Fórum témák
» Több friss téma |
Igen tudom, de azzal nem tudom megvalósítani az elképzelésem. Egymáshoz képest 90 fokban elforgatva építeném egy négyzethasáb alakú oszlopba, és ragasztópisztollyal tudnám tömíteni. Járdaszakaszt világítanék meg velük. A hűtőcsillagos megoldással az a baj, hogy relatíve nagy, kell rá bura, és egy LED nem tudja megvilágítani a szükséges területet.
Ezek az 1 vagy 3 wattos csillagra szerelt LED-ek igényelne extra hűtést még? Pórbálok valami egyszerűen nagyszerű, olcsó megoldást összehozni.
Akkor marad az első konkrét javaslat, két külön áramgenerátorral. Nem tudom, milyen méretekben gondolkodsz, ez a "0.5W" LED is termel hőt.
Nem folyamatos üzem lenne, illetve egy oszlopban 2 db LED lenne.
Ha esetleg az előtét ellenállásos megoldást választanám, akkor arra van valami ökölszabály? A nyitófeszültség, tápfesz és a szükséges áram alapján egyértelmű a konkrét érték. A tápfesszel mennyire közelíthetem meg a nyitófeszültséget? Minél kevesebbet fűtenék el. szerk.: Ha esetleg egy hűtőcsillagos SMD-s megoldást választok, akkor mekkora teljesítményig elég a csillag önmaga? A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2019
Csak az a nem mindegy, hogy a LED-szalagot nem fogod 20mp alatt kicserélni, míg a becsavarós lámpát igen. Nagyjából ez az egyik legnagyobb hátránya a LED-szalagnak, és ezért lát az ember rengeteg helyen szakaszosan világító LED-szalagokat. Akármennyire is alul vannak hajtva, (pl. én 12W-nyi LED szalagot 4W-tal hajtok!), egy idő után biztosan fog villogni valamelyik LED.
... és még ott van az a méreg, amikor felragasztod és leesik.
Ez csak a LED. A hűtést ennél úgy oldanák meg, hogy megfelelő méretű hőelvezető képességű felületre forrasztják. Ha ezt csak vezetékre forrasztod, majd beragacsozod, nehogy valahol hűlni tudjon, "Az örök világosság...-ra" még várhatsz.
![]()
A 8mm, "0,5W" LED 150 mA áramot visel el, 25°C hőmérsékleten. Ilyeneket nem használtam, semmilyen gyakorlati tapasztalatom nincs velük, így hasracsapás alapján 100 mA és 120 mA körüli áramot javaslok.
A LED fő ellensége a hőmérséklet. Fehér fényű esetén ezt még a fénypor hőmérséklettűrése megfejeli. Az élettartam nem a tönkremenetelben (nem világít), hanem a fényerő csökkenésében számít. 70°C réteghőmérséklet még elfogadható, de ez sajnos nem mérhető, csak saccolható.
Kereséssel nem bukkantam megoldása
![]() Köszi
Nagyon durva becsléssel kb. a fele. És az már igen jónak számít.
Üvd! Mitől lehet, hogy a 3 éve vásárolt 6W-os E14 Osram LED úgygondolta hogy mától ő stroboszkóp lesz? Tudom fogyasztói társadalom van. De már a márkásabb termékek sem bírják addig mint egy sima halogén?
![]() 3 év alatt jó ha ment 1000 órát... A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2019
Valószínűleg van benne már egy "félhalott" led, és amiatt csinálja. Meg kell keresni melyik az, és átkötni, vagy kicserélni ha lehetséges.
Esetleg egy forrasztás is elengedhetett,mint nálam a V-tac-nál.
A végén csak 1 maradhat jeligével a 7 diódából 1 maradt meg, így mondhatni hangulatfényként üzemel tovább
![]() ![]() A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2019
A stroboszkóp effekt általában a magas (réteg)hőmérséklet következménye. Ilyenkor a chip bevezető aranyszál hegesztése lesz kontakthibás. Ez minden márkával megeshet. A hibásat ki kell cserélni, és a villanykörte tovább használható.
A meghibásodás fő oka a meleg. A lámpatestre írt teljesítmény hagyományos izzókra vonatkozik, LED esetén érdemes tízzel osztani. A hő nem tud felfelé eltávozni a legtöbb lámpából, így a szuicid hajlamú LED megfőzi magát.
Anno úgy 5 éve a ma már nem létező Baumaxban vásároltam egy 10W-os E27-es LED izzót. Kíváncsiságképpen megmértem annak és egy 3 évvel ezelőtt vásároltnak a tömegét. Mind a kettő Osram: 10 / 11,5W. a 2014-ben vásárolt 120g, a 2017-ben pedig 64g. Gondolom vagy a tápegység volt jobb, vagy pedig van benne hűtőborda, nem csupán a pléh testre van bízva a hő elvezetése.
A múlt héten vásárolt Tungsram 15W-os 90g. Persze mennyezeti lámpatestben van, így kb esélyt sem kap a hőelvezetésre.
Nem hiszem, hogy direkt összefüggés lenne. A súly szerintem a trafóból jöhet inkább, a hűtőborda általában könnyű alu.
A "technológiai fejlesztés" következménye a kevesebb anyag felhasználása (=nagyobb haszon). Csakhogy ebbe a fejlesztésbe bele kell érteni az olcsóbb gyártót, a gyengébb minőségű alapanyagot is. A hagyományos izzólámpákhoz specifikált teljesítményadatok nem veszik figyelembe a LED - ehhez kapcsolódóan a fénypor- hőtűrő képességét. Sok idő, talán évtizedek kellenek ahhoz, hogy ez az átlagfelhasználók tudatába is beleívódjon. Mikor jön el az az idő, amikor a sufni megvilágításának méretezésekor x Lumenre, és nem y Wattra gondolunk. Mikor fogjuk a bekerülési költség plusz Lm/W képletet alkalmazni?
Itt eldugulok, mielőtt letiltanak az internetről.
Nem csak az ám a baj.
Az ilyen LED világítótestek általában két részletre oszthatóak: - van a "hűtött kijelzője" /amin a világító diódák vannak/, és van mellé az elektronikus meghajtó. Találkoztam én már olyan LED körtékkel (pl. Osram), amelyben alapból az egész elektronikát beöntik - valami műgyantás trutyival. Ez persze lehet egy gumi-szerű valami, vagy egyenesen jó kemény. Nos - abban aztán a melegedő elektronika nagyon "jól tud hűlni"! Ráadásul még szellőző furatok sincsenek a házon, tehát onnan soha semmiféle meleg NEM JÖHET KI! Így persze a saját börtönében fő meg az egész, hiába van a rangos gyártó. Lehet - nagyot nyernek vele, hogy egyből javíthatatlanná teszik - de minek? Én például a reájuk írt 20, 30, avagy akár egyből 50 ezer üzemórát (jó reklám az eladhatóságért) még egyetlen egy LED körténél se tudtam megtapasztalni. Viszont az IKEA cég "noname" (illetve saját márkás) Kínában gyártatott gagyija sokszor messze túléli a nevesebbik gyártókat.
Persze tudom én fogyasztói társadalom, de akkor ne írják rá a dobozára hogy A++, mert ha néhány 100 óra után kipurcan az sehogy sem lehet környezetbarát. Az olyan LED-es reflektorokról ne is beszéljünk amelyek 1000ft-ba kerülnek. Múlt héten próbaképp megnéztem egyet, a LED-ek forrasztási pontatlanságából és kuszaságából egyből következtetni lehet arra, hogy....
"Mikor jön el az az idő, amikor a sufni megvilágításának méretezésekor x Lumenre, és nem y Wattra gondolunk."
Szerintem az elöző mondatodban meg is válaszoltad: "Sok idő, talán évtizedek kellenek ahhoz, hogy ez az átlagfelhasználók tudatába is beleívódjon." De öszintén szólva, magam sem tudnám megmondani, hogy a sufniba mennyi lumen kell. Mert azért azt még nagyanyàm is tudta, hogy az éjjelilámpába 25, a spejzba, wc-be 40, a csillárba 60-100-as izzó kell. És akármilyen gyártó 100-as izzóját tette bele, az ugyanolyan volt. Ma hiába teszem be az 5 W-os led helyére a másik gyártóét, nagy eséllyel nem lesz ugyanolyan fény(ű). Szerintem a lument hétköznapi fogalomba a ledes lámpák hozták, mert az, hogy 4 W-os egy ledes lámpa, senkinek nem mondott semmit. Bár nekem az, hogy az 500 lumen mennyi is, szintén nem sokat mondott, amíg nagy nehezen rá nem leltem, hogy 100 W-os izzó ~ 1000 lumen ad. A gyártók, weoldalak ugyan manapság igyekeznek feltűntetni, hogy egy adott ledes lámpa hány wattos hagyományos izzónak felel meg, de szerintem egy kicsit túlozva vannak ezek a számok is. Arról nem is beszélve, hogy egy ledes lámpa esetében nem mindegy a színhőmérséklet sem, befolyásolja valamelyest a fényerősség érzetet is.
Anno vettem a tacskóban egy Landlite-ot 300ft-ért 5 éve, még működik. Csak elég megnézni mekkora egy 10W-os LED hőjét elnyelni tudó hűtőborda....Plusz amelyik LED-es izzó hűtőbordás abból egy 12w-os is majdnem 4eft. Legjobb olyat vásárolni amire 5 év garancia van...
Lehetnének ezek könnyen sok ezer órás élettartamúak, nem a mérnök a hibás hanem a managerek akik a mutatókat szajkózzák. De mindig ez lesz.
Nagy átlagba ami tükrözi a hagyományos izzó fényerejét egy 6x szorzóval lehet tapasztalataim szerint számolni LED esetén. Kompakt fénycső esetén ez a szám 5x szorzó nagyjából.
Viszont egy Tungsram 100w-os hagyományos illetve egy Osram 100w-os között nem kis különbséget tapasztaltam. 4000K színhőmérsékletű LED a konyhában pl zavaró volt és sötétnek is érződött, rendelhettem a 3000K-eset. Egy 10nm-es konyha pedig hogy világos legyen 2000Lumen kell úgy, hogy a falak fehérek, és a bútorok is világosak. Nagyanyám spejzjában illetve a sufniban 25w-os izzók vannak legalább 30 éve már... ![]()
Ahány ház annyi watt szokás.
![]() Most hirtelen öt doboz került a kezembe. Az egyik egy "hagyományos" izzó, ebben egy "halogén" izzó van a hagyományos körte búrán belül. Ezen az 57 W valós teljesítményre, 75 W-osnak megfelelőt írnak, 915 lumen mellett, 2800 K színhőmérséklettel. Ledesek: - E27, 10 W, 2700 K, 800 lumen. 80 W-ost kiváltónak írja. - G9, 2.5 W, 3000 K, 200 lumen. 25 W-ost kiváltónak írja. - G9, 7 W, 3000 K, 650 lumen. 50 W-ost kiváltónak írja. - G9, 8 W, 3000 K, 720 lumen (ugyanez 4000 K esetén 750 lumen). Ezek persze a száraz marketing adatok, különböző gyártóktól. Ebből az látszik, hogy ők a 8-10x szorzót használjàk. Ami példàul nálad a konyhát jelenti, világos bútorzat, falak esetén visszafele számolva 160-200 W hagyományos izzót feltételezne. Ennyi viszont biztos nem kellene, de ők a valós 5-6x szorzó helyett 8-10-et marketingelnek. ![]()
Vannak szórások szorzó téren az biztos. Múlt héten vásárolt Tungsram 15W-os LED E27-re 1521 lument írnak, és a 100W-os kiváltóját
![]() A konyhában 4db 7W-os G9 van, egyenként 500 lumennel. Az ő szorzójukkal elég lenne 2db 10W-os is, ami a valóságban gyengécske. Pedig magukkal ....ki mert így kevesebbet vesznek, mondván kiváltja ezt kettő is ![]()
Múzeumi világítást kezelek, és állandó problémáink vannak a világítással, százas nagyságrend van belőlük.Javasoltam, hogy folyamatosan cseréljük LED-re, mert a cég, aki a karbantartást végzi, nem figyel a halogének színhőmérsékletére. Ami van, azt tesz a hibás helyére.
A LED-ek beépítése sem egyszerű, mert itt is alapból fennáll, hogy azonos típusúaknak más a színhőmérséklete.Úgy érzem, ennek a technológiának még fejlődnie kell...
Figyeltem én is, hogy már nem az "igazi hagyományos" izzó fényhasznosításához hasonlítanak, hanem az újabb halogénekhez. Ahogy korábban írták, a hagyományos 100 W nagyjából 1000 Lumen. Már akkoriban is voltak apró eltérések, 40 W esetén pl. a "körte" ~400 L., a kripton 408-410 Lumen. Csak a ráírt Lumen alapján ma már kisebb a szorzó. Vettem néhány filament LED-et. 4 W 400 Lumen, azaz 100 Lumen/watt (10-es szorzó). Virítanak is szépen és lassan 4 éve még egy se ment tönkre. Pedig biztos egyszerű soros kondi az áramgenerátoruk.
![]() A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2019
Plusz ott van a színvisszaadási CRI index is
![]()
Egyrészt nem káromkodunk, ezen az oldalon ez nem menő.
Másrészt a nyelvtanra kiemelt hangsúlyt fektetünk, arról nem is szólva, hogy aki választ vár a kérdésére, az írja meg úgy, hogy ne az olvasónak kelljen kisilabizálnia, mit is szeretne. (A szóközök és írásjelek megfelelő használata ebben igen sokat segít, nem is szólva a nagybetűk szükség szerinti, megfelelő helyen történő használatáról.) Ha tehát továbbra is fel szeretnéd tenni a kérdésed, tedd meg, de kérjük, hogy a fentiek megfontolásával és betartásával tedd! Köszönjük.
"Pedig magukkal ....ki mert így kevesebbet vesznek, mondván kiváltja ezt kettő is."
Az a baj, hogy nem magukkal, hanem velem ... ki. Pont ennek döltem be a nappali kapcsán, eredetileg 6 db 20 W-os G9 volt benne. Azért télen simán ment 5 órákat is egy nap, spóroljunk. Ledesítettem, de akkoriban 2-2,5 W volt G9-ben elérhető, ami ugye elvileg hozná egy 25 W-os izzó fényét. Nem így lett, ki kellett cserélni 7-8 W-osakra, amikkel az eredeti -1200 lumen helyett most közel (szerintük) -4000 lumen van/kell. Bár lehet hogy a színhőmérséklet miatt, de a világosságérzet is nagyobb, és a változatos gyártók ellenére jól bírják. Hozzáteszem azért ez az iparàg az elmúlt egy-két évben sokat fejlődött, most már nagyon jól használható alternatíva a ledes fényforrás. Szóval az ember hiába nèzegeti a számokat, végülis eladtak nekem 6 db 2,5 W-ost pluszba. ![]() CRI indexből én még nem láttam 80 alattit, a papír azt is lebírja. ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |