Fórum témák
» Több friss téma |
D pont feletti tartománnyal mi a terv?
A lila vonal az a generátor által leadható (maximális) teljesítmény (I= mindig a mximum, az U~fordulatszám^1 hatvánnyal), Ha ohmos terhelésre dolgozik, akkor nem ilyen a generátor GÖRBE (mint már írtam négyzetes lesz). Mi lenne ha (az áttétel és a terhelés úgy határozná meg) hogy ne legyen metszéspont?
Civilizáltan rendeztük. Egyébként házon belül - gyenge-erős áram, digitális-analóg, rádiós-vezetékes - se lesz béke soha.
Én is azt vallom, hogy házi kivitelben elégedjünk meg pontatlanabb, de működő szabályzással. Amit a legtöbbünk el tud készíteni (erre már korábban is utaltam). Az impulzus torzulás talán a 10-20 kHz-s szaggatás miat nagyon nem zavar. Ekkora frekvencián 50 A körül tudtommal még elketyeg a J-FET, IGBT (Gulyi88, vagy valaki?). Egyenlőre görcsösen ragaszkodom, hogy a szélsebességet be kell vonni a figyelésbe! A 10-20 %-on belüli hatásfok tartást nem zárom ki. Egy potis, mérésre szánt rajzot, legalább kiinduló ák. tervként megpróbálok összeboronálni - ilyet még nem terveztem, de a karakterisztika itt is karakterisztika (mint ... a szép fekete zongorával), mérni nem tudok, mert nincs erre alkalmas szkópom, stb. Az esetleges véglegesnek mindenképp külön akkus segédtáp kell. Ha ennek a szerencsétlennek még a tápfesze is ingadozik, akkor én most kiszáltam a "projekt"-ből. Az ábra elemzéstől távol tartom magam. Szerintem azok a görbék nem, hogy négyzetesek, köbösek, sokkal inkább összetett hatványkitevős exponenciálisok.
A retardernek semmi köze a "melegvízkészítéshez". A fékek megkímélésére ill. biztonsági okokból (fékhiba esetére) találták ki.
Ettől még jó lehetne. Csak inkább a szélkerék teljesítménye okoz problémát. Néhány 10 esetleg 100KW-nyi teljesítményhez igen nagy kerék kéne.
A retarder nem a kipufogó rendszert zárja el. Az a kardánfék. Ami a kipufogórendszert zárja el az a "bubu"vagy más néven kipufogófék. Ahogy írtad valóban a motorféket növeli és kíméli a fékeket.
Az indukciós féknek (vagy hogy hívják?-nak) már lehet, de nem hiszem, hogy szélerőműben szóba jöhet.
Az a bubu amire gondolsz.Bővebben: Link
Ahhoz hogy tudjuk milyen módon avatkozzunk be, milyen legyen a szaggató, el kell dönteni a generátor típusát és a szaggató helyét (generátor, vagy a terhelés mellett,->szórási induktivitások, veszteségek).
1-2KW ig nincs semmi probléma (feki mehet 50-100KHz ig is ha kell.), félvezető meg, BJT, IGBT, MOSFET Sőtt ha aszinkron 3F generátor lenne, akkor lehete vezérelt tirisztoros áramirányító is. Szerintem a szélrotor köbös Pmax burkológörbéje közel fedi a valóságot azon a szakaszon, ahhol üzemet akarunk fenntartani. Generátor (PMG) négyzetes görbéje ohmos terhelésre meg nem lehet más. Itt csak a szélrotor fordulatszáma lehet kérdéses. (dupla széldebességhez 8szoros teljesítményt le tudhat adni, csak nem vagyok biztos benne hogy az dupla fordulatszámon lesz!)
Igazatok van köszi, én is összekevertem.
btoti, ezt a választ miért nekem írtad? Egy picit kevered a személyeket! Ez így félrevezető lehet!
Ezek szerint félvezető választással nem lesz gond.
A görbék az "azon a szakaszon" -al már kezdenek beférkőzni a rozsdás agyamba. Nem tudom - kérdezem: A PMG-nél nincs fordulatfüggő hatásfok menet? "a szélrotor fordulatszáma lehet kérdéses" - talán ezt írja le a tsr függő hatásfok (teljesítmény és nyomaték) görbe. Ezért nem enged szabadulni a szélsebesség bevonása.
A teljesség kedvéért: "A retarder (lassítófék, kardánfék) egy olyan fékszerkezet, mely nem közvetlenül a kerék mellett van elhelyezve (üzemi fék) hanem a sebességváltóművel egybeépítve, a motorhoz viszonylag közel. Kétféle változata ismert a hidraulikus illetve az örvényáramú változat. Mindkét esetben a sebességváltó kimenő tengelyét fékezi a hidraulikus közeg, illetve az örvényáramok. (ez utóbbinál egy generátort képzelj el, amelyik el van rontva, és nagyrészt csak hőt termel)
A lényeg az, hogy az üzemi féktől távol alakítjuk át a fékezési energiát hővé, a kerékfékek hidegek maradnak, és tartalékként használhatók. Létezik egy másik tartós fék, a kipufogófék (bubu) ezzel az a baj, hogy nehezen szabályozható, illetve a fékerő igen erősen függ attól, hogy melyik sebességfokozatban van a jármű, illetve a kuplung kiemelésekor ez a fék hatástalan.(és a motor sem szereti)" Végülis jól tudtam ,hogy hőt termel.
laccika77, jól tudtad, de ez a szélgenerátoros fórum.
Ahogy írtam is a teljesítmény tartománya több tízszer a házilag elérhető szélkeréké felett van tehát felejtsük el. :yes:
sziasztok
Ha már az autóiparnál vagyunk , nem lehetne generetort(altrnátort) töltésszabájzóval(regulátor) használni egy sima 200W-os12V fűtőspirállal? (BMW első ablakfűtés). Az autógenerátor 350W-ot tud, ha minden igaz. A szakkifejezésekért bocsika, Szlovákiáról vagyok.
PMG hatásfoka biztos, hogy függ a fordulattól.
De most eszembejeuttattad, hogy eddig megint nem az egész rendszert néztük, mert lehet hogy a generátor miatt a legnagyobb teljesítmény nem a szélrotor Pmax munkapontjánál lesz hanem attól kicsit arrébb. (PL Pmax (szélrotor) ponttól jobbra egy kicsit esik a Pmechanikai, de a fordulat elemkedik, ettől a generátor feszültsége is ... végül a terhelésen a teljesítmény is nől). Analóg módon is lehetne játszani vezérlős dolgot: PL a muinkatartományt felosztani 16 részre, és a legkülső változó a szélsebesség függvényében. Számlálók léptetők analóg kapcsolók alkalmazása mellett 16 potméterrel kézzel állítanánk be az adott szakaszhoz, a beavatkozószerv alapjelét a RENDSZER teljesítménymaximumához (amit mi látunk). És akkor szakaszosan megoldottuk a legjobb munkapont környékére való "bevezérlést". Csak ehhez állandó, és minden tartománybeli szélsebesség kellene amíg beállítjuk a szakaszpotikat, (állandó a mechanikai és villamos időállnadók miatt). Ez eléggé bizonytalan. Ezért lenne jó mikrokontorller mert az ráér erre, éjjel nappal sokkal finomabb felbontással (neki is jólenne tudnia a szélsebességet ugyancsak az időállandók miatt).
Igen igazad van, egy lehetőségként említettem,mivel az említett szerkezet forgó mozgásból hőt termel így elméletileg szerintem lehetne szélenergiával hajtani, és a hőt hasznosítani. És legalább annyira ide tartozik mint az utóbbi három napban tárgyalt szabályzó, ami szintén csak elméleti "vita". Elnézést ha feleslegesen fárasztottam a szemed.
Átgondoltam a dolgot, és tényleg legalább annyira ide tartozik ez a téma is mint az előtte levő sok elméleti vita. Azért vagyok egy picit indulatos, mert sehol egy fotó, vagy beszámoló a készülő szélgépekről. Én nagyon várnám. Helyette itt van a sok elmélet, és sehol a megvalósítás. (Tudom, alaposan körül,kell járni mielőtt belekezdünk... stb. Ezt már túl sokat hallottam itt is meg a másik fórumon is.) De hát mindenki azt ír amit akar.
Képek! Itt tartok jelenleg.
A generátor többet is tud. Akár 1000W-ot is. Csak itt is a szélkerék teljesítménye kritikus. Az autógenerátornak minimum 2000res fordulat kell. Tehát az áttétel vesztesége is terheli a rendszert.
Hát igen, ilyen és hasonló fotókat várnék. Kíváncsian várom a végkifejletet. Légyszi minél több fotót tegyél fel a munkafázisokról.
Kezdetben nem szeretnék semmi mást csak hobbi szinten kipróbálni. A starter(inditómotor) mechanikáját
csinálnám át. Még nem számoltam kb1/10 áttét. Szélkerék 1.5m Lenz lenne, ha elviszi. Későbbiekben épitenék egy generátort, de most még nem akarok sokat invesztálni Amúgy mint ötlet elvetendő?
Nálam csak beugrott egy kérdés, nagyobb átgondolás nélkül megkérdeztem Tőled. Most meg kezd komollyá válni a dolog. Az egyenes meg azért olyan, mert emlékeztem egy rajzodra, ezek szerint a tartalmára nem. Pedig már én is leírtam a négyzetes növekedést.
Igyekeztem most jó ábrát rajzolni, a szélkerék egy 2,5 méteres 7-es gyorsjárású kerék, és ennek a teljesítménye lett felrajzolva. Berajzoltam két generátor görbéjét. Hogy mi van a metszéspont után? Max teljesítménnyel megy a generátor, a rendszer hatásfoka elkezd romlani. Az logikus, hogy a négyzetes és a köbös görbe közötti osztó egyenest ad. Ha tehát az impulzus üzemű szabályzást úgy oldom meg, hogy a görbék metszéspontjáig a kitöltési tényezőt 0-tól 1-ig változtatom lineárisan, a generátor feszültségének függvényében, várhatóan az ideális munkapont környékén fog menni a szélkerék, és a leadott generátor teljesítmény is köbös görbét fog adni a fordulatszám függvényében. Mindez egy analóg szabályzással. Gépészként elképzelhetőnek tartom, hogy elektromosan ez megoldható. Ha egyszerű, nem bonyolult, olcsó elektronikával, az már hobbi szinten megfelelő. Ez a rajz remélem jó, az alsó koordináta a két generátor vezérlésénél a kitöltési tényezőt mutatja meg a fordulatszám függvényében.
Ragaszkodsz a szélsebesség méréshez . Rendbe. De gondolj bele, hogy nagyobb szélsebességhez nagyobb szélkerék és generátor fordulat és feszültség tartozik. Ha tehát megnő a szél, megnő a generátor feszültsége is, de nem tud megfutni az üresjárás irányába, mert az automatika megnöveli a feszültséghez tartozó kitöltési tényezőt.
Azt sajnálattal olvasom, hogy nincs szkópod. Sajnos nekem sincs, pedig néha jól jönne
Üdv! Hogy mennyit tud azt generátora válogatja, a mai személyautó generátorok inkább olyan 5-600w-osak 40Amper körül tudnak produkálni. Én is sokáig autó generátorból akartam kiindulni van is generátorom, sőt egy trafót is szereztem amivel fel lehet tranzformálni a feszültséget, le is próbáltam működik! De sok falba ütköztem már a próbáknál. Valóban 1500 1/perc alatt nem termel semmit! Kétezres fordulat körűl is a megtermelt energia nagy része elmegy a gerjesztésre, de már van kivehető teljesítmény. Ami meg sem közelíti az említett 500W-ot! Ilyen alacsony fordulaton tartósan járatni (szerintem) nem szerencsés. igazából az autó generátor az 5-6ezres fordulatot szereti. Ha stabilan akarod működtetni akkor kell egy akku is!
Amit írtam pont arról szólt, hogy az autógenerátor nem igen alkalmas.
Szerintem ez a rajz hibás. A generátor teljesítménye semmilyen fordulaton nem lehet nagyobb a szélkerékénél. Az ellentmondana az energiamegmaradás törvényének.
A jobb felső sarokban van egy kis fényképezőgép, kattints rá rengeteg képet fogsz találni. Egyébként a fórum nagyon jó, én régóta olvasgatom és sok kérdésre választ kaptam. olvasni ,olvasni,olvasni.
Üdv! Tudna nekem esetleg arról valaki valamit mondani hogy ha Grid Tie inverterrel táplálok, akkor a táplált teljesítményt tudom mérni fogyasztásmérővel??
Mert van egy otthon, csak hát nem volt olcsó és nem akarom szétcseszni... Esetleg tönkremehet a fogyasztásmérő az ilyenfajta kísérletezgetésektől?? Gondolok itt olyanra hogy merre felé méri az áramot, ha fordítva akkor nem lesz baja... Remélem értitek mire gondolok. Válaszokat előre is kösz |
Bejelentkezés
Hirdetés |