Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   198 / 346
(#) ferci válasza kaliber hozzászólására (») Júl 15, 2015 / 1
 
Ha értesz a villamossághoz, erősáramhoz, tegyél rá vizsgálófeszt, áramot korlátozva a motortest és bármelyik kábel közé és ha az áram tkp. 0, akkor csak a fázisceruza vág át. Ebben az esetben köss rá védőföldet.
A mérést term. úgy csináld, hogy miután feszt adsz rá, ne nyúlj semmihez.
Egyszerűbb esetben elég lenne egy feszháromszorozó a 230-ból ( ez már 1.000 volt DC ! ), ellenállás pedig egy 100 kohm pár wattos darab és ha az ampermérő 200 mA-es állásban mutat valamit, vidd el szakemberhez és tekercseltesd át.
(#) Orbán József válasza kaliber hozzászólására (») Júl 15, 2015 /
 
Szervusz!
Ha rákötöd a védőföldelést, a világításod meg fog szűnni. A jelenség valószínűleg csak a "szivárgó" áram miatt van, ami a motortekercs-szigetelés-fémház közötti kondenzátor kialakulása miatt van.
Védőföld nélküli konnektorba dugott villanyvasalón ugyanígy lehet ezt a jelenséget tapasztalni.
(#) c27 hozzászólása Júl 21, 2015 /
 
Sziasztok!

Van egy kama 5-ös szivattyúm 300W-os. Univerzális kefés motorja van és van rajta 2db kondi. Azoknak mi lehet a szerepe, pusztán zajszűrés? A kondik külsejét egy vaspánt szorítja a motortesthez, ha leveszem ezt a bilincset és a kondik külső része nem ér hozzá megfelelően a motorházhoz eszméletlenül szikrázik. De mostanában néha magától is elkezdi aztán tök normálisan megy 30-40 perceket.
Előfordulhat hogy zárlatos valamelyik kondi és miért szikráznak annyira a kefék ha nincsenek a motor házához odafogatva a kondik? A kondi két végén van kivezetés egyik kondi az egyik 230-as vezetékhez a másik a másikhoz megy, a másik 2 végük össze van kötve a földelőcsavarral.
A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2015
(#) kadarist válasza c27 hozzászólására (») Júl 21, 2015 /
 
Szia!
Szikraoltás és zavarszűrés a feladatuk. A gyárban a tekercs induktivitásával hangolták össze a kondenzátorok értékét és ha azok nincsenek megfelelően bekötve, akkor a látott jelenség mutatkozik.
(#) c27 válasza kadarist hozzászólására (») Júl 21, 2015 /
 
Értem, de vajon mitől kezdhetett szikrázni magától? Valamelyik kondi haldoklik? Bár az sem világos, hogy a kondi külsejének mi köze van a szikrázáshoz?
(#) proli007 válasza c27 hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Vélhetően nincs is. Hiszen a motor háza nem lehet hálózati bekötési pont, csak a zavarszűrő kondi testpontja. Az meg azt tesz amit akar. Ha zárlatos, testzárlat lesz, ha meg szakadt, nincs rádiófrekis zavarszűrés.
Nekem az a sejtésem, hogy inkább a kefe akad fen, vagy valamelyik szegmens bekötése nem érintkezik. Ezért az időszakos viselkedés..
(#) BRUT hozzászólása Júl 22, 2015 /
 
Üdv. Mindenkinek.

Kérdésem a következö:
Egy pedrollo 7,5 kw os vizpumpa adatlapján a következö olvasható.
Delta 230V, Csillag 380V

Ha ezt 3 fazisu 380V hálózatra szeretném beüzemelni,akkor csakis csillag kapcsolásban köthetem?
Mely esetben használhatom akkor a Delta kapcsolást??
(#) ferci válasza BRUT hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Szia!
Ezt a motort csak csillagban üzemeltetheted nálunk.... hacsak nincs egy 8-10 kW-os háromfázisú 120 voltos rendszered ( trafód ) a delta kapcsoláshoz..
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
(#) BRUT válasza ferci hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Ez a motor Delta 220V kötésekor, esetleg üzemeltethető freki szabályzóról,ahol 3X220V a kimenet?
(#) ferci válasza BRUT hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Úgy persze, ha tudja a frekiváltó ezen a feszültségen tartani... lényeg, hogy ez vonali feszültség legyen.
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
(#) BRUT válasza ferci hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Miért készítenek ilyen bekötéssel motorokat? Ekkora teljesítménynél már legtöbbször Delta kapcsolásban használjuk a motorokat. Sőt csillag -delta kötésben,a hálózatot kímélve.
(#) ferci válasza BRUT hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Nem ismerem ezt a motort, valszín más országban használják, ahol más a villamos hálózat.
(#) c27 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
De az biztos hogy akárhányszor leveszem a kondi lefogatólemezét elkezd erősen szikrázni.
Ha nem földeléses konnektorba van bedugva akkor kicsit ráz is, inkább nedves kézzel vagy kézfejjel érezhető.
Annyit láttam rajta hogy a kommutátor egyik felénél a szegmensek széle mintha picit "kiégett" volna. Mintha az éle le lenne reszelve, de csak az egyik oldalt. Valószínűleg a szikrázásnak köszönhetően és a forgásiránynak megfelelően csak a szeletek egyik oldalán. Maga a beégés is inkább a kommutátor felére vagy kicsit több mint felére terjed ki.
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
(#) ferci válasza c27 hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Nem ártana azt a motort egy szakemberrel is megnézetned.
A másik meg az, hogy csak védőföldes konnektorból használd.
(#) proli007 válasza c27 hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Még sosem láttam ilyen motort, de nekem ez varázslásnak tűnik, hogy egy pár nF-os kondi jelentősen csökkentené a szikrázást. Próbáld meg úgy is, hogy ha a lefogató lemez nincs a helyén, és egy drótot hozzáérintesz. (Vagy is azzal zárod a kondi háza és a készülék közötti áramkört.) Ha így is el tudja tüntetni a szikrázást, megemelem a kalapom előtte. Mert nem lehet, hogy a kiemelt kondi vezetéke elmozdít valamit a kefénél?
Gyanítom, hogy a kommutátort le kell szabályozni, kefét cserélni. De azt is rácsiszolni a kommutátor ívére. Járatás után takarítani a szeletek közötti hézagot. stb. Szóval "érteni kellene hozzá", gyakorlott kéz kell.
Az természetes, hogy ráz ha nincs föld. A két zavarszűrő kondi, kb. 110V-ot "gyárt" a készülék házra, és az már rázhat is. Ilyen berendezésnek földelés kell.
(#) illesoszkar válasza c27 hozzászólására (») Júl 22, 2015 /
 
Gondolom arról a szivattyúról beszélsz amelyiknek egy csengő fedél szerű teteje van olyan ives, nekem volt egy pár az CCCP-ből hozták.nagyon jól működött csak amikor elkezdett zörögni meg szikrázni akkor már rendesen népességkorlátozó volt.őrdekel hogy ha a kommutáort felcsiszóltuk és a hézagokat kipucoltuk akkor ideig óráig jó volt .de mindig kevesebb idejig ment a szénkefe felakadt az is hazavágta a forgórészt,.ha ujjat tettunk a kutba az 2-5 évig ment feljavitás után 2-4 hónapot a második feljavitás 2-3 hét készitettők az ujjat és kuka lett,de az első krakk -ig jól szolgált mindig ,aztán sajnos kuka.azóta kis buvárral locsolok sokkal jobbak

üdv Oszkár
(#) c27 válasza illesoszkar hozzászólására (») Júl 23, 2015 /
 
Igen arról a szivattyúról van szó. Megtörtént a javítás időnként meg szokta kapni a kommutátor csiszolást mikázást csapágycserét, szimeringcserét stb. Ez a motor kb. 20 éves, igaz 1x már volt tekercselve vagy 15 éve.
A helyzet ismét az hogy megy normálisan aztán egyszer csak kezdi a szikrázást. Mondjuk az is érdekes hogy hova állítsam be a keféket? A semleges zónától picit a forgásiránnyal szembe van eltolva 1,55-1,6A-t vesz fel ami sztem normális egy 350W-os motornak.
Még nem próbáltam ki amit javasoltál proli, de hamarosan pótolom és tényleg körülnézel hogy mi lehet a gond. Még annyit, hogy most a kefék rugóját is kicseréltem kicsit erősebbre, szerintem a régiek kilágyultak, de ez sem hozott végső megoldást.Bár érdekes akárhányszor leveszem a tetejét és úgy jár nem szikrázik.
(#) illesoszkar válasza c27 hozzászólására (») Júl 23, 2015 /
 
Engem sokszor kiakasztott és ha nem földeléses konnektorba dugtam,rázott mint a fene,lehet hogy valahol hentereg nekem egy,mert amikor ideköltöztem 2008-ban két hónapig olyan volt , ha csak nem kerűlt a Méh telepre,de vettem káma búvárt ,tavasszal cseréltem le mert a gumiszelepje elfáradt ,és nem szivott,pár száz a javitókészlet.és nincs benne csapágy mert membrános.én már nem kűzdök többet centrifugál szivattyuval
(#) c27 válasza illesoszkar hozzászólására (») Júl 23, 2015 /
 
Ez a szivattyú nagyanyámnál van csak ott van használva itthon egy bácska van és az tényleg egy normális szivattyú 2 évenként szimering csere semmi más baja nem volt eddig, ráadásul még öregebb nálam is.
(#) csaba1229 hozzászólása Júl 27, 2015 /
 
Sziasztok mindenki!
Kérném segítségeteket kérni kondenzátor méretezési ügyben.
3fázisú motor 1f re való vissza kötést szeretnék,2 motor esetébe1,5;2,2kw motor vissza kötni.
Az alap kapcsolás egyértelmű,csak szeretném meg tudni,hogy ha nyomó gombon keresztüli 70mikro/kw,akkor az üzemi kondit ami állandó jelleggel bent marad a körbe azt kw onként mennyivel kell számoljak???
Köszi mindenkinek!
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2015
(#) ferci válasza csaba1229 hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Szia!
Ebben a doksiban találsz indító-és üzemi kondikat is.
(#) nbalazs88 hozzászólása Júl 30, 2015 /
 
A motorból ami jön zöld sárga, megy relébe, az nem lehet akkor föld igaz? a motornál C1 jelölés van rajta. Rámértem, de elvileg nincs összekötve a motor testtel sehol sem. A fehér kábel, ami a motornál fekete ott meg C2 és N2 legalábbis kis nyomtatott n-re hasonlít.
A barnánál meg n1. A képen kapcsolónál fehér van még,. vagyis volt rákötve földnek, bár én azt már rég átkötöttem a zöld sárgára. A panelra van rákötve, a panel pedig össze volt kötve azzal amin a motor és szivattyú állt. Akkor most elvileg motorból nem jön semmi föld?
Ki lehet cserélni ezt kapcsolót egy másikra plusz a képen látható kismegszakítóra a relé helyett?
Amúgy ez indító relé? Jó múltkor, amikor megnézettem egy szerelővel, mondta hogy kössek be sima kapcsolót, plusz a relé helyett egy nyomógombot, le is írta már mit hogy, de már ne emlékszem és nincs is meg. Nyomógombnál mire gondolhatott, milyen jó a relé helyett?
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2015
(#) Kismazsika válasza nbalazs88 hozzászólására (») Júl 31, 2015 /
 
Szia! Az a kapcsoló jó lenne ha meglenne a burkolata is, a Kismegszakító értékét nem látni mert a kapcsoló billentyűje eltakarja, Kismegszakítót a motor teljesítménye alapját lehet választani. Mellékeltem egy rajzot, de jó lenne ha jobban láthatnánk a motor kivezetéseit és a motor típusát is.
A hozzászólás módosítva: Júl 31, 2015
(#) nbalazs88 válasza Kismazsika hozzászólására (») Júl 31, 2015 /
 
B25. Burkolat meg van, csak most szétszedtem. A motor meg nem tudom milyen, régi ruszki, nincs már adat táblája. Fejőgéphez van a motor.
(#) IQNUKU válasza nbalazs88 hozzászólására (») Júl 31, 2015 /
 
Szia!

A szögletes dobozkában valóban indító és túláramvédő relé van. Itt a fényképét is mellékeltem.
A motorod, ha jó a tippem, ДАО 550-3-УХЛ4 névre hallgat.
1 fázisú, kb. 1300 W teljesítményű motor 5,9A névleges áramfelvétellel.
Szivattyúkhoz és fejőgépek vákuumszivattyúihoz előszeretettel használta anno a "Nagy Tesó".
További érdekesség, hogy az indításhoz nem kell kondenzátor. A segédfázisát "ellenfázis-menetekkel" tekercselték.
(Előre 60 menet, majd visszafelé 32. A második tekercslábnál vissza 32, majd előre 60 menet.)
Ha megfelelő pozícióban működik a relé, én nem cserélném ki.
Ha mégis hibás, természetesen egy nyomógomb és egy helyesen választott kismegszakítóval ki lehet váltani.
A zöld-sárga vezetéket kösd át a kellő helyeken védőföldnek! Ne legyen emiatt később életveszélyes kavarodás!
A motort is testeld le, ahogy már korábban javasolták.
(#) Kismazsika válasza IQNUKU hozzászólására (») Júl 31, 2015 /
 
Ezt a fajta tekercselést az IMI motoroknál is alkalmazták régen a "KD" darálók motorjai voltak ilyenek.
(#) nbalazs88 válasza IQNUKU hozzászólására (») Júl 31, 2015 /
 
Köszi, végre akkor legalább tudom, a típusát.
Utoljára beindult így, de aztán meg le is állt..
Ha ki kell cserélnem, akkor pontosan milyen kismegszakító kell, és milyen nyomógomb?
A kapcsolónál már rég bekötöttem a színek szerint, hogy ne legyen gond.
A motornál akkor melyik kábel melyik? A zöld sárga nem föld igaz?
(#) IQNUKU válasza nbalazs88 hozzászólására (») Aug 1, 2015 /
 
Nem biztos, de valószínűleg a C1-C2 a főfázis tekercsek végei. A П1-П2 ( a cirill "P", ez tűnhet kis "n" betűnek ) a segédfázis két vége.
De a legbiztosabb ezt ellenállásméréssel kideríteni. A segédfázis ellenállása a nagyobb.
Lennie kell egy közösített Cx-Пx pontnak. Valamelyik főfázis vége össze van fogva az egyik segédfázis véggel.Ide kösd a kapcsolón átmenő 230 V egyik ágát.
A kapcsoló másik kimenete a relé X1 bemenetére kerüljön. A motor másik Cx főfázis kivezetése a relé X2 kivezetésére csatlakozzon.A motor másik Пx segédfázis kivezetése a relé X3 kivezetésére kerül.
Ha nem jó irányban forog, a C1-C2, vagy a П1-П2 kivezetéseket egymással felcserélve a forgásirány megfordul.
Egy móricka rajz a bekötésről:
(#) IQNUKU válasza IQNUKU hozzászólására (») Aug 1, 2015 /
 
Bocsi, de belekavarodtam a relé számozásába.
Mellékelek egy javított változatot.
Viszont a fotód, (000011.jpg) alapján még ez sem egyezik az általad vázolt bekötéssel! A jelenlegi bekötés szerintem hibás.Csak akkor lehet jó, ha, újratekercselték a motort, nem törődve a gyári számozással. Minden esetre ellenőrizd, hogy a C1- C2 a főfázis kivezetés-e, és a П1-П2 a segédfázis kivezetés-e?
Ha jól látom, a П2-C2 kivezetések a közösek. A gyári kivitel esetén a kapcsoló egyik kimenete közvetlenül ide kellene hogy csatlakozzon.
A kapcsoló másik ágának a relé X3 kapcsára kellene csatlakoznia. A motor C1 kivezetése a relé X1 kapcsára, A П1 segédfázis vég pedig a relé X2 kivezetésére kapcsolódjon. Remélem ez már a helyes megoldás!
A motor csatlakozó kábelét ki kellene cserélni négyeresre, hogy ne legyen a zöld-sárga ér vezetőként használva és le legyen földelve a motor test is.
A kavarodásért az elnézésedet kérem!
(#) nbalazs88 válasza IQNUKU hozzászólására (») Aug 2, 2015 /
 
Semmi gond Köszi. Tudtommal, ez így volt végig, és nem lett újratekercselve.. Azt ki akarom cserélni mert zavaró, hogy ne legyen benne sárga-zöld.
Következő: »»   198 / 346
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem