Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Aki kedvet kapott akkutöltő építésre, annak a mellékelt két megépítési útmutatóra felhívnám a figyelmét :yes:
Szias Proli!
Az lenne a kérdésem, hogy ennél a kapcsolásnál szerinted jó a BD136? Mert az PNP tipus de a rajzon NPN-nek van ábrázolva. Szeretném megépíteni ezt a műterhelést! Köszönöm előre is a válaszod! Üdv: pumoka
Hello!
Nyugodtan maradhat a 100ohm, még szebb is a dolog. Mivel a tranyó bázis-emitter feszültsége maximum 800mV lesz, a 100ohm 8mA plusz áramot jelent a meghajtó tranyó számára. Ha a végtranyó árama 8A és a béta ezen a kollektoráramon 20, akkor a bázisáram 400mA. ehhez képest a 8mA elhanyagolható. A bázisellenállás azért jó, mert melegedés esetén nő a meghajtó tranyó szivárgási árama, amit a végtranyó felerősíthet. (Én csak a darlintont akartam helyettesíteni valamivel, mert a Tina-ban nincs ilyen alkatrész, de még olyan tranyó sem, amit használsz.) üdv! proli007
Hello!
Elolvasni nem tudom, de vannak benne számomra elég viccesnek tűnő részek. Pld. nem értem, mire jó az optocsatoló. A BD911-nél be van írva, hogy 150mA. Miközben szinte a teljes töltőáram a tranyó bázisán fog átfolyni. Az LM350 meg ha jól emlékszem 3A-es, mert más nem igen fogja korlátozni az áramot. A tekercs is érdekes, mert lehet, hogy az LM áramkorlát alatt el kezd recegni? Mert akkor átmenne kapcsolóüzemű tápba, csak éppen nem korrekt a megoldás.. üdv! proli007
Hello!
A rajzon el van írva a szám, mert NPN tranyó kel így. PNP is lehetne, de akkor az emitter-kollektort meg kellene cserélni. (Így sima darlington, úgy meg komplementer darlington kapcsoláshoz jutunk.) üdv! proli007
Értem!
Nagyon köszönöm a segítséget sokat segítettél! Ki fogom próbálni ahogy írtad és jelzek hogy mi lett a végeredmény! További jó éjt! Üdv: pumoka
Szevasz Proli!
Elkészítettem a mellékelt kapcsolásból a töltő részt. Az automatika rész helyett a figyelő áramkörödet (Accu-grd) kapcsoltam hozzá. Az a probléma, hogy alig kezdi el tölteni az akkut, és már le is kapcsol. A töltő rész is, a figyelő is jól működik külön-külön. Kérem a segítséged. Üdv: designer
Hello!
Mérted az aksi feszültségét? - Ha az aksi már fel van töltve, akkor gyorsan emelkedik a kapocsfeszültsége. - Ha az aksi túl régi, elszulfátosodott, belső ellenállása nagy, akkor szintén gyorsan nő a kapocsfeszültsége. - Néha a "részegségi" tulajdonsággal van baj. Vagy is kezdetben nem veszi az aksi a töltést, így a kapocs feszültsége először emelkedik, majd később visszaesik. Sajnos erre nincs felkészítve a figyelő, és így gyorsan kapcsol le. - Ha az aksinak túl nagy töltőáramot állítasz be. Értve ez alatt, hogy már kapacitás vesztes az aksi, vagy egy kis aksival próbálod. - Ha a szinkronhoz nincs bekötve a váltó feszültség, akkor nem csak a nullpontban figyeli a töltési feszültséget a védelem. Kb. ezek a tippjeim. Védekezni ezek ellen úgy lehet, hogy kezdetben kis áram legyen beállítva (nem menjen 13V fölé a feszültség), majd amikor veszi már a töltést lehet emelni az áramot. De csak addig, hogy láthatóan ne emelkedjen gyorsan. Amikor pedig már egyszer lekapcsolta, ismét csökkenteni a töltőáramot, és újra indítani a töltést. üdv! proli007
Köszönöm a tippeket. Valószínű az a baj, hogy egy régi, kidobásra ítélt aksival próbálgattam. Még nem volt időm egy jó aksival kipróbálni. Majd megírom a tapasztaltakat.
Üdv: designer
Sziasztok!
Egy Samsung mobilt is lehet tölteni autóakkuról a megfelelő átalakító segítségével, de inverter nélkül? A töltő 4,75V 0,55A, lehetséges ilyet építeni házilag?
Helló!
Van erre egy cél-IC. Gyári autós töltőkben is ezt használják. Olcsó és egyszerű kapcsolás. Nézd át az IC adatlapját pl az alldatashet.com-on! Csatoltam, ami neked kell! Az R1, R2-vel állíthatod be a kimenő feszt, az Rsc a max áramot állítja. D1 dióda schottky legyen!
Köszi, hasonló áramkör nem megvalósítható 7805 segítségével(melléklet)? Nem feltétlenül ezzel az áramkörrel, hanem ennek módosított változatával.
Egy szóló 7805-el minden további nélkül megvalósítható 5V előállítása, csak a hatásfok lesz 30-40% körül. Mivel akkumulátorról működtetnéd a töltést, a jobb hatásfokú, kapcsolóüzemű kapcsolást javasolta Tomi111.
Ha a 34063-al megvalósított megoldás bonyolult, akkor ne cifrázd, menj be egy boltba, és vegyél szivargyújtós töltőt...
Üdv
Lehet hülye kérdés lesz: Egy hagyományos motorkerékpár akkut 12v6ah fel tudnék úgy tölteni, hogy csak simán párhuzamosan kötöm az autóm akkujával? Vagy hogy tudnám egyszerűen a szivargyújtó ajzatról tölteni?
Szia,
teljesen feltölteni nem, de valamennyire igen. Az áramot mindenképpen korlátozni kell, pl. egy sorba kötött 10-20Wattos 12V-os izzóval (féklámpa, helyzetjelző). Az akku polaritást el ne téveszd különben nagy füst lesz ![]()
Üdv!
Járó motornál sem töltené fel teljesen? Mondjuk ha nagyobb távra megyek vele. Az izzót esetleg ki lehet válltani 5wattos ellenállással? Ha igen akkor milyen értékűt tegyek bele?
Igaz, de közben eszembe jutott, hogy az egészhez még a meglévő töltőt is át kellene alakítani szivargyújtóssá(megvenni a legkönnyebb, de a költséghatékonyság a legfontosabb), ezért inkább az inverteres megoldást választom.
Az ellenállás nem jó, mert állandó az értéke. az izzó ahogy töltődik az akku és csökken a felvett áram úgy csökkenti az ellenállását. Tehát jobban feltöltődhet az akku. Mivel nagy a kapacitás különbség nem egészséges áramkorlát nélkül párhuzamosítani őket.
Értem, akkor kipróbálom izzóval. Zselés akksiknál is működne ez, vagy ott már bonyolultabb a helyzet?
Szintén 12v 6Ah, meg van egy 4Ah-is.
Működne. Csak meg kell keresni a megfelelő izzót, ami semmilyen körülmények között nem ad nagyobb áramot mint amit az akku szeretne. Kisebb teljesítményű izzó kisebb áram nagyobb teljesítményű izzó nagyobb áram.
1000Ft egy kész autóstöltő. Ha ez alá akarsz menni, akkor minden ott van a fiókodban...
Off
Én sehol sem láttam 3000 alatt, ami azért elég húzós ár önmagában, hiszen csak vészhelyzetben kell, ha éppen a kocsiban merül le a mobil, ami elég ritka. Egy inverter viszont sok mindenre használható még. On
Szia!
Rossz helyen keresgéltél. A Vakerán samsung autós töltőre az első 50 találat 500 Ft. alatt van.(És még további majdnem 150 találat egy ezres alatt) üdv .hp
Hello!
Járó motornál, fel lehet tölteni, kihasználva a gépkocsi feszültség szabályzó korlátozását. Ilyenkor érdemes egy ilyen egyszerű áramgenerátort alkalmazni. A grafikonon láthatod, az aksi töltőáramát, a töltési feszültségének függvényében. 13,2V-ig gyakorlatilag a beállított áram folyik, majd csökken, és 14,5V-nál már nem tölti. (Mert ott a fesszabályzó már korlátozza a feszültséget. A töltőáramot viszonylag egyszerű beállítani, az R1 ellenállás segítségével. (kb. Imax=0,65V/R1) A BD-re kis hűtőborda kell. üdv! proli007
Üdv!
Köszi az egyszerű kapcsolást, az ellenállások sima 0,25 vagy 0,4 wattosak, vagy oda nagyobbat kell tenni?
Hello!
A teljesítményeket ki lehet számolni. (0,65V*0,5A=325mW és 12V*12mA=144mW) De a fél amper áram miatt és a stabilitás miatt, én 0,6W-nál kisebb ellenállásokat nem szoktam használni. üdv! proli007
Értem, köszönöm a segítséget!
Igazatok van, rosszul keresgéltem, ezresért is van.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |