Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Az 1 db 2N3055 ezekkel a paraméterekkel tuti nem lesz elég bele. Ami felveti azt a gyanút, hogy aki ezt lerajzolta, az ebben a formában nem építette ezt meg soha, vagy ha igen, akkor a "tapasztalatait" gondosan megtartotta magának, és nem csatolta vissza a rajz egy újabb verziójába.
Aki kezdő, annak érdemes inkább olyan "bizonyított" áramkört választania, amit már többen megépítettek, és sikeresen használják is. Van itt a HE-n jó pár ilyen kapcsolás.
Köszönöm szépen a választ és a többieknek is.
Tényleg nem vészes az anyagköltsége és meg és építeném, viszont utánanézve rögtön felmerült egy korlát, de itt off, ezért itt tettem fel. Ha igaz a feltevésem, akkor felesleges ilyen nagy méretű műszert beépíteni, nyugodtan mehet egy 3 digites kompakt fesz.mérő az ebayről ~1000 Ft-ért: Bővebben: Link Több darabot is használtam már, többek között LM35 hőmérő+LM358 10x-es szorzóval, elég pontos. A linken szereplő kivitel szétbonthatő, szegmensekez hozzáfér az ember (pl. hőmérő kijelzésnél elég volt elcsípni az egyik dot lábat és a 6.0V már is 60 fokot jelent). Szóval jó tapasztalatok vannak vele és rendesen 4 vezetékes. 5A-es árammérőből is ugyanígy kapni. Esetleg jó alternatívája lehet a fenti panelmérőnek azoknak akik hozzám hasonlóan kisebb dobozban építkeznek A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2012
Na erre varjatok gombbot!
Tesztelgetem a következő labortápomat (Bővebben: Link) és az Istennek se akar működni a bele szánt LT1013 típusú műveleti erősítővel. Kipróbáltam TL072-vel és NE5532-vel, mindkettővel szépen működik. De ha LT1013-at teszek bele akkor nem! Vettem 5db LT1013-at (nem olcsó mulatság amúgy, Lomexben 300Ft, HEStore-ban 600Ft darabja) de egyikkel sem működik! (Az hogy konkrétan mit csinál az nagyjából lényegtelen, a lényeg hogy nem működik.) Utolsó próbálkozásképp rádrótoztam a panelra egy nyolclábú IC foglalatot, mert egyébként a nyákon SMD-ben vannak az OPA-k és a foglalatba beleültettem egy LT1013-at, ami DIP8 tokos. És lám működik! Tehát, SMD tokos LT1013-al nem működik, furatszerelttel viszont igen! Ezt meg hogy a búbánatba? Ilyen nem lehet! És mondom nem egy hanem öt darab SMD LT1013-at is kipróbáltam, egyik sem jó. Nem is tudom mire gondoljak, talán a Lomexben rossz lenne az összes SMD tokos LT1013? Vagy csak pont az az 5db amit én vettem? Mert a furatszereltet is ott vettem amúgy. Veszek egyet a HEStore-ban is, hátha az jó lesz... Találkoztam már néhány hibajelenséggel ami után nagyon vakargattam a fejemet, de ez túltesz az eddigieken.
Esetleg a lábkiosztása nem más az smd-s és a dip8asnak
Szia!
Az smd-s LT1013-nak más a lábkiosztása mint a DIP tokosnak, az adatlapján fent van. Üdv, mate_x
Ehhez mit szólsz? Elvileg AC24V is elég neki nem? 10000µF-nél kisebb is elegendő? Olyan 3000µF-re gondoltam.
Köszi!! A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2012
szia!
Ez a tap jelenleg a v2,7,4 szamozasnal jar. Alkoto a v2,7,3 szammal irt egy esszét a beallitasrol. De persze ez se rossz. A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2012
AC 24V-ról természetesen működik. Valóban leírtam több más mellett-, mekkora feszültséghez, milyen kimeneti maximumot célszerű megcélozni, és fordítva is.
A puffer nagysága a kimeneti árammaximumtól függ. Nagyjából 1500-2000µF-ot javaslok amperenként. A v2.7.4-ben van néhány hasznos kis változtatás, ezrét ha most akarsz építeni, célszerű azt megcélozni. Kétféle paneltervet is feltettem hozzá, szerelt TO3 tokos áteresztőhöz, és huzalozáshoz is. (igény esetén, a panelek bármelyike nálam elérhető)
Oké! Köszi! Megpróbálom majd magamnak elkészíteni a nyáktervet, de a méretezésnél majd ha kell kérhetek egy kis segítséget?
Nem azért, hogy magamat fényezzem, de nagyon jól tapintott rá Ghoost a lényegre.
Fogalmam sincs mennyire vagy gyakorlott a paneltervezésben, ezért nem is akarlak lebeszélni erről. Egy-egy új terv, színesítheti a palettát, bővítheti az amatőrök választási lehetőségeit. De -sajnos-, túl sok olyan terv készül, sőt kerül nagy nyilvánosság elé, ami finoman szólva sem eléggé átgondolt (ezt most nem réd értem, általánosságban gondolom). Tehát ha valami miatt nincs nagyon nyomós okod az újratervezésre, akkor javaslom megfontolni a meglévő tervek valamelyik változatának felhasználását. (Hiszen éppen ezért dolgoztam velük, hogy nektek már ne kelljen.)
Szia!
Basszus! Az adatlapban nem is néztem a lábkiosztást, mivel az Eagle-ben pakoltam le az alkatrészt. A fene gondolta volna hogy gyárilag rossz az Eagle-nek ez az alkatrésze! Jó néhány éve használom az Eagle-t de ilyen hibával még nem találkoztam.
Én úgy látom, nem a lábas kontra smd tokozás között van a hiba, hanem eleve kétféle lábkiosztás létezik hozzá (na jó 3, de az más alakú). Ezért vélhetően pont úgy sikerült kifognod, hogy a lábas a "szokásos" bekötés szerinti volt, az SMD meg a másik fajta.
A SMD-s tokozás feliratában nincs utalás a "D" jelű lábkiosztásra?
Pedig hatalmas különbség van köztük! Mégpedig az hogy két OPA van egy tokban. Sajnos nagyon kevés a hely a nyákon és nem férne el kétszer annyi tok.
Alkotó! Az az adatlap amit én nézek abban 5 különböző tokrajz szerepel, külön egy a SO8 toknak és külön a DIP8-nak. A harmadik rajz a fémtokos a negyedik és az ötödik pedig a quad változat rajza.
Na, én is pont ennyit láttam
Viszont arra felhívom a figyelmedet, hogy a Lomex biztosan (mert ők kiírják), de a chip típusszáma szerint a HEStore is 99%, hogy a TI gyártmányt árulja (noha mást írnak oda), nem pedig az LT-félét. Az LT ugyanis más betűvel jelöli a tokozás típusát. Ráadásul a ..DD nem párja a ..CP-nek, mivel a CP-hez képest sokkal rosszabb offszetje van. A ..CD lenne SMD-ben a párja, de azt senki nem árulja a környéken... A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2012
Szia! Miért nem használsz többmenetű - helikális potmétert? Nekem ez van és igen finom lépésekben megy a szabályozás. Még tekerni is kellemesebb ! Például ...
A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2012
Üdv! Akkor helyesbítek, csak áttervezem. A panel miatt kell másikat készítenem, mivel az alakja nem passzol egy kész dobozéhoz, ami már meg van. Másrészt azért kell változtatnom, rajta mivel abból kell dolgoznom ami itthon van. Némely alkatrész lábtávolsága nem egyezik, vagy valamilyen okból kifolyólag nem oda szeretném tenni. Ennyi lenne az össz változtatásom. Tisztelem, és becsülöm azt aki elkészítette az ehhez tartozó nyáktervet, de sajna mint mondtam abból kell dolgoznom amim van. Remélem ez nem baj?
Helló! Úgy néz ki, hogy még is megtudom valósítani a nyákot a te terveiddel, mert találtam másik dobozt amibe ez már jó. Úgy, hogy még egyszer köszi a rajzokat. Miután megvan a trafó, majd tudnál segíteni hozzáilleszteni az alkatrészeket?
Köszi!! A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Igaz nem nekem cimezted a hsz-t, de talan nem baj ha valaszolok.
Ird le mit tud a trafo -kozel a max terhelesen merve a kimeno feszultseget es aramot. S hozzaillesztjuk az aramkorhoz. Alkoto egy kis segitsege, hogy te magad is megtehetsd. Rank csak az ellenorzest hagyva
Helló! 100W-os AC24V-os trafóm van, de annál majd szeretnék egy nagyobbat. Van még nekem egy AC40V-os, de azt nem tudom, hogy mekkora teljesítményű. A 24V-osra rá van írva a feszültség, a 40V-osat multiméterrel mértem. Mérjek rajta áramot is?
Köszi a segítséget!!!! Idézet: „....100W-os AC24V-os trafóm van.....” Az 3 - 4A terhelhetoseg. Az mar eleg korrekt kis tap lehet. S mire hasznalnad, a 40V AC-s trafot kapcsolva a bemenetre? Idézet: „...Mérjek rajta áramot is?....” Merhetsz, de ne ugy, hogy rovidre zarod a multimeterrel! Inkabb koss 2db 24Vos 60Wos izzot sorba, es ugy a tapkimenetere. A 24VAC-s tapot is megmerheted, hogy valoban tudja-e a 100W-ot de arra csak 1db izzot tegyel. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
A 24V-os valóban tudja azt. A 40V már sok lenne ennek a kapcsolásnak? Tényleg így belegondolva a 30V már sok berendezéshez elég.
Nem sok az, csak szamolni kell.
A kondikat 63V feszultseguekre cserelni. Ezzel mar 50V max kimeno beallithato. (40VAC-1.2)*1.4142= ~55VDC-5V (szabalyzasi tartalek) az 50V Idézet: „A 40V már sok lenne ennek a kapcsolásnak?” Ez alapvetően sok lenne. Egy 40VAC trafó üresjáratban simán produkál 55V feletti feszültséget, azt meg a 2N3055 nem fogja szeretni. Persze lehet másmilyen tranzisztort használni, de akkor az már egy másik kapcsolás lesz... A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Lehet 40Vos trafóról is táplálni ezt a labortápegységet. Mint azt már Ghoost le is írta, ebből Ukimax=50V-os kimeneti feszültséget lehet megcélozni.
Sokan, sokféle szempontból elemezgették már a határértékeket, és persze sokféle következtetésre is jutottak. Szerintem egy ilyen felépítésű szabályozásnál a legfontosabb szempont a hőfejlődés mértékének ésszerű értéken való tartása. Ez annyit jelent, hogy 50V-hoz már csak maximum 2A körüli áramot szabad megengedni (ezt is jó hűtéssel kiegészítve). Neked kell mérlegelni, inkább kisebb maximális feszültséget és hozzá nagyobb áramot, vagy nagyobb feszültséget, és kisebb áramot tudsz-e jobban használni (illetve van olyan megoldás is, ahol nagy feszültség és óriási áram egyszerre is lehetséges, de ahhoz már előszabályzás kell, ami egy másik történet.)
Végre összeraktam a labortápom már csak a dobozolás van hátra. Első berúgásra indult. Pioneer & Alkotó féle 2.7.4 (0-30V, 0-6A) raktam össze köszönet nekik a remek kapcsolásért. A panelt azért csináltam másikat mert abból kellet dolgoznom ami volt itthon.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Szerintem meg egy ~40V-os trafóval rendelkező laportápból soha nem jön ki 50V teljes terhelésnél. Márpedig a max. kimenő feszt úgy kell beállítani (de legalábbis érdemes egy labortápnál), hogy azt minden körülmények között tudja.
A kimenő max. egyenfeszültség jó közelítéssel megegyezik a trafó kimenő néveleges feszültségével. |
Bejelentkezés
Hirdetés |