Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
A kondikat kicseréltem már. Akkor a tekercseket átrakom a másik tápból.
Szóval akkor a feszosztót egy "nagyobb" potival helyettesítsem, és ne csak a felső tagja helyett rakjak potit? Jó, kipróbálom. Ventit nem kötöm be, nem akarom leégetni. Vagy max a régi 5V-os ágra rakom. És akkor most már a terhelés sem kell az 5V-ra... A vezérlő IC meg remélem kibírja majd a próbáimat... Köszi! Krisz
Végrehajtottam, amit az előző hsz-ben írtam, de valami nem teljesen tökéletes, ugyanis ciripelő hangot ad a táp. Ha a potit olyan irányban tekerem, hogy nőljön a kimeneti fesz, akkor halkul a ciripelés. Na meg aztán nem lehet 13V fölé vinni a feszt. Ha tovább tekerem a potit, akkor egyszer csak visszaesik a fesz 3-4V alá.
Lehet hogy beleszól már a kimenetén a komparátor. Vagy egyszerűen ATX-es tápot nem lehet átalakítani. Nem tudom. Csak ahogy jeleztem korábban, nekem 200-as AT-s TL494-es vez.IC-jű tápokat sikerült átalakítanom, vagyis ezeket alakítgattam át.
Hmm, lehet, hogy tényleg a védelem miatt van ez. Akkor lehet, mégis kellene szereznem egy olyan AT tápot, ami átláthatóbb, mint ez a másik (amelyikről nem hozta be neked a képet).
Vagy... Majd meglátom mit tudok kezdeni ezzel az ATX-el. Mindenesetre nagyon szépen köszönöm azt a sok segítséget, amit nyújtottál! Sokat tanultam.
Kicsit kezdő vok, PC-táppal a következőn gondolkoztam:
5V-ról a trafót lekötni, csak szabályzáshoz kell majd A szabályzáshoz a két ellenállás arányán kell változtatni, hogy megkapjuk a kívánt feszt... Szerintetek működőképes??? (12V-ból (mivel szimmetrikus leágazású az a kis trafó a PC-tápban, gondoltam lehet belőle 48...)
Fejlesztett változat, hadd figyelje a(z) -5V-t, -12V-t , +12V-t
Szerintetek működőképes??? Az összes tekercset ki akarom kötni a trafóból, csak a szimmetrikus 12-t hagyom rajta... Ő dbl 494-van benne (IC-nek), néztem 7V felett működőképes... Az miről megy benne? 12V-ról?
A -12V csak kb 0,5A-ig terhelhető. Csak úgy működne, ha te rátekersz a trafójára egy -12V-os tekercset is.
de az csak azért van rajta, hogy a táp lássa, hogy van -12V-ja is(tudjátok a feszültség összehasonlításra)
A 12V-os tekercse szimmetrikus. ezt akarom kihasználni... (eredetileg a tápba úgy volt egyenirányítva, h 12V lesz belőle...) De én úgy akarom, hogy 48V jöjjön belőle ki - csak tapasztalatnak Én csak a 48V-os kimenetét akarom használni, a többi csak azt a célt szolgálja, hogy a táp jól érezze magát
Szereztem egy 200W-os AT tápot (ebben már 494-es és 339-es IC-k vannak), és most azzal kísérleteztem. Kondikat cseréltem, feszosztót változtattam, ill átraktam a 12V-os ágra, a ventit pedig ideiglenesen az 5V-os ágra, hogy a fesz elemés ne nyírja ki, 5V-os ágon nincsen egyéb terhelés. És láss csodát, siker!
Feltekertem 24V-ig a 12V-os ág feszültségét (5V-ból 10V lett), és 12V-os izzókat próbálgattam róla (természetesen 2 sorban). A 2*21W-ot simán bírta, egy tizedet sem esett a feszültség, viszont a 60/55W-os halogént (a test szálát nem, hanem csak a tompított és országúti felét használtam; ilyen esetben sorban van a két szál) csak úgy bírta, ha előbb előmelegítettem az izzót egy 12V-os akksiról, és ekkor azért már visszaesett kicsit a kimeneti fesz. Hmm, ez így csak 4.7A. Nem lehet valahogy ettől többet kicsikarni belőle? Bár gondolom, ha kisebb feszültséget szedek ki belőle, akkor az jobban terhelhető. Jól gondolom, ugye? Tényleg, meddig emelhetném még a feszültséget? Ill az nem baj, ha a PG szálon is 10V van?
de kár, h az enyéimből kispórolták a potikat...
Örülök a sikernek, ezeket a fajtákat egyszerű átalakítani. a PG kivezuetés nem számít hogy hány volt van rajta. Esetleg kibonthatod teljesen a 339-es IC-t. (legalábbis ha kiforrasztod és elindul még a táp akkor nyert ügy).
Nagyobb feszültség nem fog kijönni a tápból mert a trafót 24V-25Vra tekerik meg. 4.7A 24V =~112W ehhez hozzájönne még az 5V-ból kivehető kb15-20A ami még kb 100W szóval így jön ki a 200W-os teljesítmény. Ezlért csak nagyobb teljesítményű trafó (illetve vezérlés) a megoldás. Hasonlóval kísérletez(ek/tem) csak nem nagyon akar működni. Át kellene gondolnom az egészet. Könnyen szálnak az alkatrészek hiba esetén
Hát jó, akkor ennyire képes. De már ez is elég jó.
Az 5V-is megemelkedett (10V-ra), így szerintem nincs az már csak 10A-es. Mi van akkor, ha bennehagyom a 339-et? Rontani nem fog a helyzeten, gondolom én. Meg aztán nem az van a túlfesz/túláram-védelemre? Tegnap, ahogy hidegen próbáltam rátenni a 60/55-ös halogén sorbakötött szálait a tápra, egyből kikapcsolt; nagy megkönnyebbülésemre újra el is bírt indulni. Szóval azért védelem jó, ha van benne...
Én is majd egy VF2-t akarok róla üzemeltetni...(csak még azt is meg kell építeni)
sztem nem kéne kihajtani a tápokat, hanem 4X-en kell megsokszorozni a trafóból ami kijön 12-n, és beállítani kb 42-43V-ra, 2 PC tápot így átalakítani, kiiktatni a foldelését(még ahol a nyákjukat csavarozzuk ott is) és sorbakötni..., és jól leszigetelni, vkit nehogy megrázzon, és akkor megvan a szimmetrikus dupla AT-s tápod Nézzétek meg a rajzomat fentebb, működik-e(már dolgozom rajta)
Akadt egy ici-pici probléma. Kipróbáltam, hogy mennyi a max fesz, amit le tud adni a táp. Nem vészes, csak 2V-tal ment feljebb, mint a tegnapi 24V, tehát 26V, ami max kijön belőle. Ám amint tekergettem a visszacsatolás potiját (én építettem bele az egyik ellenállás helyére + vezeték a 12V-ra), hozzáértem az egyik ellenálláshoz, ami igencsak meleg volt. Ez az az ellenállás, ami a 12V (vagyis most már 24-26V) ill test között van. Már barnult is, így nem tudom pontosan leolvasni a színkódot, de mérés alapján 268 Ohm-nak bizonyult.
Mit tegyek ehelyett? Nagyobb ellenállásút? Vagy nagyobb teljesítményűt? Vagy egyszerre teljesítsem mindkettőt?
Idézet: „t. Mit tegyek ehelyett? Nagyobb ellenállásút?” Ez elvileg a kimenetén csak egy terhelőellenállás. Elhagyni nem szabad, mert kinyíródnak a primeroldalon a végtranzisztorok. Szerintem rakj bele egy kicsit bagyobb ellenállásút meg nagyobb teljesítményűt. Mondjuk szerintem egy 330ohmos 5W-os ellenállás elég oda. Igazából végig kéne nézni a tápot hogy hogy működik az áramkorlát. Általában van egy kis trafó (általában a meghajtótrafóval egybeépitve), amin egyenirányítás után ébred az árammal arányos feszültség amit figyel a TL494-es IC, ilyen esetben ki lehet szedni az LM339-et. Néha az lm339-essel oldják meg az áramfigyelést. Ebben az esetben nem lehet kiszedni persze....
Akkor bennehagyom a 339-et.
330 Ohm/5W, pont ilyet próbáltam, és fél perc alatt ez is meleg lett. Keresek inkább még nagyobb ellenállásút.
470ohm/5W úgy érzem megoldja a problémát, az már nem melegszik annyira (főleg, ha még a légáramlat útjába is rakom majd).
Hmm, azért érdekes. Ha nem alakítok semmit egy AT/ATX-es tápon, akkor kell egy terhelés az 5V-ra, ami ott feleslegesen fűt. Ha alakítok rajta, azaz átrakom a visszacsatolást a 12V-ra, meg még ráadásnak emelem is a kimenő feszültséget, akkor is kell egy nagyobb teljesítményű ellenállás, ami megint csak fűt a nagyvilágba...
MaSTerFoXX kolléga majd segít hallgass rá vágja a témát
Veszem észre, hogy vágja. Nagyon sokat segített. Nélküle sehol sem lennék a táp átalakításával.
Most viszont egy LM317-es kapcsolás szívat (amit ehhez az átalakított táphoz szeretnék használni), mint ahogy a kezdő kérdésekben írtam is róla...
Szóval ahogy írtam fentebb, az ellenállás az védelem céljából van a tápban. Ha nem lenne benne akkor átütne a primeroldalon valami túlfeszültség miatt. Akkor elhagyható ha garantáltan terheled a tápot pár száz mA-rel.
Azt meg kell jegyeznem hogy a táp 25V mellett nem lesz annyira stabil a táp mivel ilyenkor maximális kitöltési tényezővel dolgoznak a primeroldalon a tranzisztorok. Tehát ha terheled a kimenetet akkor nem tudja növelni a feszültségét a táp hogy ellensúlyozza a csökkenést. Az eredeti 12V hoz van tekerve 25V-ra a trafó hogy legyen benne kellő tartalék...
Hát akkor hagyom az ellenállást, mert sokszor lesz olyan, hogy csak üresen fog járni a táp.
Igen, észrevettem, hogy ennyire megemelve a feszt, már nem olyan stabil, ezért vissza fogom venni 20-23V közé (vagy talán még egy picit lentebb).
Építettem az átalakított táphoz egy ilyen LM317-es szabályzót, de ez megintcsak fűt a nagyvilágba, sajna.
Mivel szeretném állítgatni is a kimenő feszt, így gondolom az nem jó, ha a visszacsatolás potijával tenném ezt állandóan, viszont az előbbi kapcsolás meg nagyon melegszik. Nem tudsz/tudtok esetleg valami más lehetőséget?
Meg most látom, hogy 4-5V a különbség a be és a kimenet között még akkor is, ha a poti a végállapotban van (legnagyobb kimenő fesz).
Úgy látom, tényleg nagy szükségem lesz valami normális szabályzó áramkörre. :help:
Jól gondolom ugye, hogy ha növelném a bemeneten a kondi értékét, akkor stabilabb maradna a fesz?
Meg akkor talán az is megoldódna, hogy ha az LM-es kapcsolással terhelés nélkül beállítok mondjuk 6V-ot, és rárakok egy izzót (6V/21W), akkor ne essen le 2-3V közé a fesz.
tekerd át a pc táp tekercsét, hogy 25V-os feszültségnél ne kelljen 90%-os kitöltéssel mennie (én nem tudom neked kiszámolni, de valaki biztos tud segíteni)
Uhh, ezt ne kérd tőlem. Egy ilyen átalakításra inkább nem vállalkozom.
Akkor inkább adjon le max 20V-ot, és akkor már boldog vagyok. Csak az LM317-es szabályzó kör ne lenne annyira melegedésre hajlamos... Na meg akkor az segít, ha sok nagy értékű kondit rakok ennek a bemenetére? Akkor ugye nem fog már úgy visszaesni a fesz a terhelés hatására (nem a tápegység feszültsége esik vissza, hanem a szabályzó kör kimenete)?
Szia !
Vigyázz nehogy átverd magad ezzel a feszültség eséssel, Amikor a tápomat csináltam a kimeneti részt vékony vezetékekkel kötöttem be és hasonlóan jártam. Most 2.5 Cu huzallal van a kimeneti rész kötve és 100-200mV a feszültség esés a terheletlen állapothoz képest 4A-es terhelésnél. Üdv! |
Bejelentkezés
Hirdetés |