Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tesla tekercs építése
Ezt neked találták ki!! Nagyon egyszerű és teljesen biztonságos.
Collector: Képzeld! A mi sulinkban a fizika-kémia szertárban csak pár műszer van. A fizika tanár kért meg, hogy indukciós tekercset, elektromágnest és törpefeszültségű transzformátort készítsek szemléltetőezköznek. Az összes működik. Kaptam is rá ötöst. Amúgy az előző kérdésemmel kapcsolatban segítenél? Ez az.
Ajánlom ezt az oldat, nagyon jól leírja az ilyen típusú vttc-k működését, és kitér a a visszacsatoló kör kondenzátorának és ellenállásának szerepére is. A gömbölyű végződéssel a Collector által leírt dolgok miatt nem próbálkoztam eddig. Lehet, majd teszek egy próbát. A videót meg várom!
A válaszok nagyon ravasz módon elbújtak előled a topik néhány előző oldalára.
na gyorsan végigfutottam azt hiszem ezzel megbirkózom
anyám mondta h ismer egy mérnököt akinek ez a hobbija ö ezt ajánlotta ehez mit szoltok ?
Van hozzá trafód? Mert anélkül nem sokra mész.
Ilyen, hogy "gyorsan elkészíthető tesla tekercs" nincs. Feltéve, ha a gyorsat nem hetekre/hónapokra értik.
De mint mondtam, a szikraközös tekercsek életveszélyesek, neked továbbra sem ajánlok semmi ilyesmit.
Szerintem is inkább hetekig tekerd a szekundert minthogy 5 helyen szakadt legyen.
Én 1 nap alatt tekertem a szekundereimet, de az csak a munkának egy kis része.
Hát ez is jó: Idézet: „Az interneten rengeteg leírás van, de ezek mind hatalmas és drága tekercsek készítéséröl szólnak.” Idézet: „A képen látható Tesla tekercshez 9000V, 36 mA-es neon trafót használtunk, amelynek ára 15000-25000 Ft között van gyártótól függően.” Akkor 25 ezer az nem drága csak a trafóért.. először én is neontrafót használtam, az 30k volt. Jó drága mulatság.
Csak annyit találtam a kérdéseimből meg, hogy a védőgyűrűt ha jó olvasom nem lehet egybekötni a szekunder aljával hanem külön-külön kell földelni. De a többi? Cső falvastagsága, külső-belső lakkozás folyamata (ha kell belső, mert ezt se tudom miért és hogyan) , Epoxy lakk vagy nem lakk formában kell?, Védőgyűrű alakja, sárgarézszalag vastagasága... ezekről nem találtam semmit.
Az nem gond hogyha csak 1.5mm a fal vastagsága? Nem törik el attól, ugye? A belsejét miért kell nitrolakkozni és poliuretánozni? Ki lehet hagyni? Előlakkozni úgy kell, hogy le lakkozom és hagyom meg száradni vagy lakkozás után tekercselés? Jó lenne epoxy lakk elő,- és külső lakkozáshoz is? 0,7mm-es sárgaréz szalag helyett jó lenne mondjuk vörösréz is 0,5mm és 1mm között? És a védőgyűrő nem gond ha nem kör alakú hanem négyszög vagy hatszög?
Ismerem ezt az oldalt. Én is olvasgattam, de még át kellene néznem párszor alaposan, hogy jobban értsem a dolgokat.
Itt a videó a csúcsos illetve gömb lezárással: Bővebben: Link
Köszi a videót, jól lehet rajta látni a különbségeket!
Kicseréltem a vcs körben lévő ellenállást, egy 5 wattosra, 8 k Ohm körülire. A szikrák talán egy kicsivel nagyobbak lettek (vagy "dúsabbak"), viszont így is nagyon melegedett.... Ezután kipróbáltam egy 1 k Ohm-sal, de az még jobban felmelegedett (pedig 10 wattos volt) és már 100 volt körül rendesen búgott a variak (2 kW-os), szóval nem is mentem ennél tovább. Olyan 10 k Ohm körüli értéket fogok majd beépíteni, de nem tudom, hogy mennyire természetes ez a melegedés. Mert az okés, hogy 4 cső van összekötve, de kicsit sokallom. Talán gerjed a rendszer? Az anód elé visszarakom majd az RL szűrőt, de kevesebb menettel, illetve kisebb értékű ellenállással. (a másik fajta meghajtás sincs elfelejtve ám! )
Te hogyan csináltad a visszacsatolást? 1 db ellenállás illetve kondi van összesen a 4 db csőhöz? Vagy minden cső rácsára külön van ellenállás és kondi? Én az utóbbi módon csináltam a kapcsolást és nekem az 1 W-os ellenállás sem olyan nagyon meleg.
Az elején egy csővel próbálkoztam feszkétszerező nélkül. Aztán lassan bővítettem a csöveket és végül most már feszkétszerezővel járatom. Az elején nem volt melegedés, csak most és azon csodálkozom, hogy az 5 wattos is kevés volt.... Nálam egy vcs kondi van, egy ellenállással. (minden rács ezen osztozik) (a g2 ellenállása is hasonló módon van bekötve, vagyis 4 rács osztozik rajta)
A kezed elhangolja a szekundert. Mintha növelnéd a tetőkapacitás értékét.
A kialakuló frekvencia erősen függ a csatolástól. Amíg a csatolás nem túl szoros (kisebb, mint a kritikus érték), akkor egy rezonanciapont van. De amint e fölé kerül a k értéke, onnan kezdve két rezonanciacsúcs jelenik meg. A tekercs mindkettőn rezgésbe jön. Javaslom Richie Burnett oldalát, ott minden le van írva, a csatolás (coupling) hatását a rezgések lefolyására, illetve a frekvencia-hasadás (splitting) jelensége is. Ha az ott levő ábrát nézed ott látni, hogy a Tesla-tekercseknél kedvelt k=0,2 esetén igencsak két rezonancia van (világoskék vonal). A vcs-kör RC tagja a blocking-oszcillátor zárás-nyitás ütemében játszi szerepet, a szekunder rezgésre csak abban lehet hatása, hogy esetleg modulációt visz bele. Nekem sikerült sikoltó szikrát is csinálni, azaz volt hangfrekvenciás komponens is a rendes mellett. Ilyenkor nem volt jó simogatni a szikrát, mert csípett is.
Nekem a nagy GU81-es teslámban két sorba kötött 230V 75W-os izzó volt a RC-kör ellenállása és fényesen virítottak. Szerinted mekkora áram van ott?
Ne feledd, hogy egyfelől a cső pozitív rácsfeszültsége esetén konkrétan áram folyik ott, a másik, hogy ha a cső lezárt (a C feltöltődött negatívra), akkor az szintén ugyanezen ellenálláson sül ki. Tehát azok a pici ellenállások melegedni fognak. 20W alatt nem érdemes játszadozni.
Védőgyűrű RF földpont. Lakkozás folyamata.. (piktogrammokat, meg folyamatábrát azért remélem nem kell, hogy csináljak), megveszed a sztirol vagy epoxy gyantát, bekevered, lekened kívül belül, majd vársz 1 napot (szobahőn).
Védőgyűrű alakja. Vajon miért védőgyűrű a neve (1 millió forintos kérdés). Ha neked nagyon bejön a hatszög, akkor csinálhatsz hatszög, de akár nyolcszög alakút is, még vizesárkot is használhatsz. Ez így igen nehéz eset lesz, biztos nem akarsz inkább valami mást építeni? Mert hamarosan olyat is megkérdezel, hogy milyen magasra kell tenni a szekundert a tengerszinthez képest, vagy hogy nem jó-e, ha babaolajba teszed a mikrosütőtrafókat.
ageia én ezt ajánlom neked ez a legegyszerűbb annyi h konnektor helyett én akkumulátort használtam
Na ezt felejtsük el, de sürgősen, nagy szerencséd, hogy akksiról hajtod, különben megbarátkoztál volna a fázissal közelebbről is. Sejtettem, hogy ez a rajz ismét elő fog kerülni, én már írtam az oldal szerkesztőjének is, hogy vegye ezt le, de sikertelenül.
Ezt a kialakítást mindenki kerülje, pláne a kezdők!!
Jól van na Most már mondták nekem, hogy a csövet lehet kapni tekercsbe és csak kicsit össze kell húzzam. Szóval nem fogom átformálni 6 vagy nyolcszögre, csak azt hittem te valamilyen hajlítóval csináltad. Nem akarok mást csinálni. Ja és észre vettem, hogy te azt írtad, hogy 6-7 menet primer, de te 9 menettel csináltad és csak azzal jön ki a 300mm-es belső és 500mm-es külső átmérő. Még egy: Hogy vannak leszorítva a trafók a dobozokba vagy nem kell mert a súlyuk eléggé oda szorítja? Biztonságosabb lenne minden trafó külön dobozba?
Ja és írtad, hogy a fenykapu tulajdonosa kitette wiki-re a faraday ketreces képed, próbáltam kivenni neked a képet belőle, de mielőtt módosítanák ellenőrzik, de lehet nem is lehet kivenni belőle csak hozzáírni, szerkeszteni. Idézet: „Ja és írtad, hogy a fenykapu tulajdonosa kitette wiki-re a faraday ketreces” Az nem ő volt, hanem valaki más (csak a nevét összekevertem). Trafóknál meg kell oldani a leszorítást. Primer tekercs nem az, amennyit te megszámolsz, hogy hány menet van összesen, hanem ahol meg van csapolva.
Azt szeretném kérdezni, hogy ti áttekertétek e a MOT szekunderét a csöves meghajtóhoz? Szerintetek ha 110 voltról hajtanám 230 helyett, akkor nem tenné tönkre a GU50-et?
Én GU81-et használtam, ahhoz még egy feszültség kétszerezőt is rátettem a MOT-ra.
Tehát bentről kifele haladva nem a legutolsóhoz hanem a hat-hetedik menethez van forrasztva a vezeték?
Most GU50-el szeretném megcsinálni, mert az van csak otthon. Akkor letekerjem, vagy inkább próbáljam meg 110 voltról hajtani?
Forrasztást jobb elfelejteni, hacsak nem keményforrasztásról van szó. Itt rézsarukat kell használni.
Értem. Akkor jól gondoltam, hogy csak azért kellett a kilenc menet, hogy lehessen kísérletezni vele? Mondjuk hat és fél menet jó lenne, és akkor lehetne kisebb a védőgyűrű, ugye? És a trafó leszorítást, hogy oldjam meg?
én megcsináltam ezt a miklós árpád féle tesla tekercset, és működik, pedig ez volt az első ilyenem.
nem kell hozzányúlkálni mikor be van dugva 230 ba, és nincs semmi baj akkor. egyszer sem rázott meg. a szikraköz ami ott van írva, az nem jó, helyette párhuzam kapcsoló kell, az stabilan szaggatja az áramkört, nem kell *** ott olyan kismotorral meg a fene tudja. ez a tesla tekercs is így készült : Bővebben: Link
De nem lenne jobb nagyobb szikra úgy, hogy még egy rossz mozdulatnál sem halsz meg? Én nem vinném odáig a kezem, mint te.
Kezdésnek jó volt ez, a neon fojtót úgy is csak kölcsön kaptam, így nem sokáig vandálkodok vele.
A félvezetős teslával annyi bajom van hogy nyáklapot nem tudok csinálni, sajnos fogalmam sincs hogy kell. Az viszont érdekes hogy, a kondenzátor csak egy 160V 250nF, és úgy is működik, kb olyan 5-6 cm-es szikrák vannak. (Az előző hozzászólásban a kis betűkért elnézést kérek, akit zavart.) |
Bejelentkezés
Hirdetés |