Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
A C20, és C46 kondik jók? Nem zárlatos valamelyik?
Azt kellene meg oldanod, hogy a két csatornát meg cserélni. Tehát mondjuk az R118, R34 ellenállásnál meg cserélni a két csatornát egymással, ée meg nézni, hogy a hiba átmegy-e a másik csatornára. Ha nem, akkor lehet visszafelé haladni, és előbb-utóbb meg találod azt a pontot, ahonnan a probléma ki indul. Elsősorban a mechanikus cuccokra gondolok, kapcsolók, potméterek, aztán jöhet a többi. A táp feszültségeket is mérd meg. Azok rendben vannak?
Tápot néztem teljesen hibátlan szkóppal,illetve a feszültség is stabil és szimetrikus mind a két oldalon terheléssel is....A többit holnap megnézem,köszi a tippeket)hamarosan jelentkezem a fejleményekkel hogy mire jutottam
Szét szedtem a szomszéd erősítőjét. Elmondása szerint ,miután hídba kötötték azóta a zöld (power) LED helyett, a piros (protect) világít. Ennek következtében az erősítő halkan vagy egyáltalán nem ad ki hangot. Mi lehet az a "protect" védelem és miért viselkedik így? A végtranzisztor meghibásodása miatt nagyobb áramfelvétel lehetséges és az ampert figyelő rész ezt érzékelheti ? Relé persze nincs benne így gondolom a bemeneti jelszintet fosztja meg a végfoktól. Vagy én nem tudom , mert autós erősítőt még nem próbáltam javítani. Valakinek valami ötlet ? Holnap kiszedem a végeket és rájuk mérek !
Szokott bennük lenni egy figyelő áramkör, ami a hangszóró kimenetre kerülő egyen feszültség esetén le állítja a kapcsolóüzemű tápot. Ez a kimeneten megjelenő egyen fesz lehet a vég tranyó zárlatától is.
Én hídba kötött autós erősítőnél olyannal is találkoztam már, hogy meg volt szakadva az egyik végfokban az egyik végtranzisztor bázisa. Zárlatos nem volt semmi sem. Emiatt elbillent egy picit a kimenet egyenszintje, és a protect led világított, nem szólt az egész.
Szia!
Először mindenképp le kell szakaszolnod az erősítőt! Előfok-végfok közti elkó kivesz. Ha megvan, hogy melyik szakaszon van a "zajgenerátorod", akkor kell hozzá egy másik erősítő is! Igen egy másik erősítő, mert a zajt nem látni, hanem hallani kell! Ezért nem jó a szkóp! A másik erősítővel fokozatról fokozatra végighallgatózol az erősítőn, és ahol megjelenik a zaj, ott a bibi! Nekem annó volt egy javítandó kültéri hangosításos végfokom, ami így zajongott, senki nem találta a hibáját, és én így találtam meg a "zajgenerátor tranzisztorát"... Annó volt egy gitáreffekt is, amihez nagy zajú tranzisztor kellett, süvöltő szélvihar névre hallgatott.(ahhoz pont jó lett volna) Tehát félvezető hőzajod van. Pityu
Ilyen bizony előfordulhat!
És mivel nem használat esetén nincs terhelve sem, ki se derül, amíg hangszórót nem lát... De ki az aki egy autós végfok csak 1 csatornáját használja? Mert hát majdnem ugyanaz a helyzet, mintha mindkét csatornát használnád fele akkora terhelőellenállással...
Köszi ,holnap átvizsgálom a végeket. Aztán írok....
Van egy megbarnult 0.6W os ellenállás ,ami a táp környékén van és nem a végfok felé. És amit mondtál az alapján a piros jelzés is arra utal ,hogy valami ott nincs rendjén. Majd kiderül
Hídba kötött végfok volt, a két Rear (3-4) végfokról hajtották a subwoofert. A 3 -as végfokban volt az egyik végtranyó bázisa megszakadva.
Sziasztok!
Vettem egy subwoofer erositot, amihez gyarilag van egy tavoli hangeroszabalyzo de azt en nem kaptam, nem volt meg. Tudja valaki hogyan tudnam utan epiteni? Az erosito tipusa: Fusion PP-AM300010 Ja, van egy masik erositom is amihez szinten kellene ilyen, annak a tipusa: JBL GTO5355 Ehhez a jbl-hez tudnek venni gyarit, csak nagyon draga, viszont a fusion-hoz sehol sem talaltam gyarit, szoval azt mindenkeppen utan kell epiteni.
Sziasztok,olyan problémám lenne,hogy adott egy blau erősítő,de a tápja zárlatos.abban a pillanatban ahogy megkapja a +meg a gnd t a biztit már durrantja is el...
Valakinek valami ötlet?
Valamelyik fet lesz valószínűleg, de ezen kívül lehet még más is, kondenzátor, védődióda, stb...
Mindenképpen úgy tudsz előrébb jutni, ha ezeket kiméregeted.
Mint előttem szóló is már említette, minden, ami a primer körben van, gyanús!
Ezúton is szeretném ismét felhívni mindenki figyelmét, hogy, ha kiég egy biztosíték egy autóerősítőben, akkor azt nem cseréljük ki! Főleg nem nagyobbra! Le kell venni az alját, és első körben szemrevételezés, majd multiméterrel tápfetek DS láb közt síp, majd kiforraszt (esetleg "D" elvág), rossz fetek csere. Végfok végtranzisztorainak kimérése, zárlat esetén végfokjavítás is. Áramkorláttal (akár soros izzó) indítás 12V-ról, árammérés. 400mA-1A még talán jó is! Tápfeszek, kimenetek mérése, majd áramkorlát nélkül terheléses teszt. Ha már itt a primer körről beszélünk, abban egyértelműen helyet foglal az antiparalel védődióda, szűrőelkó-k, és a tápfetek. Nos én még olyan zárlatos elkóval nem találkoztam, ami akár egy 10A-es biztit is képes lett volna akár kilőni, az elkók inkább robbannak... De semmi sem lehetetlen! Ha nem kötöttétek be fordítva, akkor a diódára sem gondolnék, tehát maradtak a FET-ek! Lehet spontán pikkpukk is, vagy túlmelegedésből adódó pikkpukk, de, a végfokzárlat is elindíthatja a lavinát! És ilyenkor milyen "jót" is tesz a cuccnak, ha mégegyszer ki kell lőnie a biztit! (Főleg, ha addig csak FET zárlat miatt volt rossz, innentől meg már nyákfólia sincs...) Pityu
Kondik kicserélve,ellenállást átkötöttem de a hiba maradt ugyanazon az oldalon jelentkezik,potméterek,kapcsolók ok.Tápok is rendben vannak mindenhol.
Tranzisztorokat kimértem és műszer szerint jónak kell lenniük,bár tudom hogy ez nem jelent semmit úgyhogy lehet átcserélgetem a jó oldalból a végfok tranyókat egyenként hátha az a baja,ha esetleg nem az akkor kipróbálom az erősítős megoldást....Köszi!
Lemértem a végeket és elvileg jók. 2SB688,2SD718 ak..Mindkét oldalon egyformán mutatott a műszer akárhogy mértem. Van viszont a power 12V bemenet után egy rész ahol van TL494cn IC és ez körül egy megbarnult ellenállás sőt a panel alja körbe barnult...itt lehet valami gondolom. Majd próbálok feltenni képeket is....
Sziasztok, az a kérdésem, hogy mekkora biztosítékot tegyek a pozitív, tehát az áram kábelbe, ha az erősítőben 2x25 A-os van, jelenleg 40 A-os van a kábelben.
Köszönöm.
Biztos ismered a SAL WRC szériás 240W-feliratozású csodát. Kezembe került egy hibás példány (tudom hogy eleve mind az ) de ez ráadásul nem is szólt. Na, gyors ellenőrzések után hamar kiderült, hogy végfok beteg. Végfet rögzítés le, tipus olvasás........ahha..IRF540.....és a másik......IRF540, na nee mondom ez hogy? Két N csatis FET szimmetrikus tápos erősítőbe? Tudom a quad is ilyen, és vannak még ilyen jószágok, de autós végbe még nem láttam ilyet. Hogy hogy így van megoldva? Van ötleted? Érdekes.
Hogy mérted a végeket? Mi alapján? Szkópod van a további mérésekhez?
Ha max feltekert hangerőn bírja a 40-es , akkor jó az úgy. Gondolom az akku és az erősítőt összekötő vezetékre gondolsz, tehát a táp kábelre,
Egy booster dióda, és kész is a meghajtása!
Kiccsi óccsó sz... Én már annó láttam azt, viszont a tápban, ha jól rémellik, azért IRFZ44 ketyeg! Láthattad, rá van írva FULLMOSFET! Amúgy más végfokban is láttam kvázikomplementerNcsatornásMosFetpárt ám! Csak ott volt még néhány menet a trafón, és a végfok nagyáramúlag ment 2x25V-ról, plusz 35V-ról a meghajtása. Mondd már meg őszintén, egy autóerősítőbe, ahol nem kapcsüzemű a végfok (ott megérteném), miért használnak AB osztályban MOSFET-et? Semmivel sem könnyebb meghajtani, mint egy bipót, és még nem is olcsóbb! Áhhh! Mert megértem én, hogy gagyibbak, és drágábbak a PMOSFetek, de akkor meg használjon BD911-912-őt, nem hiszem, hogy drágább csájnában,mint egy IRF530! Vagy van egy csomó TO220-as darlington is 15A-es árambírással! Hol folyik ott ennyi, amikor BD243-244C-vel (azaz TIP41-42)-vel hasítják a 2ohm-ot!
Hát testvérem! (háttal nem kezdünk mondatot!, akkor has...)
A 2x25A az akárhogy is számolom 50A! A végfokod még ki sem lesz hajtva, és a 40-es elhiccen... Egy szó mint száz, ugyanabban az ágban, ha nincs leosztás, akkor a terhelések összege a mérvadó, ami itt 50A! Tehát minimum 50A-est!
Doncsó!
A főági bizti /tápkábel/ a kábelt védi (meg az autót a tűzoltóktól), nem az erősítőt! Az erősítőt az a 2db 25-ös védi. (mindaddig, amíg ki nem cserélik...) Ugyebár , ha robban a tápfet, az esetek 90%-ában zárlatba megy, ez a zárlat elsőre még képes "kinyomni" a biztit, de mivel ezek az autós biztik sem annál az áramnál hiccennek el, ami rájuk vagyon írva (de mívesen írtam...), ezért , ha nincs eléggé túlméretezve a vezetősáv a Fet-ig, akkor a nyákfólia is füst-hicc-nyekk! Amúgy a főági biztit a kábelkeresztmetszetre is kell maximalizálni, mégpedig 5A/mm^2-el számolva. p.l. 10mm^2-es kábelre max 50A-es bizti... 6-osra /6x5=30A/, 8-asra 40A, 20-asra 100A, és így tovább... Bár itt megjegyezném, hogy a villanytrabiban a 16-os tápkábelen úgy átpaszíroztam a 200A-t, hogy 1méteren 200mV esett... Szerintem még belefér! (főleg 72V-on)
Vicces cég ez a Somogyi Ajudijó Lájn, na.
Csak digit műszerem van. A tranzisztorokat a dióda jellel szoktam mérni. E-B-C és így váltogatom... Összehasonlítottam a másik oldallal is és mindkét oldalon ugyan azt mutatta. Ki nem vettem őket ,de ma úgy is megnézem. A kapcsoló táp a végtranzisztorok miatt szállhatott el ?
Köszönöm a válaszokat, én is így gondoltam, hogy mivel az erősítőbe 50 A van, akkor a tápkábelben is 50 Anek kell lenni, gondoltam azért megkérdezem.
További szép napot mindenkinek!!
Az a gond mesterem, hogy nincs összefüggésben amit mondasz. Úgy értem, hogy a hozzászólásod elején azt mondod, hogy a végtranyók jók, mert megmérted őket, illetve a két oldal "egyforma" , ezt nagyjából sejtem mire gondolsz, bár nem így javítunk, szóval eddig ok minden, aztán megkérded, hogy a kapcsoló táp a végtranyók miatt szálhatott e el. Kérdem én, ha jók a végtranyók, akkor miért szállna el a kapcsitáp tőle? Érzed a lényeget ugye?
Nézd, a legokosabb amit most tehetsz az az, hogy kiveszed a végtranyókat, így bekötöd az erősítőt, elindítod, megméred, hogy rendesen van e fesz a graetz után, ezt ott találod a hűtőbordán, két db TO-220-as tokozású dupla dióda, az egyik kifelé a másik befelé néz, a GND-hez képest mérd meg mindkettőnek a középső lábát, ha 22-35v közötti feszt mérsz, a táp minden bizonnyal megy, ekkor mérd meg a végtranyókat, tudod, skori oldalán le van írva hogyan, de erről már beszéltünk régebben.ha a táp nem megy, akkor elsőként azt kellene feléleszteni, ha megy, van táp, akkor az erősítővel lesz gond.
Sziasztok, olyan problémám lenne, hogy van egy autó rádió és nincsen rajta erősítő kimenet ilyenkor mit, lehet tenni?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |