Fórum témák
» Több friss téma |
Milyen ismerős a rajz... Persze, jó ez nagyobb feszre, meg jó nagy áramokra is. A meghajtó emmitterkövetők, meg a kis FET 12 V-ról menjen, a fő FET meg akármennyiről.
Ha ez neked megy 5V-ról, akkor ezt kell megcsinálni. Erre írtam korábban, hogy ki kell próbálni, mert nem mindegy a BS 170-nek, hogy a meghajtófesz 5, vagy 6 V.
Ezt a fetet néztem ki: Bővebben: Link Lehet, hogy egy darab is elég lenne a motorhoz... Diódának meg ezt: Bővebben: Link
Hát, ha a FET elbírja áramra, akkor jók lesznek. Nem írtad meg, hogy mekkora motorról van szó. Azért nem baj, ha a FET kibír mondjuk 6...8 szoros áramot, mint ami a motor névleges árama. A motor elindulásának pillanatában nincs indukált feszültsége, hiszen nem forog. Ezért ebben a pillanatban csak az ohmos ellenállások korlátozzák az áramot, ami szép nagy is lehet... Hát, ezt ki kell bírnia a FETnek, meg a diódának. Lehet bele építeni áramkorlátot is, de akkor már sokkal bonyolultabb lesz. Egyszerűbb nagyobb FET-et betenni. Persze, a tápnak is ki kell ezt bírnia...
Egyébként, lehet bele valami olcsóbb FET-et is tenni, ez túl jó hozzá. Nem baj, ha nagyobb a totál gate töltés, a meghajtást még két kis tranyóval megfejelve még mindig olcsóbb lehet. Tehát, valami régi FET, IRFP250, 260, vagy ilyesmi. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2013
Sajnos nem tudom a motor áramát. Az viszont biztos, hogy pont emiatt, a szoftver lágyindítást végez és reményeim szerint ezáltal drasztikusan visszafogható az indulási áramlökés.
Igen, hiszen a motornak van valamennyi induktivitása is, tehát az áram lassan fog emelkedni. A probléma csak akkor van, ha a lassan emelkedő áram nem tud elegendő nyomatékot létrehozni, mert a technológia olyan, hogy máris terhelve indul a motor. Ekkor kell a több FET. De ez megint a ki kell próbálni kategória.
Nem csodálom, hogy ismerős Neked ez a rajz! nekem eddig nagyon bevált, nem csalódtam benne, ezért is mertem ajánlani. Eddig csak egyszer ment 5V-ról, de nem volt gond vele. A legtöbb 12 és 24 V-al megy amit eddig építettem, van közte olyan is ami egy 24V-os önetetőrendszerben vezérli a meghajtómotort 30A-es árammal napi nyolc-tíz alkalommal de gond még nem volt vele!
Én a pic-ből jövő jelre gondoltam, hogy az 6V-nál biztosan jó, de 5-nél már nem tudom. De ha megy, akkor nagyon jó!
Bővebben: Link Itt írtam róla. Remélem, hogy nem indítják el úgy, hogy benne van az anyagban...
Igen, ezt olvastam... de ettől nem lettem okosabb... Egyébként, el fogják indítani úgy is... azt lehet csinálni, hogy inkább több FET ( nagyobb áramú ) legyen és legyen egy biztosító a bemeneten. Ekkor az kiolvad. Azért ez nem totál zárlat, tehát a FET megmarad.
Meggondolandó... Viszont majdnem 2x annyiba kerül mint a kistesója.
SZia! Tudom, te kedveled a különleges megoldásokat, de én ugyanerre a feladatra készen vettem kici occó pwm szabályztót 3500Ft leszállítva postázva. Az első dolgom volt leszerelni a hűtőbordáról és normálisabban megoldani a hűtőtönkre szerelését, illetve a pasztázást. Azóta megy 95 V-on. Valamennyit romlott a forint, most: ennyi.. Egyébként szerintem egy sima 555-el működő cucc, nincs rajta mikrokontroller.
Köszi! Tényleg jópofa. (Meg occó is) Sajnos nekem muszáj lenne a PWM bemenet, mert a PIC-em nem csak vezérelné, hanem kontrollálná is a fordulatszámot. Így kvázi nyomatéktartó lenne a rendszer...
Propellerre van megoldásom PIC-re - nincs . Propellerhez kellene egy db 10k-s poti, egy ADS1000 A/D (vagy amennyi pwm kell) és a kimeneti FET, a meghajtófokozattal. A szoftverek megvannak részben és egészben, csak ollózgatni kell. Persze ha nincs A/D akkor nyomógombról is mehetne a pwm. Árban ez is a kici occó árához tendál, még ha maga a mikrokontroller relatíve drága is. Amivel olcsóbban meg lehetne még úszni az a Texas MSP430....
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2013
A szoftvert én írom és elég olcsó PIC-et használok.
Idézet: - Hja kérem, akinek ennyi ideje van ! „A szoftvert én írom”
Ha esetleg publikus lesz a "végtermék" doksija akkor majd érdekelne a dolog. Az öcsém már régen szekál egy áramkörért amivel egy motor fordulatát lehetne szabályozni és stabilizálni az adott fordulaton a terheléstől függetlenül.Eddig ilyen rajzot-megoldást még nem találtam.
Néhány adat segíthetné a jó választást; mekkora teljesítményű/áramú motorról van szó, hány negyedesnek kell lennie a szabályzónak/milyen főáramköri elrendezésben gondolkodsz, szükséges-e szaturációs túláramvédelem (rövidzárlat állóság). Ezek a szempontok is segíthetnek a megfelelő fet és meghajtó áramkör megválasztásában.
Köszönöm mindenkinek a segítséget!
Péter! - Fogalmam sincs. Nincs nálam a motor és amúgy is jó lenne valami "univerzális" változat. - Hány negyedes szabályzó? Ezt nem tudom értelmezni. Írd le nekem valami konyhanyelven, kérlek. - Ák: Pic PWM jel>TC4420 meghajtó>FET(ek). A FET source-ban pedig esetleg egy 0.1 ohm -os sönt, az árammegfutás figyeléshez (ehhez nem ragaszkodok). A Drain körben a motor a egy védődiódával és sorba kötve egy 20..30A lassú biztivel. A PIC +5V-ról, a meghajtó +12V-ról és a motor külön tápról (max +100V) menne.
Hello! Négynegyedes a hajtás, ha a motor két irányban forog és ellenirányú árammal is fékez.
Háromnegyedes, meg a keringő! Um-ca-ca, um-ca-ca.. üdv!
Sziasztok
Csináltam egy PWM szabályzót fordulatszámtartással, a forgó részen egy megszakító tárcsa van és egy AVR méri a fordulat ami alapján adja a PWM-et. Minden szép és jó de amikor megterhelem, egy bizonyos áramnál olyan mintha az AVR resetelődne. Megáll. 230V fúró tápja 230 egyenirányítva, ebből lesz PWM. + 2x 12V földfügetlen, fet meghajtónak, AVR-nek. Milyen zavarral számolhatok és hogyan védekezhetek ellene? Találkozott valaki ilyesmivel? Üdv: Suncorgo A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
Amit kihagytam, 30Vról, 60Vról hibátlanul megy full terhelésen is. a a tápfesz megemelkedik amit a PWM szagat akkor őrül meg. Pontosan nem tudom hol, mivel max 60Vot tud a tápom 2 csatija sorba kötve.
De én tudom, hogy robbanómotoros faliórát épít, abba meg nem kell fékezni...
Köszi majd kipróbálom, pont 10 perce zárt be a bolt ahová járok, majd holnap megkérdem van e nekik. Ha nincs rendelni kell
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2013
Írtam, hogy a CNC főmotorjához lesz. Nem hinném, hogy fontos lene a fékezés, vagy irányváltás. Bár Isten tudja... Lehet, hogy van "balmenetes" marószár/fúrószár.
Ami CNC géppel volt dolgom, ott fontos volt a hajtás dinamikája, elvárták a gyors indulást, és fékezni is kellett. Ez akkor igazán fontos, ha sok szerszámcsere történik. Ha pl. menetet is fúrnak, akkor azt vissza is kell hajtani... A negyedek száma a fordulatszám-nyomaték koordináta rendszerben használt negyedek számát jelenti.
Egy dinamikus hajtás szabályozási struktúrája fordulatszám-szabályozás alárendelt áramszabályozással, tehát a motor áramát fontos mérni, nem csak védelmi okokból.
Igazad van, erre nem gondoltam. Nos, nem a profizmus a cél, csak bosszantott, hogy a jól bevált 555-ös potis szabályzás nincs kontrollálva, hanem eléggé konstans módon teszi a dolgát. A fordulatszámmérő működése után jutott eszembe, hogy a PIC is végezhetné a PWM-es szabályzást, amit a visszacsatolás stabilizálna. Egyszerű marási munkákhoz elégséges is lehet.
A szabályzás PID jellegű, nem lesz "akkora" belengés. Írtam is, hogy lágyindítást szeretnék és a PIC adja magát, hogy folyamatos legyen a szabályzás. Persze lehetne csökkenteni a mintavételi időt, de úgy érzem, hogy az 1mp elégséges.
NEM! Ez most egy CNC óra lesz. Így fog menni: PIC-PID-PIC-PID..
|
Bejelentkezés
Hirdetés |