Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Sziasztok!
Rég szemezek a helyi bolhapiacon egy Crunch V-6004-es autó erősítővel. Régebben használtam egy ideig egy hasonlót, csak az szerintem egy picit kisebb volt. Nem is ez a lényeg, hanem egyszerűen nem tudtam ott hagyni ebek harmincadjára, mert hiszem, hogy jobb sorsra termett. Nagyon jutányos áron sikerült megkapnom, csak az a hibája, hogy nem működik. Ezzel a problémával fordulok hozzátok, mert nálam itt szerintem mindenki jobban ért az ilyen dolgokhoz. Segítség kellene, hogy milyen vonalon kéne elindulni a javítást illetően. A készülék jó állapotúnak tünik, nincs összeverve, vagy ehhez hasonló. Tápot adva neki, kigyullad a decibel kijelzők háttérfénye, a zöld power led helyett a piros led világít az előlapján. A rákötött hangszórókon a tápolás első 1mp-ében olyan hangot adnak a hangszórók, mintha bekapcsolódott volna a hátsó ablaktörlő motorja. Teljesen olyan hang, még hangerőre is, úgyhogy azt hittem bekapcsoltam. természetesen nem. Várom a reakciótokat. tisztelettel megköszönöm a segítséget, annak, aki veszi rám a fáradtságot. [b]
Dolgozik benne a védelem, keress zárlatos tranzisztorokat a végfoknál.
Mérd meg a tápfesz megvan-e (+-25-35V körül). Üdv Inhouse
emmzolee tanácsára kivettem a TIP41C meg a TIP42C végtranyókat és a jóval kevesebb áramot húz az egész. Lemértem a tranzisztorokat egy 41es meg egy 42es zárlatos. Én szívessen kicserélném őket, csak az a gond, hogy itt Vajdaságban az ismert elektronikai üzletekben nem lehet kapni sem TIP41 sem TIP42-t.
Csak 1 IRFZ44esem maradt épségben, azt beraktam, szkópon néztem a jelet, négyszögletes jel van rajta. Amikor növelem a tápon az áramat, a jel is nő, meg az eső oldalon a nullánál van egy kis hullámzás. A TL494 en van fűrészjel is. Kaphatnék kis útbaigazítást, mit csinálhatnék tovább? Köszi előre a segítségeteket.
Sziasztok!
Már magamnak is unalmas vagyok, hogy állandóan nektek irkálok. Visszaraktam az épségben levő TIP41C meg TIP42C tranzisztort meg az egy IRFZ44et. Tápon keresztül az egész erősítő kb. 200-300mA húz. Nincsen rajta sem terhelés sem jelforrás. A hangszóró kimeneten nincsen semmi feszültség 0V (ez jó vagy rossz ? ). A tranzisztorok emiter és collectorja között van 17V. Ne vegyétek rossznéven a sokmindent amit írok. Én legtöbbet digitális elektronikával dolgozom, de az utóbbi időben megkívánkoztam az analóg iránt is. Köszi ! U.I.Az elemnél amelynek a szimbóluma 2 dióda egymás felé (2db van az egyiken közös anóda a másikon közös katóda) nemtudom hogy hívják, ilyennel még nem találkoztam. Lenéztem, hogyan vannak bekötve, rájöttem azok lennének a graetz diódák. Nincsen véletlenül valakinek kapcsolási rajza erre az erősítőre ?
Üdv ! Ha jól működik egy átlagos erősítő , akkor terheletlenűl 800mA körűl van az áram felvétele.
Tehát még nem jó ! Öreg T
Köszönöm a választ!
azért nem hagyott nyugodni és szétszedtem ma az erősítőt. Találtam benne egy olyan ellenállást, ami nagyon ki volt égve a helyéről. Érdekes, mert az ellenállás jobban átvészelte a hőterhelést, mint maga a panel. kibillentettem a helyéről, mert nem fogta az ón. Megmértem és 268ohm-ot tudtam méri rajta. A színkódokot nem ismerem fejből íg ki kellett volna keresnem valami táblázatból ezért nem bonyolódtam bele. A kislányom épp elszakíthatatlanul "Én kicsi pónim-at" nézett az asztali gépemen. Kezdésnek visszaforrasztottam az ellenállást, mondván nem szakadt. Ha változást hoz, akkor hétfőn beszerzek egy új ellenállást. Az az igazság, hogy van benne mindkét oldalon kb 6 db IRF tranzisztor és ugyanilyen kinézetű három lábú, de sokkal nagyobb tranzisztor. Ezek mind neki vannak csavarozva az alu háznak. a nagy tranyóknál a panelon lekaparható rozsda színű szennyeződés volt, amit lekapartam és lemostam valamilyen szinten. Szerintem az a nyákon lévő lakk lehet, vagy a forrasztó folyadék. Nem tudom, de sajnos az a sejtésem, hogy az ott azért volt csúnya, mert megmelegedett. Mindegy, minden esetre a rossz ellenállás felfedezése picit belelkesített és összeraktam egy próba erejéig. Levittem a kocsihoz és csináltam egy ideiglenes bekötést. Sajnos nem tapasztaltam pozitív változást, mert ugyanúgy a védelem led világított. Levettem az alját, hogy esetleg találok-e valami melegedő alkartészt, de nem találtam. Mértem néhány ponton feszültséget, de a teljes szétszedés nélkül a kocsiban túl messzire nem tudtam lekövetni az áram útját. A feszültség bejut, az biztos, mert a biztiket sem csattantja el. Úgy is vettem, hogy a biztik jók voltak. Szerintem nem is cserélgették, mert eléggé bele voltak gyógyulva a kosztól. Mivel én nagyon okos vagyok és tudom, hogy a tranyóknak az egyik lába is kell hogy kapjon feszültséget, ezért nem is kellett több, megmértem az összes oldalt elhelyezett tranzisztornak látszó tárgyon, hogy megy-e rá feszültség? Végülis menni ment, de egyáltalán nem 35 voltokról van szó, hanem 12 voltról. Nyugodtan elmondhatom, hogy minden tranyóra 12 voltos feszültség jut. A többi dolgot nem tudtam mérni, eddig jut el a tudásom. Arról nem volt tudomásom hogy 35 voltoknak kell bent lenni. Lehet hogy ez lesz a dolog nyitja? Lehet hogy a tápjával lesz aprobléma az erősítőmnek? Meg lehet azt csinálni? Az a helyzet, hogy van egy nagyon jó barátom és ő nagyon szokott hifizni. van neki egy elég megbízható barátja és neki küldtem el ma este a készüléket. Nem tudom, hogy tudnék-e mit kezdeni vele, max kicserélgetni pár dolgot. Megmondom őszintén, csináltam már ilyet, de ezt a cuccot nem akarom ilyen formában buherálni, mert azért ezek mégiscsak az USA-ból érkeztek. Bemegyek egy boltba, aztán majd azt mondják, hogy nesze! Itt van ez, jó ezzel is. Akkor meg minek a Crunch, ha minden alkartésze ki van cserélve? Ha egy szakember javítja, talán megtalálja a hibáját és csak a rossz alkatrészt dobja ki. egyáltalán lehet ilyen marhanagy tranzisztorokat venni?
Csak előtte tett egy kis kirándulást a Crunch a "csájnában". Ezeket jó javítani, amivel sok meló van az Audison, meg a roki.
Crunch V-6004
Ott a trafó után van az a 4db 35V-os kondi, azokon kell lennie, ezek szerint olyan +-25V körüli feszültségnek, ha megy a táp... Mellettük van a 2 dupla diódából felépített graetz, a 2 középső lábakon testhez képest mérheted a +-tápot. Üdv Inhouse
Ezek szerint az A1015 tranyóid jók, és a diódák is. Ezek segítik a fetet lezárni, és mentik meg a TL494-et a tüskéktől. Mehet bele a két FET indulhat a táp. Meg kell mérni, hogy a két fet Gate-Source jelalakja milyen. Egyformának kell lennie, nem lehet az egyok kissebb feszültség, mint a másik. Akkor valami gyalázat van. A fetek gate-jén lévő jel nagysága majdnem akkora kell, hogy legyen mint az erősítőd táp feszültsége.
A fetjeid tesztelésére dobj össze egy nagyon egyszerű tesztert. Alulra beteszek egy rajzot. A poti tekeréséval ki-be lehet kapcsolászni a fetet, ha jó. Az (A1015) tranyó valójában (2SA1015) Ez mindig így van jelölve a japán tranyókon. Itt a 2SA1015 adatlapja Hát igen ha nem akksiról teszteled a cuccodat, hanem kissebb tápról, akkor sokszor olcsóbb szokott lenni
A tápodat ne indítsd be 1 fettel. legalább 1 párral. Nem tudom hány fet van a tápjában. Ha összesen 2 darab, akkor úgy illik be indítani, ha bent van mind a kettő.
A TIP41 - 42 darlington tranyó. Nem? Nyilván ha nincs bent a végtranyó az áramkörben, akkor nincs áram fogyasztás. Azt kellene meg nézni, hogy a vég tranyók nélkül be indul-e a táp, és hogy az általa elő állított egyen feszültség egyforma-e? (+ - táp) Multiméterrel meg lehet mérni. ha minden ok, akkor valószínű a vég tranyót bele kell tenni, és menni fog. Ha megy, akkor a bemenetre tenni kéne valami jelet, jó lenne szinuszt, és meg kéne nézni szkóppal a kimenetet. Terhelés alatt mérj a kimeneten. Hangszóró legyen rajta. Ha minden csatorna jele torzítatlen, és a jelek nagysága is egyforma, akkor nagyjából kész vagyunk. Lehetne még cifrázni a méricskélést, de szerintem fölösleges.
Szia!
Megpróbálhatod az elektronikai boltban a BD sorozatot! Hátha az kapható...
Köszönöm mindenkinek a biztatást és a segítséget! Amint lesz fejlemény az erősítőmmel kapcsolatban, jelentkezem és tudatni fogom veletek. Addig is félre kell tennem a dolgot fejben, mert nehéz lesz úgy kivárni az eredményt. Azért bevallom, alig várom, hogy beszerelhessem a kocsimba és végre újra szép hangokat tudjak kicsikarni a rendszeremből. Valószínű kelleni fog majd másik hangszóró szett, mert az Alpine szett elől és a két ovál Alpine nem biztos hogy jó választás volt. Elvileg nagyon szép hangja kellene hogy legyen, de szerintem lehet hogy a kocsim miatt van egy érdekes trombita hangzása, ami miatt nem vagyok rájuk büszke. Vagy át kellene szerelnem a kapaltatóból a gyári helyekre az oválokat, vagy valami másikat venni a kalaptartóba. Nem tudom, de szerintem át kell szerveznem azerőforrásokat. ...Látjátok? Máris a további lépéseken rágódok, pedig az erősítőm még csak elvileg létezik. Nincs ez jól.
Sziasztok!
Először is köszi Pityunak a BD tranzisztor sorozat miatt. Azt sikerült beszereznem. Most ideiglenesen kombináltam, egy kanális TIP41C,42C a másik viszont BD243C,244C. A graetz kimenetén van +-20V a GND felé. Szkóppal kisértem az egészet. Az IRFZ44 helyett jelenleg IRFZ46 van. Mértem a Gaten van 12Vos négyzetjel a TL494től, a Drainen van 24V, a Sourcen alig van valami icipici. Persze mindez a GNDhez képest. RCA csatlakozó hiányában csak egy csatornát tudtam egy időben jellel táplálni.A bemenetre 0.5V szinusz jelet vezettem, és kisértem a kimeneten rendes szinuszjelet kaptam, amikor felcsavartam max a gaint akkor mintha látszódott egy kis torzulás. Peak-to-Peak max 40V volt. Egy ideig úgy járattam, kisebb nagyobb frekvenciával (nagyobb frekvenciánál jobban melegedteg a végtranzisztorok ami egyrészt normális is). Igy az áramfogyasztás megnőtt 300mA köré. Mivel maradt egy kis időm kéznél volt egy 18ohmos 7W ellenállás, ezért őt használtam terhelésként.Rákapcsoltam a kimenetre, a terhelés megugrott 500mA-re, ahogyan növeltem a gaint, úgy nőtt a fogyasztás is, meg a tranzisztorok is kezdtek melegedni. Max 700mAig mentem, mivel nem voltak felszerelve a hűtőbordák a tranyókra. Terhelés alatt is kisértem a jelet a szkópon és nem vettem rajta észre semmi rendellenséget. Amikor csavarom a HPF(High pass filter) meg az LPF(Low pass filter) potikat akkor a jelben észrevettem, hogy megjelentek valami zavarások, de amint lecsavarom őket akkor minden rendben van a kimenő jellel. Gyanakszom még egy kapcsolóra, amivel változtatom, hogy LPF, FULL, vagy HPF és amikor FULLban van akkor ha jól emlékszem a kimeneten nincsen semmi jel, de HPF vagy LPF állásban van.
Na hát akkor úgy nézem, hogy el is készült az erősítőd. Hangszóróval ki próbáltad már?
A hangváltója full-ban nem csinálhat semmi korrekciót. Akkor ami bemegy, az ki is megy. Milyen zavart okoz a többi poti? Nem tudsz róla képet betenni?
Jóvan, hát nem volt kedvem a katalógust bújni.
Majd készitek képet és elküldöm, de úgy lehet elképzelni, hogy van az eredeti szinusz jel, és mellette megjelenik még néhány ugyanolyan szinusz fáziseltolódásban. Amikor változtatom a frekvenciát, vagy a gaint, az egész "zaj" is változik az eredeti jellel.
Holnap próbálom hangszóróval és okvetlen jelentem.
Jaaaa, ez a szkópod szinkronja miatt van állíts szkópon nagyobb érzékenységre.(nagyobb legyen a jel a kijelzőn) vagy a szinkron potin tekerj(trigger, vagy ilyesmi). Ez nem hiba, hanem a szkópod szórakozik veled.
Tegyél rá hangszórót, és hallgasd meg. Szerintem jó lesz az.
Sziasztok!
Tegnapelőtt bridgeben rákötöttem egy woofert az erősítőre és mit is mondjak, eddig még működik aminek kivételesen örülök. Nem zavartam maxigázon, de azért hangosítottam és elég szépen szól. Nem vettem észre semmi hangtorzulást. Még egyszer köszi szépen a segítségeteket.
Szia!
Örülök, hogy meg tudtad csinálni. Sajnos az én Crunch erősítőmről még nincs hír, de bizakodom. Ugyan én csak hobbi szinten próbálok közelíteni az elektronikához, de engedj meg egy amatőr kérdést. Az erősítődre kapcsolt hangszórókat megmérted már? Igaz, most sikerült jól megjavítanod az erőlködőt, de ha meghibásodáskor a hangszóró is részt vett a jóban, akkor amatőr felfogásom szerint akár mégegyszer is tönkremehet az erősítő. Bocs ha túl hülye ötlet és már túl vagy ezen a dolgon. Meg akkor is bocs, ha simán hülyeség amit írtam. Szia!
Szia!
Őszintén megmondjam nem mértem a hangszórót, de véleményem szerint biztosan 4ohmos. Igaz ez az erősítő egy barátomé, ahogy a hangszóró is. Ami az audio technikát meg az erősítőket illeti nincsen nagyon sok tapasztalatom velük, de ha a hangszóró pl. tönkremegy, akkor amikor méred az ellenállását akkor szakadást fog jelezni ami avval egyenlő, hogy az erősítőnek nincsen terhelése. Nyugodtan javítson ki valaki ha tévedek. Ha túl sok áramot húzna meg, akkor a védelemnek működésbe kéne lépnie, vagy kifüstölne a kimeneti tranzisztor, attól függ ki a gyorsabb. A haverom esetében, mondja az erősítő tökéletesen működött az előző kocsijában, akkor egy ideig úgy állt a szobájában, míg be nem szerelte a másik kocsiba ugyanavval a hangszóróval és meg sem akart szólalni, csak párszor megrángatta a woofert és bekapcsolt a védelem. Időközben mi történhetett vele, nemtudom. Mindenesetre szorítok, hogy sikeresen megjavítsad a Crunchot Üdv.
Elmondásod alapján, mivel csodák nem nagyon vannak, szerintem két eset lehetséges. Az egyik az, hogy az ismerősöd nem figyelt oda és valamit rosszul kötött. Tudom, hogy pofon egyszerű a bekötés, de szerintem pont a pofon egyszerű dolgoknál szokott az ember a legnagyobbakat hibázni. Szerintem sokan voltunk már így.
A másik pedig az lehetett, hogy mégis a hangszóró a rossz. Sajnos a hangszóró meghibásodása nem csak szakadást jelenthet. Ha egy hangszórót túlterhelünk, akkor túlhevülve a tekercse ahogy elkezd leégni, úgy szokott egyre jobban menetzárlatossá válni. Ahogy ez a folyamat elkezdődik, vele együtt elkezdődik egy saját magát gerjesztő folyamat is. A menetzárlattal együtt jár sajnos a hangerő csökkenése, amit a helhasználó általában könnyen megold egy hangerő növeléses mozdulattal. A tekercs árama már amúgy is nagyobb a menetzárlat miatt, de mi még feltekerjük, mert nem halljuk, hogy lefújná a mélyhang a kalapot a fejünkről. Ez nagyon rossz érzés tud lenni, mert tapasztaltam. Igaz, hogy kalapot nem hordok, de az is rossz, ha nem mozog az a pár szál hajam, amit még nem tépett ki a hangerő. A mégjobban leterhelt hangszóró egyre jobban elfüstölteti a tekercsét és ez sajnos nem jár mással, mint azzal, hogy a tekercs ellenállása a 4 ohm-tól elkezd szépen a 0 felé közelíteni. a 3,6 ohm még nem számít rossznak, de ott már szerintem picit veszített a hangszóró az érzékenységéből. Képes teljesen elmenni és az a tapasztalatom, hogy egy 1,5 ohm-osra elégett hangszóró is képes hangot adni. Az a baj, hogy nem mindegy,mekkora hangerőhöz mekkora áram társul, mert láttam olyan JVC autós cd rádiót, amiről a gazdája panaszkodott, hogy olyan szar a JVC, hogy lépten-nyomon elugrik benne a cd. Megnéztem és nagyon érdekes módon a rádió is elugrott. Megkérdeztem, a sráctól, hogy szerinte hogy ugorhat el az autósrádióban a rádió? Picit mókásan adtam elő, de mókás is volt a helyzet. Nem történt más, mint a 4*45 Wattos JVC meghajtotta a 10cm-es Suzuki hangszórókat és menetzárlatosak lettek. A srác tök hangerőn halgatta és az elfüstölt hangszórók itták magukba az áramot. Természetesen a pici szélessávú hangszórócskákon nagyon lehetett már hallani hogy szarul szólnak. A fejegység végfoka meg tiltogatott, mert nem bírta. Szerencse, hogy jó védelme volt. Ez volt a nagy elugrálás a JVC autórádiónál. A JVC-nél, aki az egyik legjobb a cd csillapításban. Sokat írok megint feleslegesen, de azt szeretném ecsetelgetni, hogy az autós mélynyomók egyik legjellemzőbb hibája nem feltétlenül a szakadás, hanem a zárlatosság, ami nekünk nem jó, mert egy 4ohm stabil, vagy egy 2 ohm stabil erősítőt simán túl tud terhelni. Ha egy erősítő túl van hajtva, nem hiszem, hogy neked kellene elmagyaráznom, hogy mi történik. Nekem a nagyok még azt is elmesélték, hogy erősítőhöz többszörösen túlméretezett hangszórót is tönkre tudnánk tenni az erősítővel, mert ugyan a hangszóró bírná, de az erősítő a túl nagy terhelés miatt egyenáramot kezdene kiadni és attól füstölne el a hangszóró. Szerintem ez fordítva is igaz. Simán tönkre mehet mindkettő. Remélem nem voltam illetlen ezzel az üzenetemmel és nem olyanokat írtam, amivel megbántottalak. Üdv: honda130
Avval amit mondtam, hogy túl sok áramot húzna meg a hangszóró, az alatt a zárlatot értettem, na de sebaj. Természetesen egyetértek veled amit mondtál a leégéssel, az is megtörténhet. Nem voltál illetlen, egyrészt így tanul meg az ember új dolgokat.
Üdv.
Sziasztok van egy ilyen erőlködőm
SAL BX 2055 erőlködőm bekötés pwr - oda a pirost kötöm rem oda is a pirosat mert mást nem tudok gnd föld a problémám az lenne hogy bekapcsol szól is de olyan mint ha csak átengedné a hangot mert nem erősít 1000 wattos jbl mély menne róla valami megoldás esetleg hogy ne csak átengedje hanem erősítse is a hangot ? kösz misi
Szia!
Hogy érted pontosan hogy "átengedi a hangot és nem erősít"? Ha ez történne szinte nem is szólna a láda...
Örülj neki, hogy szól rajta valami Kossuth rádió, mivel nem adtál rá jelet, csak tápot kapott és bekapcsolás jelet...
Üdv Inhouse
Szól de csak annyira amint autó erősítője meghajt és a hihg in re az van kötve ami az autórádióból megy kábel a hátsó hangszóróhoz .
Szia!
Közben picit elgondolkodtam a dolgon. Minap még én kértem tanácsot tőletek, hogy egyáltalán mit lehetne mérni egy ilyen erősítőn, ha világít a piros lámpa, utána meg vérszemet kapva egy szakembernek dumálok, mert egyszerűen félreértettem a Hsz-ed, vagy nem jól olvastam el. Azt hiszem, már értem mit hibáztam. Nem értek hozzá eléggé ahhoz, hogy felfogjam, a hangszórók zárlatba menése nem azokkal a meghibásodásokkal jár, mint ami a te erősítődön előadódott. Na ehhez kellene több tudás, mint ami nekem van. De nem baj, szerintem leszek én még jobb is. Szaki talán sosem, mert ahhoz sokat kellene tanulnom és foglalkoznom e témával, de azért javítani fogok magamon, ezt ígérhetem. Végülis nemrég még azt sem értettem, hogy egy ledet miért nem szabad simán árramforrásra kapcsolni? Ma már nem csak hogy ellenállást kötök vele sorban, de áramkört is csináltam hozzá Lm350-nel. Jó,jó! Tudom, hogy megmosolyogtató amit írtam, de ez nekem haladás, ha azt is nézzük, hogy megtanultam nyákot marni, meg ilyesmi. Babra munka, de érdekes. És nem utolsó sorban, gondolkodásra készteti az embert. Irigylem azokat, akik átlátnak egy bonyolult áramkört és én is szeretném tudni, amit most nem. Viszont van ellenpélda is sajnos. Mikor valaki nagyon úgy csinál, mint aki nagyon tudja és gyakorlatilag csak próbálgatja az alkatrészeket kicserélni. Ismerek ilyet is és nem tesz rám jó benyomást. Na ilyen nem akarok lenni, inkább maradok hivatalosan is az amatőr szinten és akkor maradnak a kisebb örömök. |
Bejelentkezés
Hirdetés |