Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LC mérő
Hello mindenki.
Mostanában egyre többször szükségem van a tekercsek induktivitásának maghatározására. Eddig egy oszcillátort használtam és a frekiből számoltam ki az értéket, de sokszor kerültem problémák elé amikor rá jöttem, hogy már megint csalt a "műszerem" Egy szó mind száz Szeretnék építeni egy LC mérőt. Tudnátok abban segíteni, hogy melyik verzió most a legjobb? Mit érdemes meg építeni? Elkezdtem olvasni a fórumot, és az erről szóló cikket, és nem tudom mit építsek meg. Olvastam azt is, hogy a pic-ben is volt már vagy 40 féle program. Ez is érdekelne, hogy meliket érdemes bele tölteni? Segítsetek egy kicsit. Köszi.
Igazából 2 féle műszer van, amiből választhatsz, az egyik az LCM3, szabadon használható teljes verziójú szoftverrel, elég sok közreadott építési tapasztalattal, tanáccsal, illetve lehet kérdezni is, ha valami nem tiszta.
Ezen kívül van még az LCF-ESR nevű műszer, aminek a teljes verziójú szoftveréért elvileg fizetni kell, valamilyen talán 5 percig működő verzió van hozzá, 5 perc után elvileg ki kell kapcsolni és újra be a műszert és újra 5 perc... ez másabb konstrukció, vannak akik megépítették ezt (is) elméletben ez is jól mér... viszont pl ez utóbbinál a fogyasztás a gyári rajz alapján megépítve valószínű nagyobb, mivel hagyományos 7805-öt használ fesz. stabilizátorként... Ezeken kívül vannak még főleg a topic elején másfajta műszerek is, amiket voltak akik megépítettek, de pl az ott szereplő "Very accurate LC meter 2"-nek a továbbfejlesztése az LCM3... Alkatrészárban valószínű az LCM3 és az LCFESR hasonló költségből hozható ki, az alkatrészlista alapján...
Építsd meg az LCM 3 -at, teljesen megfelelő. Csak mivelhogy műszer, gondosan kell elkészíteni.
Kössz.
Az LCM3 műszer lesz ez biztos. Azt építsem meg, ami a cikkban megjelent? Esetleg volt azóta valamilyen változás? Bővebben: Link Erre gondolok. A 7. oldalon vannak a hex file-ok. Abból melyiket töltsem majd bele? Egyáltalán mi az a sok file? A kritikus alkatrészeket ki mivel (hogy) oldotta meg?
Az a "sok" verzió igazából csak 2 féle alapváltozatot takar, esetleg vannak mind a két fajta szoftverből korábbi verziók is kirakva, nem néztem mostanában...
A két féle között a különbség ha jól tudom annyi, hogy a műszerbe építendő 100uH-s tekercs típusától függően az egyiket vagy a másikat kell, hogy a pic-be égesd: -az egyik verzió - "fojtó" szerű nyitott vasmagokhoz, ezeket lehet kapni szinte bárhol, ennél elvileg a tekercshez mérés/kalibrálás közben fém-tárgyak közelsége zavart okoz, mivel nyitott a mágneses tér, valamint nem is teljesen lineárisak ezek, ezért itt a fejlesztő a saját mérőhídjához kalibrálva, korrekciót is épített a szoftverbe, így ezzel a fajta vasmaggal is jól lehet mérni -a másik verzió - zárt "fazékmaghoz" van, itt nem kell korrekció, viszont maga a vasmag nem túl sok helyen kapható, sőt keresni kell, hogyha ilyet akarsz, és valószínűleg neked is kell elkészíteni a 100uH-s értéket(tehát megfelelő huzal is kell hozzá), legalábbis készen én nem nagyon láttam, valaki itt ha visszább olvasol talán valahonnan tudott pont ilyet bontani, de lehet csak a vasmagot bontotta nem emlékszek pontosan... viszont így elvileg még pontosabb a műszer, viszont még egy dolog amire itt figyelni kell, hogy a közreadott "eredeti" nyákra ez éppenhogy csak ráfér, ha érdekel fentebb megtalálod az építési tanácsokat ilyen tekercshez... Szóval a kritikus alkatrészek egyik felét akkor már tudod, mire kell figyelni, a másik az 1nF kondik pl a Farnelltől vásárolhatók (FDH kft. a magyar disztributor, ha bp-i vagy postaköltség nélkül lehet tőlük rendelni az eredeti árhoz képest ált max. pár ft különbséggel), a 33nF pedig többhelyen is kapható itt nemrég is írta valaki de pl a Vörösmarty utcában az Incompnál is szokott lenni én pl ott vettem,ez elég sok helyen kapható...
Kössz.
Akkor elkezdem össze szedni az alkatrészeket hozzá. Ahogy látom ezek a kondik jók 1nF-osnak. Bővebben: Link Ilyenjeim nekem is vannak itthon. Vagy 20 évesek, de tök újak. Majd meg nézem. A 100uH-s tekercs ha jól értem akkor az a jó, ahol a tekercs a magon belül van. Akkor jó lesz az ilyen? Bővebben: Link Ennél mi számít? Az, hogy pont 100uH legyen? Vagy az, hogy ne legyen érzékeny a külső zavarokra. Ha jól emlékszek az enyém az 94, és 97 uH. Az a baj, hogy ezeknél gyárilag 15%-ot adnak meg pontosságra. Ez ha jó fajta, de pont 100uH kell, akkor veszek ilyenből többet, és ki válogatom belőle a pont 100uH-t. Esetleg be tudsz tenni képet a te cuccodról, hogy neked milyen alkatrészekkel lett jó a cuccod?
Én annak idején KIT-ben vettem meg a műszert. Az összeállításról itt találsz néhány fotót. Ebből láthatod, hogy milyen tekercset raktam be. Nem kritikus alkatrész, de a szoftver szempontjából nem mindegy, hogy nyitott vagy zárt magvas. Kalibráláskor a műszer megméri és megjegyzi a tekercs induktivitását. Ezt újabb kalibrálással felül lehet bírálni.
Programból legfrissebbet érdemes letölteni ( bár én már lusta voltam a legújabbat beletölteni a PIC-be, így is nagyon jól működik. ) Mivel nekem nem volt lehetőségem bemérni alkatrészeket, ezért a KIT-ben található "piros +" jelzésű kondi számomra rendkívül hasznos volt. Ez egy válogatott 1nF-os kondi. Ezzel már a megépítés után elfogadható mérést kaptam. Viszont pontos értékre nem kritikus ez az alkatrész sem, ugyanis a szoftvernek meg lehet mondani, hogy a beépített referencia kondi milyen értékkel rendelkezik, ha éppen eltér az 1nF-tól.
Köszi.
Akkor most hogy is van ez? Bővebben: Link Ezen az oldalon írod, hogy a két féle műszerrel teszteltél azonos alkatrészeket. Vannak különbségek. Miért? Melyik a jó? Ennyit szórnak ezek a műszerek? Az Angol műszerrel ( LCFesR 3.06 ) is csináltak tesztet, és ott is volt különbség. Akkor most mi a helyzet? Meg kellene mondani, hogy milyen dolgokra akarom használni? Ahhoz való progit töltsek bele a pic-be? Vagy építsek egy műszert erre meg egy másikat arra.
Szervusz, István
Idő közben találtam egy régebbi verziójú IC-t, a fordítva bedugott is életben maradt. Így folytatni tudtam a C5 körüli módosítás hatását. Pár ellenállással való próbálgatás után a 2.2 kOhmos ellenállás bizonyult a legalkalmasabbnak. Mindkét IC-be az 1.35 verzió van beégetve. F0 = 503.3 kHz Fcal = 362 kHz Re = 240 Ohm Uesr0 = 136.4 mV Fesr = 89.8 kHz Rx -1 – 0 között ugrál A meghibásodott IC (C5-nél rövidzár) Re 275 Ohm és Rx 0 – 50 között ugrál. Részemről Al 100-as vasmagot használok, azzal hangolom be az elméleti 503.3 kHz-es értéket. Szoftveres hitelesítés helyett a Ccal kondenzátorral párhuzamosan kötött trimer-el egy hiteles (esetemben 0.5%-os ) kondenzátorral állítom be a szükséges Ccal értékét. Igy a C oldalon 500nF helyett 5µF-ig 1%-on belüli pontossággal mérek. Ugyanezzel a módszerrel megfelelő módosítással a kis értékű induktivitás mérés is pontosítható (ha jól emlékszem 100 mHy-nél vált át a nagy értékű mérésre?). És a lényegről nem elfelejtkezve a C5-ös kondenzátorral sorba kötött ellenállást megfelelő értékű helipotra cserélve az Rx is hitelesíthető. A fentiekkel egy saját tervezésű nyákkal után építőknek szerettem volna segíteni, a lehetőségek felsorolásával.
Szia!
Pontosítanám, hogy LCFesR mérő nem angol fejlesztés. Úgy tudom, hogy a linkben szereplő tesztben a mérések még az LCFesR 2.2 verzióval történtek, és ott az eltérések is inkább az ESR-méréseknél találhatók. Ez amiatt van, hogy a 2.2 verzióban a mérő impulzus még 50 KHz-nek felelt meg - az ESR érték viszont frekvencia-függő. Az LCFesR 3.06 verzióban az ESR mérési impulzus már 100 KHz-nek felel meg, így a 2 mérő mérési eredményeiben az eltérés már nem számottevő. LCFesR mérő fejlesztése is több lépésben történt, így mérési pontossága, stabilitása is egyre javult (több információ, mérési eredmények, összehasonlító eredmények bővebben)
Azt nem tudom, hogy melyik a jó mérés, mert egyik sem referencia műszer. A másik probléma a mérésekkel, hogy ha jól emlékszek, időközben a vezérlőkhöz készült programok is változtak. Így nem sokat érnek a mérések.
Egy angol nyelvű fórumon meg azzal kezdtek élcelődni, hogy nem jó az, hogy majd 100kHz-en mér pl. az LCM3, mert a standard gyári műszerek 100Hz-en illetve 1kHz-en végzik a méréseket és így nem lehet azok mérésével összevetni. Szerencsére ott is voltak olyanok, akik gondolkoznak és érvként említették, hogy a kapcsolóüzemű tápokban is ilyen nagyságrendben rezeg a villany, tehát életszerűbb így mérni a kondenzátorok tulajdonságát. Az LCM3 nálam azért évez elsőbbséget, mert be van dobozolva és így bármikor munkára kész. Amikor összeraktam, elsőre ment is és azóta is jól működik. Az eddig felmerülő feladatokra maximálisan megfelelt.
Igen igen. Olvastam az oldalt amit be linkeltél.
Nem is tudtam, hogy a fejlesztők is elő fordulnak itt a HE-n. Örülök neki. Írok neked privát üzenetet. Olvasd el. Kössz.
Az induktivitás mérésnél is 100KHz körüli a frekvencia?
Arra gondolok, hogy vannak olyan induktivitások, amiket nem terveztek ilyen nagy frekire. Mint például a hangfalak hangváltójában lévő induktivitások. Főleg a vas, vagy por magosak. Akkor nem kaphatok reális eredményt nem? Van a műhelyben egy induktivitás mérőm Maxwell MX-25304. Ennél elképesztő marhaságok jönnek ki a nagy tekercseknél. Nem is beszélve a méréstartományról. Túl nagy értékeket tud csak mérni. Ezért lenne szükségem egy rendes műszerre. Mostanában láttam, hogy valaki árult egy gyönyörűen megépített szép LCM3-at. Gyárinak látszott. Ha lenne eredeti, lehet inkább megvenném készen.Bővebben: Link Mondjuk ha azt mondod, hogy neked elsőre ment rendesen, akkor érdemes megépíteni. A PIC-et kell megvennem bele, és egy pár alkatrészt. A többi van itthon. A PIC-et föl tudom okosítani. Lehet bele kéne vágni.
Ma körül néztem alkatrész ügyben itthon. Sajnos 1nF-os kondim nincs. Azaz van, de már volt forrasztgatva. Arra meg azt mondjátok, hogy nem túl jó dolog.
Írtad, hogy nem baj ha a kondi nem pontosan 1 nF-os. Be lehet adni a progiba, hogy mekkora került bele. Mivel mérjem meg, ha nincs még pontos műszerem? Mekkora határokon belül lehet változni a kondinak? Az induktivitásaim viszont jók lehetnek. 33nF van csak nagyon nagy. Arra ki kell találni valamit.
A 33nF olcsón kapható pl ott, ahol írtam, így azzal szerintem legalábbis nem nagyon érdemes külön foglalkozni (kb 33Ft-ba kerül azt saccoltam és majdnem igazam lett: 33NF , 275VAC X2 MKP RM15mm (ARCO) 5X18X11mm 38.40 48.00 )
Az 1nF valami 900valahánytól talán 1200pF-ig is? Szóval azért 2nF nem jó bele... Bemérni úgy tudod, ha valahonnan szerzel pontos kondit és addig igazítod a progrmaban az 1nF értékét, amíg a pontosat jól méri... ha több "pontos" kondi van akkor még jobb lehet a helyzet... azért azoknak is van szórása... Szerintem amúgy attól mert forrasztva volt az 1nF, ha nem valami brutál módon égetted a pákával, hogy direkt tönkremenjen, hanem csak használt attól simán jó lehet! Vagy venni lehet ott ahol írtam: Farnell/FDH.hu: rendelési szám: 9520651 Most épp 276Ft/db... Kijelzőből meg az itt leginkább ajánlott típus, a Lomexben kapható, nekem is olyan van, jó kontrasztja van tényleg... displaytech...
Erre a kérdésre a legjobb válasz maga a cikk, ahol nagyon érthetően le van írva a műszer működése. Én is onnan tudom, amit tudok. Ezek az "amatőr" készülékek amúgy szinte mind rezgőkört vizsgál, amelynek részeként működik a mérendő kondenzátor vagy tekercs. Az LCM3 annyiban több az átlagtól, hogy elkónál megadja annak belső veszteségi ellenállását is, amiből lehet következtetni annak minőségére. Tulajdonképpen a megadott méréseim is ezt akarták szolgálni. Elég sokfajta kondi ment át akkoriban a kezeimen és jó lett volna tudni, hogy melyik a jobb, ha esetleg kritikus helyre kellene majd valami. A memóriaeffektus kijelzése már csak hab a tortán.
Nagyon nem mélyedtem bele, de már így is kiviláglott, hogy a tekercsek körüli dolgok valamivel bonyolultabbak, mint elsőre hittem. Ehhez most te is adalékot adtál. Én még csak addig merészkedtem, hogy amit megvettem, ráakasztottam a műszerre. Eddig még mindig közel annyit mért a műszer, mint ami rá volt írva az alkatrészre. Nem értettem amúgy, hogy miért álltak le anno a KIT-tel, mivel még a mai napig is elég nagy rá az érdeklődés és elég jó érzés az embernek, ha maga rakja össze a műszerét. Nekem legalábbis az volt.
Szia!
Aki szeretné megépíteni az LCM3-at annak segíthet a következő: LCM3 alkatrészek beszerzése Korrekt partner. Üdv.: Feri
Szervusz János!
Kösz az eredményeket! Az induktivitásmérésmérés kb. 80 mH-nél vált, némileg függ a verziószámtól és a parazita kapacitásoktól. Az ESR mérés pontossága a 3 x 100 kOhm pontosságától is függ (de az induktivitás állásban is érdemes nullázni), ezért célszerű 1%-osat beépíteni, a C5-tel sorbakötöt ellenállás egyenértékű a 100 kOhmok növelésével, az is módosítja a pontosságot. Bár az ESR mérésnél nem is anyira az egészen pontos érték a fontos a jóság megállapításához... de ártani nem árt! A saját verziójú nyáktervedet feltetted ide a fórumra valamikor? István
Szervusz István!
Ami az ESR mérést illeti, valóban nem olyan lényeges a pontossága, hiszen valójában csak egy szortírozó eszköz (ennek kicsi az értéke ez mehet a kényes áramkörökbe, ez meg még elmegy egy analóg tápegységben szűrőnek). Viszont az már nem mindegy, milyen pontossággal mér egy kis értékű ellenállást. Sűrűn kapok lerobbant kapcsolóüzemű tápegységet, amelyekben az ellenállásokon csak csíkokat lehet látni a színüket nem. S nem mindegy, hogy egy 0.82 Ohmos ellenállás 1 , ill. 1.2 Ohmosnak mérsz. Ugyanez a helyzet áramgenerátoroknál. Ami az általam készített nyákot illeti, jóval korábban tettem fel egy pár fotót, de senki nem mutatott érdeklődést, így nem erőltettem a dolgot. Egyébként mindenhogyan készültem áttervezni, s tervbe van véve.
Szevasz lakatos mester használod még az lcm3 müszered ? müködik rendesen gond nélkül mert nekem kellene tanács vele kapcsban.. Csabesz
Üdvözöl a lakatos (valóban az vagyok),működik a műszerem az első verziós programmal,semmi gondom vele,használom is sokszor.Látok én is 1-2 pF "eltérést" amikor rádugom a mérővezetékeket,de kit érdekel pl: egy 1µF kondinál.Az én amatőr céljaimra több mint tökéletes,hála a tervezőknek.Én tanácsot adni ?! ,ha tudok,nagyon szívesen.
Helló énis megépitettem az lcm3-at mert sokat bajlodtam tápokkal, tv, ilyesmi..na de a sima kapacitás mérövel méregetni persze.. azis sokat segitett...
evvel még ismerkedek főképpen az esr értékekkel. csatolok 1 képet megtudod nézni ezt az értéket jol mérte ez uj kondi! 47mf/25v elöreis köszi
Ha nézed a diargarmmot, mivel nincs 25V-os vonal rajta, így a kisebb meg a nagyobb közé nézel, és megkeresed a 47µF-et...--> leolvasható, hogy ott az érték 1Ohm, azaz 1Ohm alatt jó elvileg az esr, persze ez csak általános adat lehet, adott konditól is függ, mert ha gyárilag sokkal kisebb volt, akkor már ez is lehet a "minőségromlás" jele... esetleg ha bontott a kondi, akkor próbálj meg ugyanabból a panelból másik hasonló kondikat is mérni, ha azokhoz képest nagyobb, akkor lehet, hogy esetleg ígyis rossz...
Hali már kezdem kapizsgálni érték esr és jobb oldalt a volt figyelembe vétele alul meg adja magát az ohm..
ha bekapcsolom a müszert az nem gond,hogy persze van mikor egyböl nullára áll de néha minuszba is bemegy és vissza nulla..érzékeny még a csipeszt meg mozditom már a pf -arádba 1 -et 2-töt bele ugrik.. reagál gondolom ez apro dolgok ellenállás stb a vezeték benne van a pakliban igaz?
A nullázás, a mérővezetékkapacitás (nyitott kapcsokkal), és -ellenállás/ESR (zárt kapcsokkal), pont ezt küszöböli ki... kézzel fogni se nullázás se mérés közben nem ajánlott sem a műszert sem a vezetékeket, mert ezzel is zavart vihetsz be a mérésbe, pont ilyen aprókat...
Megrendeltem az LCM3 kittemet a Leiszt Jantól (lhanzi). Azaz majdnem teljes kittet. Lcd-t nem mert van itthon. Picből 2 db-ot, hogy tudjak több program verziót kipróbálni. Kértem alkatrészeket az "incircuit" mérőfejhez. Na meg rendeltem 4 db spec 1.00 nF-os kondiból is 2 garnitúrát (hogy válogatni lehessen.)
Mindezt 9900Ft-ért postával, nagyon gyorsan (szerda délután utaltam, péntek reggel hozta a postás). Kössz Jani. Szóval indul a projekt. Egy kérdés. A pakkban volt a 2-2db 1 nF-os spec. kondi. Abból 2 jelölt, a másik kettő nem. Meg mértem, és a jelölt tűnik válogatottnak. Azt melyik pozícióba tegyem bele? Hol számít a pontosabb alkatrész? Melyik kondit is lehet kalibrálni a menüben? Kössz
Szia!
Ha az eredeti leírást vagy az építési útmutatót megnézed, akkor látod, hogy a C9 pozícióba kell a pontosabb kondenzátor.LCM3 használati utasítás Üdv.: Feri
Hali énis megépitettem itt 1 foto a nyákon a stirolflex 2 kondi felett lesz 1 modositás a plusz jel ahol van összekötsz és ahol az x jel átvágot a foliát.. erre akkor van szükség ha a R1-1A0550 relét kaptad! egyébként a relét mindegy hogy rakod be.
A stirolflex kondinál nézd meg bejelöltem ahol zöld vagy piros jelölés az megy be c9-re képen balra.
Kössz.
Jó, hogy szólsz. Így nem szívom meg. Egyébként az R1-1A0550 relét kaptam.
Szia!
A te eseted épp optimális volt, sajnos valakinek két hetet is várni kellett egy dobozra, annyira rosszul voltam! Én próbálom minnél hamarabb szállítani a rendelt alakatrészeket, csak ismét kérek mindenkit, ha nem kapja meg két nap után, nem lustaság, hanem Chemo terápia! Örülök, hogy örülsz, jó építést! Leiszt Jani alias lhanzi |
Bejelentkezés
Hirdetés |