Fórum témák
» Több friss téma |
Milyen típust, és mekkora teljesítménnyel?
Szerelvényeket (fojtó-gyújtó) is kapsz hozzá? Ha otthonra kell a fényére élvezkedni ) , akkor egy kisebb típust célszerű választani, mondjuk egy TCL 35-öst, az kicsi, aranyos, fénycsőfojtóval is elmegy (óccó'), a gyújtó is óccó hozzá, és megvan még az az előnye is, hogy nem vakulsz meg a szobába a fényétől! Meg az égő sem drága, olyan 2-2.5 E magasságában lehet most... A TCE 70 (80-as évekbeli Tungi modell) az is kellemes, de szobába kicsit túl erős ,meg már ezt nem is gyártják, csak a LU 70-et, ami már csőbúrás, és azz nem akkora "feeling", mint a TCE! A többi meg már csak kertbe való, annyira brutál... ))))
Sziasztok!
Gyerekek... Ahogy olvasom a forumot bevillan az agyamba néhány érdek(emet)feszítő kérdés, mert én olyan sokat még nem tudok ezekről a lámpákról. Mondok is egy párat ezekből... Hogyan viselkedik az izzó ha: -változtatjuk a tápfeszültséget? -változtatjuk a tápáramot? (folytótekercs módosítás) -változtatjuk a gyujtófeszültséget? Legyen szó XENONRÓL vagy FÉMHALOGÉNRŐL; POLÁRIS vagy NEM POLÁRIS izzóról!!! meg itt van hogy elég az izzónak egy ??????? Idézet: ????????„fénycső folytó” (ez egy igazi fórum téma) KÖSZI ELŐRE MINDENKINEK
Nohát teljesen jó kérdéseid vannak, nézzük hát őket!
Lámpafesz változtatás: Mivel gázkisülőcső, ezért saját magát igyexik egy fix feszültségen tartani (már amennyire lehet), és minden típusú gázkisülőlámpa MEGHATÁROZOTT égési feszültséggel rendelkezik, ami NEM azonos a hálózati feszültségével, hanem annál mindig kisebb! Tehát egy átlag fémhalogén úgy 100V-ot szeret a foglalatán, ami a begyújtásakor és az első pár percben más értéket is felvehet, a lámpa beljsejében lezajló fizikai-kémiai folyamatok miatt. (xenonnál nagyon hamar beáll fixre, autós D2S-nél is..) Utána már csak az átfolyó áram számít, egy nagyjából fix lámpafeszültség mellett, a kettőből adódik az eszköz névleges teljesítménye!
Tehát a lámpafeszt változtatni nemnagyon lehet, ez nem izzólámpa, ahol amennyi villanyt beleküldesz, nagyjábból annyi a fény is... ... Drága és necces módon, egyes fémhalogénlámpák szabályozhatók ugyan vmelyest, bonyolult és drága elektronyikával...
Áramerősség változtatás (fojtó, és nem "folytó"!!! buzerával..): Ha kisebb az áramerősség, a kisülőcső belsejében nem alakul ki a megfelelő gőznyomás, és a lámpa hülyén viselkedik: Vagy nem akar begyújtani, vagy ha sikerült is neki, folyton kialszik, amikor úgy tartja kedve. Tehát a működése nem stabil így sehogysem, a színhőmérséklet a fémhalogéneknél egészen idióta módon eltolódhat, nappali fény helyett idétlen zöldes színek jöhetnek, stb.... A lámpa élettartama, bár meglepő, de csökken!
Gyújtófesz változtatás: Vagy nem fog begyújtani a lámpa (kisebb gyújtófesz mint a névleges), vagy a szerelvények (vezeték, foglalat) üt át, a kisülőcső helyett. Vagy esetleg nem a kisülőcsőben indul meg az ív, hanem az égő búráján belül, ez gyakran szétb*ssza a lámpát....
A lámpa katalógusadatai tartalmazzák az elvárt gyújtófesz követelményeket, számszerűen pld átlag 250-400W-os nátriumra a minimum 1.2kV, a maximum 4-4.5kV szokik lenni.. D2 (azonnal, melegen újragyuszis) típusoknál 30-60kV is lehet a kívánt feszültség, ezt általában külön bevezetőn küldik be, és nem a 400V-ra tervezett foglalaton át.
Fénycsőfojtó: bizonyos kis teljesítményű gázkisülőlámpáknál megjátszható, hogy a hozzávaló gyári előtét helyett fénycsőfojtót használjuk, mer az óccó!
A fénycsőfojtó u.azon az elven müxik, mint a higany vagy nátrium fojtó, csak persze sokkal kisebb... de ha a lámpaáram (katalógus szerinti) és a fénycsőfojtóra ráírt átengedett áramerősség nagyjából egyezik, akkor lehet használni. De csak otthoni jáccásra! Hárompontos gyújtó igencsak ajánlott, a fénycsőelőtét gyenge indukciója nem könnyíti meg a kétpontos-párhuzamos gyújtók dolgát! (kivéve UNITOR, de az is egy sz*r..)
És a legvégére, mert majdnem kihagytam: Ha a lámpaáramot a katalógusbeli érték fölé emeled (nagyobb wattos fojtó), a színhőmérséklet növexik, a lámpa egy darabig bírja, azután gyakran kialszik, de mindenképpen hamar tönkremegy!
És ilyenkor szoktak a kisülőcsövek a megnövekedett belső gőznyomás miatt felrobbanni, ami nem egy egésséges dolog, úgyhogy ilyesmivel nem illik jáccani! Hát, most ennyire futotta , ha van még kérdésed, rajta!
Eladó, üzemképes, kisebb xenon izzó továbbra sincs senkinek?
Autós xenonégő is érdekelne, de csak 1 db, és elektronyikát nem kérek hozzá!
Hi!
Milyen foglalatú kell? Nekem van Philips 35W-os xenon...
Köszi Ödön a rövid tájékoztatást. Ha van még kérdésem majd bedobom a fórumba!!!
amugy lehet rá veszem magam hogy eladom az XHP900-at ugy hogy ha érdekel valakit keressen msn-en vagy ímélen!!!!!!!!
Hali!
Mindegy milyen a foglalata, csak üzemképes legyen, és "óccó", , mert nem verdába lesz, hanem gyűjtibe + kísérletezgetni! Írjál privit, vagy az m41@message.hu mailcímre!
Engem érdekel, írok privit!
35W az nekem jó volna.Autós vagy sima? HA autós akkor lehet érdekelne. Mennyi az ára?
Hi!
Philips DUV 35 a tipusa, null kilóméteres, autókba is ilyen foglalattal mennek. 200Eur körül van a bóti ára ) ... ebből persze le lehet faragni... A részleteket megbeszéljük ha érdekel.
Max 5 E Ft-ot ér egy ilyen vacak..... nem is értem, mi kerül ezen újonnan 200 ajróba...
hy
amúgy ehez a vacakhoz tudsz meghajtás?
Igen. A hozzávaló gyári 12V-ról működő elektronika!
Valszeg ez is működne fénycsőfojtóról, csak egyeztetni kellene a lámpa katalógusadatait a fellelhető fojtótekercsek áramáteresztő képességével! Meg gyújtót is valszeg egyedileg kell készíteni hozzá, hárompontosat. Azért is akarok venni egy ilyet, hogy kitanulhassam rajta az üzemeltetési technikáját!
Egyébként ez az autós "xenon" váltóáramú lámpa lenne? Eddig én sem ástam bele magam a témába, csak innen-onnan hallottam infókat, de semmi konkrétat nem említenek, ugyanúgy, mint a normál xenonnál. Lehet, gyújtóépítés témában tudnák segíteni, megpróbálok valami miniatűr cuccot összehozni. Szerintem 10-15kV körül elég lehet neki a gyújtófesz.
Jó lenne akkor összehozni egy áramkört hozzá csakén nem találom a katalógusát. A stroboszkópokban használt gyujtó az elvileg hasznélható iagz? mert abból asszem van 11kVis. Szerintetek elmenne10-12Vról.Mert nem akarok konvertert építeni
A stroboszkóp egy picit más elven működik, ott van a csőnek egy egy külön kivezetése a triggerimpulzus fogadására (ez leggyakrabban a villanócső körül vezetett huzal). Itt viszont csak két kivezetésünk van, ahol a tápfeszültségre kell ültetni a gyújtóimpulzust. Az sem árt, ha nem neked kell begyújtanod egy gombot nyomogatva, hanem ezt automatikusan elvégzi egy áramkör. De az a legkevesebb.
Találtam egy jó kis leírást kapcsolási rajzzal, meg egyéb hasznos infókkal: http://www.nalanda.nitc.ac.in/industry/AppNotes/Unitrode/slua078.pdf
Egy picit bonyolultnak tűnik, de nem olyan vészes
Igen, az autó-xenon váltóáramú, és közelebbi rokona a fémhalogénlámpáknak, mint a mozis XBO és tsai xenonoknak!
Autónál igény, hogy azonnal adjon fényt bekapcsolás után, és melegen is újragyújtható legyen. Fémhalogéneknél ez nem szempont igazán, bár kivételek itt is akadnak. ( D" azonnal újragyújtható típusok) De egy járművilágításnál a fémhalogének (argon töltőgázzal) szokásos bemelegedési idejét (3-10 perc) képtelenség kivárni, így a rögtön erősen világíytó xenongázzal töltik az autós xenonokat, és fémhalogénlámpa módjára "adalékolják" diszprózium és más egyéb ritkafém-halogenidekkel! Ezért IS váltóáramú lámpa az autós xenon!
Amit elgondoltál, az teljességgel alkalmatlan autós xenonizzóhoz.
Egyfelől váltóáramú a szerencsétlen, 30-70V közötti égési feszültséggel, a melegen újragyújthatósághoz (D2) a gyújtóimpulzus csúcsértéke 40-60kV is lehet! Ezt nem könnyű összehozni, de nem is lehetetlen! Meg ha csak szórakozni akarsz vele, akkor minek a D" követelmény? Ilyenkor 7-8kV-al már begyújtod, aztán legfeljebb kivárod míg kihűl, ha már kikapcsoltad!
nemrosz a leírás amit küldtél.
prexis: ismerem a strobi működését más sokat építettem. Őrült Ödön hát akkor nincs szerencsém mert kell az inverter. Nem nagy gond de csak egy résszel több. Amúgy a váltóáramnak milyennnek kell lenni? POntosan szép sinus vagy ha csak torz akkor jó. Illetve mekkora frekin mert ez nem elhanyagolható. Az ujrayujtásos rendszer akkor nem egyszerű. Ott van pl a TV sorkimenő az adna le ugye akkor a feszt de azt nem tudom elképzelni ott mert egy külön téska lennea xenon meghajtó az meg már...
No kérlek:
Hová akarod használni azt a xenonégőt? Mert ha járműbe, akkor valóban nem úszod meg az invertert, aminek a megépítése nem eccerű dolog ám! Ha csak otthon baromkodni, akkor ki kell próbálni a fénycsőfojtó + 3 pontos gyújtó összeállítást, oszt hátha beválik! Hogy milyen legyen az égő táp-váltóárama? Szinusz vagy négyszög, de az egyenáramú összetevőket lehetőleg kerülni kell, éppen ezért a nagyon beteg vagy nagyon aszimmetrikus jelalak nem ajánlatos. A TV-sorkimenő a gyújtáshoz egy elvileg jó elgondolás, de szigorúan csak elvileg. Mivel nem könnyű párhuzamosan a tápellátásra feltenni egy 60kV-os impulzust, tekintettel a sok kényes elektronikai alkatrészre! Itt is a soros rendszerű gyújtás válik be, ügyesen elkészített soros gyújtótrafóval, aminek a szekunderén átfolyik a lámpaáram is. A nagyfesz impulzus pedig egyx alkalmas kondenzátorral leválasztható az inverter teljesítmény-tekercséről. Nem kispályás meló, ha kezdő vagy, inkább ne ugorj bele. Az autós xenon invertereket pölö 2 lépcsőből építik fel, az első lépcső feltolja a 12V-ot 100-150V körüli értékre, és ebből állítja elő egy önrezgő, vagy mikroprocesszor vezérelt második inverter (olyasmi mint a kompaktfénycsőben) a xenonizzó tényleges tápfeszültségét, ellátja az áramkorlátozást, + még a gyújtóegység! Hidd el, nem egyszerű eset!
off..
Mörsz! írtam privit, de még nem válaszoltál! Jelentkezz majd, hogy mi a helyzet avval amit beszéltünk! off vége..
hy
igen tom csak elvi megoldás a TV sorkimenő. Szerintem nem fogok belevágni mert veszélyes nagyon. Be kell látni hogy nem egyszerű dolog. Főleg hogy semmi rajz semi adat. Motorba kell úgyhogy semmi estre sem jó a fénycső folytó. Nézegetem még egyenlőre őket tanulményozom őket aztán majd lesz valami. Lehet sikerül rávenni fater hogy vegyen egyszetet. Mert neki jó lenne, ha sikerülne akkor lekövetném a panel hogy ha nem mikro processzoros aminek nagy esélye van hogy az ven benne.
Nem az a gond hogy veszélyes (nem kell ekkis nagyfesztől besz*rni), hanem hogy nem lesz megbízható, esetleg szétkúrja a drága égőt! Meg kéne próbálni bontóból szerezned elektronikát, hátha úgy óccób, és akkor beleteheted motorba is! (én is beletenném, jó az, nemcsak hogy gizda, de jobban is látni a fényénél..)
Ha egy meglevő után csinálnál másikat, az is szívás, még ha nem is processzoros vezérlésű. A 2 lépcsős átalakítás, meg a soros gyújtóegység két olyan pont, amit nagyon meg lehet szívni, ha még nem építettél invertereket, garantáltan szopni fogsz vele! Sajnálom, ez van.. Ha mégis bele vagy izgulva a témába, akkor szerezz be egy UNITOR (hazai) gyártmányú SON-Plus elektronikus előtétet, ami 70w-os nátriumlámpához való, szedd szét, és kezdd el nagyon alaposan tanulmányozni a felépítését, működését, különösen a gyújtórész és az önrezgő inverter illesztését! Ha u.ezt a berendezést el tudod készíteni sajátkezűleg, akkor LEHET NÉMI ESÉLYED a xenon inverter elkészítésére! üdv: Ödönke
igazából nem is magas fesztől félek. Hanem hogy szétrobban. Vagy megsérülök lehet komolyabban illetve kibasztam egy csomó pénzt. Már sikerült 10 000µF kondit felrobbantani és nem sokon múlt a látásom. Azóta valahogy félek az ilyenektől. Azért is fogtam bele mert a motoron elég hát nem is mondom milyen a világítás. Mondjuk éppen elég ha lenne a bicikliseken is valami. Sokszor előfordult már hogy majd nem nekimentem mert sokat ivott és nem volt világítás. HA elütöm tuti én leszek a hibás ha nem akkor sem fizetik ki a kárt amotorba.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |