Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kábeli zűrzavar, avagy a drótok, alkatrészek hatása a hangra
Témaindító: highand, idő: Aug 12, 2009
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
A doboz meg "tapvonal doboz".
Eppen hogy a kodosites ellen van .Amit leirtal azt tamatsztja ala hogy rovid tavon ( pld.10m rovid kabelen) az onkapacitas lenne ami befolyasolhatja a magas audio tartomanyt valamenyire.\ Szerintem szorszalhasogatas az egesz mikor majd mindenkinek ott az EQ es jatszadozik vele ha kell ha nem. Aztan ha van 2 x 10 savos EQ LED-es gombokkal azt aztan szepen esztetikussan beallitjak.( majd hazhoz hivjak Martin Colloms-t a hordozhato laboratoriumaval es fazismeresekket eszkozolnek ...tuningoljak a szobat ...hhehe) az aztan a sztereo kep! A lakoszobak nem tul jo akusztikaja valamint a hangszorok helyenek megvalasztasa miatt sokkal nagyobb egyenetlensegek vannak a szoba audio -kepebe mint amit egy hangszoro kabel muvelhet.. Aztan mindenki lelki nyugalmaert vegyen 2000$-os kabelt ,mert biztos ami biztos.
Ahogy mondod, de ez sem jelentős pl egy hangszórókábel esetén, ahol a generáror (erősítő) kimenőimpedanciája ~0 ohm, és a terhelés 8 ohm, a legrosszabb kábel kapacitása sincs 10 m -en párszáz pF. Így a magasvágás szóba sem jöhet a hangfrekvenciás sávban. Ha tápvonalként nézzük, akkor a hullámimpedanciára illesztés ilyen körülmények között nincs, a kialakult csiilapítás, és állóhullámviszonyok a kis L/ λ viszony miatt nem okozhatnak jelentős (akár érzékelhető) problémát, és a fázistorzítás sem lehet nagy. (aki nem így gondolja vegye a fáradságot, és legalább egyszer számolja ki, és rájön).
Abban meg teljesen igazad van, hogy a "hangképbe" leinkább a környezet, a szoba akusztikai viszonyai szólnak bele, és ennek megváltoztatásába az asszony, a szülő véleménye a meghatározó. (általában, egy lakásban legalábbis)
Idézet: Leginkább a teljes rendszert kel nézni, egységes egészként, nem lehet kiemelni a környezet hatásait, mert azok nagyrészt a mélytartományra vonatkoznak, az erősítő-hangsugárzó páros ettől nagyságrendekkel lényegesebb. A madzag hatásai, esetleg a TIM megváltozása sem elhanyagolhatók. „Abban meg teljesen igazad van, hogy a "hangképbe" leinkább a környezet, a szoba akusztikai viszonyai szólnak bele,”
Meg gondolkozz egy kicsit ...
Nezzel szet a szobaba.Sztereo hangkeprol van szo .kozep/magas de foleg a magasabb tartomany helyes lesugarzasa adja meg a sztereo hatast. A lako szoba nem anechoic -kamra hanem kemeyn falak, butorok meg ilyenek vannak .tehat rengeteg visszaverodes/tobszoros visszaverodes ami a sztereo kepet jol elrontja. Vegul alig haljuk terben az eroltetett panomarazott hangszereket/hangokat.\ Melyhang az gombhullam , szobaban a melyatvitelt a "szoba-hang" segiti a falak ,sarkok stb..szoval regismert dolgok.A szoba meretei mar kicsik a hanghullamhoszhoz kepest ,a lesugarzott alacsony frekvenciak hangtere nagyon egyenetlen a szoba kulombozo pontjain es frekvencia fuggo is. Meg a "sweetspot" -ban se az ami kene a hankep. Sztereo HiFi hangkepekrol lenne szo mert ezt szeretnenk amivel egy szimfonikus zenekar produkciojat halhatjuk othon. kielegito korulmenyek kozott.. A zorej kelto cuccoknal matr nem fontos az egesz csak anyi kell hogy a film /kepen valo mozgast alahuzza segitse a henghatasokkal .Senki se tudja vagy senkit se erdekel hogy 20Hz-en vagy 35Hz-en duborog a vulkan es huhog/suhog el pattogva egy helikopter jobrol balra.....
A komoly laboratoriumok pld. a BBC az 2m-en meri es kozli a hangrendszer SPL-jet es nem 1m-en mivel ez lenne egy lakoszobaban a kozepes tavolsag amirol halgajak a TV-t , zenet. Dehat ezt is anechoic szobaba .
Meg felhuzzak a hangszorot egy magas oszlopra ugy 10/15 m magasra es ott merik ( csendes kulteri kornyezetbe) hat ez csak arra jo ha kivancsi vagyok a melyavitelre amit sehol mashol nem tudok megmerni .De!, se reprodukalni lakoszoba korulmeynek kozott plane nem. Persze egy a kutatas es mas a szorakoztato lejatszo rendszer. Meg hat ott a pszihoakusztika . Van egy muki aki a PC mediahangszorokon halgatja a zenet aztan mutatsz neki egy 8" kemenyszeku kozepsugarzo hangszorot amit beteszel a fiokba es rakotod a mediacucc melle ...a hetedik menyorszagnba lessz .Jon a haverja mutatja neki az meg hanyatvagodik hogy micsoda hangzas milen duborgo basszus...hehe . En peldaul most 100 eve az ejjeliszekrenybe tettem az egyik 18" basszushangszoromat es rakotaottem a magnon kerezstul a sztereo Belcanto lemezjatszom kimenetere ..hu de szolt csak ugy duborgott...hehe. hangszorokabel kozonseges keteres halozati zsinor volt . Aztan megjelentek ugy 5-6 ev mulva a piezo magas csipogok ..aztan mindenki "csipogott".es igy sorba ..a szubwoofere-ig ..hometheatre,...stb Minden informacio pletykakent terjedt es most is ugyanugy. Akarjuk nem akarjuk a pletyka a legerosebb burkolt reklam modszer. Fogtak a RF kabel viselkedest es "rahuztak" az audio kabelre .bedobtak a "pletykat ' ugyessen ...na most harcolj evvel ha birsz. Mikor egy mitologia vallasa valtozik avval mar nehez a dolog .vagy vallasos vagy vagy "gyaur'.
Nem kétséges, hogy rendszerben kell mindíg gondolkodni (de ezt leginkább magadnak mond) csakhogy a rendszer elemei között súlyuknak megfelelő különbséget kell tenni, különben nem jutsz előbbre. Egy zene hallgatáskor a legsúlyosabb összetevő a környezet, ezt jeleztem a "leginkább" szóval. Az is tévedés, hogy ez csak a mélytartományra vonatkozik, gondolj csak a visszhangra, útózengésre, és még jópár akusztikai jellemzőre, bizony ezek a teljes hangfrekvenciás tartományt érintik. Azért ezek sem olyan misztifikus dolgok, a szakemberek számára, a nem szakemberek számára ez az a "hangkép" amit elég változatos módon lehet leírni, és ebből származik legtöbb vita. Nagyon nem mindegy a környezet, a szabad tér, a beépített szabad tér, a zárt tér (szoba) mérete, "beépítettsége" (bútorozása), a hallgatók helyzete, száma stb. Ezért állítom, hogy ez a legsúlyosabb tényező a teljes átviteli útban, és a legkevésbé mérhető, reprodukálható. (az elején, és a végén is)
A hangrenszer teljességében a legkevesebb gond a hangszóró (és a mikrofon) tápvezetékével van, azért mert az egy meglehetősen stabil paraméterekkel rendelkező lineáris elem. (legalábbis a többi elemhez viszonyítva)
Egy átlagosan bútorzott lakószobát figyelembe véve (és miért is gondolkodnánk másban) már nem igaz, hogy a környezeten múlna a legtöbb. Sőt továbbmegyek, ugyanazt a lakószobát, lehallgató helyiséget állandónak feltételezve, a környezeten mér semmi nem múlik, csupán rajtad áll, hogy mennyire tudsz/akarsz a körülményekhez alkalmazkodni.
Idézet: Természetesen a szoba, de még a hallgató is része a rendszernek, de a torzítási termékek, a dinamikus viselkedés, az átvitel egyensúlya (ami alapvetően meghatározza az akusztikus fázist), a hangszórók képességeinek korlátainak hatása, és az erősítő kimenőimpedancia függő viselkedése mind-mind olyan tényező, ami jóval lényegesebb attól, hogy két hasonló, átlagos szoba közül melyikbe kerül az adott rendszer. „(de ezt leginkább magadnak mond)”
Ezeket a dolgokat én a Király új ruhája című igen tanulságos mesefilmhez hasonlítanám.
Bár kétségtelen hogy vannak bizonyos eszközök amik (racionálisan magyarázhatóan) pozitívan hatnak a hangra, de a legtöbb hájendwoodoocsoda átverés. És bár kétségtelen hogy nagyon adnak (no nem mindenki!) a minőségi alapanyagokra, főként a designra, (palifogó külsőségek) kidolgozásra, az ár és kapott hangélmény közelébe nincs egymásnak. A minél drágább annál jobb beállítottság előny az odatartozásnál. Kialakítottak egy mítoszt maguk körül, amit aki nem hall, azt lenézik. Csak jazz, szóló, és olyan stílusokat mutattak be a legutóbbi H&HM show-n is pl a több milliós rendszereken, amiből nem lehet levonni következtetéseket azok valódi tudását illetően. Egy helyen betetettük a (mily szentségtörés) Yello Tuch lemezét egy cirka 4 millás összeállításba. Szánalmas volt. El se akartam hinni. vagy egy 47millás hangsugárzótól már elvárná az ember hogy s...re űl a csodálattól, de semmi. Az olyan vaktesztektől legtöbbjük retteg, ahol nem látják, tudják mi szól. És legszebb, mindenre van magyarázatuk. Az egy más világ, a pénz világa. Addig vagy boldog míg élvezed a zenét ami szól a cuccudból. Amikor már azt nézed hogy az a kék, ufószerű ,jó drága, izé biztos mennyivel jobban szólna, megette a fene. Én így látom.
Vigyük el kicsit a topicot :
Ti elektro-mágusok elhiszitek azt az állítást, miszerint egy "audiofil-HIFI" adott stílusra van hangolva ? Pl. kollégám közel millás cucca katalógus szerint nagyzenekari művekre van hangolva. (Valóban klasszikus zene királyul szól rajta de egy Yello pl kifekteti ) A kábel minőség hangra vonatkozó hatását egy kereskedő bemutatótermében próbáltuk, CD-erősítő- hangfal maradt, csak a hangkábelt cseréltük le tömör réz villanyászati derótra. Hallható volt a különbség
Tized dB-ket képes változtatni még félvezetős erőlködőknél is. Persze nem valószínű, hogy ez egy adott rendszer leghatalmasabb problémája.
Ha olyan kábelre cseréltétek ki, akkor persze, hogy hallható a külömbség. Mert mi a legfontosabb egy kábelnél, ami az erősítő és a hangfal között van? Az, hogy minél vastagabb (sodort) és rövidebb legyen, ezáltal csökkentve az ellenállást. Azért volt érezhető a külömbség, mert te tömör rézkábellel vitted el a jelet és ott sokkal jobban érvényesül a skin hatás, emiatt lehetett hallai a külömbséget, ezért kell minél több vékonyból elvinni a jelet.
@Szamóca Megkérdeztem, hogy miért "nem mindegy" hogy a kábel adott végét az erősítőbe vagy a hangsugárzóba dugod-e. Elméletben az elektronok nem egyenesen, hanem spirális pályán haladnak, és ezekben a vezetékekben figyelnek a sodrásirányra, így elméletben kedvezőbb az elektronok A-ból B-be jutása, mintha jobbról balra lenne megtekerve és at elektronok balról jobbra spirális pályán haladnak. De ugye ez csak elmélet...
A legjobb hangfalkábel amit eddig hallottam, az 3 tömör vörösrézből volt fonva, és 3 méteres volt.
RCA-ból meg a legjobb hangú amit eddig hallottam az 2,5mm2-es villanyszerelési sodrott réz kábelből készült! Ez érdekes. Teljesen és tisztán hallható volt a különbség mindkét esetben. Több szereplős volt a teszt mindkét esetben.
Na, ezt a hülyeséget, már nem bírom szó nélkül:
Idézet: „ezekben a vezetékekben figyelnek a sodrásirányra” Ha igaz is lenne a spirális mozgás, meg miegymás, akkor sem áll meg a helyén ez a mondat. Végy a kezedbe egy bármilyen spirálisan megtekert akármit. Akár egy golyóstollrugó is lehet. Nézd meg, hogy melyik irányba van megtekerve, majd fordítsd meg 180 fokkal, s nézd meg, hogy ekkor milyen a tekerése. Nem árulom el, nézd (nézzétek) meg magad (magatok). Aztán meg, hogy így könnyebb A-ból B-be. Könyörgöm, itt váltóáramról beszélünk. Annak a szerencsétlen elektronnak vissza is kell mennie. Akkor a B-ből az A-ba jutása lesz nehezebb, nem? Már ha a kábel tekerése nem lenne visszafele ugyan olyan kedvező, de mint az előbb kiderült, tök ugyan az. Idézet: „De ugye ez csak elmélet...” Igen, ugyan olyan elmélet, mint amikor a TV szerelő azt mondja, hogy nem tudja a parabolaantennát jobban beállítani, mert nem plazmatévé van, hanem csak egy 15 éves kövület. Érdekességek? Nem, szánalmas dolgok. Ja és a skin-hatás. Igen van, de jóval 100 kHz fölött van értelme foglalkozni vele. A hangfrekis tartományban ez max 0,5 mm a behatolási mélység, tehát 1 mm vastag az az elemi szál aminél már éppen kezdődne a skin hatás. Egy 32 elemi szálból álló sodratnál ez 25,12mm2-es vezetéket jelent, ami cirka egy centi vastag (önindító) kábel. És még nincs skin hatás! Más: CD rezgéscsillapító. Volna értelme, ha az autógumishoz hasontóan kicentríroznánk vele a korongot, de ha valaki csak úgy felragassza, oszt' arrébb van egy kicsit, akkor többet árt vele, mert még jobban berázza a korongot. Inkább vegyen minőségi nyersanyagot, mint neki áll matricázni.
Jól van akkor... Érdekességképp utána jártam, hogy mit mondtak, nem kell egyből így oltani, ezt hallottam, ezért is itt a helye az érdekességek topicban. Na mindegy... kár volt írni...
Talán ne vedd így a szívedre! Nem téged bírált ezzel.
Nem volt kár. Te hallottad, megosztottad velünk, én meg reagálok rá. Ez a fórum, ez így működik jól.
Szamóca szavait idézve: Idézet: „a legtöbb hájendwoodoocsoda átverés” S lám, amint egy kicsit gondolkodunk, számolunk, már látjuk is, hogy amit Neked mondtak, az akkor most igaz-e. Egyébként köszi, hogy megkérdezted, mert nekem nem lett volna idegen ezt ott a helyszínen hallgatni. Bár az is érdekes lett volna, ha benyögöm, ezt a spirálos tényt, mit reagálna rá. Ui.: Haprónak igaza van, nem Téged bírállak és cáfollak, Te csak a postás vagy.
Hali
Idézet: „Elméletben az elektronok nem egyenesen, hanem spirális pályán haladnak” Erre esetleg valami fizikai (atomfizikai) magyarazat, leiras? Elore is koszi Csa Vili
Persze, biztos van... keresni neked is annyiba kerül mint nekem. Ha ezt elolvastad, akkor azt is olvashattad, hogy ezt nem én állítom, ezt mondták, tehát nem tudok mit mondani róla. Nézz utána!
No igen. Eddig a rács és lyuk vezetést ismerjük. Valószínűleg a vezeték által keltett mágneses tér, vagy a Föld mágneses tere téríti el őket. Vigyázat a déli felén fordítva kell sodorni Az egyenlítő mentén viszont az egyenes a jobb hangú.
Hali
Ezert szeretem az ilyen "urban legend" stilusu megallapitasokat. Mert a kereskedonek az az erdeke, hogy a par millios RCA kabelt eladja. Viszont a kedves vevo hasaba bele kell beszelni valami baromsagot (marketing), es nem riadnak vissza egbekialto baromsagokat is bedobni a cel erdekeben. A "sznob" pedig meg orul is, mert "tanult" valamit fizikaul. Errol ennyit. Csa Vili Ps: en is tudnek felhozni ilyen "Super HI-End" dolgokat. En is vettem annak idelyen a "HiFi Technika" vagy mi folyoiratot.
Azért érdemes átgondolni a dolgot, mert egy feszültséggenerátorként működő félvezetős erősítővel mondjuk egy 0,8-as egyeres rézmadzag 10kHz-en már csillapíthat 1,6-1,8dB-t (hangsugárzófüggően).
Idézet: Hullámterjedéssel modellezgetik már egy ideje a nagyok.„No igen. Eddig a rács és lyuk vezetést ismerjük.” Szerk: mellesleg jómagam is naponta látom, hogy nagyon nem mindegy még az sem, milyen huzalból készül pl. egy adott lengőcséve, még akkor sem, ha megegyezik a rézvezető átmérője.
Idézet: „mondjuk egy 0,8-as egyeres rézmadzag” Jó, de ennek mi köze a kábelirányhoz? A skin hatásnál is 32 szálas sodratról beszélek. Azt sem vitatjuk, hogy különböző anyag összetételű vezetékeknek más és más az elektromos jellemzői, de ennek sincs köze a tárgyalt témához.
Az hogy te miről beszélsz írásban nem befolyásolja sokban a madzagok viselkedését. Ahogy olvashattad, nem az irányra vonatkozott a hozzászólásom, csak ismerethiányokat igyekeztem betapasztani általánosságban.
Az is érdekes, hogy (konkrét példával éljek) a cépséges (királykék) vastag, (külső szigetelés) aranyozott, (haha!) OFC-s (oxygen free copper=oxidmentes rézkábel, vaó!) sáumogyi átjátszó (menőbbeknél IC= Interconnect) kanócot kicserélve egy vékony pár százas mezeire, megnő a magas hangok aránya. Nem fordítva kellene lennie? De ez igaz a hasonló kivitelű más kábelekre is.
A kábel bekötési-irány témához egy gondolat :
A gyártási technológiát tekintve, húzáskor az alapfémben levő szennyezők-ötvözők szépen sorba rendeződnek, mikroszkopikus félvezetőket alkot(hat)va ... Ez okozhat esetleg az elektromos jelen minimális torzulást, amit egy megfelelő érzékenységű rendszer esetleg érzékeltethet ? Vagy feltételezzük, e hatás annyira minimális, hogy csak pszichikailag "érzékelhető" ?
Tudtommal az elektronok nem nagyon mennek sehova ott maradnak a drótban.
Az irány dolog az oxidréteg miatt lehet valós dolog , a húzott rézdrótot rögtön be kell vonni valami védő réteggel ( modjuk Ezüst ) hogy ne képződjön oxidréteg...mert skin-hatás plusz oxidréteg->a "diódák " miatt egyik irányba lehet hogy máshogy szol a drót .Na meg oxigénszegény , hosszú kristályú elektrolitikus tiszta réz..stb...ilyeneket találsz a dologról az irodalomban. Idézet: „„Elméletben az elektronok nem egyenesen, hanem spirális pályán haladnak”” Spiral electron beam , a "gyrotron" -ban .
Macsek71
A vezetőben elrendeződött szennyeződések pozíciója, sűrűsége, mennyisége... csak egy dolgot befolyásol, a vezető képességet. Az ilyen akadályok mind két irányban akadályok, ugyanis nem változik meg semmi, ha az áram a másik irányba megy. Ha netán változna, akkor is az emberi fül érzékelési küszöbe alatt lenne jóval. Karpi Igen, szép dolog, hogy nem feledkezel meg az oxidrétegről sem, ami a skin hatásnál már befolyásoló tényező. DE!!! Mint előrébb kifejtettem, a mi alkalmazásunkban (hangfrekis kábel) csak az 1mm (/elemi szál)-nál vastagabb vezetőnél kezd kialakulni a hatás. Ha az az oxidréteg baromira vastag már, azaz legyen egy tized miliméter (a valóságban még ennek is a tizedével számolhatnánk), akkor, ahhoz, hogy az elektronok már erre a sávra legyenek kényszerülve, körülbelül 1MHz-es frekire lenne szükség. Egy századnál pedig kb. 50MHz-re lenne szükség. "gyrotron" Igen, itt igen, 20 - 250 GHz-en, de nem egy hangfalkábelben. Idézet: „Aztán meg, hogy így könnyebb A-ból B-be. Könyörgöm, itt váltóáramról beszélünk. Annak a szerencsétlen elektronnak vissza is kell mennie. Akkor a B-ből az A-ba jutása lesz nehezebb, nem?” Két kábelt kell alkalmazni! A pozitív periódust a jobbra sodrotton, a negatívat a balra sodrotton küldeni, persze megfelelő vezérlővel...
Sziasztok!
Szeretném megkérdezni, hogy mi a különbség mono jack kábel, és stereo jack kábel között? Köszi |
Bejelentkezés
Hirdetés |