekedjetek.
Majd kigyüjtök neked egy-két linket a fórumrol és kicsit többet látsz a gyári vezérlőkröl.Azt azért nem mondanám hogy tisztességes kondipakk van bennük de azért tesznek bele.
Én 120db 470µF-os LOW ESR kondit raktam bele.És elvileg nem a kapacitás mérete számit hanem hogy mennyi áramot bir leadni.Volt is fejvakarás és adatlap böngészés.
Én is használok pre-charge ellenállást.
(#) rozsda válasza Topi hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Ezt az oldalt érdemes átböngészni.:Bővebben: Link
Mazsoláztam neked egy két dolgot az oldalrol.:Bővebben: Link
Pre-charge resistor.:Bővebben: Link 5-10ohm-ot ajánlanak voltonként.
Revolt-os vezérlő.:Bővebben: Link
Itt találsz egy gyári vezérlő szematikus rajzát. (Schematic in pdf) .:Bővebben: Link Elsősorban a jobb felső sarkot nézd meg.Az a nagyáramú részének a rajz,alkatrésztipusokkal és darabszámmal.
Ez pedig egy gyári vezérlő belülröl mikor több a BF (Belső Füst) mint mit az adatlap megenged.:Bővebben: Link
Végezetül egy IGBT-s rajz,de érdemes olvazsgatni is.:Bővebben: Link
(#) Topi válasza rozsda hozzászólására (») Szept 28, 2010 /
 
Nagyon köszönöm!

Ezzel most hozzájutottam kb. 1 nap olvasáshoz. Első felületes átfutásra rengeteg információhoz jutottam.
Mi lesz még, ha holnap átrágom magam rajta.

A Zero Emission kulcsszavakkal még sosem kerestem, és ahogy látom, ha erre kerestem volna, akkor egyből ráakadtam volna erre az oldalra.
(#) rozsda hozzászólása Dec 24, 2010 /
 
Békés,boldog karácsonyt kívánok minden kedves fórumtársamnak.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Dec 24, 2010 /
 
Viszont, minden kedves fórumozónak!
(#) rozsda hozzászólása Feb 3, 2011 /
 
Sziasztok.
Lassan itt a tavasz és ismét elővettem az Ekocsi projektet.
Amiért tavaj leült a dolog az az volt hogy a vezérlőt megcsináltam egy új "végleges" panelra és nem működött.Most elővettem és kiderült hogy az LF357 tönkrement.Most asztalon kicsiben működik sima 741-el és megoldottam a gázpedál finombeállitását is egy potival ami negativ tápra húzza.Várom az új LF356-ot és megy be a hejére.A kábeldzsungelt is eltüntettem a kocsiban.Szóval minden adott a sikerhez.
Azért volna egy pár kérdésem is a régi-új szakikhoz.Pusztán csak kiváncsiságbol szemezgetek az SS495-ős hall ic-vel.Egy toroidot átvágnék hogy beleférjen a hall ic,a közepében pedig átdugnám a főkábelt.Ennek a toroidnak milyen anyagúnak kell lennie?Vagy hogyan kell méretezni hogy 3-4mm-er légréssel és kb 350A-er áramerősségnél a légrésben a mágneses térerősség 600 Gauss legyen.Azt tudom hogy kalibrálni kell de mégis nagyábol hogyan kell tekinteni erre a magra?
A nagy fejtörés még mindig az akksitöltés.Most azon gondolkodom hogy a 8db akksit átkötöm két 48V-os sorra és a végükön párhuzamositom.Igy 8db kis táppal meglehetne oldani a töltést.Egy kb 130W-os Flyback táp UC384? és egy optóval meg lehetne oldani a feladatot?A töltöáramot beállitani a primmer oldalon a töltési végfeszt pedig visszacsatolni az optón és tiltaná az UC-t.Az egészet egyszerűen és kis méretben.Megér ez az ötlet egy deszkamodellt?
Szóval van még dolog és remélem számithatok a régi fórumtársakra.
(#) gulyi88 válasza rozsda hozzászólására (») Feb 3, 2011 /
 
A hall elemes árammérők nem az indukciót mérik.
Mivel a vas nemlineáris így az indukció sem, a mérés sem lenne az, + ottvan a remanencia jelensége is.
A működése a következőn alapszik:
Az erősáramú kábel rágerjeszt a magra, a magon van egy nagymenetszámú ellengerjesztő tekercs, a mag légrésében pedig a HALL. A hall jelét csakarra használják, hogy a légrésben (azaz a magban) az indukciót az ellengerjesztő tekerccsel visszamágnesezzék nullára.
Így az egymenetes főáramkör gerjeszése megyegyezik a sokmenetes ellengerjesztő tekercs gerjeszésével (kettő árama közötti arány a menetszám áttétel, kis áramot könnyen meg lehet mérni.)
Viszont frekvenciaátvitele véges, gyakorlatban nem találoztam még ilyennel, nem tudom mekkora frekiig működik jól.
(frekvencia miatt ferrit vagy porvas kellene, viszont az indukció szinte mindig 0, így talán lemezelt vas is jólenne).
(#) (Felhasználó 46585) válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 3, 2011 /
 
Igen, van ilyen is, de a nagyobbak nem ellengerjesztéssel működnek, mert nagyon nagy lenne ez a kiegyenlítő áram. Az ellengerjesztésüek is elmennek vagy 100 kHz-ig, a másik 25 kHz-ig, legalábbis, amit már használtam. Abból is látszik, hogy a kimenetét nem is lehet terhelni ( 10 kohm ) Nagyon ügyes szerkezetek, a baj csak az áruk...

Itt egy adatlap.

Amit a rozsda képzel el, az egy Hall elem, aminek feszültség kimenete van, és ez lineáris az indukcóval. Az indukció meg a gejesztőárammal, gondolom, ez lenne az áramérzékelés az integrátor helyett. Jó ez, de drága és nem is olyan egyszerű megcsinálni. Akkor már inkább kapcsolós Hall elem kellene, ami egy adott indukciónál bekapcsol egy tranyót a kimenetén, ha meg csökken az indukció, akkor kikapcsolja. Az még egész nagy frekin is megy, mivel D osztályú erősítőben azt próbáltam ki áramkorlátnak. De, azt is be kell mérni, úgyhogy az sem egyszerű...
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Feb 3, 2011 /
 
Mi? 1 évig csináltad azt a panelkát? Legalább az akksikat feltöltve tetted el?

Ferrit is jó, kicsi az indukció, a 600 Gauss csak 60 mT, tehát, akármi jó, ami ferrit. ( vagy komolyabb vas, de iron powder nem lehet, tehát a pc tápok sárga-fehér vasmagja nem jó ) Kb. 7 mm légrés kell bele. Mérete akkora legyen, hogy átférjen rajta a kábel a 350 A-rel. Sikitóval vágjál bele egy 5 mm-es rést, aztán lehet méregetni. Ha túl nagy a kimeneti feszültsége mondjuk már 200 A-en, akkor csiszolj ki a légrésből, hogy nagyobb legyen, ekkor kisebb lesz a vasban az indukció, tehát kisebb lesz a Hall kimeneti feszültsége is.

Hát akksitöltésre kell vagy 20 A. Ez nem fog kijönni egy 130 W-os tápból. Egyébként, lehet úgy, ahogy leírtad, de akkor nem lesz csepptöltés, mert ahhoz 14 V körül kellene tartani az akksit, ez meg kikapcsolna, mivel áramgenerátorosan van töltve, eléri a 14 V-ot, aztán az opton keresztül kikapcsol. De ezzel még nincs 100%-osan feltöltve az akksi.
(#) rozsda válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 3, 2011 /
 
Igazábol csak a kiváncsiság hajt és érdekelnek a hall elemek.Nem akarom egyenlöre ezt a vezérlést átalakitani ilyenre,de még lehet hogy egyszer jól jönne valahová.Ebböl kifolyólag nem is akarok bonyolult dolgokba belemenni.
Pont arra gondoltam amit Katt leirt.Egy ilyen hall szenzor párszáz forint,a flex meg jól áll a kezemben.

Katt.:
Az akksik fel vannak töltve.Elkészültem Prolinak a kisütős Ah számlálójával is és lassan megint megformázgatom őket.
Ez még mindig csak hobbi amit akkor tesz az ember ha ideje van és kedve.
A tápot úgy képzelem hogy a kimenőfeszt beállitanám 14.6V-ra és elvileg ennél nem is lehetne több bármi is történik.Vagyis ha az akksi eléri ezt akkor addig tartaná amig ki nem kapcsolnám.És egy akksit elég lenne 8 de max 10 A-al tölteni.Van egy UC3843-al összerakott panelom 800V-os fettel.Még a jómultkorában Cimopatát kötöttem le egy deszulfátor megalkotásában de a siker előtt beleuntam.Ha az asztalrol a kocsiba kerül a vezérlő akkor lehet hogy áttekerem a trafót és elinditom Fyback tápként.
Addig meg keresek egy ferrit magot és flexelek.
Következő: »»   45 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem