Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Az ECH 84 helyére egy másik tv-ben kipóbált ECH84-et tegyél kizárandó e cső hibáját és ha még mindig problémás akkor nézd át a PL500 g1 komplexumot. (1.5 Mohm, SV1300/10,1Mohm,1 Mohm, 2.5 Mohm poti, 1Mohm)
Aztán térjünk vissza ha ezeket megnézted...
A napokban lomtalanítás alkalmával sikerült egy Videoton Melodyn rádióhoz hozzájutnom. Pontosabban három napja szerencsére csak a tápkábelt vágták le róla illetve belenéztek. Volt egy lemezjátszó is de azt szétverték. Na mindegy a lényeg, hogy adott lett a feladat zuhogó esőben hazaszállítani. Na mire megvoltam ahol víz érte, rögtön szárazra töröltem. Nem hagyott a dolog nyugodni, s mivel minden benne van, reménykedtem, hogy működni fog. Neki is estem vaktában a javításnak még csak az eredeti kinézetét hiányzó részek állapotát sem mértem föl rendesen. Azaz a hiányzó részeket saját kútfőből pótoltam, meg amivel éppen tudtam. Ami elsőre igen erős látvány volt, hogy a tulaja a biztosíték helyett egy izmos facsavart tett be Na ki is vettem belőle azonnal. Aztán szétkaptam szó szerint darabokra az egész rádiót. Portalanítottam a panelt ekkor láttam megégett ellenállást, és egy helyen a kapcsoló lábak között pörkölődést. Nos rövidre fogva a műanyag gombokra a fényes részt orosz kondik tetejével pótoltam. Illetve az első lábakat kellett helyettesítenem. A szövetet cserélni mivel az eredeti szerte szét mállott. Nem túl régi rádió de nem kímélték az biztos. A szövethez hasonlót nem találva, a műanyag részekhez passzolót tettem föl. A megbontott csavarokat is újra cseréltem. Szerencsére üzemel bár ezt azt cserélni kellene benne, mivel néha hol hangosabb hol halkabb (nem a vételtől). Nos az öregem mikor meglátta mondta is hogy a doboz biztosan Jászladányon készült, mivel a nagyapám a gyártásból maradt rétegelt lemez csíkokkal és darabokkal fűtött anno, erről ki mit tud? A kondi 1970-es a rádió is annyi lehet.
A biztositó táblán akartam mérni amikor is bedugtam a mérőzsinor végét az ellenálláshoz (68ohm),és erre erőteljes,kontrasztos kép ugrott be,amely állandóan kiesik a szinkronozásból.. és ráadásul a fényerő kismértékben csökkent ilyenkor.. tehát a nagyfesz valamivel kisebb ez esetben... valamiféle érintkezési hiba is van... de szép sorban végigmegyek az általad leirtakon és majd jelzem hogy mire jutottam
Ha kritikát is elfogadsz akkor a hangszóróvásznat nem ennyire világos anyagból tennék. Lakástextil vagy rövidárú boltban körülnézve biztosan találsz neked is tetsző világosbarnás árnyalatút,akár egyszerű durva zsákanyagot, vagy kézimunka "kongrét"
Szia Jocó! Átnézegettem és az 1Mohm-os ellenállások erősen nyúlottak voltak.. kicserélgettem egy bontott panelból.. és bejött.. majd minden inditás sikeres. hh A szinkronozás teljesen rossz volt csak vizszintes csikok szaladgáltak.. ekkor eszembe jutott hogy az ECH84 melletti fél megás frekvencia szabályozó poti mellé anno tettem egy 2 Mohm-os ellenállást,mert akkor úgy lőttem be.. Hát most kinomban kivettem és igy lett a jó.. igy is "szenvedős" a kép,de behozható.. Most már "csak" a kép túlzottan nagy mérete maradt meg az eddigi problémáimból.
Sajnos probléma lehet, hogy nem Orion 11 kivezetésű sorprimert tettél bele. A Videotonnak is volt és az menetszámban eltér ezért lehet a megnőtt kép. Ezért a nagyfesz a malomkeréken valószínű, hogy kisebb a kelleténél így a kisebb nagyfeszt könnyebb eltéríteni.
Köszi a tippet, bár ez már így marad, van erősebb anyag is csak volt benne domború minta, illetve figyelni kellett az anyagvastagságot is mert a műanyag szalag perem nem engedi be a vastagot maga alá. Persze nem ennyire átlátszó a valóságban, sőt csak a vaku közel villant ezért látszik a hangszóró kivágás. A szín pedig furcsa ugyanis a perem alatt az eredeti vászon színe látszott és majdnem tiszta szürke volt csak arany és barnás vékony szálak voltak beleszőve. Legközelebb nem kapkodom és inkább kikérem véleményed
Igen az orion gépekben 11 kivezetéses volt a primer,de ebben az orettában 10 kivezetéses volt.. (Nem is tudtam hogy a Vidinek is volt 11 kivezetéses)Több fórumtársunk is küldött nekem hozzá dolgokat.. valaki vacsi új bezacskózott primereket 10-11-12 kivezetéseseket,ki pedig sorkimenőt. Érdekes hogy a kinézetre nagyon hasonló 10 kivezetésessel semmit nem produkált csak fényt. Igy kibontottam egy 11 kivezetésest,melynek egy lábát nem kötöttem be,és ez lett az eredmény. Gondoltam szuper hiszen ha van kép akkor a primerről lejövő impulzusok jók lehetnek.
Az impulzusok igen, jók lehetnek de az eltérítőtekercset lehet, hogy át kell kötni egy kivezetéssel. ettől is nagyobb lehet a kép. Ha a booster feszültség értéke a típusnak megfelelő akkor valószínű, csak az eltérítő tekercs van rossz kivezetésen.
Igazad lehet, engem is becsapott már a vaku erős visszaverődése és más megvilágítással vaku nélkül kellett fotóznom.........
A booster feszültség 600V-ról indul majd pár másodperc alatt 450-500V közt állandósul.. ahogy csökken a booster annál nagyobb a képméret és ezen tipusnál úgy rémlik 790-810V-nak kéne lenni.. maga a kondenzátor amin mértem 1600V-os 56n.. van ilyen kondim kicserélem,mert lehet hogy kapacitásvesztes..
Hali!
Nincs valakinek KFKI NB-279-es nagyfesz táphoz egy rajza? Mikor be kapcsolom megy a kijelző de nem méri a kimeneti feszültséget ami 0-3500v-ig lehet szabályozni. Van rajta egy 10 fordulatos potméter is amivel a feszt lehet állítani. Bekapcsolás után pár perccel el durrant egy elko és most egyáltalán nem megy. Ezt a kis gépet szeretném rendbe hozni. Illetve egy HIKI TR-1660-hoz isa kellene egy rajz aminek a hibája csupán annyi,hogy az utolsó nixie állandóan számol. Rendesen lehet vele mérni csak kicsit zavaró az hogy 17,5v helyett 17v-ot mér. Előre is köszi üdv.
Sziasztok!
Tudna valaki segíteni abban, hogy hol lehet beszerezni skálazsinórt, vagy mivel lehet helyettesíteni? A napokban került hozzám egy Melodia-M16 -os készülék és azt kellene üzembe helyeznem. Köszi a segítséget.
Szia!
Próbáld ka a poliészter zsákvarrócérnát. Nekem anno ilyen cérnával sikerül felhúroznom egy bolgár Melodia-t.
Ha igaz akkor a Thököly úton Pesten van egy bolt, ott van.
Persze elbőb kérdezd meg telefonon.Bővebben: Link
Üdvözlet ! Már volt szó itt afórumon , hogy valaki gyárt régi skálaüveget. Mezőberény ? Tudnátok segíteni? Köszönöm. Öreg T
Csizmadia Zsolt foglalkozik a régi üvegek gyártásával, szitanyomásos technikával. A telefonszáma: 06309717814. Egyébként melyik rádióhoz kellene skálaüveg?
Üdv Zsolt . Nagyon köszönöm a segítséget.Közben megoldódótt. A barátom kereste. AR 325 - t javított és letisztította az üveget is.A cím rögzítve eltéve. Köszönöm. Öreg T
2010.10.20-án elkészült Philips 32 V tip. váltóáramú 2+1-es visszacsatolt audion felújítása. Első képen az induló állapot képe majd a végeredmény ugyanabból a nézetből. Sajnos a doboz összetört állapotban volt, mind a négy hajlított sarokív külső egy rétegű furnér borítása repedt, a doboz teljesen instabil volt. A repedésbe és a "fésülésbe" pillanatragasztót csepegtetve és a furnért a merevítőbordához ragasztva és csavarozva megfelelő szilárdságú lett. Ezután a doboz csiszolása, a régi fellazult lakk eltávolítása következett. Az első gömbölyített keretet fekete festékkel fújtam át úgy, hogy átmenetet adjon az oldallapok és a tető barna sellakozásához. Az egész doboz sellakozása után a második képen látható állapotot sikerült elérnem. A gömbölyített éleken a nagyfokú sérülés miatt azért látszanak a repedések nyomai de talán nem von le sokat a doboz szépségéből. A hangszóró szövet koszos , málló volt ezért megpróbáltam hozzáillő "házi" gyártmánnyal pótolni. Zsákszövet anyagra fényes vajszínű és barna hímzőfonállal ráhímeztem az általam kigondolt mintát. A szövet felragasztása sem volt könnyű mert alig 5 mm-nyi ragasztócsíkot lehetett használni az előlap túl pontos beszabása miatt. A ragasztó száradása közben többször is feszíteni kellett a vásznat. A kissé korrodált réz díszcsíkokat felcsiszoltam, polírozva kerültek a helyükre. A bekapcsológombot hiánya miatt ideiglenesen másra cseréltem.
Az alsó részről készült képen látszik, hogy minden alkatrésze eredeti. Az alkatrészek hideg mérése után áram alá helyeztem, a csövek fűtése és egyéb feszültségek megfelelőek voltak de nem szólalt meg. Mivel a gramofon bemenetről működött, a nagyfrekvenciás részeknél kutakodtam tovább. Az derült ki, bár a hullámváltó látszólag jól kapcsolt de az érintkezők mégsem funkcionáltak. Az érintkezőket finoman megcsiszolva már hallatszott a visszacsatolást állítva a jellegzetes koppanás. Ezután az állomáskereső és a visszacsatoló forgókondenzátorral már sikerült füttymentesen behangolni az erősebb hazai és a közeli országok nagyobb adóit mindössze 1 méteres drótot dugaszolva az antennaaljzatba. Kb. 1 óra üzem után az anódfeszültség szűrő kondenzátor(50+15 mikrofarád) erős melegedését észleltem. Kikapcsolás után az emeletes elrendezésű elkó felső(15 uF) tagjának erős átvezetését mértem. Ez az elektrolit kondenzátor úgynevezett "nedves" elkó ezért óvatosan az alsó pereménél körbeköszörültem. Ahol először átszakadt az alumínium ház, ott nagy nyomással kiürült a benne lévő folyadék. Mindkét perem leköszörülése után eltávolítottam a belső szerelvényt ami koncentrikusan elhelyezkedő alumínium hengerekből állt. Kiderült, hogy a felső tag folyadékhiányosan üzemelt, túró szerűen összesűrűsödött anyag volt csak benne és a pozitív kivezetés szinte teljesen át volt maródva. Az eredeti alumínium házba két modernebb, nagyobb feszültségű elektrolit kondenzátort szereltem, a negatív kivezetéseket közösítve a csavaros záró elemhez, a menetek tövéhez vezettem, így helyére csavarozva a sasszihoz jó kontaktust adott. A leköszörült zárókorongokat visszaragasztottam, a felső tagon rossz elkóházból levágott peremes tárcsával az eredetihez hasonló kinézetet sikerült elérnem. A felületes szemlélő észre sem veszi a jócélú "csalást".
Szép estét kívánok! Gratulálok a rádióhoz! A szövet elkészítéséért pedig külön gratuláció! Nagyon aprólékos munka. Én is készítettem már szöveteket hímzéssel,én vékony perforált bőrt használtam.Az ön által használt mintázat azonban nagyon tetszetős és illik a készülékhez.
Gratulálok, nagyon szép darab. Szép a restauráció is. Skálahúr nincs rajta, vagy csak én nem látom?
Üdvözletem!
Problémám a következő: van egy Terta 528H-m. Működik. Tudom, a régi papírkondenzátorokat fel kell újítani, rajta vagyok, csak a beszerzés még nem komplett. Viszont az a problémám, hogy mit tudok csinálni az URH előtét résszel. Mert a bekapcsolás után bő fél órán át folyton utána kell hangolni, mert elhangolódik, ahogy bemelegszik. Gondolom, eredetileg nem ilyen volt. Meg a hangminőségen is lehetne javítani, a középhullám szépen szól, az URH viszont kicsit torzít, a magas hangoknál érezni főleg. Másik ECC85-tel is ilyen, tehát nem hinném, hogy a cső az oka. A végfok kicsit brummos, de ez lehet, hogy az EZ80 gyengülése miatt van, ez legyen a kisebb gond, cserélni tudom. Inkább az URH izgat. Nem tudom, lehetne-e a sávját is megnyújtani 108 MHz-ig, mert még a 100,3 bejön a skála nemjelölt részén, de jó lenne tovább is hangolni. Válaszát előre is köszönöm. Üdv! Csaba
Örülök, hogy tetszik! A skála érdekessége,hogy az 5-ös képen látható kis dobban van egy feltekeredő rugó, emiatt csak 1 oldalas a skálahúr(halványan látszik), a másik irányba tekerésnél ez a rugó viszi visszafelé a mutatót és tartja feszesen a zsinórt. A két dob kerületének 2:1 aránya biztosítja a mutató 360 fokos mozgását.
A papírkondenzátorokat csak akkor cseréld ha valóban átvezetősek. Urh hangoló egységekben lévő kerámia kondenzátorok okozhatnak ilyen frekvencia mászást. A hiba felderítése pedig egy hajszárítóra tett vékonyabb csőből kiáramló meleg levegő sugárral lehetséges (vigyázz, ne terheld le a szárítót , osszad meg egy vastagabb csőből leágaztatva a levegő áramlást) Okosabb eredetiben használva egy Urh konvertert használni a CCIR(nyugati) Urh sáv felső részének vételére vételére. A rádióban lévő 10.7 MHz-es FM demodulátor hangolását a torzítás csökkentésére csak ebben jártas embernek ajánlom. Sok esetben a megfelelően erős antennajel megoldja a torzítás problémát. Az EABC80 cső hibája is lehet a torzítás oka.
Restaurálásnál lehetőleg eredetiben hagyjuk a készüléket. Kondenzátorok cseréjekor is törekedj az eredetihez hasonlót szerezni vagy az eredeti papír hengerében elrejtve cserélni. Nem szépek a modern alkatrészek a régiek között! A hálózati trafón pedig az azóta megnövelt (230V) hálózati feszültség miatt át kell kapcsolni 220-ról 230 V-ra az átkapcsolót! Felmerülő újabb kérdéseidet jelezd!
Így már látni vélem. Kicsit homályos az a kép. De a gép továbbra is gyönyörű. :yes:
Köszönöm a gyors választ.
Természetesen a papírkondikat az "elrejtős" módszerrel fogom javítani, nem is gondoltam másként. Hát, műszerem egy szkóp kivételével (mondjuk az 100MHz-es) nincs a javítást segítendő, leszámítva voltmérőt (20kOhm/V, de nem nagyon pontos) és milliampermérőt. Jelgenerátorom és gdo-m nincs. Mondjuk az előbbit egyszerűbb, utóbbit a macerás építeni. A hajszárítós megoldás jó ötlet. Szerencsére, ha cserélek netán az URH részben kondit, akkor az nem látszik kívülről. Ugyanis eredeti csőkondenzátort találni megfelelő méretben esélytelen. Gondolkodom még az NTQ-PTQ típusú kondenzátorpárosításon, csak tudnám, hol a képlet hozzá, régen tanultam. Itt is kérdés az, hogy a boltok mennyire vannak a termikus kvócienssel tisztában. Az URH rész még eredeti CCIR szabványú (szerencsére), csak töröm a fejem, miként lehet kicsit sávnyújtani. Gondolom, ha az oszcillátor sávszélességét megnövelem, akkor az tán segíthet, csak kérdés, hogy mennyire hatékony. Az EABC80-at ha jól emlékszem, cseréltem is, de nem vettem észre javulást. Ez egy eléggé mikrofóniás csőtípus, megpöccintve szépen csilingel a hangszóró. A hálózati átkapcsolón 220V és 240V van, bevallom, nem akartam feljebb tenni, mert féltem, hogy aláfűtöm a csöveket és akkor hamar tönkremennek. Olyan 10 V-tal magasabb az anódfesz, úgy ítéltem, hogy az nem vészes még. De ha azt tanácsolod, hogy inkább kicsit lejjebb mehetek a fűtéssel, akkor megteszem, persze rá is mérek. Üdv! Csaba
Ha rám hallgatsz, hibakereséshez jobb egy ilyen spray, mert ezzel le tusz fújni kizárólag egy alkatrészt, ami ha hibás, vagy kontakt hibás, rögtön jelentkezik. A hőlégfúvóval melegszik egyszerre több alkatrész is, és nehezebben is hűl vissza.
A sávnyújtás pedig kondenzátoros hangolás esetén soros kondi változtatásával, induktiv hangolás esetén egy menetet toldani, majd megfelelő kondenzátorokkal trimmelni. (ez a nehezebb) |
Bejelentkezés
Hirdetés |