Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Időzítő
Témaindító: Mekkmester, idő: Dec 25, 2005
Témakörök:
Hello!
Írtam volna, de kitöröltem. Mert valami itt nem kerek a kapcsolásban. A T1 tranyó bázisában lévő diódának nem sok értelme van így, kivétel, ha zéner lenne. Ugyan is az NPN tranyónak poritív bázisáram kell, a dióda meg negatívat vezetne oda. De ha zéner, akkor is csak annyi lenne, hogy alacsony gyújtásfeszültségnél nem engedné felkapcsolni a lámpát. De hogy ez miért lenne jó, azt nem tudom. A másik, hogy a késleltetés addig nem indul el, amíg T2 nyitva van. Hogy zárva legyem ahhoz T1-nek nyitva kell lenni. De hogy az irányfény bekapcsolása miért nyitja ki T2-őt, nem tudom, ha csak az nem, hogy járó motor mellett, ha irányfényt kapcsolnak be, akkor ne égjen a lámpa. De akkor meg miért kell az irányfény felől, a relére feszültséget vezetni egy diódával.. üdv! proli007
Tehát akkor ez így teljesen működésképtelen? Vagy működhet az időzítő? A videón látszik a pontos működése, de többet nem tudok róla..... Az biztos, hogy az autó kapcsolási rajza alapján a kapcsolás 1es lába fix 12V-on van, a 6os lábra gyújtás bekapcsolásakor kerül 12V, a kettes láb az egyik relé kimenete, ami a helyzetjelzőket kapcsolja fel, ha a gyújtást ráadjuk, de ez nem nagy elektronika, csak egy relé. A 3as láb viszont akkor kap 12V-ot, ha felkapcsoljuk a helyzetjelzőket, és a műszerfal világítás száljára van kötve, mert az is ekkor kap 12V-ot, egyszerre megy a helyzetjelzővel. A 8as láb pedig testen van, amíg a motor áll, ha pedig beindul, akkor megszakad a kapcsolat a testel. Ennyit tudok..... Mit lehetne kezdeni vele, ha nem működik. Mert a diódák mindegyike BAVP21-nek volt írva, kivéve a D5 mert az egy 4,3V-os zener.
És a T1-hez milyen zener kellene, hogy értelmes működése legyen? mert végülis, ha rossza töltés, és alacsony a feszültsége az akumulátornak, nem jó, ha mennek az első tompítottak. Ha teszek bele egy 12V-os zenert, az jó lenne oda? Akkor a tranzisztorokon lévő jelzéseket jól értelmeztem? Tehát mindegyik NPN tranzisztor? Csak azért, mert pont ilyenek nem voltak itthon, így másikakat használtam (BCP56). Itt egy kép az általam készített kapcsolásról.
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2013
Hello!
Végül is jó, ha 12V-os zénert teszel bele, csak ne legyen nagyáramú, mert az nem túl szép, hogy a tranyó bázis-emittere között nincs ellenállás. (Már pedig a 6CW a BC817-nek felel meg amiben nincs ellenállás.) De zéner nélkül, nem is fog működni, mert ha a T1 nem nyit, és zárja le a T2-őt, a ondi nem fog feltöltődni. Viszont a "3as láb viszont akkor kap 12V-ot, ha felkapcsoljuk a helyzetjelzőket" ezt nem értem, mert ha az műszerfalat felkapcsolod, akkor kialszik majd a lámpa? Nem igazán értem. Ez akkor működne jól, ha amikor felkapcsol, akkor lenne alacsony szintű, és amikor kikapcsolod, akkor lenne magas. Vagy is ha a műszerfal világítás kapcsoló testet kapcsolna.. üdv! proli007
A T3 E-B átmenetét lehet diódaként is értelmezni.
028024907.jpg képen a C forr-sziget felvált és jól látható, hogy nem volt sehova sem bekötve! Még legelni kell az áramkörön... Újra kell rajzolni az elvi rajzot az új infók alapján.
SMD 6cw: BC817; BC817W; BC337: Link NPN tranzisztor.
SMD FFp: BCV27, Phi, N, SOT23, npn, darlington. THE SMD CODEBOOK - elektronik: Link Ezeket találtam...
Ráakadtam a wehrlem 58 226 608: Link (57. oldal,) relé blokksémáját. Így kicsit könnyebb lesz...
Köszönöm szépen az infókat. A tranyókat én is megkerestem, csak nem voltam benne biztos, hogy jók. De akkor ezek szerint amit alkalmaztam, tehát a 6cw helyett BCP56 és az ffp-t megpróbálom majd beszerezni, remélhetőleg menni fog az áramkör. A T3-ról pedig a külföldi oldalon is írták, hogy egy sima dióda, katóddal a 3as kivezetés felé, így nekem már eleve az van beépítve. Csak a T1 elől hiányzik az a zener, amit proli mond.
Akkor majd megy bele a zener a T1-hez. És sztem a 3-as láb is így működne jól, ahogy mondod, mégpedig azért, hogy ha nem nyúlok a világítás kapcsolóhoz, akkor a relé magától gyújtás ráadásra felkapcsolja a helyzetjelzőket, majd amikor beindítom a kocsit, akkor késleltetve felkapcsolja a tompítottat, de ilyenkor nem megy a műszerfal világítás, mert azt a világítás kapcsoló egy másik lábáról kapcsoljuk, onnan ahova a kapcsolásunk 3as lába megy. Viszont ha kapcsolóval kapcsolom fel a helyzetjelzőt, akkor megy a műszerfal világítás, és előfordulhat, hogy ekkor nem akarok tompítottat kapcsolni, mert elég a helyzetjelző is, így a relé lekapcsolja a tompítottat, és helyzetjelzővel megyek tovább, amit már én kapcsoltam fel. Így működne valahogy, csak a lengyel és bolgár oldalakból nehéz fordítani. De a segítségeddel összeáll a kép lassan, már csak az áramkörnek kéne működnie..... Remélem találok itt a környéken BCV27-es tranyót, vagy valamit helyette....
Hello!
Tranyók helyett bármit bele tehetsz, kivétel a Darlington. De azért nézzél utána mit ír a KRESZ, mert vizsgán úgy megvágnak, ha nem jól működik, hogy csak úgy zörög. üdv! proli007
A vizsgával nem lesz baj, mert ez gyári megoldás, a csatlakozója elő is van készítve, csak a gyári relé nincsen hozzá, mert csak a skandináv országokban kötelező a menetfény, így a mi kocsinkban nincsen. Ezért most mikor rátaláltam erre a félig meddig jó dokumentációra, úgy gondoltam megcsinálom..... A BCV27-es tranyó az amelyik a bal felső a képeken, és az pont egy npn darlington, mert az ffp kód szerint egy darlington tranyó. A többi 3 akkor meg jó BCP56-nak.
Sziasztok!
Az alábbi feladatra keresem a lehető legegyszerűbb, de megbízhatóan működő kapcsolást. Adott egy 5V feszültségű táp, ami folyamatosan üzemel. A kapcsolás feladata az lenne, ha a táp pl. áramszünet miatt újból feszültség alá kerül, akkor meghúz egy relét kb. 1-2 másodpercre. A leendő kapcsolás a meglévő 5V-ot használja és fogyasztása elhanyagolható legyen. A segítséget előre is köszönöm.
A relé tekercsével köss sorba egy elkót. A kondi kapacitása és a relé tekercsellenállása határozza meg a behúzási időt.
Nah, ma volt időm kicsit szórakozni az áramkörrel, vettem bele egy BC879-es darlingtont, és be is indult, megy ahogy kell. Csak az a része nem működik, hogy a T1 előtti zener feszültsége alatt nem indul el az időzítő, nem kapcsol fel a lámpa. Ha egy 12V-os zenert rakok bele, hiába tekerem le a "gyújtás" feszt, csak akkor kapcsol ki, amikor a relé meghúzásához is kevés a feszültség. Tehát hogyan tudnám azt megoldani, hogy kb. 10,5V-os gyújtásfesznél már ne induljon el az időzítő, és ne kapcsolja majd fel a tompítottakat?
Hello!
A kapcsolás elsősorban azért nem korrekt, mer a T1 bázis-emitter között nincs egy ellenállás. Gondolj bele.. A T1 kollektorában (ha jól emlékszem) 10kohm-os ellenállás van. Annak lehúzásához, mondjuk kb. 1mA kell. Ha a tranyónak a bétája csak 200, akkor ehhez 2mA/200=6uA áramra van szükség. De 5uA-nál a zénernek hol van a könyökfeszültsége? Valahol a béka segge alatt, hiszen a könyökfeszültség kb. 5mA-nál van megadva (az is változik típustól, egyedtől, és áramtó), ami ezerszer nagyobb, mint a bázisáram. Vagy is azt kell elérni, hogy az osztóáram, legalább 10-szer nagyobb legyen, mint a bázisáram. Ekkor már a bázis-emiter nyitófeszültség lesz a meghatározó, nem a bázisáram a nyitás pillanatában. Valamint hogy a zéneráram a kapcsoláskor legalább 1mA felet legyen. Vagy is olyan bázis-emitter ellenállást kel berakni, amin a tranyó kb. 600mV-os nyitásánál, már 1mA folyjon. Vagy is 0,6V/1mA=0,6kohm. 620ohm-ot választva, megfelelő lesz az érték. Most már nincs más hátra, mint összeadni a feszültségeséséket, és az zénert feszültségét a kívánalomnak megválasztani, valamit a zénerrel soros ellenállás értékével "finomhangolni". Mivel a 12V egy diódán keresztül érkezik, annak nyitófeszültségét is figyelembe kell venni. Tehát ahhoz hogy T1 10,5V körül kapcsoljon, ezzel a feszültséggel kell megegyezni az Ud+UR+Uz+Ube értékének. Mivel az ellenállás 2,2kohm ezen 1mA esetén 2,2V esik, és 12V-os zénert használsz, a feszültség ahol a tranyó kapcsol, a következő környékén lesz . 0,7V+2,2V+12V+0,6V=15,5V Vagy is látható, hogy a 12V-os zéner sok. Az ellenállás értékét nem célszerű csökkenteni, mert az fogja korlátozni a zéner és végső soron a bázisáramot, mikor a feszültség a töltés miatt, 14,5V lesz. Hogy ekkor se lépje túl a határt. A zéner feszültséget persze visszafelé számolhatjuk ki. 10,5V-0,7V-2,2V-0,6V=7V vagy is egy 6,8V-os zéner lesz közelítőleg a megfelelő választás. ekkor kb. 10,3V környékén fog lekapcsolni a lámpa. Majd ellenőrizni kell, mi van, ha 15V az aksi. UR=Ut-Ud-Uz-Ube=10,5V-0,7V-6,8V-0,6V=6,9V Vagy is a 2,2kohm-ra 6,9V/2,2k=3,1mA jut. Vagy is ezt a zéner és a bázis is elviseli majd. (bázis-emitter ellenálláson 1mA, bázisba 2mA fog folyni.) Nos, kb. így kell gondolkodni. Aztán mérni. Ha nem pontos a 2,2kohm-ot változtatni,majd újraszámolni. üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2013
Köszi, ez tényleg egyszerűnek tűnik, hét végén ki is próbálom. Ha a relé tekercse 139 ohm, akkor milyen értékű elkóval kellene kísérleteznem, illetve hogy tudom kiszámolni a kívánt 1-2 másodperchez szükséges értéket?
Nagyon szépen köszönöm a kimerítő választ, holnap ki is próbálgatom ezeket. Köszönöm az eddigi sok segítséget is!
Hello!
Ilyen kis tekercsellenállás mellett, igen nagy kondira van szükség. De ha megtámogatod a projektet egy Fet-el, akkor értelmesebb lesz az értéke/nagysága. üdv! proli007
Jah, de egyébként a T1 tranyó kollektorán 100kohmos ellenállás van, akkor az 1mA áram még mindig helytálló?
Hello! Akkor 100uA lesz a kollektoráram, de a lényegen ez nem sokat változtat. üdv! proli007
Ez a Fet-es megoldás tetszik, amint tudom ki is próbálom.
Mindkettőtöknek köszönöm, hogy szakítottatok időt a problémámra.
Nos, megcsináltam a módosításokat, és szépen működik is az áramkör asztalon.... De ha beteszem a kocsiba, akkor először felkapcsol ja szépen a lámpákat, ahogy kell, majd egy 4-5 perc múlva a tompítottat leveszi, és nem kapcsol vissza, meg van hogy kis idő múlva megint visszakapcsolja, aztán megint le.... Ez nem túl szerencsés. A T1 tranyónál, ha az áramkörre 13,5V-ot kapcsolok, a T1 bázisán 650mV van, ami gondolom jónak minősül. Viszont nem tudom, akkro mi lehet a baj, esetleg a darlington tranzisztor gerjedhet, vagy mi lehet a gond? Nincsen sehol zárlat, sem szakadás a panelon.
Hello!
Egytranyó, nem igazán szokott gerjedni. Ilyen lassú folyamatot, ami percekig tart, mindig hő, vagy az aksi merülése okozza. Azt kell keresni. Valamint mérni, Q1-Q2 és az időzítő kondi feszültségét. Abból kiderülhet, mi okozza a gondot. Mérd meg, mekkora feszültségnél old le a feszfigyelő első tranyó. Mérj feszültséget a Q1 kollektorán, akkor nem kell várni az időzítésre, vagy vedd ki addig az időzítő kondit. üdv! proli007
Az időzítő kondi most 100uF. Így kb 3sec van a motor beindulásától a tompított felkapcsolásáig. Ugye jár a motor, így nem tud lemerülni az akksi, 13,5V van benne amikor jár a motor, vagyis ennyi érkezik a kapcsolás bemenetére. A relé akkor old le, ha a labortápon a feszültséget letekerem 10,6V-ra, pont ahogy szerettem volna, hogy működjön.
Hello!
Akkor nézd meg labortáppal, és melegítsd meg a cuccot elemenként , valamivel (én egy rossz levegős hajcsavaróval szoktam, mert annak az orra kicsi). Ha ez nem vezet célra, Meg kell nézni mi fűthet a dobozban. Relé stb. Vagy a tompított árama valamibe beleszól esetleg. Vagy hő keletkezik, vagy leesik a fesz a dobozban a 10,6V alá.. jobb ötletem nincs. üdv! proli007
A relé hője nem lehet, mert ezek a relék csak vezérlőfeszt kapcsolnak a tompított és a helyzetjelzőket kapcsoló relék tekercsére. A többit majd megpróbálom.... Még annyi van, hogy a gyári kapcsolásban lévő darlingtonban nincsen sem ellenállás, sem dióda, de amit én raktam bele, a BC879-ben van egy ellenállás is az első tranyó emitteréről a másik emitterére, és egy dióda is van a második tranyó kollektoráról az emitterére, ez lehet gond?
Hello!
Az nem lehet gond. Az ellenállás, nagyon helyes hogy benne van, pont a hőmérséklet növekedésre megnőtt szivárgási áram miatt van benne. A dióda meg csak védelem, hogy ellenindukált feszültség ne tudja tönkretenni. De ha nem mérsz, soha nem kapsz választ a problémára. (Esetleg vagy akkor sem.) üdv! proli007
Írtad, hogy a probléma a gépjárműbe beépítve jelentkezik. Ha a hiba nem jön elő labortápnál ( 13.5V -os feszültséggel tesztelve-nyúzva az áramkört ), akkor a gépkocsi elektromos rendszeréből jöhet valami zavar jel ami újraindítja az időzítést. ( Gondolom én... ) Az olajgomba és-vagy a hozzá menő vezeték is bevihet zavarjelet. Gépjárműves tesztnél egyesével zárd ki azokat a bemeneteket amik leállíthatják vagy újraindítják az időzítést.
Sziasztok
Van egy időzítő kapcsolásom,ez most sötétedéskor kikapcsol,világosra pedig be.Olyan segítség kellene,hogy nekem pont fordítva kellene,hogy működjön sötétre kapcsoljon be világosra pedig ki.Szerintetek,hogy lehetne ezt át alakítani.Előre is köszönöm.
A 555-ös 5V-ot kap. Gondolom csak véletlen került a RESET vezérlése a 12V-ra.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |