Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » AC motor szabályzó
Témaindító: tibor.bata, idő: Szept 25, 2006
Témakörök:
Szia
gondoltam, h bennem lehet a hiba a triak a következő : triak megprobalom ezt a ellenallasos trükköt es szolok majd.! köszi szépen!
Sziasztok!
A saját univerzális soros motor szabályzómon ügyködöm, és az lenne a bajom, hogy a FETek folyamatosan elhalnak benne. A helyzet az, hogy 230V~-t átvezetem egy diódahídon, és pufferkondenzátor nélkül szaggatná pwm segítségével egy FET. Nha az a baj, hogy akkor is elszáll a fet, ha nincs rajta vezérlés, azzaz akkor, amikor zárnia kellene. Szóval sztem az ötlet is rossz, hogy így vezéreljem . A kérdésem, az, hogy miért. A motor egy 750Wos AEG mosógépmotor, tachogenerátorát frekvencia- feszültség átalakítóval figyelve Tl494-t vezérelnék. A tl494 kimenetéig minden működik... Ant
Még vezérlés nélkül is elszáll a fet, így ez a bűnös része:
Igen, ezt a vezérlési módot ismerem, csak nem tudom pontosan, hogyan egyeztessem össze ezt a tachogenerátorral. Jó, van erre egy kapcsolás már, http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/5c/5c57b1f14175bf9c36934...79.jpg, mi a véleményetek?
Vagy esetleg az eredeti gondolat a frekvencia feszültség konverterig, majd az tölti az általad belinkelt kapcsolásban a kondi-t.
Azert nem artana a motorral parhuzamosan kapcsolni egy diodat, es egy VDR-t.
Szia!
Az IRF740 400V-os, és ez ilyen esetben bizony kevés. A hálózati feszültség csúcsértéke 325V, de ha valamilyen kapcsolás történik a hálózaton, akkor több mint 1000v-os tüske is lehet rajta. A félvezetők határfeszültségét legalább 2-szeres biztonsági tényezővel szokás kiválasztani ilyen hálózati alkalmazás esetében. Ahogy már Vilmosd írta, a felrajzolt főáramkörből még hiányzik a tekercsel párhuzamosan beépítendő null dióda. Egyébként működhet így kondenzátor nélkül is az áramkör, de nem érdemes kihagyni. Valamennyit a túlfeszültség védelem miatt is célszerű beépíteni, másrészt a diódás híd kimenetén lévő lüktető feszültség lüktető áramot hoz létre, ami szabályozás technikailag okoz gondot, már ha van áramszabályzó köröd. Amit köbzoli ajánl, az olcsóbb, jobb hatásfokú megoldás. Ha fordulatszámot szeretnél szabályozni, triakkal is lehet. Ajánlom figyelmedbe a: "fordulatszám szabályozás alárendelt áramszabályzóval" topológiát. Ha ez érdekel, igyekszem segíteni. A legutóbbi linked nem tudom melyik kapcsolásra vonatkozik.
Hopp, így a jóBővebben: Link
Szóval akkor marad a triakos megoldás. A tda1085 ic számomra nehezen szerezhető be most. A módosításom így helyes?:
Valószínűleg működőképes a kapcsolás, mert megtaláltam máshol is, igaz, 110V-os hálózatra.
http://www.seekic.com/circuit_diagram/Electrical_Equipment_Circuit/...k.html Ebben a kapcsolásban nincs szükség null diódára, mert a triak csak nulla áramnál kapcsol ki. Ha beteszed, még bajt is csinál, mivel az egyik félperiódusban kisöntöli a motort, és zárlati áram alakul ki.
Nha megépítettem(a linkelt kapcsolást), a zener előtti ellenállás kicseréltem 5w/15K ra. A baj az, hogy nemigazán működik. Ha bekapcsolom, akkor néha bekapcsolás pillanatában rúg egyet a motor. Arról a csatoló trafóról mit kéne tudni? Ugyanis én beletettem egy egyszerű 2cm átmérőjű, 1:1 arányú kb 0.5 ből tekert fazékmagot. . Ha bárhol megpöccintem a mérőtüskével az áramkört akkor rúg egyet néha a motor.
A zeneren a feszültség 11V, és nem 22V aminek kellene lenni, szóval sztem több áramot vesz fel valahol. Egyébként nem voltak pont olyan félvezetőim otthon, így UJT-t helyettesítettem bc546-547-el, és a többit pedig bc327/337-el. A többi ugyanaz. A nyák az így lenne:
Kicseréltem bc327-re, ekkor sem megy, ugyanaz a baj...
Most ott tartok, hogy kb működik, mivel az ujt-vel párhuzamosan kötöttem egy 82k-t . Az alkatrész értékekkel nem stimmel valami, mivel a poti tekergetésével hirtelen egyszer csak maxra kapcsol, és az alatt pedig nagyokat rúg a motorba és így tartja a fordulatot.
Próbáltam megérteni a kapcsolás működését, de nekem nem minden tiszta. A fordulatszám szabályzó kör "optimalizálása" valószínűleg a 2uf-os kondival, és a vele párhuzamosan lévő 47k-s ellenállással történik. Próbáld meg növelni a kondit, hátha nem lesz olyan ideges a szabályzó.
Másrészt szerintem a tacho generátor itt nem DC generátor, hanem valamilyen váltófeszültségű érzékelő. Te milyen fordulatszám érzékelőt használsz? A trafó szerintem nem kritikus, arra kell törekedni, hogy kicsi legyen a szórása. A legideálisabb a bifilárisan tekert toroid (kellően szigetelt huzalokkal), de a fazékvasmagnak is jónak kell lennie.
Háát, most kicseréltem a trafót olyanra, amit írtál/írtak. Semmi változás. A vicc az, hogy ha kiszedtem a kondenzátort akkor működött az egész a legjobban. Most újra megpróbáltam bekapcsolni. Most megint nem megy az egész...Azt hiszem a próbálgatást befejezem. Az 5. napja, hogy próbálok valamit összehozni, ez a 3. áramkör. Majd szerzek valahonnan szerintem egy tda1085-t vagy egy másik motort. Egyébként szalagfűrészhez kellene. Jha, az UJT szintén olyan beszerezhetetlen jelenleg mint a tda1085
Köszi különben mindenkinek a segítséget.
Sajnálom hogy nem sikerült. Triakkal több áramkört is építettem, de azok nyílt hurkúak voltak, nem volt fordulatszám visszacsatolás.
Ha a soros motort átalakítanád fix gerjesztésűre, és a forgórészt szabályoznád, akkor nyílt hurkúan is elég jól tartja a fordulatát a motor. Az UJT valóban kihalt, de kiváltható általában PUT-tal. Persze ebből is csak egy típus terjedt el, a 2N6027.
Ha jól értem, akkor az állórész tekercsét kössem egyenesen 230~-ra, és a forgórészre pedig tegyek valami ilyet? Bővebben: Link
Ugyanis ez megoldható lenne szerintem, mivel külön vannak egy csatlakozón a szénkefék vezetékei és az állórészé. Azaz én kötöttem be így... A baj csak az, hogy ez a mosógép motor nagy teljesítmény centrifuga tekercseiről táplálva tud leadni. Amit pedig rövid ideig bír...
Igen, jól érted. A gerjesztő tekercsnek azonban lehet hogy sok a 230V, és valahogyan -trafóval, vagy még egy triakos kapcsolással- le kell csökkenteni a feszültséget, mert különben leéghet. Jó lenne egy adattábla, vagy valamilyen motor adatlap, hogy ezt el lehessen dönteni. Ha a motor bekapcsolod, "névleges terhelés" mellett leméred a gerjesztő tekercsen eső feszültséget, talán abból is ki lehet indulni. Vagy ha tudod a tekercsen megengedhető áramot, akkor rákötöd a 230-ra, és megméred, hogy ahhoz képest mennyit vesz fel.
De lehet, Köbzolinak van igaza, a technológia miatt lehet hogy jobb ha kihagyod.
Alapvetően egy kérdés motoszkál a fejemben. Mégpedig, a forgó mágneses tér. Mintha ezt mindenki figyelmenkívül hagyná. Bővebben: Link
Azért kezdtem nézelődni a témában, mert egy oron J7 minibem meghalt az IGBT. Meggyőztetek róla, a 100$ nem túl nagy összeg egy ilyen motyóért. Amit olvasgattam, a villanykörte fényerejének szaggatással v fázishasítással való fényerő szabályozása, az egy jó kis kisérlet csak azt nem értem az egyszerű villanyász agyammal hogy a csudában lehet azt a villany motor fordulatszám szabályozására használni. Nyomatékszegény lehet tőle a moci, de a fordulat akkor is állandó marad szerintem. Ez a fajta fényerő szabályozás a régmultban gyökerezik, abból a tévhitből kiindulva, ha ki-be kapcsolgatjuk a fényforrást akkor adott idő alatt kevesebb fényt ad ezért nem lessz anyira világos. Nem véletlen, hogy mostanra efajta szabi mégcsak a hobi kapcsolások közt sincs. (sztroboszkóp hatás)
Általános tapasztalat.
Az ipari hajtástechnikában. A frekiváltós szabályozás esetében, adott frekvenciához tartozik, egy feszültség és egy áram érték. Ezzel párhuzamosan a teljesítmény tényező is változik. Ha ezek nem stimmelnek a motor nem azt csinálja amit szeretnék, rosszab esetben tüzijáték.
Sziasztok!
Szénkefés motorhoz (konkrétan mosógép motor max 200W) keresek fordulatszám szabályzó kapcsolást. Sajnos eddig sikertelenül. Ha valakinek van kapcsolása kérem ossza mag velem.
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem. Van PWM-em ha a FET-jét Triacra cserélem lehet vele AC motort(aszinkront) szabályozni?Vagy egy astabil 555-tel? (Bocsi ha hülyeséget kérdeztem)
És ezt hogy gondolod? A PWM FET -je egyenfeszültséget kapcsolgat ki - be. A triak váltó feszültséget kapcsolgat, mindkét félperiódusban. Az egyenáramból nem lesz váltóáram attól, hogy a kapcsolóelemet triakra cseréled.
Úgy gondoltam h a triac-ot egyenáramról vezérelném onnan kapná a jelet,vagy az nem lehetséges?
Nem az a gond. A probléma az, hogy az asszinkron motornak váltóáramra van szüksége. Ezt ha úgy gondoltad, hogy csak a triakot vezérelnéd a PWM -eddel, és a triak egyébként az 50 Hz -es hálózatot kapcsolgatja, akkor az a gond áll elő, hogy egyrészt a PWM -nek is 50 Hz -en kell járni, mégpedig szinkronban. Ráadásul, a negatív fél periódusban a triak gyújtását is meg kell oldani.
Úgyhogy sokkal egyszerűbb a diak - triak párossal elvégezni a fázishasítást, mint a PWM -es szabályzót felokosítani erre a feladatra. És semmi előnnyel nem járna. Az egyfázisú asszinkron motor fordulatszámát ilyen módon csak kisebb teljesítményű motoroknál lehet valamelyest szabályozni.
Sziasztok!
Csatolom a motorom képeit. Ez egy mosógépben volt, tachogenerátor van a tengely végén, forgott jobbra - balra, és fordulatszabályzós volt. A panel tönkrement teljesen. A kérdésem az lenne, hogy hogyan lehetne ezt a motort két irányba forgatni és a fordulatát szabályozni. Tipusa: C.E.SET. MCA 52/64-148/ALC 1,65A - 375W 230 - 240VAC - 50Hz cI F/F Ennyi van a papírjára írva. Üdv.: Petya
A motor fordulatát egy egyszerű triakos szabályozóval megoldhatod. Ilyen kapcsolás van itt a fórumon is csak meg kell keresned. A motornak hat csatlakozási pontja van. Ebből kettő a tachogenerátoré, ez most nem kell, a maradék négy pontra van szükség, az a motoré, kettő a forgórészé(kefék), kettő az állórészé. Ha ezeket sorbakötjük, elindul a motor. Vigyázz! 230V-on kb. 15000-et pödül, mindenféleképpen kissebb, szabályozott feszről indítsd! Ha a forgórész vagy az állórész pólusait egymáshoz képest megcseréljük, a másik irányba forog a motor. Egy rajz mellékelve a bekötéshez
Szia!
Eredeti helyére akarod visszatenni, vagy másra akarod felhasználni a kiszedett motort? Mennyire ment tönkre a panel, teljesen szétégett? Az eredeti funkciójának megfelelő szabályzáshoz fel kell használnod a tacho-t is, mert ez eredetileg soros motor, terhelés hatására nagymértékben változik a fordulata állandó kapocsfeszültség mellett. Ha más célra kell, a felhasználás igényeitől függően lehet egyszerűsíteni; viszonylag állandó terhelés mellett jó lehet az is amit elektron javasolt. Közbülső megoldás lehet, ha külön állítod elő a gerjesztést, akkor állandó kapocsfeszültség mellett kevésbé fog változni a fordulat. Viszont az állandó gerjesztési veszteség miatt indokolt lehet külön hűtőventilátor felszerelése. A forgásirányváltás megoldható a gerjesztés vagy az armatura kör kapcsainak cseréjével. |
Bejelentkezés
Hirdetés |