Fórum témák
» Több friss téma |
Egyébként a feszültségszabályzót megcsináltam ,nagyon jól működik a Simson töltése . Meg mondom őszintén nagyon hosszú ideje probléma volt,pedig csak index ,kürt illetve féklámpa és led-es visszajelzők vannak. Én másnak is ajánlom, és még egyszer köszi!
Örülök hogy segíthettem és meg vagy elégedve.
Ha már ennyire belelendültél, nem érdekel a ledes index, esetleg a ledes világítás? Én mindkettőt megcsináltam a motoromra. Már 3 éve működik nálam mindkettő, kifogástalanul. Egyszerű, nagyon olcsó és még savas akksi sem kell hozzá. Jobb mint az eredeti. Sokat írtam róla a SIMSON tuningolás-Index Fórum-on.
Szia! Természetesen érdekel, a ledes villogó, és nagyon köszönöm.
Szia!
Az indexről a teljes leírást a "LED-es index"-en, megtalálod, a jul. 8-i Hsz-emen.
Sziasztok! Ki tudom valahogy mérni, hogy a fesszabályzó 6 vagy 12V-os...? Vettem egy járgányt, de nagyon össze van kutyulva az elektromos rendszere....vegyesen van benne 6 és 12V-os alkatrész....
A töltő tekercs fordulatszám függvényében 20-30V körül gerjeszt.... A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2020
Szia!
Ki tudod mérni. Indulj el a generátortól, mérd meg hogy a fesszabályzó után hány Volt egyenfeszültséget tudsz mérni. A legtöbb fesszabályzó kizárólag akkuval működik. Pontos értéket csak jó akkuval tudsz mérni. Ha különböző feszültségű alkatrészek vannak a motoron, próbáld rendszerezni, hogy mi, mihez tartozik. A generátor természetesen ekkora váltófeszültséget állít elő. amiből a fesszabályzó stabil egyenáramot csinál.
Köszi, ez így megvan.... arra gondoltam, hogy ha pl van a kezemben két, látszólag egyforma fesszabályzó...akkor el tudom-e dönteni (méréssel) valahogy, hogy melyik-melyik...
Egyre inkább úgy tűnik,hogy cserélni kell....de attól tartok, hogy a CDI nem biztos,hogy tudja kezelni mindkét feszültséget....
A CDI (gyújtás) teljesen külön áramkör, semmi köze a világításhoz, meg az akku töltéshez.
Ezt is köszi... Elvileg akkor mindegy lenne neki, hogy 6 vagy 12V-ról üzemel...?
Most ahogy a kapcsolási rajzot nézegetem.....igazad lehet. Elvileg a világítás tekercséről kap "tápot"..... szóval ha minden igaz, büntetlenül kicserélhetem a fesszabályzót....
A CDI-nek külön tápja van, egy db. tekercs, ami 2-300 V váltófeszültséget ad a CDI-nek. Ilyen a Ducati, a Bosch gyújtás, de még a Babetta gyújtás is, csak annak max 100 V-os a CDI töltőtekercse. A világítás lehet 6, vagy 12 V-os, amit egy egyenirányító/fesszabályzó stabilizál 6, vagy 12 V-ra.
Nézd... bár lehet,hogy rosszul értelmezem...
Ott a törlés tekercse...a világításé (és szerintem a CDI-é) meg a jeladó... A hozzászólás módosítva: Nov 16, 2020
A rajzon az "Alternátor" vagyis az alaplapon elhelyezkedő generátor tekercsei a következőek: jobb oldali testelt, leágazásos tekercs a világítás és akkutöltés feladatát látja el a feszültségszabályzón keresztül.
A baloldali nagyobb menetszámú tekercs állítja elő azt a pár száz volt nagyságú váltófeszültséget melyet a cdi elektronikája egyenirányítás után a gyújtókondenzátor töltésére, (bonyolultabb elektronikáknál ezenkívül tápellátásra is használ). A kisebb menetszámú tekercs a jeladó. A lámpafejben, illetve a hátsó búrában , esetleg az irányjelzőben lévő izzók nem adhatnak támpontot a szabályzó gyári feszültségértékéről? Mindenesetre a gyújtás működik a szabályzó nélkül is.
Szerintem jól értelmezed. A baloldali nagyobb tekercs a CDI töltő tekercse, a kisebbik a jeladóé. A jobb oldali a világításé és az akku töltőé.
Támpontot az akku ad, mert az vagy 6, vagy 12 V-os. A gyújtás, mint írtam, független az akkutól és a világítástól. Persze vannak bonyolultabb motorok, amiknél akku nélkül nem lehet elindítani a motort.
Tisztába vagyok a dologgal, nekem semmi rejtélyes nincs az elektromos rajzával kapcsolatban. Azt viszont feltételeztem, hogy nincs a motorban jelen pillanatban akkumulátor, mert különben nem is lenne kérdéses a szabályzó feszültsége sem...
Pont ez a baj.... a lámpákban 6V-os izzók vannak. Az index relé 12V-os.... az önindító és az indítórelé is. Viszont a fesszabályzó 6V-os.... 6,3-6,9V-ot ad.
Lent a generátorban két nagy tekercs van, egy a világításnak és egy a töltésnek. Egyre inkább az a gyanúm...hogy a fesszabályzót valamikor korábban cserélték, valószínűleg nem jó tipusúra. A töltőtekercsről ill. akkumulátorról üzemel az index,kürt,féklámpa,szintjelző.... A világítótekercsről az összes többi...
Holnap veszek egy 12V-os fesszabályzót....és megy a maki pancsizni...
![]()
Igazad lehet, mert ha az önindító 12V-os, akkor az akkunak is 12V-osnak kell lenni. A világítás ettől függetlenül lehet 6V-os. Viszont a fesszabályzónak 12V-osnak kell lenni, az akku miatt.
Na ezt most már végképp nem értem.... kérlek homályosítsatok fel!
A gyári fesszabályzóval, ha nincs semmilyen akku a gépben, akkor ~6,5V feszültség van a töltő kimenetén. Az új fesszabályzóval ez inkább csak ~5,5-6V. Viszont... rákötöttem egy 12V-os akkut.....ééééééés...csodák-csodája! Gyönyörű szépen (lassan) felmegy a feszültség egészen 14,4V-ig..... Most akkor ez,hogy a fenében van....? A fesszabályzó lehet egyszerre 6 és 12V feszültségre is alkalmas...? Vagy ez inkább a terheléssel van összefüggésben? Valamiféle teljesítmény szabályzás...? Lövésem sincs.....
Akku nélkül a szabályzó kimenetén csak tüskék, jelennek meg, ezt egy mezei multiméterrel mérve biztos elvisz az erdőbe..
Szóval először is egy akkut kell ráakasztani, ami lehetőleg ép, cellazárlat nélküli, és a kapacitása is hasonlít a gyárilag beépítettére. Ahogy olvasom a szabályzó jó, az eredeti is, csak nem jól mértél. Ha a fényszóró, és a tompított is rendben üzemel, akkor a világításszabályzás is rendben működik, nincs vele további teendőd.
Jó persze, a mérési metódus esetleges....
![]() A világításnak külön tekercse van. Pont azért nem mertem kapásból egy 12V-os akkuval próbálkozni, mert DC 6V-ot mértem.... AC kb 9V körül volt.....multiméterrel.
A kapcsolási rajzon a világítás tekercs szabályzóra menő kivezetése sárga-piros, az akkutöltésé pedig fehér, de ez egy tekercs, csak leágazása is van. Ha fizikailag is különáll a világítás tekercse, akkor nem jó a rajz amit feltettél...
Hmm.... még ez is lehet. Elvileg ilyen...
Látszik a két nagy tekercs...és a jeladó... A hozzászólás módosítva: Nov 17, 2020
A világítás, és a töltés egy vasmagon van, egy egy kezdet testelve, egy leágazás világítás számára, a vég pedig az akkutöltésé.
A másik vasmagon levő tekercs a CDI részére állítja elő azt a pár száz voltos feszültséget, amiről már korábban is volt szó. A jeladóé meg egyértelmű. Mérj rá a CDI-re menő tekercsre ohm állásban, elég nagy értéket kell kapnod(100-300 ohm), ha alap a gyújtáselektronika.
Lehet,hogy így van, annyira azért még nem másztam bele. De azért fura, mert cikkszám alapján is világítás ill. töltő tekercsként hivatkoznak rá.....
Na de igazából most már teljesen mindegy. ![]() ![]() A nagyobb motoommal ilyen herce-hurca nincs. Háromfázisú generátor van benne....és minden egy rendszer.
Azért így utólag elárulhatnád a járgány pontos márkáját, típusát, nekem nem ismerős a T50. Még ha DT vagy hasonló lenne..
Nem jársz nagyon messze....
![]()
"most már ezt is tudom, hogy a fesszabályzót is terheléssel kell mérni"
Sajnos nem jól tudod. Akkuval kell mérni, nem terheléssel. A fesszabályzónak ahhoz hogy jól működjön referencia feszültségre van szüksége, amit az akkuból kap. Az akku 12V-os feszültségéből veszi azt az alapértéket, amihez képest állítja be a töltő feszültséget. Korábban írtam hogy a legtöbb fesszabályzó csak akkuval működik. Nem írtad hogy Te akku nélkül méregettél. Ez hiba volt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |