Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Köszi a válaszod mex! Jó lenne akku nélkül megoldani. (Nem tudom hova tenni). Megszakításkor pont lefelé fut a szinusz a polaritás váltás felé (pont ez a baj), nem sokáig ragadna. Lehet, hogy ezért használnak a cseh Jawa-sok 16VA trafót? Amúgy az első kapcsolást nézve nem a szoksásos az elrendezés. A tirisztor a gyújtótrafót testeli. Ez valamelyest korlátozza az áramot, nincs a tiri közvetlen kapcsolatban a bemeneti trafóval.
Tényleg a normál tiris simsongyújtás nem ragad be ilyenkor? Vagy ott egyutas az egyenirányítás és pont szembe dolgozik a gerjesztőtekercs gyújtáskor? Idézet: „Vagy ott egyutas az egyenirányítás és pont szembe dolgozik a gerjesztőtekercs gyújtáskor?” Igen. Az első link kényszerszülte megoldás, nagyon valószínű a beragadás ellen lett így készítve. Egyébként nem feltétlenül szükséges az akku egy inverteres cdi-hez, sok japán cross moci csak egy 10000 µF pufferkondiról megy.
Hello!
Lenne egy kis gondom a Simson megszakítós gyujtásommal! A megszakító szikrázik, viszont már kb 2 hete is szikrázott megcsiszoltam az érintkezőket, majd abbamaradt. Valamint magas fordulaton olyan mint ha "tiltana"... Légyszi segítsetek...
Már megvolt vettem bele 2db újat és mind 2vel csinálta tovább...
Szia mex. Nagy vonalakban valami hasonlóra gondoltam Google keresőbe írdbe Gill electronic ignition. Az alsó modellre gondoltam volna működését tekintve.
A gyújtótrafót cserélted már? Illetve próbáltad már egy másik trafóval? Havernak is ugyan ezt csinálta, megnéztük egy másik trafóval és elmúltak a tünetek.
Fontos, hogy egy régi de eredeti DDR trafó még mindig többet érhet egy utángyártottnál...
Az a baj hogy nem trafós hanem rögtön gyújtótekercsből jön a szikra
az teljes mértékben kizárt!
van egy gerjesztő tekercsed a gyújtásalaplapon aminek a feszültségét a gyújtótrafó transzformálja fel
Ha lehet felhívnám az MZ-s motoros kollegákat erre:
www.mzclubhungary.com Van fórumuk és nagyon jó szerelők is vannak közöttük... MZ-re az egyik legjobb egyébként a megszakító vezérelt tranzisztoros gyújtás... Nekem a kis ETZ-n az van és azóta semmi gondom vele...
Ja, értem!
Nem gondolkodtál még rajta, hogy cseréled különálló gyújtótrafósra? Fateromnak is a gyújtás alaplapon volt, mindig kínlódott vele, (különösen érzékeny a nedvességre) de mióta átalakítottam neki külön trafósra, azóta jó. Igaz, egyszer már cseréltük a trafót, mert a kisipari nem sokáig bírta.
Szia Kori . Két megoldás lehetséges, szerintem. Az egyik az inverteres CDI, amit Mex is ajánlott. A másik meg az egyik tekercsből csinálsz 400Voltot transzformátorral majd evvel töltöd a kondenzátor. Az impulzus tekercs vezérlésére meg belefúrsz a lendkerék alumínium küllőjébe és egy erős mágnest amit aztán beleragasztasz. Az impulzus tekercsnek meg egy kis jelfogó tekercsét használod fel. A tirisztorok típusok közül a 2P4M-et(NEC) vagy a C106M-et(ON) ajánlanám. Íme egy link mindkettőre.
Üdv nyemi17.10.2009
Köszi az ötleteket Nyemi. Jók a linken található kapcsolások is. Vajon az 555-ös inverteres megoldás működne akku nélkül egy nagyobb (10milliF) kondiról is?
Tegnap megépítettem protoboardon ezt a kapcsolást., amit ebben a fórumban találtam. Egy több legazású 5W-os trafót használtam, így tudtam variálni az áttételellel is. Az 1µF-os kondi 1 kézi-rúgásra feltöltődik 100 (akár 150) voltra is. C3 soros gate kondira 0,22µF-os volt a kapcsolásban, de a tirisztor nem gyújtott ezért 1 µF-ra cseréltem, mert a kapcsolásban TIC126 szerepel, de csak BT151-et kaptam és ez (ahogy írjátok is) kevésbé "gyúlékony". Ezután szépen nyitott a tiri, a mutatós műszeren látszott, ahogy minden megszakítónyitásra szépen visszaesik a feszkó a nagykondin, majd újra tölt kb 100V-ra vagy kicsit nagyobbra is. Gyönyörű szikra képződött a gyertyán (szemre nagyobb, mint a mágnesgyújtásnál), nagy öröm. Aztán pofára esés, nem indul. Először egyutas egyenirányítást használtam, mert mex felhívta a figyelmem, hogy beragadhat a tiri egy félhullám erejéig. A végén próbálkoztam a kapcsolásban látható Graetz egyeniránytással, így már egy-két pöffenés, de semmi több. Végül kihúztam a kapcsolásban látható triac-szabályzót, hátha nagyon fogja a lendkerék alatti gerjesztő tekercset, de javulás nem volt, nagyobb fordulatnál lenne szerepe a triacnak. Visszakötve mágnesgyújtásra a cuccot egy fél rúgásra beugrik, de nem megbízható (soha nem is volt és nem is lesz) 4-5 km után már kihagyogat. 6V-os megszás W353 ceglédi trafót használok, primer ellenállás 1,5-1,6 Ohm. (lehet hogy ez?) Esetleg valami ötlete van valakinek? Előre is köszönöm.
Próbáld csökkenteni a C1 értékét akár a tizedére (47uF)-ra.
R1 mennyi?
Elég gagyi a megszakító illesztése, nem biztos hogy jó helyen szikrázik.
Már látom az értékeket. R1 C1 időállandója elég nagy, valószinűleg a C1 feszültsége nem sokat ingadozik.
Én az R1 C3 R2 gyújtókörre gyanakodnék, nem elég gyors.
Köszönöm mindenkinek a segítséget, azt hiszem megpróbálkozom egy új lendkerék beszerzésével, ha akkor sem, akkor nem tudom. Ma már a kipuff rendszert is átcseréltem, de maradt minden a régiben.
Isteni szerencse lesz, ha találok hozzá bármit. A Super City-be és a Prima-ba ugyan az a motor van, ami arra jó, hogy egyikhez sem árulnak semmit. Ezért talán egyszerűbb egy lendkereket keresnem. Ha komplett motort kapnék, azt is megvenném. De olasz motort többet nem veszek, az biztos.
Ha nem kapok semmit, egy hall-os megoldásra gondoltam. Talán az segít. Addig eladni sem akarom, amíg nem jó. Nem kenyerem becsapni senkit...
Köszi mex! C1 értéke nálam 100µF 63v, úgy gondoltam a 470 az kicsit sok lesz ide. És nem töltődik fel indításkor.
Szia gulyi88!
Mit értesz az alatt, hogy nem elég gyors? Valahogy én is ott érzem a hiba okát. Már visszaraktam C3 helyére a 220 nF is, de úgy eláltalán nem gyújt be a tiri. C1-en szépen megvan legalább 5-6 V és már jön is a szikra, de lehet hogy rosszkor? (C3 az 1µF nálam)
Arra gondolok, hogy amikor a megsza nyit, akkor a C1 energiájából kellene gyújtani a tirisztort.
Feltétel, hogy a C1-ben legyen energia (ezért lett nagyra választva az R1 és C1, különben a megsza elviszi az energiát), C1 legyen annyi amennyit ajánlottak rá! A megszakítóról a szikraoltó kondit le kell szedni, hogy az R1 utáni feszültség minnél meredekebben emelkedjen. A meredekség leginkább a C3 miatt fontos, ha nem elég gyors, akkor a tirisztor gyújtásához már nem megy át elég energia. Szerintem R2 értékét növeld meg ~5-10 szeresre, így több energia marad a tirisztor begyújtására.
Köszi a tanácsokat mindenkinek! Én is gondoltam az R2 növelésére, de hamarabb szántam rá magam, hogy ennek a kapcsolásnak a gatevezérlését megcsináljam és a gépezet ma beindult. A jó öreg szikraoltót már rég száműztem. R2 330 Ohm, R3 220 Ohm, C4 pedig 100µF , D4 BY399 mondjuk ide jó lenne valami kisebb de gyors is. Az eredeti kapcsolás primer oldali szabályzása oly jól sikerült, hogy 1000 ford/min felett levágott a triac, így fel se pörgött jobban, ezért ez a rész kiktatásra került. A gate vezérlő rész cserébe megkapta a felső linken található kapcsolásból R1 120 Ohm 5W-os ellenállást és a ZY 6,2-es zenert így gate vezérlő rész a megszakítóval betonstabil feszkót kap minden fordulaton. Legnagyobb bánatomra így nem került szabályzásra a nagyfesz rész, de mérve alapjáraton 275V körül alakul a fesz a fő kondin. Kicsit emelve a fordulatot fel megy 310 V körülre majd tovább emelve a fordulatot elindul a 200 irányába (ez most vagy a gate tápjába kötött zenernek vagy a gerjesztő önszabályzásának vagy a hálózati trafó 50 Hz-re méretezésének köszönhető, de nekem pont jó). Üveghangnál 190 de ide úgyse lesz pörgetve a gép sose. Szóval ez a része a dolognak igéretesnek tűnik. Holnap nyákra teszem a cuccost és ha minden jól megy, megkezdődhetnek a futás próbák. Majd jelentkezem. Üdv!
Feltennéd a nyák verziót esetleg? Köszi Joe
Mennyire olcsó kell?
Nekem lehet, hogy van egy eredeti DDR trafóm... A lendkereket nem kell cserélni miatta. Csak máshol fog kijönni a gyújtás vezetéke. (A blokk tetején.)
Nekem is van egy Trafóm ez egy Jawa 638/350cm3 -s eredeti cseh trafó...
Egyenlőre próbanyákon lesz, de sajnos még az sem készült el. Most melózás van...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |