Fórum témák
» Több friss téma |
Üdvözletem az uraknak!
Segítséget szeretnék kérni házam betáplálásának a méretezéséhez (avagy mit akarjak, mi lesz jó nekem) BP 18ker, szóval aki villanyszerelő bátran jelentkezhet is. Ez egy régi ház, emelet ráépítés lesz, így a meglévő árboc bontásra kerül, praktikus okokból akkor éjszakai (kapcsolt) áramot is köttetnék be (villanyboyler) és a régi 3x10A kismegszakítót is erősíteném. Ezt gondoltam, szóljatok még mi kell: -Új szekrény, új árboc + kialakítás -Kapcsolt áram mérő (ezt adja az áramszolgáltató, de fel kell szereltetni) - 16A (konyha+fürdőszoba) + 10A (szobák)+ 6A (világítás) kismegszakító avagy kérjek inkább EGY 32A betápot és azt szakaszoltassam megfelelően (egy db. 3fázisú fűrészgépem van... néha használom, de nem ragaszkodom hozzá) vagy esetleg fizessem a 32A feletti amperok felárát és jobb lesz nekem a 16-16-10 vagy valami más? - mivel új belépési pont lesz gondolom pont oda kell nekem egy védőföld kiépítés, ugye? - az új villanyóra a régi helyével össze lesz kötve de a tetőtérhez már az új villanyórától vitetném a delejt de szakaszolva ott lenne, tehát milyen legyen a tetőtéri szakaszolóm (csak szobák+világítás) és milyen a régi szekrényben a szakaszoló (konyha+boyler) hogy azért falat ne kelljen bontani azaz ami ment 10A-al eddig helység ezután is az erős fogyasztóknak természetesen kívülről a leendő hőszigetelés alá vésve menne az erősebb betáp -ÉV relé később kerül felszerelésre -Acél lemez héjazás (Gerard) lesz, mit kell tudni a földeléséről? (kívül-belül szigetelt, középen a fém.. kell esetleg villámhárító?) huh, remélem érteni lehetett, bonyolultan írtam le kissé...
Érteni lehetett, de ez a huzalozási módszer felér a londoni metróhálózat térképével.
Ha jól veszem ki a szavaidból, a meglévő hálózat is elég régi. Tehát ott is minden alumínium vezetéket és eloxidálódott kapcsolót, konnektort ki kellene cserélni megfelelőre. Ha nem éppen mindet. Ráadásul földeltre, mert talán még nem is olyan. És a többi, és a többi. Ahogy írod is, kellene egy környékbeli, megbízható villanyszerelőt keresned. Nekem sajnos elég messze laksz.
Olyan kérdésem lenne hogy az áramváltó primer körét,tehát a vezetéket,milyen irányból fűzzük át az áramváltón? Vagy ez mindegy,csak arra kell ügyelni hogy azonos irányból legyen fűzve a három darab,három fázisú rendszer esetén? Az áramváltó "k,P1,S1" bekötési pontot minden esetben földelni kell?
Üdv.
Környékbeli,megbízható és regisztrált! Ez is fontos kitétel,hiszen az átalakítás a mérést is érinti.
Hello!
Van olyan alkalmazás,ahol tilos földelni az áramváltót. Ezt annak az eszköznek a leírása fogja tartalmazni, amelyik részére felszereled az áramváltót,vagy áramváltókat. Üdv.
Köszönöm a választ!
A többi kérdésemre is tudnál válaszolni?
Nem regisztráltattam magam,mert úgy látszott,hogy ilyen jellegű munka nem lesz annyi,hogy megérje.
A könyveket megvettem,de egyenlőre félre tettem! Bár ilyen döntés után valószínűleg megrohannak a megrendelők!(?) Üdv.
Amennyiben az áramváltón lévő felíratok alapján jársz el,akkor a legegyszerűbb az élet.
Tapasztalat az,hogy fordított bekötés esetén is működik,de akkor az S1;S2 megfordul. Ha jól emlékszem,egyébként azért van "megkötve",hogy melyik véget kell leföldelni,hogy amennyiben még is valamilyen hiba miatt szakadás lesz az áramváltó szekunder körében,akkor ne a legmagasabb potenciálú menetek legyenek a primerhez a legközelebb. Tovább is taglaljam,vagy ennyi is elég?
Az áramváltókon ha jól emlékszek a két bekötési pontot "k-l" , "P1-P2" , "S1-S2" legalább az egyik jelzéssel szokták ellátni. Ezt jól tudom? Amennyiben földelni kell,lehet akkor a "k,P1,S1" pontot kell? Tehát ha jól értem fontos hogy melyik irányból fűzöm át rajta a primer egy menetet,ha rossz irányból akkor a két bekötési pont is felcserélődik? Most nincs nálam az áramváltó,rajzot nem adtak hozzá,fűzési irányt sem láttam rajta,hacsak nem az jelöli hogy az egyik oldalán P1 és a másikon P2 olvasható és ez nem a bekötési pontokra van írva. Ha ez jelölné,akkor melyik irányból fűzzem?
Értem a problémádat. Azon gondolkozz el hogy például az építkezés alatt honnan fogsz áramot kapni (például hova teszed a tetőtartót amíg nincs tető, stb...).
Én hasonló cipőben azzal kezdtem, a "nagy átépítés" előtt egy évvel kialakítottam és elintéztem a telekhatáron egy áramszolgáltató előtt elfogadott mérőhelyet. Mondjuk járda alatt földkábellel és onnan az épületbe is, így nagyon praktikusan összejött (legalábbis az áram része a dolognak)... Teljesítmény szempontból pedig azon gondolkozz el, (szintén saját tapasztalat) hogy 2009-ben amikor itt (és most Budapestről van szó!) volt egy nagy vihar akkor nagyjából két napig nem volt egy fázis az utcában (mert rádőltek a fák a vezetékre és sem a tűzoltók, sem az Elmű nem győzte kapacitással). No akkor az a ház ahol egy fázisú betáp volt és pont azon a fázison, az jól megszívta Akinek volt több fázisa és elég elosztója, az azért elvolt valahogy (például a mélyhűtőt volt miről táplálni). Én (hacsak nem panelben lakok) mindenképpen a három fázis preferálnám, valamint inkább kifizetem a teljesítmény növelést (annó 2KHUF volt Amperenként, most nem tudom mennyit és mennyiért adnak, ami azt illeti ennek műszaki okai is vannak és pont ezért kell "elvi engedély") és eleve úgy méreteztetném a betápot bírja amit csak lehet... Mellesleg amikor én csináltam, nagyon korrekt tájékoztatást kaptam az ügyfélszolgálaton (mondjuk akkor akkor még nem plázában volt) de besétálni és kérdezni ingyen lehet...
A 6A szinte minden 3 fázisú dologhoz kevés.(de még az egy fázisúakhoz is,kivéve a világítás) Tehát vagy ráfizetnék vagy a 32A -t választanám.
Szerintem egy 3x16A-es betáp mindenre elég, ha nem akarsz valami ipari tevékenységet is otthon. Plusz a bojlernek a kapcsolt áram. Nálam is ez van, még sosem volt kevés. A szabványoknak, meg utána olvashatsz itt az oldalon is, többször fel vannak téve.
Ha véletlenül hegeszt az ember, akkor lehet, hogy kevés a 16A. Nekem a 16A-es olvadóbetétből több is kiégett, aztán raktam annak az egy konnektornak 25A-est, az már elég. Lehet, hogy 20-as is elég lenne, mert azért néhány percet birtam a 16A-es biztosítékkal is hegeszteni, de ha többet hegesztettem, akkor már kiégett.
15Aos kismegszakítóról lehet hegeszteni, a bekapcsolás a gond néha.Egy fázisú módban nem szokott leoldani, de ha két fázisról indítom akkor néha igen. Ha már megy nincs gond, lehet vele dolgozni.
Pálcavastagságtól is függ. Nekem a bekapcsolás 10A-ről se gond, de utána durván meg tudja húzni, ha vastagabb pálcával hegesztek.
Üdv. Walter!
Az MSZ 2364 tiltja a forrasztást. Maradjunk a rugós kötőelemnél! :heureka:
Képzeld el a nem elektronikus CO gépet, ami minden hegesztés indításkor az üres trafót rákapcsolja a hálózatra. Oda is kevés a 16 A, ha nem teszel be null átmenet kapcsolót.
Mi az oka a forrasztás tiltásának?
Én bizony - ezek szerint - tiltott modon szereltem a házamat. A 1,5 -est 45 mm, a 2,5 -est 55 mm hosszan blankoltam, összetekertem, forrasztottam, majd zsugorcsővel szigeteltem. Mennyiben rosszabb ez, mint bármely rugós kötőelem?
Sziasztok!
Betáp kérdéshez és forrasztás: Én legelsőként a kerítést terveztem meg, a mérővel együtt. Hogy miért? Mert így elegendő volt kialakítanom a végleges mérőelrendezést és beraknom 1-1 FI relét mint első fogyasztót és már jöhetett is a rákötés. Így utólag azt csinálsz a FI relé után, ami jólesik. Nem kell ideiglenes mérőre, oszlopra új bekötésre költeni. 1fázis kontra 3 fázis kérdés: lehet egyébként éppen csak kettő, sőt kérheted asszimetrikusan is, ha nem vagy biztos abban hogy pl a 3x16 elegendő lenne - nem összességében, hanem fázisonként. Tehát mivel 32A biztosan jár alanyi alapon is, megkérheted úgy is, hogy 1x20+10+10A, vagy 1x32+6+6, de ebben az ELMÜ-sök is adnak infót. Miért szükséges ez? például a mosógépek, klímák stb. miatt, amik induláskor igen nagy áramot kérnek (legalább 16A). Ezeket rárakod a legerősebb fázisra, a többi meg elmegy a másik kettőről. Ha sok az egyidejűség, akkor úgysem úszod meg az erősebb fázisokat, de egy családi háznál ez nem szokott gáz lenni. Nekem 3x40A van Az egy darabig elég. Nem a fogyasztók miatt kértem ennyit, hanem azért, mert így késes biztiket kaptam a szolgáltató oldaláról. Így bármilyen gondom van, biztosan a saját kismegszakítóim mennek csak le. Bár megvan az MSZ 2364 a forrasztás tiltása nem ötlött a szemembe, de utánanézek, mert régebben csináltam én is és érdekelne mi miatt tilthatják... Rémlik, hogy anyagszerkezeti változást okoz, de a hidegfolyás is, amit a KF1 csinál... Újabban én is érvéghüvelyezek és rugós szorítókat használok, könnyebb is így dolgozni, csak 130 féle vacak kell egy kötés megcsinálásához: fogók, érvéghüvelyek, duplázók klf. méretben.
Az ötlet kiváló,de csak akkor,ha az áram nullátmeneténél kapcsolod be a Co hegesztő trafóját , nem pedig a feszültség nullátmeneténél. Ugyanis a feszültség nullátmeneténél van az árammaximum induktív terhelés esetén. Ohmos terhelés esetén más a helyzet,ott azonos fázisban van az áram a feszültséggel. Ezért alkalmazzák a nullátmenet kapcsolós szilárdtest reléket pl. fűtőelemek kapcsolgatásához.
Jó a kérdés! Ezt már én is kérdeztem több hozzáértőtől, de pontos választ nem kaptam, a fontosabb variációk a következők voltak:
1.) Mert a szabvány tiltja. (Egyébként már a '70-es évkben is tiltott volt.) 2.) Mert a forrasztó ón nem jó vezető és a kötés emiatt melegszik, amitől az ón megolvad stb. Elméletnek jó de a gyakorlatban én még ilyesmit nem láttam. x.) Mert az forrasztóón idővel elporlad. Ez valós gond ha nem megfelelő ötvözetet használnak "bádogos cin" +1 Az Al vezertéket nem lehet forrasztani. Lehet totózni! A manapság használatos kötőelemekkel nagyon gyors és egyszerű a szerelés, nagyon kevés a hibalehetőség ezért terjedtek el. Ha jó minőségűek nincs is velük gond de ha valani gagyi kerük közéjük lehet akár tüzijáték is. Ugyanez ahelyzet a bontott darabok újrafelhasználásánál.
Köszönöm az infót. Bádogos ónt csak a tetőn használtam a bádoghoz, így nem gondolom, hogy a forrasztásaim ne állnák meg a helyüket., Amúgy is csak a kötést biztosítják, és ez a kötés valaha biztosan megengedett volt, ha ma esetleg már nem is.
Három fázisról hegesztek, ha kell, bár nagyon ritkán fordul elő.
Én pl. tudok alut forrasztani (létezik speciális háromszögletű forraszanyag és folyasztószer hozzá, tehát elvileg nem kizárt), de a gyakorlatban nem javaslom...
A forrasztásról a következőket gondolom:
- A kontaktust nem a forraszanyag biztosítja hanem a keményen összetekert tömör vezetők rugalmassága folytán egymásnak feszülő (jelentős!) felületek. - A forraszanyag a kész kötést csupán elzárja a levegőtől, így nincs a későbbiekben oxidáció. - Mértem 1.5-ös vezetéket annó -> wago, sodrott, sodrott-forrasztott, csavaros szorító. A legkisebb átmeneti ellenállása a sodrott forrasztottnak volt ! Tehát melegedni is ez melegedik legkevésbé, nem kell utánahúzni, nem ég le pár év alatt. Én az iparági lobby nyomását érzem mögötte, ha tényleg tiltott a sodrott - forrasztott kötés. Aki siet, mert egy társasházzal egy nap alatt akar végezni wago-t fog használni, aki ráér, átgondolta az meg akár forraszthat is. ( a lényeg , hogy ezt utólag, ha elkötötted, nehéz javítani!)
Sziasztok, köszönöm a sok választ!
A kismegszakítók méretezéséről volt szó (aki nem akar visszaolvasni annak) A felszerelés idejére nem gond számomra az áram hiány, nem gondolnám, hogy egy új villanyóra szekrény felrakása olyan hosszú idő lenne, azaz szerintem pár óra alatt meg van, beleértve a régi szekrényhez kötést is. Legalábbis remélem Családi ház, szóval igazad lehet, hogy 3 fázis kellene nekem, nem tudom ilyenkor a ház - oszlop vezetéket cserélik-e... A 32A viszont olyan "csábító" hiszen akkor biztosan nem lesz gond azzal, ha a felújítások során hegeszteni kell vagy 230-as flexel vágni valamit esetleg láncfűrésszel a szelemeneket... Jelenleg A-enként 4A a plusz ráfizetés azaz egy 16A-10A-10A-nél +24e 25A-10A-10A-nél +60e 3x16 pedig 72e a szerelésen felül... az pedig így is, úgy is legalább 100e lesz + anyag... (#715158) proba : 1 lovas 3 fázisú asztali fűrészem van, nem egy tigris, az biztos illetve ha megszorult leoldott a 3x6A automata, sőt olykor a 10A hamarabb (indításkor) pedig minden más fogyasztót lekapcsoltunk.. Igazad lehet rá kell fizetni, legkisebb is 10A legyen. (#715182) zolika60 : Igen, lehetne az egyik 16-os a boyler, másik a konyha, harmadik a mosógép, de nincs külön mosókonyha és nem szívesen vinnék be 2fázist a fürdőbe, akármilyen ÉV-vel. A többlet költségről nem is beszélve - 72e-ért olyan asztali fűrészt vehetek egy fázisra ami magától dolgozik (#715429) kameleon2 : "Én legelsőként a kerítést terveztem meg" ezt nem értem, mi a baj a kerítéssel? A régi mérő előszobában van az újat külső falra fejmagasságba utcáról láthatóan (leolvashatóan?) szerelik. Az új szekrénybe kerülne így a bejövő automata, a normál és a kapcsolt mérő, nem tudom a boyler kapcsolót is lehet át kellene rakatni. Mivel ez a belépési pont itt lenne egy földelés is (alá ilyen kis csinos dobozba) majd a nullázás is gondolom (bocs ha nem szakszó, de tudjátok mire gondolok) szóval itt lenne az ÉV relé is és jó lenne valami alap túlfesz védő is... A 20-10-10 tetszik, "csak" 40e-be fáj, a 32-6-6tól tartok kevés lesz pl. szobai porszívó ami olykor még a 10A-t is bontja, a világításra tényleg elég, de akkor lehet kell egy ilyen null átmenet kapcs is, hogy fűrész+porszívó tudjon menni... Ha 1 lovas a 3fázisú motorom (asszem 740W?) azt tényleg elbírja de porszívó meg 1600W akkor hosszabbíthatok, viszont előny, hogy konyha+fürdő 1 fázist kap. Azt hiszem a 20-10-10 lesz a kedvenc és a szoba kap egy null átmenet kapcs.ot a porszívó miatt. egyéb ötlet ami még eszetekbe jut?
A kapcsolt áram külön van , tehát mindenképpen külön vezeték kell neki. Ha csak nem akarod nappali áramról üzemeltetni a bojlert. Ami szerintem pazarlás volna.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |