Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sziréna
 
Témaindító: vanzerr, idő: Jan 5, 2006
Lapozás: OK   7 / 51
(#) Roleebaby hozzászólása Jún 14, 2007 /
 
Szia mindenkinek!Szinte teljesen amatőr vagyok, mégis szeretnék segítséget kérni. Szeretnék építeni egy "rendőrségi" Airhorn-t, amivel lekürtölik az autósokat. Nem a sziréna részét szeretném, hanem a leállító kürtöt. Tudok házilag ilyet kreálni: Segítene valaki? Előre is köszönöm...
(#) Frankye válasza Roleebaby hozzászólására (») Jún 15, 2007 /
 
Néhány dolgot alapból tisztázni szükséges:
1. A valódi airhorn nem elektronikus szerkezet, hanem elektromechanikus. Ez azt jelenti, hogy egy kompresszor hozza létre a működéséhez szükséges sűrített levegőt, amit egy megfelelően kialakított mechanikus kürtön nyom át. Ebből következően elektronikus airhorn-t építeni: csak koppintás, ami hangnyomásban, hangerőben nem veszi fel a versenyt a valódival.
2. Az airhorn és a sziréna használata legalábbi a törvényesség határán mocorog. Ha a rendőr meghallja a használatát, elég sokba kerülhet: a minimum, hogy kér egy 10-es kulcsot (gyk.: lekapja a rendszámot).
Ettől függetlenül a megépítése nem törvénybe ütköző, csak a használata... :hehe:
(#) blowfly hozzászólása Jún 16, 2007 /
 
Ezt csak annyiban helyesbíteném, hogy a sziréna használata szabálysértés. Az AIRHORN a KRESZ szabályai szerint dudának minősül, ezért nem szólhat érte senki, tehát airhorn-t nyugodtan lehet használni. Már csak az a kérdés, hogy melyik kapcsolás a jó?
(#) Frankye válasza blowfly hozzászólására (») Jún 16, 2007 /
 
Hááát... Egy kötekedő kedvű rendőr beleköthet, hogy nem szabályos kürt, mert nagyobb a hangereje, mint az előírt... De egy kötekedő kedvű rendőr igazából mindenbe bele tud kötni!
(Remélem, MPi-c nem olvassa! )
(#) blowfly hozzászólása Jún 17, 2007 /
 
Ez így igaz. És akkor melyiket érdemes megépíteni?
(#) taimagic hozzászólása Jún 18, 2007 /
 
Sziasztok!

Legutóbb egy sziréna végfokról érdeklődtem, senkinek
semmi tippje?

Részemről önkéntes tűzoltó egyesületnek kellene
kreálni egy szirénát. Jelenleg egy olyan astabil multivib-
rátorral hajtott két duda a komoly dallamunk. Olyan
klasszikus "né-nó".

Dallam lenne végfok kéne csak hozzá. Egyébként az
airhorn-t hogyan lehetne elektronikusan megoldani?
Milyen jellegű és/vagy formáju a kiadott hang?

Más: egy 1964 Opel Blitz kocsink 6V-os. Abba szirénát
beletenni nehézkes, mivel mindegyik 12-24VDC üzemi
feszültségű. Tud valaki DC/DC konvertert nagyobb tel-
jesítménnyel? (Kimenet 12-24DC @ 15-25A)

u.i.: Airhorn-t a kocsikon kipróbálhatjuk, azokon mehet!
D

Üdv:

Tamás
(#) Georgee hozzászólása Jún 18, 2007 /
 
beszállok én is a partiba!!!
Röviden a kapcsiról:
Többféle szirénahangot előállító kapcsolás UM3561 típusú IC-vel.

szirena.gif
    
(#) taimagic hozzászólása Jún 18, 2007 /
 
Dj George!

A dallamot én 555tel és műv.erősítóvel oldottam meg.
Nekem végfok kellene....

Tamás
(#) Roleebaby hozzászólása Jún 18, 2007 /
 
Köszi mindenkinek a féltést a rendőröktől, de a "rendőrségi" Airhorn-t csak azért írtam, hogy tudja mindenki mire gondolok. Amúgy egy traktorba lenne a dolog, már az a leállító hang, csak nem tudom megépíteni. Ezért kellene segítség. Amúgy csak a kedélyek megnyugtatására, az ominózus traki közúton nem közlekedik... Előre is kösz, ha valaki egy laikusnak elmagyarázná, hogy hogyan tudok ilyet csinálni. Köszönöm!
(#) watt hozzászólása Jún 20, 2007 /
 
Sziasztok!
Rábeszéltek a "ki, mit épített" topicban, hogy osszam meg a Kürtöm terveit. Csak véletlen, hogy én is pont most kaptam egy komoly kürtöt és ezért építettem hozzá egy erősítőt, vezérlőt.
A kapcsolási rajz letölthető: Kürt PIC-el_FET-el
A fájlt a DesignWorksProf 4-el lehet megnyitni, aminek a Trial verzióját az Oldalamról le tudjátok tölteni! Ha nem boldogulnátok a programmal, akkor kizárólag privátban keressetek, ne itt offoljunk!

Az áramkörről:
A PIC programját elküldöm, ha kéritek, de talán a végfokozat megoldása érdekesebb, ha nem akartok PIC-ezni. Persze akkor kell egy hangkeltő áramkör, ami helyettesíti a PIC-et és meghajtja helyesen a végfokot. Ez nem túl egyszerű feladat, de esetleg ebben is tudok segíteni.

Megjegyzem, hogy a hangok elkészítése nem túl egyszerű feladat! Az tudja, aki próbálta! A sziréna hang, mint olyan, nem is nagyon érdekes, mert nem szerencsés ilyennel furikázni! :no:

A Programban van egy fütty, van két féle kürt, az egyik kísértetiesen hasonlít a "gyárira" a másik mélyebb(szerintem jobb ), van egy négy hangból álló lépcsősen emelkedő szaggatott hang, van egy riasztó vijjogás, és van egy bemenet, ami külső +5V hatására elkezd egy keveréket a hangokból, riasztási célra. Ez utóbbi hangot külön is be lehet kapcsolni a 6. gombbal, és csak azzal lehet lekapcsolni is!

Igazából még változhatnak a hangok és a funkciók, annak ellenére, hogy most is működik minden, mert nálam nem nagyon szokott végleges megoldás születni, mindig változtatok, amit Ti is megtehettek, ha megértitek a programot, aminek a forrását szintén elküldöm, ha kéritek.

A PIC azért 18F2320, mert ez volt itthon kéznél, és amúgy meg kedvelem.
Sok üres láb maradt, rengeteg ötletnek teret adva(pl. féklámpa villogtató, komplett riasztó kivitelezése stb.). Igaz ahhoz a panelt is át kell tervezni és programot megírni, de ez már nem a Kürt kérdésköre itt nem szeretném tárgyalni!

Panel rajzot is küldök, ha érdekel valakit, de ahoz a rajzon szereplő toroidot kellene használni és SMD PIC-et. Esetleg más rajzolattal könnyebb megépíteni, de szerintem a vasalásos technikával nem okozhat gondot ez a verzió sem. Én így készítettem.

A felhasznált FET-ek típusa fontos, csak náluk kisebb maradékellenállású példányokat lehet használni, mert csak 4,8V körüli a gate feszültség, ami nem túl ideális, bár én hűtés nélkül próbálgattam itt 3A-es rövideket, nem volt gond. A végén egy 5mm-es alu lapra fel kell szerelni őket. A FET-eket el kell szigetelni a laptól. A 7805-öt nem kell. Ha a nyákterv alapján készül el a panel, akkor a középső furaton keresztül egy M6-os csavarral a trafónál fogva fel lehet rögzíteni az egészet. De természetesen magatok is tervezhettek panelt, mert a kapcsolás abszolút nem bonyi.

Még van egy fontos dolog! Még autóban nem próbáltam ki, ezért éles tapasztalatom még nincsen. Asztalon tökéletesen működik, leszedi a fejem, szó szerint! Próbáknál tegyetek 560ohm-os ellenállást a Kürt-el sorba, és nagyon óvatosak legyetek, mert néhány kajak próba megsüketíthet! :guluszem1:

Tápláláskor figyelni kell, mert 12A-t is fogyaszthat az áramkör teljes hangerőn! Ellenállásos leosztás esetén 1A a max, amit mértem, ami a trafó impedanciájától van alacsonyabb frekiken. Ezért egy labortáp elég a próbáknoz.
Érdekes, hogy 5V betáplálása esetén(az ICSP porton keresztül) megszólal a cucc, csak nagyon halkan, de ilyenkor csak és kizárólag ellenállásos osztással kössük a kürtöt! Az egyik képen látszik a soros ellenállás. Ebben az a jó, hogy ki lehet próbálni program fejlesztés közben minden macera, és kapcsolgatás nélkül a kreált hangot!

Néhány képet beszúrok róla:
Kürt 100W
SMD Panel képe
Panel Trafó oldalról

Ha valamit kifelejtettem, kérdezzetek, megpróbálok válaszolni, de kérem ne bombázzatok felesleges kérdésekkel, csak olyat kérdezzetek, amire magatoktól nem jöttök rá!
Ne itt akarjatok megtanulni PIC-el bánni, arra ott a másik topic (PIC Miértek..), ahol ha tudok én is válaszolok a kérdésekre. Próbáljuk a részeket a helyén kezelni.

Remélem hasznotokra lehet az áramkör, aminek a használhatóságával én sem vagyok tisztában, de szerintem a Kürt nem megkülönböztető jelzés.
Azért ez kényes kérdés marad.
De gondolom nem kürölve fogtok végigmenni a falun!
(#) még1MbR válasza watt hozzászólására (») Jún 20, 2007 /
 
Szia Watt!
Komoly kapcsolásnak néz ki!
Írtad a másik topicban, hogy a trafó valami gyári cuccból van kiszedve. Milyen márkáé volt? Nem Eriston 150 véletlenül?
A menetszámokat ugyanúgy hagytad, vagy áttekerted másra, miután leszámoltad?
Jó ez a kapcsolás, csak a trafóval van bajban az ember, honnan szerez vasat hozzá

Esetleg a hangokat feltöltenéd 1x, ha lesz rá időd? Köszi!
(#) watt válasza még1MbR hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Vasat szerintem lehet kapni, ha nem pont ugyanolyat, akkor kb. akkorát. Ezt a pár menetet nem gáz feltekerni szerintem.

A huzal átmérők sem annyira kritikusak, a 9 menet is lehet ugyanabból a huzalból.
Ha nem használjuk huzamos ideig, akkor 1mm-es huzal is bőven megfelel! Sőt a trafó is lehet kisebb kicsit!

A menetszámokon nem változtattam.
Nem tudom melyik cuccból való, csak trafót kaptam párat.

A hangokat megpróbálom feltölteni délután.
(#) Frankye válasza watt hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Watt!
Köszi, hogy engedtél a "gyengéd erőszaknak"!
Valóban nagyon jó, hogy leírtad, ha még cikk is lesz belőle, azt meg külön megköszönöm!
(Engem főleg az erősítő része érdekel a dolognak, bár a PIC-es megoldásban rejlő rejtett tartalékok, úm. komplett riasztó lehetősége, megmozgatták azért a fantáziámat! )
Szóval nagyon köszi, és szuper volna, ha lenne belőle cikk is! Én csak biztatni tudlak rá!!!
(#) MPi-c válasza Frankye hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Üdv Franky! Kösz! Ez úgy hangzott, mintha kötekedő lennék.
Nem vagyok az és a közlekedési dolgokat sem vágom, csak úgy, mint egy átlagos úrvezető, de a jogszabályokat azért ismerni kell ( vagy legalább érdemes utánanézni). Szóval tévedés, a KRESZ erről egy kanyi betűt sem ír, nem is oda tartozik. Ellenben van egy 6/1990 (IV:12.) KöHÉM rendelet, ami a következőket írja:
Idézet:
„72. § (1) Minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel kell szerelni - a motor álló helyzetében is működő - hangjelző berendezéssel, amelynek hangja folyamatos, egyenletes hangmagasságú és erősségű. Ez a hang több - egyidejűleg működő - készülékkel is előállítható.
(2) A hangjelzés hangereje gépkocsi esetében 93-112 dBA, motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 89-112 dBA lehet.”

Az idézett jogszabályi szakaszból két dologra hívnám fel a figyelmet:
1. "hangja folyamatos, egyenletes hangmagasságú és erősségű"
2. a hangerő.
Az elsőt a legvásottabb fülű rendőr is meghallja, az utóbbi miatt meg nem biztos, hogy szól, de ha mégis, legfeljebb műszaki vizsgára utaltattja a járművet, ott meg műszerrel meg tudják mérni.
Elnézést, de nem tudtam ellenőrizni az idézett szakasz hatályosságát és azt sem néztem, hogy ezt írta-e már valaki.
(#) watt válasza MPi-c hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
MPi-c!
Ez elég hasznos infó!
Tehát ha jót akarunk, akkor a kormányduda gomb "helyére" egyenletes hangot teszünk.
Valamint egy kapcsolót, amivel át lehet kapcsolni, az eredeti dudára az áramkört, hogy a vizsgán ne kelljen magyarázkodni, valamint nehogy szívinfarktust kapjon a vizsgáztató, mert akkor lehet, hogy nem engednek át!
A többi hangot pedig ésszel...
(#) MPi-c válasza watt hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Ja! Egy rejtett kapcsoló!
"Duda" meg legfeljebb a gk. vezető orra lehet!
(#) még1MbR válasza watt hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Köszönöm szépen az infókat!
Biztatnálak cikkírás ügyében én is!
(#) watt hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Privátban kaptam kérdéseket, de úgy gondoltam másokat is érdekel, ezért bemásolom.

Idézet:
„A kapcsolási rajzon a trafónál akad egy homályos pont számomra, mégpedig a "felül" és "alul" rész.”

A toroid valóban O alakú, ezt tudod. A trafóknál az alul felül középen stb. úgy értendő, hogy ami alul van, az az első tekercs "réteg", arra jön a középső tekercs, utána pedig a felső tekercs tekercselése. Tekercsek között szigetelés kell(egy tekercs esetleges rétegei között nem feltétlenül!). Legjobb az üvegszalag a szigetelésre, de a teflonszalag is megteszi, ha más nincs, csak azzal óvatosan kell bánni és sokat feltekerni, mert kilyukadhat. A szigszalag nem jó, mert elolvadhat, bár rövid impulzusoknál nincs ilyen veszély, de hosszabb üzem esetén a trafó elég meleg lesz!

A két nem használt kivezetést jól értelmezed. Nem is kell kivezetékelni, elég egyszer 74 menet és kész. Valami más funkciója volt az eredeti áramkörben.

.............
Arra bíztatnám a kérdezőket, hogy a jó kérdéseiket ne priviben tegyék fel, mert itt hasznosabb! Köszi!
(#) watt hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Egy fontos dolgot elfelejtettem!
A rajon nincs biztosíték! Az autóban biztosíték nélkül bekötni a Kürtöt nem szabad, mert leégetheti az egészet(mind ahogy ez minden áramkörre feltételezhető Murphy óta!).
A jó megoldás az, hogy az akkuról egy lengő biztosítékházzal induljon ki a plusz vezeték a Kürt felé. A bizti legyen 15-20A-es. Ez nem az áramkört óvja meg, mint ahogy egyik bizti sem ezért van kitalálva, hanem az autót és az akkut illetve a pénztárcánkat!
(#) még1MbR hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
A trafó kimenetén mekkora feszültség van amúgy? Jól sejtem, hogy 30V felett kell lennie ahhoz, hogy ténylegesen 100W-ot adjon le?
Akkor viszont nem értem, hogyan van az, hogy a trafó áttétele lefelé viszi a feszültséget, mikor meg felfelé kellene vinnie... a 2x12V-ból hogyan lesz 30V?
Mit gondolok rosszul?
(#) Frankye válasza MPi-c hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Idézet:
„Ez úgy hangzott, mintha kötekedő lennék. Nem vagyok az és a közlekedési dolgokat sem vágom, csak úgy, mint egy átlagos úrvezető, de a jogszabályokat azért ismerni kell ( vagy legalább érdemes utánanézni).”

Bocs, kicsit gonoszkodtam! :hehe:


Idézet:
„Az elsőt a legvásottabb fülű rendőr is meghallja, az utóbbi miatt meg nem biztos, hogy szól, de ha mégis, legfeljebb műszaki vizsgára utaltattja a járművet, ott meg műszerrel meg tudják mérni.”

Ez biztos! Mmint az a rendőr, akire rányomod a "watt-féle MegaWatt-os ( ) airhorn-kürt"-öt, minden bizonnyal:
1. "Vájtfülűvé" válik nyomban...
2. Úgy elzavar műszakira, hogy kereked nem éri a földet... :yes:
Az lehet megoldás, hogy rejtett kapcsival átkapcsolsz normál kürt és airhorn között, csak a vizsgakor ne felejtsd el átváltani, mert nem csak a rendszámtáblát veszik le, de még az alváz- és motorszámot is kiköszörülik a kocsiból!
(#) watt válasza még1MbR hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Nem teljesen lefelé transzformál.
Elég annyi, hogy ez nem sima transzformáció, itt a Lenz törvénye is belejátszik(indukciós törvény), és a két soros 9 menet is szépen feldobja még a feszt. Valóban 32V effektív jön ki kb. Bevallom nem tudnám levezetni hirtelen a pontos folyamatokat, de a dolog működik, nagyon is.
(#) lelkes amatőr hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Sziasztok,
Nekem porosodik egy Eriston 150 a polcon, egy gond van vele: nincs hozzá hangszóróm.
Nincs valakinek feleslegben egy darab?
Kipróbáltam az Orion HS501-es hangfalon, tényleg nagy durranás a hangja, komolyabb vastagságú fülzsírt is szépen old.
(#) Woid hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Üdv! Micsoda jó dolgok ezek Nekem egy egyszerűbb kérdésem lenne csak. Valamelyik régebbi, inkább RT mint HE, láttam egy NE555 kapcsolást, egy darab van benne, és előtte egy BC tranzisztor ami színuszjelet küld az IC-re, mint vezérlés végülis....

Ez nekem épp jó lenne a gyerkőc játékautójába, nem kell hangerő sem. Vannak itt jó megoldások, ez tény, csak így utólag már engem is fenemód foglalkoztat hogy hogyan is csinál a kapcsolás 1 tranzisztorral színusz jelet. A gond csak az, hogy nincs időm sem átlapozni egy nagy láda HE újságot és évkönyvet...
(#) még1MbR hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Amúgy, ha valakinek se ideje, se energiája, elég jó játékszirénát lehet venni kb. 1200Ft-ért a budaörsi Auchanba. Bringára szerelhető, 3 hangot tud, abból kettő totál olyan, mint a valódi. 9V-os elemmel megy.
Az UM3561? es ic-s kapcsoláshoz képest talán 500Ft-al drágább, ennyiért nincs értelme vacakolni a nyákkal
(#) watt hozzászólása Jún 21, 2007 /
 
Ígértem a kürt hangjait.
Ezen a felvételen 6 féle hang van, a hatodik a riasztó hangegyveleg.
A felvételkor a hangszóró nem szólt hangosan, ellenállás volt előtte, ezért valóságban sokkal öblösebb és keményebb az érzés, de így is elég jól lehet hallani a lényeget.
(#) fureszk válasza watt hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
utolsó előtti kapcsolási rajzát láthatnám?
(#) watt válasza fureszk hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
Ezt egy kapcsolás csinálja! Olvass vissza kicsit!
(#) fureszk válasza watt hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
jópár kapcs van a témában. linkeld a hsz-t, plz.
(#) titi válasza fureszk hozzászólására (») Jún 21, 2007 /
 
csak 1 lappal kell visszább menned, egy jó hosszú hozzászólás, elég látványos, watt irta!
Mit kell ehez linkelni?
csak 1 gombnyomás!
Következő: »»   7 / 51
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem