Fórum témák
» Több friss téma |
925 is ugyanezt csatolta nemrég :yes:
De nem baj, inkább többször legyen meg, mint egyszer sem!
A Volvo érdekesen oldja meg. Van egy tekercs amin átfolyik az izzó árama, ami ha elég nagy , akkor a mágneses tere egy relét beránt és önfenntartásba rakja. Amikor először megpöckölöm a fékpedált, akkor elalszik a műszerfalon a visszajelző. Az önfenntartásból a fékpedál lenyomása mindíg kirán(taná) ha az izzó működik akkor azonban nem tudja megtenni. Semmi elektronika és bolondbiztos. Vadászok rajzot, de eddig nem találtam, de szerintem elképzelhető ennyiből is.
Ezt nem értem tisztán... az izzó áramától hogy tud egyszer meghúzni, majd ejteni a relé?
Nem úgy van esetleg, hogy a vasmag helyett mágnes van benne és az izzó ellengerjesztéssel elejteti?
Ilyent nem csatolt "925" biztos... ennek nincs értelme.
A tranyó bázisa a 12 volton, emittere is tulajdonképpen, a dióda paralel az izzón...
Amit "hzsolt77" felrakott kapcsolás nem igazán üzemképes! a tranyó soha nem fog kinyitni mivel a bázisa a 12V-ra van kötve.
Amit én mellékeltem abból kb:150-200 db-ot biztos csináltam pár éve index visszajelzőnek, és stabilan működik.
Igazatok van, bocs, én voltam a hülye :yes:
Elég durván fáradt voltam az elmúlt pár napban, és valóban elnéztem azt a kapcsolást Tehát MÉGSEM ugyanaz, amit 925 és amit hzsolt77 csatolt!
Csak átfutottam a témát, ha már volt ilyen megoldás, akkor bocsi.
Az áramkörben lévő kapcsoló a műszerfali kapcsoló, (vagy relé kapcsolója) alatta pedig a tekercsszerűség a lámp lenne. (eaglében nem találtam lámpafoglalatot ) Diódának meg valami izmosabb kell, ami jópár ampert elbír (sztem a dióda helyére pár ohmos ellenállás is jó lehet, ezt nem néztem meg) A kapcsolás csak ilyen formában működik.... Hátrány, hogy a kapcsoló elé kell tenni a komantátort és a diódát, így nam jelez, csak akkor, ha az összes lámpa kiégett. Összedobtam próbapanelre, működik, a led csak akkor világít rajta, ha a lámpa jó. A kapcsi:
De miért dióda? Kár itt elvesztegetni 7...900mV-ot, amikor a komparátor már ott van... 50...100mV különbséggel is kiválóan működik, ezt egy50...100milliohmos ellenállással kevesebb disszipációval meg lehet oldani. (a dióda helyett)
Sziasztok!
Nekem az autómba lenne szükségem egy elég egyszerű(amatőr vagyok)izzókiégés figyelő áramkörre-Ha a világítás/tompitott vagy helyzetjelző vagy egyéb világító fogyasztó be van kapcsolva és ,ha valamelyik kiégett,akkor a müszerfalon 1 izzó jelzi,hogy valamelyik fogyasztó kiégett- lenne szükségem ! Ilyen áramkörök lehetnek pl. a Mercedes gk.-ban is,meg valószínű,hogy létezik gyárilag több autóban is... Várom segítő fórumozók segítségét ,egyszerű "szájbarágós" formában. Előre is Köszönöm...
A #86712-es hsz-ben tettem fel anno egy rajzot, ebben a topikban.
Szeretnék építeni egy olyan kapcsolást, ami figyelmeztet, ha kiégett valamelyik helyzetjelzőm, vagy tompított izzóm az autóban!
Az elképzelésem az áram figyelésén alapszik. Az összes helyzetjelző + tompított izzó felvétele kb. 130 W. Ez kb. 10 A össz felvett áramot jelent. Ha 1 db helyzetjelző kiég, az kb 0.4 A-el csökkenti a felvett áramot. Természetesen mindent kimérnék pontosan. Ha legalább ennyivel csökken a felvett áram, akkor szeretnék pl. bekapcsolni egy LED-et. Így tudom hogy körbe kell nézni a kocsit mert valami kiégett. A sorba kapcsolt kis ellenálláson eső fezsültség mérése azért nem tetszik mert csökkentené az izzók teljesítményét, ami főleg a tompítottnál gond, mert nem valami jó konstrukció szegényke és minden W számít hogy jól lássak éjszaka! Tehát olyan megoldást keresek, ami nem csökkenti a teljesítmény!
Kell hozzá 1 reed relé.és egy pár menetes tekercs a relére tekerve. kb 1,5 mm átmérőjű huzalból.
Ha elég az amper,akkor az indukció összehúzva tartja a reed relét.(a tekercsen keresztül kap áramot a fogyasztó) Ez a leg egyszerűbb megoldás.
Az áramfigyelés (szerintem) nem igazán járható út.
(nem egyhelyről kapják a tápot, bekapcsolsz mást is, (pl. csak a fék, stb.) már bezavar. Indulás előtt körbeszaladsz, és megnézed. ...ha végkép lusta vagy erre, nősülj meg, és zavard körbe az asszonyt! (Bár egy ilyesmi "megfigyelő-rendszer" fentartása sokkal költségesebb, mint bármi...)
Nagyon jó dolog, és némelyik autógyártó már 20-25 éve használja is. Épp ezért talán egyszerűbb lenne bontóból beszerezni egy ilyen kész dobozkát, szerintem kb. az anyagárért megkapnád, és tutira megbízhatóan működne. És nem csak a tompítottat, helyzetjelzőt figyelné, hanem az összes külső világítást, fényjelzést.
Hmm.. a reed relé tetszik. Hogy tudom kalibrálni, hogy pl pontosan 9.6A alatt engedjen a relé? menetszámmal variálok / próbálgatom?
És mi a neve ennek a doboznak? Milyen autóban van ilyen?
Pl. 124-es Mercikben 85-től.
Minden fogyasztó be- és kimegy a dobozból, ezenkívül megy egy visszajelző a műszerfalra. Bármelyik fogyasztó nem működik (vagy ha nem az előírt izzó van benne), a fogyasztó felkapcsolásakor a visszajelző világít. Figyeli a fényszórókat, helyzetjelzőket, első-hátsó ködlámpát, irányjelzőt, tolatólámpát, rendszámlámpát. Szerintem bontóban fillérekért hozzá lehet jutni, mivel sosem romlik el, így a kutya sem keresi.
Wooooowww!!! Ez jóó! Nagyon köszönöm a választ! Megyek bontóba!!!
Nnna, az alapkérdés: "...kb. 10 A össz felvett áramot jelent. Ha 1 db helyzetjelző kiég, az kb 0.4 A-el csökkenti a felvett áramot...stb-stb" Nem, nem az összáramot figyeli. Ha azt ellenőrizné, mindig-mindennek kellene világitani(még az indexeknek is) Az már más kérdés, beállitani a pár tized amperes hiszterézist a reed-en... jó játék. Tehát az "összáramfigyelés" halott ötlet. (amúgyis, mivel nem tisztán ohmos terhelés, vagyis az, de melegszik-öregszik-változik, stb)
Áram, -ill. feszültség útra, ergo, szakadásra figyel. Ha kiégett az izzó (!) nem záródik az áramkör. Ekkor jelez. (Soros diódával is szoktak még fesz.esést nézni)
Összáram figyeléssel nyilvánvalóan csak azokat az izzókat tudnám figyelni, amik mindig mennek (helyzetjelző + tompított), de ezt írtam is a kérdésben. Akos70 kolega által ajánlott merci alkatrész viszont jobb megoldás lehet!
Remélem tudok szerezni!
Így igaz, nem az összfogyasztást figyeli,hanem izzónként, esetleg áramkörönként. De nem szakadást!
Ha az előírtnál nagyobb v. kisebb teljesítményű az izzó akkor is jelez. Sőt, találkoztam már olyannal, hogy előírt teljesítményű, de már fáradt izzónál is jelzett (bár ez ritka).
Kérd el hozzá az aljzatot is, amibe belepattan, egyszerűbb lesz a kötögetés. (Van vagy 20-30 kimenete)
kicsit értetlen vagyok ehhez de ha ez a vissza jelző doboz a merci kocsihoz volt beállítva és pl a helyzetjelző neki meg eltér (nem ugyan olyan izzó) akkor megint csak kifog neki jelezni és nem biztos hogy tudja használni....
Igazad van, de ha 1-2 izzó eltér, akkor tenni kell bele megfelelő teljesítményűt. (Pl. első helyzetjelző 4W, hátsó 10W legyen). Irányjelző, féklámpa, tolató mindben 21W. Tompított, ködlámpa 55W, de nagyobbra sem jelez. Vállalkozó kedvű emberke valószínűleg át is tudná kalibrálni más teljesítményekre, de minek.
Szerintem ennél egyszerűbb a működési elve, mi értelme lenne kiméretezni valami logikát mindenféle izzóhoz. Egy egyszerű folyik áram/nem folyik áram megfejtés alkalmas, egy soros shottky diódán (fix feszültség), vagy kisértékű ellenálláson (sokkal kisebb veszteség) eső fesz figyelése által például. Ez a fesz például komparátort kezelhet (széles maradhat az alkalmazott izzó teljesítménytartománya), a kimenete pedig a bejövő aktuális izzóval közös ág felé hajt meg egy LED-et (így csak akkor jelez, ha az izzóra megy is éppen 12V). Referencia lehet közös ellenállásosztóról.
Az adott lámpatestbe csak ne tegyél nem oda előírt teljesítményű izzót. Sem a lámpának, sem a többi autóvezetőnek nem teszel jót vele.
Íme rajzon. R1 lehet az egyes lámpákhoz méretezve úgy, hogy normál üzemben essen rajta legalább akkora feszültség, ami az R2-R3 osztásviszonya által adódik, vagy a várható áramnak megfelelően jól túlméretezett (alacsony feszültségesés) shottky dióda (egy 25A-es a fényszóró 4-5A-es áramától nem fog zavarba jönni). Ha R1 marad ellenállás, akkor R2 csökkenthető tovább, ez az alkalmazott OPA-n múlik, precíziós darabok a tápfesz alatt pár mV-tól már alkalmasak komparálni. A választáás az építőé: Kisebb veszteség és pontosabb állítgatási igény, vagy nagyobb (de szerintem még mindig nüansznyi) veszteség és némileg magasabb bekerülés, viszont egykaptafára épülhet az összes lámpa elé. R2-R3 osztott pontja értelemszerűen az összes OPA referenciája lesz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |