Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   36 / 153
(#) lajcsi1975 hozzászólása Szept 27, 2011 /
 
Én is szerettem volna egy ilyen nagyobb teljesítményű pwm szabályzós kütyüt építeni, aztán meg is találtam azt a 12 fetes kapcsolást ami elméletileg tudja a 70 volt 6 kw körüli terhelést de annyira kevés infót találtam a megépítéséről és alkalmazásárol, hogy végülis nem mertem bevállalni.

Természetesen nekem gyengébb kellett volna, elég lett volna 50 volt és 20 amper körüli megoldás , így az ebuyt nézegetve találtam egy olyat amiben láttam fantáziát.
Bővebben: Link
Meg is rendeltem , ha megjön természetesen körbefényképezem hogy mi van benne és felteszem ide , ha esetleg valaki reprodukálni szeretné.

Üdv:
(#) Ricsi89 hozzászólása Okt 16, 2011 /
 
Sziasztok!
Megcsináltam ezt a rajzot, de valamiért nem tökéletes. Fetnek IRFZ44-et használtam(ez volt itthon). Viszont a gondom az, hogy ha le van terhelve egy izzóval a kimenet, akkor izzik a fet is. Mivel pwm a szabályzás, így ez elég fura dolog volt. Szkóppal rámértem a kimenetre terhelés nélkül és szép volt a jelalak. Amint leterheltem a kimenetet, egyből valami összevisszaság lett a szép négyszögjelből. Rájöttem, hogy nem kapcsol ki a fet. A jel majdnem végig tápfesz közelében van, csak kis behorpadások vannak. Emiatt izzik a fet is. Próbálgattam a gate és test közé ellenállást tenni, ami majd kisüti a fet gate töltését, 680 Ohm-al javult a helyzet, de még így is melegszik kicsit a fet.
Hogyan lehetne megszüntetni véglegesen a melegedést?
(#) patkolttojas válasza Ricsi89 hozzászólására (») Okt 16, 2011 /
 
Szia!

Nem elég meredek a kapcsolójeled és nem is terhelhető rendesen. De itt a megoldás, nem sok kiegészítés kell a mostani kapcsolásodhoz, vagyis + 2 tranzisztor.
Bővebben: Link

Ha egy kicsivel korrektebb megoldást akarsz, akkor kell hozzá egy kimondottan FET meghajtó fokozat, ami nagy terhelhetőségű. A FET-ek gyors és jó működéséhez az kell, hogy kis belső ellenállással tudjad mind nyit, mind zárni. Képzelj el egy nanofarad nagyságrendű kondit a FET "G" és "S" lába között, azt kell tölteni és kisütni villám gyorsan!

Üdvözlettel: patkolttojas
(#) Ricsi89 válasza patkolttojas hozzászólására (») Okt 16, 2011 /
 
Szkópjelből nekem is az jött le, hogy nem tudja kikapcsolni a fetet. Kipróbálom majd ezt a tranyós fokozatot beépíteni.
(#) AxaGame válasza Ricsi89 hozzászólására (») Okt 17, 2011 /
 
Szia!
Először ellenőrizném még azt a nyák-ot. Annyira az NE555 ttl meghajtásban nem gyenge. Kérdés, hogy cmos, vagy ttl, amit beépítettél.
A másik gyanús dolog, hogy azt írtad "... nem tudja kikapcsolni ..." . Nyelő üzemben még jobb szokott lenni a ttl. Biztos minden kötés a helyén van?
Az időzítő kondinál nincs mértékegység. Milyen frekin üzemel a rendszer? Próbaként 1kHz-re állítanám, s ohmos terhelést ott ellenőrizném. Majd szépen mennék felfele a frekivel. De max. 10kHz.
Igaza van ptojasnak, hogy jobb egy nagyobb teljesítményű meghajtó. Mc33151-et vagy 152-t ajánlom figyelmedbe.
Üdv!
(#) MolnarG hozzászólása Nov 2, 2011 /
 
Sziasztok!
Egy nyák-fúrót szeretnék építeni ezzel a motorral. Ez egy RC modellekben használt kefés DC-motor. Ehhez szeretnék egy PWM meghajtót építeni, amivel a fordulatszámot szabályozhatom. Namost ennél van valami olyan tulajdonság, hogy kör szám 10x2 tekercselés... ez pontosan mit is jelent? Van-e valami jelentősége a meghajtás szempontjából, vagy kezelhető úgy mint egy sima mezei DC motor?
(#) patkolttojas válasza MolnarG hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!

Először is a 10x2 tekercselési mód utal a menetek számára. Sima DC motorkén ugyan kezelheted, csak egy nagyon bika tápegység kell hozzá! Valamely RC fórumon többet is megtudhatsz az ilyen motorokról. Eredendően PWM kontrollerrel megy a repülőkben is, mindegyik motorhoz a feszültségétől függően hozzá van rendelve egy akkufeszültség és kapacitás. Ez valószínűleg 7 cellás HiMH akkut kíván, vagy 3 cellás lítiumot, vagyis olyan 9V körüli értéket. Ha egy picit számolsz, akkor a motor teljesítménye és az akku feszültsége ( a Te esetedben a tápegységé) ad egy áramértéket. Teljes terhelés esetén ez megközelíti 8,5 Volt mellett a 30 Ampert!!!!! Tehát bika egy táp kell hozzá. Azt kell figyelembe venni, hogy amikor teljes terheléssel megy a motor, akkor veszi fel ezt az áramot, panelfúróként nem fogja megtenni, mert nem is tudod annyira leterhelni.
Szerintem egy olyan tápegységet kell szerezned, építened, ami cca. 15A árammal leterhelve is tud vagy 20A-t. Ez kb. 300W. Gondolom a fordulatszám miatt választottad ezt a motort. A vékony fúrót (mondjuk vídia) valami tisztességes dinamikusan kiegyensúlyozott, abszolút pontos, jól futó tokmányba kell majd befogni, különben pillanatok alatt el fog törni!

Gondolkodhatsz egy PC táp 5V- os részén is, mert az bírja majd azt ami neked kell, persze legalább 400W-os változat kell, mert a PC tápok összterhelésre
vonatkozó adatait tüntetik fel. Lehet, hogy bőven elég ez a feszültség a panelfúráshoz. Ha akarod, akkor ezt is szabályozhatod még egy PWM-el, annak semmi akadálya nincs.
A PWM frekvenciája kb. 3 KHz amivel hajtják, azt lehet is készen venni RC fórumokon és boltokban, vagy meg is építheted.

Üdvözlettel: patkolttojas
(#) Massawa válasza MolnarG hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szerintem teljesen felesleges egy ilyen motor a NYAK furoba.
A NYAK-ba igen ritkán fursz 1-2 mm-nél nagyobb lyukat, a kicsikhez inkább fordulatszám kell mint erö.
Sokkal fontosabb a tokmány jo csapágyazása (a motoré nem elég) és a furofej vezetése (kotyogás). Ha esteleg valami jot is akarsz tenni akkor egy kis lendkereket is szerelni a tokmányra, az nagyon kultiváltá teszi a furást és a lyukak nagyon szépek lesznek.
Nálam egy 80W-s Johnson (Majdnem egyfrorma a Mabuchival) remekül megy, és a motorral mé soha semmi baj nem volt. (Pedig nagyon olcso volt)
A CNC-be maroban is felváltva ezt vagy a KRESSt (az 220V-s) használom. A 12V-s motor sokkal csendesebb....
(#) tommyka1.1 hozzászólása Nov 2, 2011 /
 
Sziasztok SEGÍTSETEK kérlek aki tud
Szakdolgozatomhoz kellene egy fordulatszám szabályzó.. de nem kapok sehol..
Egy 12 V os motorom van akkuról meghajtva
110 W os, 14 A felvétele van, 2600 1/perces fordulatszáma. Gyújtásrendszert modellezek és fokozatmentes potméteres fordultszám állítás kellene, megépíteni nem tudom.. nem értek hozzá
Ha valakinek van ilyene eladó vagy megépítené nekem (természetesen anyag + munkadíj fejében) az segítsen kérem.
Sürgős..
Tamás
(#) patkolttojas válasza tommyka1.1 hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!

Kell a fordulatszám tartás? Has igen, akkor kell rá vagy jeladó, vagy tachogenerátor!

Üdv: patkolttojas
(#) tommyka1.1 válasza patkolttojas hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Igen kell, mert fordulaton kell tartanom míg mérek dolgokat..
Alapjárat, emelt fordulat, max fordulat ..
meg a köztes, de az nem baj ha kicsit instabil a fordulat, hiszen a kocsikban is változik annyiat, nem stabil, ...
(#) maestro válasza MolnarG hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Eddig nem is tudtam, hogy létezik ilyen kis motorban ilyen nagy teljesítmény megfizethető áron, de most már nekem is kell egy ilyen.
Úgyis akartam mindig egy helikoptert építeni.
Mekkora átmérőjűek ezek kb.?

Egyébként lehet, hogy elég egy 230 W-os PC táp is, az én ilyenemnek az 5 V-os ága 23A-t tud leadni. Méhtelepen, bazáron találhatsz ilyeneket pár 100 forintért.
Ha teszel bele áramszabályozót akkor szerintem bőven elég egy 20 A-es táp is.
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Azért a belinkkelt motorral vigyázz, mert az egy feltuningolt motor versenymodellekbe, igy igen nagy a teljesitménye, de ennek megfelelöen rövidebb az élettartama.
Nézz körül ilyen motorgyártok prospektusában (MABUCHI, JOHNSON, BÜHLER) ott találsz igen jo minöségü sorozatmotorokat megfizethetö áron és hosszú élettartammal.
(#) patkolttojas válasza tommyka1.1 hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Szia!

A PWM nem probléma, egyedül a tápegységről kell gondoskodni, ami bírja is!

Más. Nem tudom mit hajt majd, vagyis milyen mechanikát, ha egy sima megszakítót, akkor sincs semmi gond, de javaslom, hogy akkor fel kell tenni a motor tengelyére egy lendkereket, hogy egyenletes legyen a forgása, mert a megszakító rángatja egy kicsit. ilyen fordulat mellett egy kb. 1 kilós elég, az teljesen stabilizálja.

A beállított fordulatszámot tudod majd mérni valamivel?

Jó lenne, ha a táp amiről megy elég strapabíró lenne, hogy ne sokat zuhanjon be a változó terheléstől, mert akkor rángatja a PWM bemenetét is, ami kihat a kimenetre. Ha labortáp, akkor no pánik, az stabilizált. Avagy a korrektség kedvéért elő kell stabilizálni a tápot mondjuk 12- 14 V értékre. A stabil működés előfeltétele. Ha ez megoldható , akkor jó, de ha nem akkor tényleg kell egy visszacsatolás a pillanatnyi fordulatszámból.

Ha van valami képed róla, vagy egyéb segítség, mint infó, akkor magánba küldjed el.

Üdv.: patkolttojas
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Köszi majd utána nézek. Egyelőre csak elgondolkodtam rajta.
Esetleg még annyit, hogy RC helikopterbe nem tudod, hogy milyen fordulatszámú motor szükséges (szoktak bele tenni)?
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Abba jo az a motor, de lehet, hogy nagyobb áttétel kell. A legjobb ha rákérdezel a boltban.
(#) MolnarG válasza Massawa hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Igazából kiegyeznék egy gyengébb motorral is. Esetleg lenne konkrét típus javaslatod? A legnagyobb fúróátmérő 1.5 mm szokott lenni. Kb. 30000 fordulatszámot szeretnék, saját építésű PIC-es PWM meghajtóval.
(#) tommyka1.1 hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Sziasztok segítsetek nekem
110 Wos, 12 V os, 14 A felvételű motor fordulatszám szabályzását akarom megoldani, ez a kütyü jó hozzá? illetve hogy kell bekötni?
köszönöm
Tamás
(#) pucuka válasza tommyka1.1 hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Minden rá van írva, tisztességesen, mi a probléma?
(#) tommyka1.1 válasza pucuka hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Látom én, hogy motorra plusz, negatív, de a másik az akku plusz , negatív lenne?
sajnos hülye vagyok ezekhez.. de bírni fogja a motort?
(#) pucuka válasza tommyka1.1 hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Dehát olvasni csak tudsz, Ha oda merték írni, hogy 12 V 30 A, akkor csak jó lesz egy fele teljesítményű motornak.
(#) patkolttojas válasza pucuka hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
No comment , de remélem nem szivatás!
(#) Massawa válasza MolnarG hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
A Mabuchinak, a Johnsonnak meg a Bühlernek vannak ilyen motorjai. Max 1,5mmes furohoz untig elég a 40W körüli motor (12 vagy 24V). Keress a katalogusokban. Sok bolt árul ipari visszamaradt motorokat, amik szintén a fentiektöl származnak (roncstelepen pl. a tükörmozgato vagy a központizárakban levö motorok is kb. ilyenek (Ha nem relés).
(#) szitko hozzászólása Nov 16, 2011 /
 
Sziasztok.
Olvagadtam a topikot, de nem találtam konkrét választ a következő kérdésre.(vagy csak átszaladtam felette) Hogy lehet kiszámolni egy adott DC motor optimális PWM frekvenciáját?
(#) cimopata válasza szitko hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
Legjobb tudásom szerint a kérdésnek nincs értelme.
De ha az összefüggéseket figyelem, akkor a DC motor áramának lüktetése miatt a legjobb az lenne ha teljesen sima áram folyna keresztül rajta.
Ekkor 0 a nyomatéklüktetés és ekkor adja a legegyenletesebb nyomatékot.

Az áram pedig akkor lesz tökéletesen sima, ha a fojtó végtelen nagy, vagy a kapcsolófrekvencia végtelen nagy.

Tehát a válaszom legyen minél magasabb természetesen az ésszerűség határain belül.
Magas frekin rengeteg + probléma jön elő főleg a szabályozóban.
(#) szitko válasza cimopata hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
Köszi a válaszod. Valahol annó olvastam, valamilyen módszerről a freki optimális beállításához, és ezért gondoltam hátha van valami képlet rá. A gondom az, hogy van egy 24V 500W DC motorom amit PWM-el szabályzok, és szeretném ha arányosan nagy nyomatékot adna le alacsony fordulaton. Jelenleg ott tartok, hogy alacsony fordulaton csak sípol a motor, de a freki emelésével kezd normálisan menni.
(#) cimopata válasza szitko hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
Egy külső gerjesztésű motornak amúgy is nulla fordulaton van a legnagyobb nyomatéka.

Idézet:
„Jelenleg ott tartok, hogy alacsony fordulaton csak sípol a motor, de a freki emelésével kezd normálisan menni.”

Persze hogy sípol. A kapcsolófrekit hallod a tekercsein.
Minden bizonnyal nem éri el azt a nyomatékot aminél megindulhatna a tengely forgása.
Ellenőrizni kellene, lehet hogy a frekvencia növelésével nő a motorra kapcsolt feszültség (kitöltés) is és emiatt kezd csak forogni.
(#) szitko válasza cimopata hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
Nem, a kitöltési tényezőt nem változtatom, csak a frekit emeltem feljebb, ami jelen esetben 200Hz /50%,-ról 975Hz/50%-ra. Előkerestem a 88'-as tankönyvemet, amiben a vill. motorokról van szó, (amit meg kellett volna annó tanuljak), ebben részletesen le van írva a dc motor felépítése, működése, áttanulmányozom hátha okosabb leszek.
(#) pucuka válasza szitko hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
A motoron a feszültség (és ezzel együtt az áram) a kitöltési tényezővel van összefüggésben, nem a frekvenciával. A frekvenciával csak annyiban, hogy növekvő frekvenciával nőnek a motor veszteségei. A motor induktív ellenállásának növekedése miatt még az áram is csökken, ezzel együtt a nyomatéka is.
Tehát minél jobban növeled a frekvenciát, és nem növeled a feszültséget, a motor teljesítménye csökkenni fog. (hasonlóan a frekvencia váltókhoz)
A PWM frekvencia megválasztása a motor nagyságának, tehetetlenségi nyomatékának függvénye, mert ez "integrálja" ki a kapcsoló jelet, kvázi egyenárammá. Ha kicsi a motor, kicsi a tehetetlenségi nyomatéka, kicsi az induktivitása a tekercselésnek, nagyobb frekvenciát kell, lehet választani. A mechanikai kotyogás miatt sípol, ez minden motornál többé kevésbé megvan, legfeljebb nem hallani, ha precíz a csapágyazás, vagy alacsony (20) Hz a kapcsolási frekvencia. Nagy motoroknál ezért lehet kisebb a PWM frekvenciája.
(#) szitko válasza pucuka hozzászólására (») Nov 16, 2011 /
 
Igen olvasataim is ezt igazolják, csak a gyakorlat nem. A mostani tesztjeim szerint, a lentebb említett motornak 1Khz körüli freki a megfelelő. Ha kb. 10-30Hz-el hajtom, a motor meg se mozdul, még 100%-os kitöltésnél sem. 100Hz körül már elindul az említett kitöltéssel (90-100%), de szaggat és melegszik.
A lényeg, hogy csak kisérletezéssel lehet beállítani.
Köszönöm a válaszokat.
Következő: »»   36 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem