Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   307 / 507
(#) gulyi88 válasza sziriusz hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
D pont feletti tartománnyal mi a terv?
A lila vonal az a generátor által leadható (maximális) teljesítmény
(I= mindig a mximum, az U~fordulatszám^1 hatvánnyal), Ha ohmos terhelésre dolgozik, akkor nem ilyen a generátor GÖRBE (mint már írtam négyzetes lesz).
Mi lenne ha (az áttétel és a terhelés úgy határozná meg) hogy ne legyen metszéspont?
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Civilizáltan rendeztük. Egyébként házon belül - gyenge-erős áram, digitális-analóg, rádiós-vezetékes - se lesz béke soha.
Én is azt vallom, hogy házi kivitelben elégedjünk meg pontatlanabb, de működő szabályzással. Amit a legtöbbünk el tud készíteni (erre már korábban is utaltam).
Az impulzus torzulás talán a 10-20 kHz-s szaggatás miat nagyon nem zavar. Ekkora frekvencián 50 A körül tudtommal még elketyeg a J-FET, IGBT (Gulyi88, vagy valaki?).
Egyenlőre görcsösen ragaszkodom, hogy a szélsebességet be kell vonni a figyelésbe!
A 10-20 %-on belüli hatásfok tartást nem zárom ki.
Egy potis, mérésre szánt rajzot, legalább kiinduló ák. tervként megpróbálok összeboronálni - ilyet még nem terveztem, de a karakterisztika itt is karakterisztika (mint ... a szép fekete zongorával), mérni nem tudok, mert nincs erre alkalmas szkópom, stb. Az esetleges véglegesnek mindenképp külön akkus segédtáp kell. Ha ennek a szerencsétlennek még a tápfesze is ingadozik, akkor én most kiszáltam a "projekt"-ből.
Az ábra elemzéstől távol tartom magam. Szerintem azok a görbék nem, hogy négyzetesek, köbösek, sokkal inkább összetett hatványkitevős exponenciálisok.
(#) joco21 válasza laccika77 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
A retardernek semmi köze a "melegvízkészítéshez". A fékek megkímélésére ill. biztonsági okokból (fékhiba esetére) találták ki.
(#) zolika60 válasza joco21 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Ettől még jó lehetne. Csak inkább a szélkerék teljesítménye okoz problémát. Néhány 10 esetleg 100KW-nyi teljesítményhez igen nagy kerék kéne.
(#) joco21 válasza Romulus hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
A retarder nem a kipufogó rendszert zárja el. Az a kardánfék. Ami a kipufogórendszert zárja el az a "bubu"vagy más néven kipufogófék. Ahogy írtad valóban a motorféket növeli és kíméli a fékeket.
(#) btoti válasza joco21 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Az indukciós féknek (vagy hogy hívják?-nak) már lehet, de nem hiszem, hogy szélerőműben szóba jöhet.
(#) zolika60 válasza Romulus hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Az a bubu amire gondolsz.Bővebben: Link
(#) gulyi88 válasza btoti hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Ahhoz hogy tudjuk milyen módon avatkozzunk be, milyen legyen a szaggató, el kell dönteni a generátor típusát és a szaggató helyét (generátor, vagy a terhelés mellett,->szórási induktivitások, veszteségek).
1-2KW ig nincs semmi probléma (feki mehet 50-100KHz ig is ha kell.), félvezető meg, BJT, IGBT, MOSFET Sőtt ha aszinkron 3F generátor lenne, akkor lehete vezérelt tirisztoros áramirányító is.
Szerintem a szélrotor köbös Pmax burkológörbéje közel fedi a valóságot azon a szakaszon, ahhol üzemet akarunk fenntartani.
Generátor (PMG) négyzetes görbéje ohmos terhelésre meg nem lehet más.
Itt csak a szélrotor fordulatszáma lehet kérdéses.
(dupla széldebességhez 8szoros teljesítményt le tudhat adni, csak nem vagyok biztos benne hogy az dupla fordulatszámon lesz!)
(#) Romulus válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Igazatok van köszi, én is összekevertem.
(#) joco21 válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
btoti, ezt a választ miért nekem írtad? Egy picit kevered a személyeket! Ez így félrevezető lehet!
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Ezek szerint félvezető választással nem lesz gond.
A görbék az "azon a szakaszon" -al már kezdenek beférkőzni a rozsdás agyamba. Nem tudom - kérdezem: A PMG-nél nincs fordulatfüggő hatásfok menet?
"a szélrotor fordulatszáma lehet kérdéses" - talán ezt írja le a tsr függő hatásfok (teljesítmény és nyomaték) görbe. Ezért nem enged szabadulni a szélsebesség bevonása.
(#) laccika77 hozzászólása Feb 28, 2011 /
 
A teljesség kedvéért: "A retarder (lassítófék, kardánfék) egy olyan fékszerkezet, mely nem közvetlenül a kerék mellett van elhelyezve (üzemi fék) hanem a sebességváltóművel egybeépítve, a motorhoz viszonylag közel. Kétféle változata ismert a hidraulikus illetve az örvényáramú változat. Mindkét esetben a sebességváltó kimenő tengelyét fékezi a hidraulikus közeg, illetve az örvényáramok. (ez utóbbinál egy generátort képzelj el, amelyik el van rontva, és nagyrészt csak hőt termel)
A lényeg az, hogy az üzemi féktől távol alakítjuk át a fékezési energiát hővé, a kerékfékek hidegek maradnak, és tartalékként használhatók.
Létezik egy másik tartós fék, a kipufogófék (bubu) ezzel az a baj, hogy nehezen szabályozható, illetve a fékerő igen erősen függ attól, hogy melyik sebességfokozatban van a jármű, illetve a kuplung kiemelésekor ez a fék hatástalan.(és a motor sem szereti)" Végülis jól tudtam ,hogy hőt termel.
(#) btoti hozzászólása Feb 28, 2011 /
 
Bocs! Bocs! Bocs!
Bubu, vagy nem bubu - nem érdekel.
(#) joco21 válasza laccika77 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
laccika77, jól tudtad, de ez a szélgenerátoros fórum.
(#) zolika60 hozzászólása Feb 28, 2011 /
 
Ahogy írtam is a teljesítmény tartománya több tízszer a házilag elérhető szélkeréké felett van tehát felejtsük el. :yes:
(#) baricsno hozzászólása Feb 28, 2011 /
 
sziasztok
Ha már az autóiparnál vagyunk , nem lehetne generetort(altrnátort) töltésszabájzóval(regulátor)
használni egy sima 200W-os12V fűtőspirállal?
(BMW első ablakfűtés).
Az autógenerátor 350W-ot tud, ha minden igaz.
A szakkifejezésekért bocsika, Szlovákiáról vagyok.
(#) gulyi88 válasza btoti hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
PMG hatásfoka biztos, hogy függ a fordulattól.
De most eszembejeuttattad, hogy eddig megint nem az egész rendszert néztük, mert lehet hogy a generátor miatt a legnagyobb teljesítmény nem a szélrotor Pmax munkapontjánál lesz hanem attól kicsit arrébb.
(PL Pmax (szélrotor) ponttól jobbra egy kicsit esik a Pmechanikai, de a fordulat elemkedik, ettől a generátor feszültsége is ... végül a terhelésen a teljesítmény is nől).
Analóg módon is lehetne játszani vezérlős dolgot:
PL a muinkatartományt felosztani 16 részre, és a legkülső változó a szélsebesség függvényében.
Számlálók léptetők analóg kapcsolók alkalmazása mellett 16 potméterrel kézzel állítanánk be az adott szakaszhoz, a beavatkozószerv alapjelét a RENDSZER teljesítménymaximumához (amit mi látunk). És akkor szakaszosan megoldottuk a legjobb munkapont környékére való "bevezérlést".
Csak ehhez állandó, és minden tartománybeli szélsebesség kellene amíg beállítjuk a szakaszpotikat, (állandó a mechanikai és villamos időállnadók miatt).
Ez eléggé bizonytalan. Ezért lenne jó mikrokontorller mert az ráér erre, éjjel nappal sokkal finomabb felbontással (neki is jólenne tudnia a szélsebességet ugyancsak az időállandók miatt).
(#) laccika77 válasza joco21 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Igen igazad van, egy lehetőségként említettem,mivel az említett szerkezet forgó mozgásból hőt termel így elméletileg szerintem lehetne szélenergiával hajtani, és a hőt hasznosítani. És legalább annyira ide tartozik mint az utóbbi három napban tárgyalt szabályzó, ami szintén csak elméleti "vita". Elnézést ha feleslegesen fárasztottam a szemed.
(#) joco21 válasza laccika77 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Átgondoltam a dolgot, és tényleg legalább annyira ide tartozik ez a téma is mint az előtte levő sok elméleti vita. Azért vagyok egy picit indulatos, mert sehol egy fotó, vagy beszámoló a készülő szélgépekről. Én nagyon várnám. Helyette itt van a sok elmélet, és sehol a megvalósítás. (Tudom, alaposan körül,kell járni mielőtt belekezdünk... stb. Ezt már túl sokat hallottam itt is meg a másik fórumon is.) De hát mindenki azt ír amit akar.
(#) laccika77 válasza joco21 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Képek! Itt tartok jelenleg.
(#) zolika60 válasza baricsno hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
A generátor többet is tud. Akár 1000W-ot is. Csak itt is a szélkerék teljesítménye kritikus. Az autógenerátornak minimum 2000res fordulat kell. Tehát az áttétel vesztesége is terheli a rendszert.
(#) joco21 válasza laccika77 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Hát igen, ilyen és hasonló fotókat várnék. Kíváncsian várom a végkifejletet. Légyszi minél több fotót tegyél fel a munkafázisokról.
(#) baricsno válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Kezdetben nem szeretnék semmi mást csak hobbi szinten kipróbálni. A starter(inditómotor) mechanikáját
csinálnám át. Még nem számoltam kb1/10 áttét.
Szélkerék 1.5m Lenz lenne, ha elviszi.
Későbbiekben épitenék egy generátort, de most még nem akarok sokat invesztálni
Amúgy mint ötlet elvetendő?
(#) sziriusz válasza gulyi88 hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Nálam csak beugrott egy kérdés, nagyobb átgondolás nélkül megkérdeztem Tőled. Most meg kezd komollyá válni a dolog. Az egyenes meg azért olyan, mert emlékeztem egy rajzodra, ezek szerint a tartalmára nem. Pedig már én is leírtam a négyzetes növekedést.
Igyekeztem most jó ábrát rajzolni, a szélkerék egy 2,5 méteres 7-es gyorsjárású kerék, és ennek a teljesítménye lett felrajzolva. Berajzoltam két generátor görbéjét. Hogy mi van a metszéspont után? Max teljesítménnyel megy a generátor, a rendszer hatásfoka elkezd romlani.
Az logikus, hogy a négyzetes és a köbös görbe közötti osztó egyenest ad. Ha tehát az impulzus üzemű szabályzást úgy oldom meg, hogy a görbék metszéspontjáig a kitöltési tényezőt 0-tól 1-ig változtatom lineárisan, a generátor feszültségének függvényében, várhatóan az ideális munkapont környékén fog menni a szélkerék, és a leadott generátor teljesítmény is köbös görbét fog adni a fordulatszám függvényében. Mindez egy analóg szabályzással. Gépészként elképzelhetőnek tartom, hogy elektromosan ez megoldható. Ha egyszerű, nem bonyolult, olcsó elektronikával, az már hobbi szinten megfelelő.
Ez a rajz remélem jó, az alsó koordináta a két generátor vezérlésénél a kitöltési tényezőt mutatja meg a fordulatszám függvényében.
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Ragaszkodsz a szélsebesség méréshez . Rendbe. De gondolj bele, hogy nagyobb szélsebességhez nagyobb szélkerék és generátor fordulat és feszültség tartozik. Ha tehát megnő a szél, megnő a generátor feszültsége is, de nem tud megfutni az üresjárás irányába, mert az automatika megnöveli a feszültséghez tartozó kitöltési tényezőt.
Azt sajnálattal olvasom, hogy nincs szkópod. Sajnos nekem sincs, pedig néha jól jönne
(#) laccika77 válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 1, 2011 /
 
Üdv! Hogy mennyit tud azt generátora válogatja, a mai személyautó generátorok inkább olyan 5-600w-osak 40Amper körül tudnak produkálni. Én is sokáig autó generátorból akartam kiindulni van is generátorom, sőt egy trafót is szereztem amivel fel lehet tranzformálni a feszültséget, le is próbáltam működik! De sok falba ütköztem már a próbáknál. Valóban 1500 1/perc alatt nem termel semmit! Kétezres fordulat körűl is a megtermelt energia nagy része elmegy a gerjesztésre, de már van kivehető teljesítmény. Ami meg sem közelíti az említett 500W-ot! Ilyen alacsony fordulaton tartósan járatni (szerintem) nem szerencsés. igazából az autó generátor az 5-6ezres fordulatot szereti. Ha stabilan akarod működtetni akkor kell egy akku is!
(#) zolika60 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 1, 2011 /
 
Amit írtam pont arról szólt, hogy az autógenerátor nem igen alkalmas.
(#) zolika60 válasza sziriusz hozzászólására (») Márc 1, 2011 1 /
 
Szerintem ez a rajz hibás. A generátor teljesítménye semmilyen fordulaton nem lehet nagyobb a szélkerékénél. Az ellentmondana az energiamegmaradás törvényének.
(#) laccika77 válasza joco21 hozzászólására (») Márc 1, 2011 /
 
A jobb felső sarokban van egy kis fényképezőgép, kattints rá rengeteg képet fogsz találni. Egyébként a fórum nagyon jó, én régóta olvasgatom és sok kérdésre választ kaptam. olvasni ,olvasni,olvasni.
(#) westhorses hozzászólása Márc 1, 2011 /
 
Üdv! Tudna nekem esetleg arról valaki valamit mondani hogy ha Grid Tie inverterrel táplálok, akkor a táplált teljesítményt tudom mérni fogyasztásmérővel??
Mert van egy otthon, csak hát nem volt olcsó és nem akarom szétcseszni...
Esetleg tönkremehet a fogyasztásmérő az ilyenfajta kísérletezgetésektől??
Gondolok itt olyanra hogy merre felé méri az áramot, ha fordítva akkor nem lesz baja... Remélem értitek mire gondolok.
Válaszokat előre is kösz
Következő: »»   307 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem