Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fémhalogén és Xenon-izzók meghajtása
Lapozás: OK   3 / 20
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 13, 2007 /
 
Milyen típust, és mekkora teljesítménnyel?
Szerelvényeket (fojtó-gyújtó) is kapsz hozzá?

Ha otthonra kell a fényére élvezkedni ) , akkor egy kisebb típust célszerű választani, mondjuk egy TCL 35-öst, az kicsi, aranyos, fénycsőfojtóval is elmegy (óccó'), a gyújtó is óccó hozzá, és megvan még az az előnye is, hogy nem vakulsz meg a szobába a fényétől!
Meg az égő sem drága, olyan 2-2.5 E magasságában lehet most...

A TCE 70 (80-as évekbeli Tungi modell) az is kellemes, de szobába kicsit túl erős ,meg már ezt nem is gyártják, csak a LU 70-et, ami már csőbúrás, és azz nem akkora "feeling", mint a TCE!
A többi meg már csak kertbe való, annyira brutál... ))))
(#) Mörsz hozzászólása Ápr 13, 2007 /
 
Sziasztok!

Gyerekek... Ahogy olvasom a forumot bevillan az agyamba néhány érdek(emet)feszítő kérdés, mert én olyan sokat még nem tudok ezekről a lámpákról. Mondok is egy párat ezekből...

Hogyan viselkedik az izzó ha:
-változtatjuk a tápfeszültséget?
-változtatjuk a tápáramot? (folytótekercs módosítás)
-változtatjuk a gyujtófeszültséget?
Legyen szó XENONRÓL vagy FÉMHALOGÉNRŐL; POLÁRIS vagy NEM POLÁRIS izzóról!!!

meg itt van hogy elég az izzónak egy
???????
Idézet:
fénycső folytó
????????

(ez egy igazi fórum téma)

KÖSZI ELŐRE MINDENKINEK
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 14, 2007 /
 
Nohát teljesen jó kérdéseid vannak, nézzük hát őket!

Lámpafesz változtatás: Mivel gázkisülőcső, ezért saját magát igyexik egy fix feszültségen tartani (már amennyire lehet), és minden típusú gázkisülőlámpa MEGHATÁROZOTT égési feszültséggel rendelkezik, ami NEM azonos a hálózati feszültségével, hanem annál mindig kisebb!
Tehát egy átlag fémhalogén úgy 100V-ot szeret a foglalatán, ami a begyújtásakor és az első pár percben más értéket is felvehet, a lámpa beljsejében lezajló fizikai-kémiai folyamatok miatt. (xenonnál nagyon hamar beáll fixre, autós D2S-nél is..)
Utána már csak az átfolyó áram számít, egy nagyjából fix lámpafeszültség mellett, a kettőből adódik az eszköz névleges teljesítménye!
(#) Őrült Ödön válasza Őrült Ödön hozzászólására (») Ápr 14, 2007 /
 
Tehát a lámpafeszt változtatni nemnagyon lehet, ez nem izzólámpa, ahol amennyi villanyt beleküldesz, nagyjábból annyi a fény is... ... Drága és necces módon, egyes fémhalogénlámpák szabályozhatók ugyan vmelyest, bonyolult és drága elektronyikával...

Áramerősség változtatás (fojtó, és nem "folytó"!!! buzerával..):
Ha kisebb az áramerősség, a kisülőcső belsejében nem alakul ki a megfelelő gőznyomás, és a lámpa hülyén viselkedik: Vagy nem akar begyújtani, vagy ha sikerült is neki, folyton kialszik, amikor úgy tartja kedve. Tehát a működése nem stabil így sehogysem, a színhőmérséklet a fémhalogéneknél egészen idióta módon eltolódhat, nappali fény helyett idétlen zöldes színek jöhetnek, stb.... A lámpa élettartama, bár meglepő, de csökken!
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 14, 2007 /
 
Gyújtófesz változtatás: Vagy nem fog begyújtani a lámpa (kisebb gyújtófesz mint a névleges), vagy a szerelvények (vezeték, foglalat) üt át, a kisülőcső helyett. Vagy esetleg nem a kisülőcsőben indul meg az ív, hanem az égő búráján belül, ez gyakran szétb*ssza a lámpát....

A lámpa katalógusadatai tartalmazzák az elvárt gyújtófesz követelményeket, számszerűen pld átlag 250-400W-os nátriumra a minimum 1.2kV, a maximum 4-4.5kV szokik lenni..
D2 (azonnal, melegen újragyuszis) típusoknál 30-60kV is lehet a kívánt feszültség, ezt általában külön bevezetőn küldik be, és nem a 400V-ra tervezett foglalaton át.
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 14, 2007 /
 
Fénycsőfojtó: bizonyos kis teljesítményű gázkisülőlámpáknál megjátszható, hogy a hozzávaló gyári előtét helyett fénycsőfojtót használjuk, mer az óccó!
A fénycsőfojtó u.azon az elven müxik, mint a higany vagy nátrium fojtó, csak persze sokkal kisebb... de ha a lámpaáram (katalógus szerinti) és a fénycsőfojtóra ráírt átengedett áramerősség nagyjából egyezik, akkor lehet használni. De csak otthoni jáccásra!
Hárompontos gyújtó igencsak ajánlott, a fénycsőelőtét gyenge indukciója nem könnyíti meg a kétpontos-párhuzamos gyújtók dolgát! (kivéve UNITOR, de az is egy sz*r..)
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 14, 2007 /
 
És a legvégére, mert majdnem kihagytam: Ha a lámpaáramot a katalógusbeli érték fölé emeled (nagyobb wattos fojtó), a színhőmérséklet növexik, a lámpa egy darabig bírja, azután gyakran kialszik, de mindenképpen hamar tönkremegy!
És ilyenkor szoktak a kisülőcsövek a megnövekedett belső gőznyomás miatt felrobbanni, ami nem egy egésséges dolog, úgyhogy ilyesmivel nem illik jáccani!

Hát, most ennyire futotta , ha van még kérdésed, rajta!
(#) Őrült Ödön hozzászólása Ápr 19, 2007 /
 
Eladó, üzemképes, kisebb xenon izzó továbbra sincs senkinek?
Autós xenonégő is érdekelne, de csak 1 db, és elektronyikát nem kérek hozzá!
(#) kukac_24 válasza Őrült Ödön hozzászólására (») Ápr 19, 2007 /
 
Hi!
Milyen foglalatú kell?
Nekem van Philips 35W-os xenon...
(#) Mörsz hozzászólása Ápr 19, 2007 /
 
Köszi Ödön a rövid tájékoztatást. Ha van még kérdésem majd bedobom a fórumba!!!

amugy lehet rá veszem magam hogy eladom az XHP900-at ugy hogy ha érdekel valakit keressen msn-en vagy ímélen!!!!!!!!
(#) Őrült Ödön válasza kukac_24 hozzászólására (») Ápr 19, 2007 /
 
Hali!

Mindegy milyen a foglalata, csak üzemképes legyen, és "óccó", , mert nem verdába lesz, hanem gyűjtibe + kísérletezgetni!
Írjál privit, vagy az m41@message.hu mailcímre!
(#) Őrült Ödön válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 19, 2007 /
 
Engem érdekel, írok privit!
(#) praxis válasza Mörsz hozzászólására (») Ápr 19, 2007 /
 
Engem is érdekel, mail ment!
(#) elektro válasza kukac_24 hozzászólására (») Ápr 19, 2007 /
 
35W az nekem jó volna.Autós vagy sima? HA autós akkor lehet érdekelne. Mennyi az ára?
(#) kukac_24 válasza elektro hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Hi!

Philips DUV 35 a tipusa, null kilóméteres, autókba is ilyen foglalattal mennek.
200Eur körül van a bóti ára ) ... ebből persze le lehet faragni...
A részleteket megbeszéljük ha érdekel.


duv 35.jpg
    
(#) Őrült Ödön válasza kukac_24 hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Max 5 E Ft-ot ér egy ilyen vacak..... nem is értem, mi kerül ezen újonnan 200 ajróba...
(#) elektro válasza Őrült Ödön hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
hy
amúgy ehez a vacakhoz tudsz meghajtás?
(#) Őrült Ödön válasza elektro hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Igen. A hozzávaló gyári 12V-ról működő elektronika!

Valszeg ez is működne fénycsőfojtóról, csak egyeztetni kellene a lámpa katalógusadatait a fellelhető fojtótekercsek áramáteresztő képességével!
Meg gyújtót is valszeg egyedileg kell készíteni hozzá, hárompontosat.
Azért is akarok venni egy ilyet, hogy kitanulhassam rajta az üzemeltetési technikáját!
(#) praxis hozzászólása Ápr 20, 2007 /
 
Egyébként ez az autós "xenon" váltóáramú lámpa lenne? Eddig én sem ástam bele magam a témába, csak innen-onnan hallottam infókat, de semmi konkrétat nem említenek, ugyanúgy, mint a normál xenonnál. Lehet, gyújtóépítés témában tudnák segíteni, megpróbálok valami miniatűr cuccot összehozni. Szerintem 10-15kV körül elég lehet neki a gyújtófesz.
(#) elektro válasza praxis hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Jó lenne akkor összehozni egy áramkört hozzá csakén nem találom a katalógusát. A stroboszkópokban használt gyujtó az elvileg hasznélható iagz? mert abból asszem van 11kVis. Szerintetek elmenne10-12Vról.Mert nem akarok konvertert építeni
(#) praxis válasza elektro hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
A stroboszkóp egy picit más elven működik, ott van a csőnek egy egy külön kivezetése a triggerimpulzus fogadására (ez leggyakrabban a villanócső körül vezetett huzal). Itt viszont csak két kivezetésünk van, ahol a tápfeszültségre kell ültetni a gyújtóimpulzust. Az sem árt, ha nem neked kell begyújtanod egy gombot nyomogatva, hanem ezt automatikusan elvégzi egy áramkör. De az a legkevesebb.
(#) praxis hozzászólása Ápr 20, 2007 /
 
Találtam egy jó kis leírást kapcsolási rajzzal, meg egyéb hasznos infókkal: http://www.nalanda.nitc.ac.in/industry/AppNotes/Unitrode/slua078.pdf
Egy picit bonyolultnak tűnik, de nem olyan vészes
(#) Őrült Ödön válasza praxis hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Igen, az autó-xenon váltóáramú, és közelebbi rokona a fémhalogénlámpáknak, mint a mozis XBO és tsai xenonoknak!
Autónál igény, hogy azonnal adjon fényt bekapcsolás után, és melegen is újragyújtható legyen. Fémhalogéneknél ez nem szempont igazán, bár kivételek itt is akadnak. ( D" azonnal újragyújtható típusok)
De egy járművilágításnál a fémhalogének (argon töltőgázzal) szokásos bemelegedési idejét (3-10 perc) képtelenség kivárni, így a rögtön erősen világíytó xenongázzal töltik az autós xenonokat, és fémhalogénlámpa módjára "adalékolják" diszprózium és más egyéb ritkafém-halogenidekkel!
Ezért IS váltóáramú lámpa az autós xenon!
(#) Őrült Ödön válasza elektro hozzászólására (») Ápr 20, 2007 /
 
Amit elgondoltál, az teljességgel alkalmatlan autós xenonizzóhoz.

Egyfelől váltóáramú a szerencsétlen, 30-70V közötti égési feszültséggel, a melegen újragyújthatósághoz (D2) a gyújtóimpulzus csúcsértéke 40-60kV is lehet!
Ezt nem könnyű összehozni, de nem is lehetetlen!
Meg ha csak szórakozni akarsz vele, akkor minek a D" követelmény? Ilyenkor 7-8kV-al már begyújtod, aztán legfeljebb kivárod míg kihűl, ha már kikapcsoltad!
(#) elektro hozzászólása Ápr 21, 2007 /
 
nemrosz a leírás amit küldtél.
prexis: ismerem a strobi működését más sokat építettem.

Őrült Ödön
hát akkor nincs szerencsém mert kell az inverter. Nem nagy gond de csak egy résszel több. Amúgy a váltóáramnak milyennnek kell lenni? POntosan szép sinus vagy ha csak torz akkor jó. Illetve mekkora frekin mert ez nem elhanyagolható. Az ujrayujtásos rendszer akkor nem egyszerű. Ott van pl a TV sorkimenő az adna le ugye akkor a feszt de azt nem tudom elképzelni ott mert egy külön téska lennea xenon meghajtó az meg már...
(#) Őrült Ödön válasza elektro hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
No kérlek:

Hová akarod használni azt a xenonégőt? Mert ha járműbe, akkor valóban nem úszod meg az invertert, aminek a megépítése nem eccerű dolog ám!

Ha csak otthon baromkodni, akkor ki kell próbálni a fénycsőfojtó + 3 pontos gyújtó összeállítást, oszt hátha beválik!

Hogy milyen legyen az égő táp-váltóárama? Szinusz vagy négyszög, de az egyenáramú összetevőket lehetőleg kerülni kell, éppen ezért a nagyon beteg vagy nagyon aszimmetrikus jelalak nem ajánlatos.

A TV-sorkimenő a gyújtáshoz egy elvileg jó elgondolás, de szigorúan csak elvileg. Mivel nem könnyű párhuzamosan a tápellátásra feltenni egy 60kV-os impulzust, tekintettel a sok kényes elektronikai alkatrészre!
Itt is a soros rendszerű gyújtás válik be, ügyesen elkészített soros gyújtótrafóval, aminek a szekunderén átfolyik a lámpaáram is. A nagyfesz impulzus pedig egyx alkalmas kondenzátorral leválasztható az inverter teljesítmény-tekercséről.
Nem kispályás meló, ha kezdő vagy, inkább ne ugorj bele. Az autós xenon invertereket pölö 2 lépcsőből építik fel, az első lépcső feltolja a 12V-ot 100-150V körüli értékre, és ebből állítja elő egy önrezgő, vagy mikroprocesszor vezérelt második inverter (olyasmi mint a kompaktfénycsőben) a xenonizzó tényleges tápfeszültségét, ellátja az áramkorlátozást, + még a gyújtóegység!
Hidd el, nem egyszerű eset!
(#) Őrült Ödön hozzászólása Ápr 22, 2007 /
 
off..
Mörsz! írtam privit, de még nem válaszoltál! Jelentkezz majd, hogy mi a helyzet avval amit beszéltünk!
off vége..
(#) elektro válasza Őrült Ödön hozzászólására (») Ápr 22, 2007 /
 
hy
igen tom csak elvi megoldás a TV sorkimenő. Szerintem nem fogok belevágni mert veszélyes nagyon. Be kell látni hogy nem egyszerű dolog. Főleg hogy semmi rajz semi adat. Motorba kell úgyhogy semmi estre sem jó a fénycső folytó. Nézegetem még egyenlőre őket tanulményozom őket aztán majd lesz valami. Lehet sikerül rávenni fater hogy vegyen egyszetet. Mert neki jó lenne, ha sikerülne akkor lekövetném a panel hogy ha nem mikro processzoros aminek nagy esélye van hogy az ven benne.
(#) Őrült Ödön válasza elektro hozzászólására (») Ápr 23, 2007 /
 
Nem az a gond hogy veszélyes (nem kell ekkis nagyfesztől besz*rni), hanem hogy nem lesz megbízható, esetleg szétkúrja a drága égőt! Meg kéne próbálni bontóból szerezned elektronikát, hátha úgy óccób, és akkor beleteheted motorba is! (én is beletenném, jó az, nemcsak hogy gizda, de jobban is látni a fényénél..)

Ha egy meglevő után csinálnál másikat, az is szívás, még ha nem is processzoros vezérlésű. A 2 lépcsős átalakítás, meg a soros gyújtóegység két olyan pont, amit nagyon meg lehet szívni, ha még nem építettél invertereket, garantáltan szopni fogsz vele!

Sajnálom, ez van..

Ha mégis bele vagy izgulva a témába, akkor szerezz be egy UNITOR (hazai) gyártmányú SON-Plus elektronikus előtétet, ami 70w-os nátriumlámpához való, szedd szét, és kezdd el nagyon alaposan tanulmányozni a felépítését, működését, különösen a gyújtórész és az önrezgő inverter illesztését!

Ha u.ezt a berendezést el tudod készíteni sajátkezűleg, akkor LEHET NÉMI ESÉLYED a xenon inverter elkészítésére!
üdv: Ödönke
(#) elektro válasza Őrült Ödön hozzászólására (») Ápr 23, 2007 /
 
igazából nem is magas fesztől félek. Hanem hogy szétrobban. Vagy megsérülök lehet komolyabban illetve kibasztam egy csomó pénzt. Már sikerült 10 000µF kondit felrobbantani és nem sokon múlt a látásom. Azóta valahogy félek az ilyenektől. Azért is fogtam bele mert a motoron elég hát nem is mondom milyen a világítás. Mondjuk éppen elég ha lenne a bicikliseken is valami. Sokszor előfordult már hogy majd nem nekimentem mert sokat ivott és nem volt világítás. HA elütöm tuti én leszek a hibás ha nem akkor sem fizetik ki a kárt amotorba.
Következő: »»   3 / 20
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem