Fórum témák
» Több friss téma |
Azoknál a hajtásoknál, amikkel dolgom volt, az áramszabályzójának idő állandója jellemzően 0,01...0,1 sec között volt, amit a motor villamos időállandója szabott meg leginkább, a fordulatszám szabályzó időállandója egy nagyságrenddel nagyobb volt, az elektromechanikai időállandó szabta meg. A normális szabályzáshoz szerintem egy nagyságrenddel nagyobb mintavételezés szükségeltetik. Szóval kis forgási tehetetlenség mellett az 1sec-es mintavételezés biztos hogy kevés lesz.
Egy másik egyszerű megoldás lehetne, ami az 555-ös potis szabályzásnál jobb eredményt hozhatna, az úgynevezett IR kompenzációs fordulatszám érzékelés. Ez azt jelenti, hogy a motor kapocsfeszültségét és armatúra áramát kellene mérni. Ha a motor gerjesztése állandó, a kapocsfeszültségből visszaszámolható a belső feszültség, ami a fordulatszámmal arányos. Erre a feszültségre kellene szabályozni. Mivel a PWM jelet a kontroller állítja elő, ha a tápfeszültséget méred folyamatosan, abból is kiszámolhatod a kapocsfeszültséget. Ezeket a mennyiségeket gyakori mintavételezéssel megmérheti a PIC, 1-2%-os fordulatszám-szabályozási pontosságot is elérhetsz vele. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
A második az végülis egy tachogenerátoros mérési és szabályozási mód ha jól értem. A motor tápfeszültségét szabályozza. Kb. mint a kis DC magnómotorok. Ezt kérdésként tettem fel, hogy én is tanuljak.
![]()
Végre valaki értette a sutkát...
![]()
Nem, pont az a lényege, hogy ne kelljen bele tachogenerátor, hiszen azt össze kell kötni a motor tengelyével, ( vagy valamivel, aminek a forgása arányos a motor fordulatszámával, vagy azzal aminek a fordulatszámát állandón akarod tartani. ) ( vagy valamilyen jellemzők alapján változtatni ) Nem is lesz igazán pontos, de azért nagyon sok helyen elmegy. Magnóba ennél sokkal pontosabb megoldások kellenek, ha változtatni is akarod a fordulatszámot elektronikus módon. ( szalagsebességet )
Nekünk volt egy ilyen mérésünk, ami pont úgy működött ahogyan te is írtad. És mi azt tachogenerátoros szabályozásnak neveztük. (Mi sem külső generátort használtunk, hanem a motor által indukált feszültséget. Vagyis azt a feszt. amit ráadtunk. A kellő fordulatszámon egyensúlyba állítottuk a híd áramait. (Mivel egy híd elrendezésben alkalmaztuk.) És mindig amikor elbillent a híd árama, akkor ellentétesen rászabályozott az elektronika. Egy kis 3V-os villanymotorral játszottunk és egész szépen tartotta a fordulatszámot, a nyomaték változás hatására is.
Ez nem tachogenerátoros volt, hanem IR kompenzációs. Ezt Peter65 írta le az előbb. A tachogenerátporos az, amikor egy kis generátor van építve a motor tengelyére, ami a motor fordulatszámával arányos feszültséget ad. Ezt a feszültséget tartja ( és így a fordulatszámot is ) állandó értéken egy szabályozó. Például egy fordulatszámnak alárendelt áramszabályozás.
Igazad volt
![]() Köszönöm! Üdv: Suncorgo A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2013
Hello!
Tud valaki ajánlani egy bevált, nagyobb teljesítményű PWM kapcsolást? Egy DC 24-36V körüli, 350W-os elektromos biciklimotort kellene PWM szabályoznom, de még sosem építettem ilyet ![]() Köszi előre is ![]() A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Ez 384W-ot tud 24V-on, és 576W-ot 36V-on!
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Köszi!
Meglátjuk, hogyan fog füstölni ![]() Illetve kérdés, a FET-re és a diódára kell-e hűtés, és ha igen, nagyon nagy, vagy nem olyan nagy.
Ezt hogy sikerült ilyen pontosan kiszámolnod?
![]()
Szia!
Ha nem az alkotás varázsa ami miatt ilyet akarsz csinálni, vagy nem, valami extra dolgot kell megoldanod, hanem valóban egy használható elektromos kerékpárt akarsz építeni, akkor bizony jobb, ha megveszed! http://bolthely.hu/elektromoskerekparok/lista/4d276b42b9f42_Vezerlo...ronika Hidd el, én ezen már túl vagyok és ha egy mindentudó, megbízható vezérlést akarsz, akkor ennél sokkal, de sokkal több pénzt kellene ráfordítanod! Egyebekben akár itt a fórumban is találsz legalább háromféle megbízható kapcsolást, de a korrekt kivitelezés eleve meghatározza. hogy mennyire lesz jó egy áramkör. Sok esetben nem is a kapcsolás elvi rajza, hanem a kivitelezés a probléma. Üdvözlettel: patkolttojas A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
Hello!
Nem én akarok, hanem egy ismerős, és nem tudom, mit akar vele, de elvileg többféle dologra akarja használni ![]() ![]() Inkább azért itt kérdeztem, mert a Google-al is találok, csak mivel nem vagyok benne a témában, szerettem volna a meglevő tapasztalatokra támaszkodni. Igazából a fentebb beillesztett képen levő kapcsolás nekem meg is felelne, mert nem nehéz megépíteni, csak az a kérdésem, van-e extra hűtést igénylő elem? Azért a FET-en csak átmegy az a 300-akárhány W...
Arra kell is egy szép nagy borda. A kapcsolás egy bevált darab. A FET nagyobb áramú is lehet.
Szerintem nem. Persze lehet, ha szükségét érzed.
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2013
OK. Az mondjuk sosem baj, ha hűtve van, ha nem is kéne
![]()
De, kell. Ha feles kitöltéssel megy a pwm, akkor fele időben a teljes motoráram a diódán folyik. Ettől persze rendesen fog melegedni.
Ezt annyira komolyan írtad, mintha el is hinnéd... ugye nem?
![]()
Üdv mindenkinek.Tudna nekem valaki ajánlani egy pwm vezérlés kapcsolási rajzot 24V-os 250-300W-os DC motorhoz kellene.
Körülbelül 15-20 hozzászólással ezelőtt ott egy bevált rajz.
Itt volt rajz
Meg is építettem már, működik, bár a nagyteljesítményű motorra még nem lett rákötve (ma adtam át a kollegának, aki kérte).
Még annyi lenne a kérdésem hogy az 555-nek külön 12V-ot kell adni?És még egy kérdés:Nekem ez egy elektromos rollerhez kellene,és hova kell kötnöm a gázkart?Bár még nemtudom hogy milyen fajta lesz hozzá.
12V-ot sokféleképpen tudsz előállítani a motor tápfeszéből. LM317HV-vel pl. A gázkart a poti helyére kötöd (a gázkar egy poti legyen).
Fontos, hogy milyen tápfeszről fog működni a motor, és milyen teljesítményű? Ez a kapcsolás 15-36V-os, max. 380W-os motorok szabályozására jó. (16A-s dióda van benne, 24V-on az kb 380W). A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |