Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
szia Doncso!
Igen ugy teszek, es ma kerteszkedes kereteben kivagom a 2 diofat, a fiok melyere, es koszonom a kiigazitast valoban induktiv terhelés elleni védelem, miatt kerultek bele. Sot a te javaslatodra kerult az 5db IRFZ44 helyett 1db IRFD460 bele , viszont a zaroiranyu diodat szerintem benne hagyom hatha kerul egyszer veletlenul forditott polaritassal valami ra Koszonom a megnyugtatast. Szep napot kivanok, mind neked, mind a tobbi elektronvadasznak itt az oldalon
Nem IRFD, hanem IRFP, nem mindegy. De majd kell oda még egy ellenállás is, meg egy zener azt hiszem, rég csináltam nem emlékszem, de ha akarod megnézem.
Valoban!, Az van benne es szepen muzsikal.
Valoban nem mind1, a P az 20A drain arammal terhelheto
Szerintetek a mellékelt rajz alapján össze lehet drótozni a tápot? Most a trafóm szekundere 3 kivezetéses (2*24V), de könnyen szét tudom választani a 2 tekercset. Kérdés hogy szétválasszam, vagy ne?
Mindenképpen javasolnám a szétválasztást - ha panelműszereket használsz, a műszertápok NEM lehetnek galvanikus kapcsolatban a mérendő áramkörrel. (Ha viszont a két tekercs azonos, akkor érdemesebb lenne
1. párhuzamosan kötni a kettőt (2x akkora kivehető áram!), vagy 2. kettős tápot építeni és egy külön kis (1,5W-os) trafóról megtáplálni a műszereket.)
Akashinak cimezve
..... es lehetoleg minden muszer kulon tekercsrol uzemeltetni. Nem egy taprol, mint azt a rajzodon is rajzoltad.
Köszönöm a segítséget, tényleg jó ötlet párhuzamosítani. Nekem eszembe se jutott hirtelen. Akkor párhuzamosítom a kivezetést, és beépítek egy külön kis trafót a műszerek tápjának. Gondolom egy gagyi ceruza akku töltő trafója tökéletes lehet.
Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne,ha egy labortápba 4 panelműszert tervezek beépíteni(2 feszültség 2 áramerősség mérésére),akkor mind a 4-nek külön szekundert kell tekerjek a trafóra? Vagy mehet mind a 4 egy külön szekunderről? Mert egy trafót tervezek a dobozba tenni. 2 külön szekundert a két labortápnak és külön szekunder(eke)t a panelműszereknek.
Szia!
Szereny velemenyem szerint 4kulon allo szekunder kell a 4panelmuszer meghajtasara. S mivel a panelmuszerek 100-200mA korul vesznek fel, ez egy vekonyabb vezetekbol valo megtekerese, nem okozhat jelentos kiadast. ismeretlen parameterekkel 10-15menetnel nem igazan lesz tobb 1szekunder menetszama szerintem.........
Több mint elégséges - az LCD panelműszerek áramfelvétele kb. 1mA. Viszont mindegyiknek kell külön 1-1 db! (Vagy egy 2 szekunder tekercses kell - a lényeg, hogy galvanikusan a műszerek egymást se lássák)
Akkor ha jól értem, a műszereknek nem jó egy olyan trafó ami mondjuk 2*12V de 3 kivezetéses, tehát közös a földpontja. Teljesen külön meghajtás kell műszerenként.
Ezt már nagyjából "sokszor" kitárgyalta a fórum. Minden attól függ, milyen egységbe, és miként fogod bekötni őket, illetve az se mindegy milyen a kijelző, mert azért vannak kiskapuk. De csak a 4db, galvanikusan független táplálással lehet tetszőlegesen kötözgetni bárhová őket.
Az LCD tényleg nem fogyaszt sokat, de pl. az általam használt, ledes kijelzésű műszerek, darabonként ennyit fogyasztanak. Célszerűen 0,5-ös huzalból tekerem a tekercseiket, ami bőven elég.
Ahogyan Alkotó társunk írta: "De csak a 4db, galvanikusan független táplálással lehet tetszőlegesen kötözgetni bárhová őket."
Én pont ezt a panelműszert tervezem megépíteni,ráadásul a Te tápegységedhez. Még annyit mondj meg nekem,hogy a panelműszerek szekunderei mehetnek-e a labortáp trafójára? Tehát elég lesz-e egy trafót használnom?
Nyugodtan mehetnek a tápegységgel azonos "vasra", csak külön tekercse legyen minden műszernek. (Műszerenként AC8V, vagy 9V -annyira nem fontos-)
Értettem. A trafóról őszintén viszont még semmit nem tudok. Nem biztos hogy jól számoltam,de erősítsetek meg. Lemértem a trafó "ablak" méretét,és 8x2,5Cm-t mértem. Ezt összeszorozva 20Cm(2?)-t kaptam. Ez elvileg megfelel 400Wattnak,ha jól tudom. Ha jól számoltam,akkor minden készen áll az építésre.
Vagy rosszat mértél, vagy csak nem jó szót találtál hozzá. Az ablakméretnek azt a helyet szokás nevezni, ahol a vezetékeknek kell elférni.
Ha a teljesítményt akarod meghatározni, akkor ahhoz a vasmag keresztmetszetére van szükség. Ez pl. lemezelt trafóknál a belső oszlop szélességének és a pakettvastagságnak a szorzata.
Nem sokat foglalkoztam trafókkal...Ezeknek a dolgoknak még majd utána kell néznem. Egyébként tényleg rossz szót használtam,viszont jót számoltam.
Azt szretném kérdezni, hogy PC tápból lehet labortápot készíteni? Lehet h már kérdezte valaki, de nem fom a 400 oldalt átnézni
Pedig sok okos dolgot lehet ám a hozzászólásokból tanulni! :yes:
Sikerült egy jó kis trafót vennem 500 ft-ért. (valami német modellvasút táp volt) 2*7/9/12/15 Volt kimenővel. Ma nyomtatom a táp nyákot.
A panelműszer is megjött, de nem vágom a bekötést. Értem hogy RA/RB ellenállásokkal a méréshatárt, és a P1/2/3-mal a tizedespontot kell beállítani, de az én műszeremen a P1 gyárilag át van forrasztva, és az RA helyén egy 10Mohm, az RB helyén egy 0ohm-os SMD ellenállás be van forrasztva. Az lenne a kérdésem, hogy ezeket a gyárilag beforrasztott smd ellenállásokat ki kell cserélni, vagy hozzáforrasztani a kivánt értéket? Mert van forrszem is a panelom. A müszerem Bővebben: Link
A műszerek alapból (szerintem ez is) 200mV-os méréshatárba vannak állítva. Vagy ehhez a méréshatárhoz osztod le a mérendő feszültséget, vagy cseréled az Ra/Rb ellenállásokat. A doksi 3 oldalán van, hogy hogyan tudod "kiterjesztetni" (How to expand) a méréshatárt. Ha ezt választod akkor forrasztgatni kell.
De én azt javaslom, hogy inkább úgy oszd le a mérendő feszültséget, hogy beleessen a 200mV-os tartományba. Alkotó fórumtársunk írt egy jó kis doksit erről. Ha jól emlékszem az ICL7106/ICL7107 topicban van.
Akashi!
Itt van Alkotó által készített doksi.
Én majdnem megjártam egy hasonló panelműszerrel, ezért írok, hogy ne járj így. Amikor szétszedtem, hogy a tizedespont átkötés helyet rendes csatlakozót forrasszak be (hogy mi a fenéért spórolják ezt ki a gyártók nem tudom, mert kifizetném), a műszer szépen szétugrott, mert az LCD nincs fixen rögzítve a nyáklaphoz. Szerencsére kettőt vettem így a másodikat óvatosabban szétszedve és a kijelzőt egy filccel rárakott pöttyel megjelölve már az elsőt is jól össze tudtam rakni. A rászerelt osztó ellenállásokat nem piszkáltam meg, a bemenete elé készítettem feszültségosztót.
Köszönöm Nektek a segítséget, én is a bemenet elé fogom a feszültségosztót tenni. Épp most dobozolom a készüléket.....
Alakul a táp, de valamit nem értek.
Bekalibráltam a műszereket, de az ampermérő 0,01-et jelez mindig pedig nincs rákötve semmi a kimenetre. A műszer rendben van kalibrálva, és működik is, de "pontosan" csak kb 0,1 ampertől mér. H A másik, hogy 3,6 Amper a 3 helyett a max beállítható áram, ez azért zavar mert már kinyomtattam az előlapot. Az alsó tartományban pedig kigyullad az áramkorlát led pedig semmi sincs a kimeneten. (kb.10mA környékén) Magyarul nem tudok beállítani nagyon alacsony áramkorlátot pl. led, mert kigyullad magától az áramkorlát jelző pedig nincs rákötve semmi a tápra.
Azt javaslam, válaszd szét a táp és a mérőrész témáját. Először a tápnak kell jónak lennie, és csak ezután célszerű a jó táp valós értékeit kijelző eszközökkel foglalkozni.
Ha jól emlékszem, akkor a "Pioneeros" tápod építetted meg. Ebben az Rx ellenállásokat használja a műszer árammérő söntnek. Ez azért fontos momentum, mert azon az ellenálláson akkor is folyik egy kis áram, mikor a kimenet nyitott/terheletlen. Ez persze egy egészen kis áram, szerintem a valós működést nem befolyásolja károsan (illetve egy kicsit azért csalni is lehet, ha "alánullázod" a kijelzőt. Az árammaximum nagyon széles határok között állítható, több hozzászólás is szól ennek mikéntjéről. Durván R10 értékének változtatásával, finoman P3 trimmerrel. Ezt könnyedén be fogod tudni állítani 3A-re
Akkor azért mutat mindig a kijelző mert a söntön minimális áram folyik. Eddig ezt észre se vettem...
Kiszedem a panelt megnézem az R10-et és utánna újrapróbálom. Mit értesz azon hogy alánullázom a kijelzőt? Én akárhová tekergettem rajta a potit, semmi nem történt azon kivül hogy pár tizedet mozdult, de 0.00 kijelzésnél nem változik semmi..
Ha a P3 trimmerel nem tudsz lemenni a kívánt áram-maximumig, akkor növelni kell R10 értékét.
A kijelzőn lévő trimmer -legalábbis az enyémen, mert nem tudom te milyen kijelzőt használsz- nem a "000" állapot beállítására szolgál, hanem a referenciaként szolgáló 100mV-kalibrálásra. Tehát nem kell össze vissza tekergetni. Az "alánullázás" egy kegyes kis csalás, ami tulajdonképpen nem is "nullázás", hanem a mért érték csekély "eltolásást jelenti. Pl. ha a kimeneten 500mA áram folyik, akkor a söntön mondjuk 505mA, mert maga az elektronika is folyat rajta egy keveset. Ilyenkor annyit lehet "torzítani" a valóságon, hogy a kalibrációt kicsit átállítod, és a valós 505mA -es kijelzés helyett 500-ra állítod a műszert. Sajnos ez különböző áramoknál eltérő hibát fog jelenteni, de a mérték nagyon kicsi. Ez a fajta megközelítés, még mindig sokkal szerencsésebb/életszerűbb, mintha egy külön söntöt használnál a kimenettel sorbakötve, mert akkor ugyan az áramot "pontosan" tudnád mérni, viszont a söntön eső -áramfüggő- feszültségesés nagyságával ingadozna a kimeneti feszültséged, aminek stabilitása szerintem sokkal fontosabb mint egy 5 ezrednyi árammérési huncutság. |
Bejelentkezés
Hirdetés |