Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Időzítő
 
Témaindító: Mekkmester, idő: Dec 25, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   32 / 75
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Hello!
Írtam volna, de kitöröltem. Mert valami itt nem kerek a kapcsolásban. A T1 tranyó bázisában lévő diódának nem sok értelme van így, kivétel, ha zéner lenne. Ugyan is az NPN tranyónak poritív bázisáram kell, a dióda meg negatívat vezetne oda. De ha zéner, akkor is csak annyi lenne, hogy alacsony gyújtásfeszültségnél nem engedné felkapcsolni a lámpát. De hogy ez miért lenne jó, azt nem tudom.
A másik, hogy a késleltetés addig nem indul el, amíg T2 nyitva van. Hogy zárva legyem ahhoz T1-nek nyitva kell lenni. De hogy az irányfény bekapcsolása miért nyitja ki T2-őt, nem tudom, ha csak az nem, hogy járó motor mellett, ha irányfényt kapcsolnak be, akkor ne égjen a lámpa. De akkor meg miért kell az irányfény felől, a relére feszültséget vezetni egy diódával..
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Tehát akkor ez így teljesen működésképtelen? Vagy működhet az időzítő? A videón látszik a pontos működése, de többet nem tudok róla..... Az biztos, hogy az autó kapcsolási rajza alapján a kapcsolás 1es lába fix 12V-on van, a 6os lábra gyújtás bekapcsolásakor kerül 12V, a kettes láb az egyik relé kimenete, ami a helyzetjelzőket kapcsolja fel, ha a gyújtást ráadjuk, de ez nem nagy elektronika, csak egy relé. A 3as láb viszont akkor kap 12V-ot, ha felkapcsoljuk a helyzetjelzőket, és a műszerfal világítás száljára van kötve, mert az is ekkor kap 12V-ot, egyszerre megy a helyzetjelzővel. A 8as láb pedig testen van, amíg a motor áll, ha pedig beindul, akkor megszakad a kapcsolat a testel. Ennyit tudok..... Mit lehetne kezdeni vele, ha nem működik. Mert a diódák mindegyike BAVP21-nek volt írva, kivéve a D5 mert az egy 4,3V-os zener.
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
És a T1-hez milyen zener kellene, hogy értelmes működése legyen? mert végülis, ha rossza töltés, és alacsony a feszültsége az akumulátornak, nem jó, ha mennek az első tompítottak. Ha teszek bele egy 12V-os zenert, az jó lenne oda? Akkor a tranzisztorokon lévő jelzéseket jól értelmeztem? Tehát mindegyik NPN tranzisztor? Csak azért, mert pont ilyenek nem voltak itthon, így másikakat használtam (BCP56). Itt egy kép az általam készített kapcsolásról.
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2013
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Hello!
Végül is jó, ha 12V-os zénert teszel bele, csak ne legyen nagyáramú, mert az nem túl szép, hogy a tranyó bázis-emittere között nincs ellenállás. (Már pedig a 6CW a BC817-nek felel meg amiben nincs ellenállás.) De zéner nélkül, nem is fog működni, mert ha a T1 nem nyit, és zárja le a T2-őt, a ondi nem fog feltöltődni.
Viszont a "3as láb viszont akkor kap 12V-ot, ha felkapcsoljuk a helyzetjelzőket" ezt nem értem, mert ha az műszerfalat felkapcsolod, akkor kialszik majd a lámpa? Nem igazán értem. Ez akkor működne jól, ha amikor felkapcsol, akkor lenne alacsony szintű, és amikor kikapcsolod, akkor lenne magas. Vagy is ha a műszerfal világítás kapcsoló testet kapcsolna..
üdv! proli007
(#) _JANI_ válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
A T3 E-B átmenetét lehet diódaként is értelmezni.
028024907.jpg képen a C forr-sziget felvált és jól látható, hogy nem volt sehova sem bekötve!
Még legelni kell az áramkörön...
Újra kell rajzolni az elvi rajzot az új infók alapján.
(#) _JANI_ válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
SMD 6cw: BC817; BC817W; BC337: Link NPN tranzisztor.
SMD FFp: BCV27, Phi, N, SOT23, npn, darlington. THE SMD CODEBOOK - elektronik: Link
Ezeket találtam...
(#) _JANI_ válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Ráakadtam a wehrlem 58 226 608: Link (57. oldal,) relé blokksémáját. Így kicsit könnyebb lesz...
(#) Erick válasza _JANI_ hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Köszönöm szépen az infókat. A tranyókat én is megkerestem, csak nem voltam benne biztos, hogy jók. De akkor ezek szerint amit alkalmaztam, tehát a 6cw helyett BCP56 és az ffp-t megpróbálom majd beszerezni, remélhetőleg menni fog az áramkör. A T3-ról pedig a külföldi oldalon is írták, hogy egy sima dióda, katóddal a 3as kivezetés felé, így nekem már eleve az van beépítve. Csak a T1 elől hiányzik az a zener, amit proli mond.
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Akkor majd megy bele a zener a T1-hez. És sztem a 3-as láb is így működne jól, ahogy mondod, mégpedig azért, hogy ha nem nyúlok a világítás kapcsolóhoz, akkor a relé magától gyújtás ráadásra felkapcsolja a helyzetjelzőket, majd amikor beindítom a kocsit, akkor késleltetve felkapcsolja a tompítottat, de ilyenkor nem megy a műszerfal világítás, mert azt a világítás kapcsoló egy másik lábáról kapcsoljuk, onnan ahova a kapcsolásunk 3as lába megy. Viszont ha kapcsolóval kapcsolom fel a helyzetjelzőt, akkor megy a műszerfal világítás, és előfordulhat, hogy ekkor nem akarok tompítottat kapcsolni, mert elég a helyzetjelző is, így a relé lekapcsolja a tompítottat, és helyzetjelzővel megyek tovább, amit már én kapcsoltam fel. Így működne valahogy, csak a lengyel és bolgár oldalakból nehéz fordítani. De a segítségeddel összeáll a kép lassan, már csak az áramkörnek kéne működnie..... Remélem találok itt a környéken BCV27-es tranyót, vagy valamit helyette....
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 5, 2013 /
 
Hello!
Tranyók helyett bármit bele tehetsz, kivétel a Darlington. De azért nézzél utána mit ír a KRESZ, mert vizsgán úgy megvágnak, ha nem jól működik, hogy csak úgy zörög.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 6, 2013 /
 
A vizsgával nem lesz baj, mert ez gyári megoldás, a csatlakozója elő is van készítve, csak a gyári relé nincsen hozzá, mert csak a skandináv országokban kötelező a menetfény, így a mi kocsinkban nincsen. Ezért most mikor rátaláltam erre a félig meddig jó dokumentációra, úgy gondoltam megcsinálom..... A BCV27-es tranyó az amelyik a bal felső a képeken, és az pont egy npn darlington, mert az ffp kód szerint egy darlington tranyó. A többi 3 akkor meg jó BCP56-nak.
(#) lordpercy hozzászólása Feb 6, 2013 /
 
Sziasztok!

Az alábbi feladatra keresem a lehető legegyszerűbb, de megbízhatóan működő kapcsolást.
Adott egy 5V feszültségű táp, ami folyamatosan üzemel. A kapcsolás feladata az lenne, ha a táp pl. áramszünet miatt újból feszültség alá kerül, akkor meghúz egy relét kb. 1-2 másodpercre. A leendő kapcsolás a meglévő 5V-ot használja és fogyasztása elhanyagolható legyen.

A segítséget előre is köszönöm.
(#) kaqkk válasza lordpercy hozzászólására (») Feb 6, 2013 /
 
A relé tekercsével köss sorba egy elkót. A kondi kapacitása és a relé tekercsellenállása határozza meg a behúzási időt.
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Nah, ma volt időm kicsit szórakozni az áramkörrel, vettem bele egy BC879-es darlingtont, és be is indult, megy ahogy kell. Csak az a része nem működik, hogy a T1 előtti zener feszültsége alatt nem indul el az időzítő, nem kapcsol fel a lámpa. Ha egy 12V-os zenert rakok bele, hiába tekerem le a "gyújtás" feszt, csak akkor kapcsol ki, amikor a relé meghúzásához is kevés a feszültség. Tehát hogyan tudnám azt megoldani, hogy kb. 10,5V-os gyújtásfesznél már ne induljon el az időzítő, és ne kapcsolja majd fel a tompítottakat?
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Hello!
A kapcsolás elsősorban azért nem korrekt, mer a T1 bázis-emitter között nincs egy ellenállás. Gondolj bele.. A T1 kollektorában (ha jól emlékszem) 10kohm-os ellenállás van. Annak lehúzásához, mondjuk kb. 1mA kell. Ha a tranyónak a bétája csak 200, akkor ehhez 2mA/200=6uA áramra van szükség. De 5uA-nál a zénernek hol van a könyökfeszültsége? Valahol a béka segge alatt, hiszen a könyökfeszültség kb. 5mA-nál van megadva (az is változik típustól, egyedtől, és áramtó), ami ezerszer nagyobb, mint a bázisáram. Vagy is azt kell elérni, hogy az osztóáram, legalább 10-szer nagyobb legyen, mint a bázisáram. Ekkor már a bázis-emiter nyitófeszültség lesz a meghatározó, nem a bázisáram a nyitás pillanatában. Valamint hogy a zéneráram a kapcsoláskor legalább 1mA felet legyen.
Vagy is olyan bázis-emitter ellenállást kel berakni, amin a tranyó kb. 600mV-os nyitásánál, már 1mA folyjon. Vagy is 0,6V/1mA=0,6kohm. 620ohm-ot választva, megfelelő lesz az érték.
Most már nincs más hátra, mint összeadni a feszültségeséséket, és az zénert feszültségét a kívánalomnak megválasztani, valamit a zénerrel soros ellenállás értékével "finomhangolni". Mivel a 12V egy diódán keresztül érkezik, annak nyitófeszültségét is figyelembe kell venni.
Tehát ahhoz hogy T1 10,5V körül kapcsoljon, ezzel a feszültséggel kell megegyezni az Ud+UR+Uz+Ube értékének. Mivel az ellenállás 2,2kohm ezen 1mA esetén 2,2V esik, és 12V-os zénert használsz, a feszültség ahol a tranyó kapcsol, a következő környékén lesz .
0,7V+2,2V+12V+0,6V=15,5V Vagy is látható, hogy a 12V-os zéner sok. Az ellenállás értékét nem célszerű csökkenteni, mert az fogja korlátozni a zéner és végső soron a bázisáramot, mikor a feszültség a töltés miatt, 14,5V lesz. Hogy ekkor se lépje túl a határt.
A zéner feszültséget persze visszafelé számolhatjuk ki. 10,5V-0,7V-2,2V-0,6V=7V vagy is egy 6,8V-os zéner lesz közelítőleg a megfelelő választás. ekkor kb. 10,3V környékén fog lekapcsolni a lámpa.
Majd ellenőrizni kell, mi van, ha 15V az aksi. UR=Ut-Ud-Uz-Ube=10,5V-0,7V-6,8V-0,6V=6,9V Vagy is a 2,2kohm-ra 6,9V/2,2k=3,1mA jut. Vagy is ezt a zéner és a bázis is elviseli majd. (bázis-emitter ellenálláson 1mA, bázisba 2mA fog folyni.)
Nos, kb. így kell gondolkodni. Aztán mérni. Ha nem pontos a 2,2kohm-ot változtatni,majd újraszámolni.
üdv! proli007
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2013
(#) lordpercy válasza kaqkk hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Köszi, ez tényleg egyszerűnek tűnik, hét végén ki is próbálom. Ha a relé tekercse 139 ohm, akkor milyen értékű elkóval kellene kísérleteznem, illetve hogy tudom kiszámolni a kívánt 1-2 másodperchez szükséges értéket?
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Nagyon szépen köszönöm a kimerítő választ, holnap ki is próbálgatom ezeket. Köszönöm az eddigi sok segítséget is!
(#) proli007 válasza lordpercy hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Hello!
Ilyen kis tekercsellenállás mellett, igen nagy kondira van szükség. De ha megtámogatod a projektet egy Fet-el, akkor értelmesebb lesz az értéke/nagysága.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Jah, de egyébként a T1 tranyó kollektorán 100kohmos ellenállás van, akkor az 1mA áram még mindig helytálló?
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 7, 2013 /
 
Hello! Akkor 100uA lesz a kollektoráram, de a lényegen ez nem sokat változtat. üdv! proli007
(#) lordpercy válasza proli007 hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Ez a Fet-es megoldás tetszik, amint tudom ki is próbálom.
Mindkettőtöknek köszönöm, hogy szakítottatok időt a problémámra.
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Nos, megcsináltam a módosításokat, és szépen működik is az áramkör asztalon.... De ha beteszem a kocsiba, akkor először felkapcsol ja szépen a lámpákat, ahogy kell, majd egy 4-5 perc múlva a tompítottat leveszi, és nem kapcsol vissza, meg van hogy kis idő múlva megint visszakapcsolja, aztán megint le.... Ez nem túl szerencsés. A T1 tranyónál, ha az áramkörre 13,5V-ot kapcsolok, a T1 bázisán 650mV van, ami gondolom jónak minősül. Viszont nem tudom, akkro mi lehet a baj, esetleg a darlington tranzisztor gerjedhet, vagy mi lehet a gond? Nincsen sehol zárlat, sem szakadás a panelon.
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Hello!
Egytranyó, nem igazán szokott gerjedni. Ilyen lassú folyamatot, ami percekig tart, mindig hő, vagy az aksi merülése okozza. Azt kell keresni. Valamint mérni, Q1-Q2 és az időzítő kondi feszültségét. Abból kiderülhet, mi okozza a gondot.
Mérd meg, mekkora feszültségnél old le a feszfigyelő első tranyó. Mérj feszültséget a Q1 kollektorán, akkor nem kell várni az időzítésre, vagy vedd ki addig az időzítő kondit.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Az időzítő kondi most 100uF. Így kb 3sec van a motor beindulásától a tompított felkapcsolásáig. Ugye jár a motor, így nem tud lemerülni az akksi, 13,5V van benne amikor jár a motor, vagyis ennyi érkezik a kapcsolás bemenetére. A relé akkor old le, ha a labortápon a feszültséget letekerem 10,6V-ra, pont ahogy szerettem volna, hogy működjön.
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Hello!
Akkor nézd meg labortáppal, és melegítsd meg a cuccot elemenként , valamivel (én egy rossz levegős hajcsavaróval szoktam, mert annak az orra kicsi).
Ha ez nem vezet célra, Meg kell nézni mi fűthet a dobozban. Relé stb. Vagy a tompított árama valamibe beleszól esetleg. Vagy hő keletkezik, vagy leesik a fesz a dobozban a 10,6V alá.. jobb ötletem nincs.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
A relé hője nem lehet, mert ezek a relék csak vezérlőfeszt kapcsolnak a tompított és a helyzetjelzőket kapcsoló relék tekercsére. A többit majd megpróbálom.... Még annyi van, hogy a gyári kapcsolásban lévő darlingtonban nincsen sem ellenállás, sem dióda, de amit én raktam bele, a BC879-ben van egy ellenállás is az első tranyó emitteréről a másik emitterére, és egy dióda is van a második tranyó kollektoráról az emitterére, ez lehet gond?
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Hello!
Az nem lehet gond. Az ellenállás, nagyon helyes hogy benne van, pont a hőmérséklet növekedésre megnőtt szivárgási áram miatt van benne. A dióda meg csak védelem, hogy ellenindukált feszültség ne tudja tönkretenni. De ha nem mérsz, soha nem kapsz választ a problémára. (Esetleg vagy akkor sem.)
üdv! proli007
(#) _JANI_ válasza Erick hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Írtad, hogy a probléma a gépjárműbe beépítve jelentkezik. Ha a hiba nem jön elő labortápnál ( 13.5V -os feszültséggel tesztelve-nyúzva az áramkört ), akkor a gépkocsi elektromos rendszeréből jöhet valami zavar jel ami újraindítja az időzítést. ( Gondolom én... ) Az olajgomba és-vagy a hozzá menő vezeték is bevihet zavarjelet. Gépjárműves tesztnél egyesével zárd ki azokat a bemeneteket amik leállíthatják vagy újraindítják az időzítést.
(#) kozso31 hozzászólása Feb 9, 2013 /
 
Sziasztok
Van egy időzítő kapcsolásom,ez most sötétedéskor kikapcsol,világosra pedig be.Olyan segítség kellene,hogy nekem pont fordítva kellene,hogy működjön sötétre kapcsoljon be világosra pedig ki.Szerintetek,hogy lehetne ezt át alakítani.Előre is köszönöm.

lastscan.jpg
    
(#) _JANI_ válasza proli007 hozzászólására (») Feb 10, 2013 /
 
A 555-ös 5V-ot kap. Gondolom csak véletlen került a RESET vezérlése a 12V-ra.
Következő: »»   32 / 75
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem