Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Nem tudom miért, de szerintem a hirtelen megindulás a helytelen PWM frekvencia eredménye, próbálkozz előbb egy analóg PWM-el, határozd meg a kb. megfelelő alapfrekit először. Szerintem 3 KHz körül lesz, de ha alacsonyabb frekit választasz, akkor hamarabb indul. Elkót ne tegyél párhuzamosan a motorral, mert elveszted az alacsony fordulatszám lehetőségét. Akkor olyan lesz, mintha egy sima egyenfeszültséggel hajtanád. Ott valóban nem működik kis fordulaton, mert mire kialakul a megfelelő mágneses tér az induláshoz, ami legyőzi a mechanikus súrlódásból eredő tapadást, addigra elég magas feszültség lesz a motoron, majd amikor elindul hirtelen felpörög, mert a csúszó surlódás sokkal kisebb. Én annak idején egy közönséges DC tachogenerátoros visszacsatolással bármikor tudtam akár 1 fordulat / másodperces értéket produkálni. Az is egy hasonló motor volt, ha lefogtad ilyenkor, akkor a kitöltési tényező kapásból felment 100%-ra és letépte a kezedet, de tartotta a fordulatszámot. Teljesen analóg volt a PWM és a tachogenerátor visszacsatolása. Ezért kérdeztem, hogy mi lesz, mert az egy kis járgánynak volt a motorja, és ez volt a "tempomat" állapot. Mellékelek képeket egy kis kódtárcsás motorról, valami ilyenre gondoltam.
Nem vagyok mestere a témának, de leírom, hogy én hogyan próbálkoznék. Adott ez a PWM-fordulatszám karakterisztika. Erre illesztenék excelben egy exponenciális fügvényt (az elején lévő "holt" részt levágva). Ennek venném az inverz függvényét, így megkapnám az egyes fordulatszámokhoz tartozó PWM jelet (vagy legalábbis azzal arányos számot). A mért és a kívánt fordulatszám különbségét venném és ezt a különbséget bevinném ebbe a függvénybe, így megkapnám, hogy mennyivel kell növelnem/csökkentenem a PWM jel értékét. Tulajdonképpen egy hibajelet állítanék elő. Ha negatív a fordulatszám különbség, azaz gyorsabban megyünk, mint a kívánt, akkor ennek venném az abszolút értékét (negatívra x értékre nincs értelmezve a függvény) és a végén nem hozzáadnám, hanem levonnám az aktuális PWM-ből.
Tehát: PWM=inverz függvény(kívánt fordulatszám-mért fordulatszám)
Mondasz valamit!
Kipróbálom akkor azzal, hogy leviszem a pwm frekit amennyire lehet, és mérek mégegyet! Köszi!
Valami ilyesmire gondolam én is, csak nem jutottam el odáig, hogy mit kezdjek a karakterisztikával. Szerintem a két megoldást ötvözni fogom, és az lesz a kánaán..
Nagyon érdekes...
Lentebb vettem a pwm frekvenciát (úgy 265-od részére), és azt tapasztaltam, hogy motor járása sokkal egyenletesebb lett, és már kb 10%-nál határozottan elindult. Lentebb is, csak ott még bizonytalan volt. Az eredmény, hogy kb 15%-tól 70%-ig közel lineáris lett a karakterisztika, így már sokkal kézben tarthatóbb. Azért csak 70%-ig mértem, mert 12V-ról járatom, és féltem hogy ha tovább engedem akkor leég. Így kb 8.4V a feszültség középértéke. Így már fel tudtam venni a trendvonal egyenletét, amit meg tudok feleltetni a pwm értékeknek. Szerintem jó lesz ez Köszi az ötleteket!
Szia!
Mekkora a motor egyébként? Picike? Nem akarsz valami paramétert és esetleg egy képet is feltenni róla? Hátha eszembe jut valami, ha látom, tudod több szem többet lát! Mennyi volt eredetileg a PWM alapfrekije és mennyi lett most, esetleg van egy skicced a meghajtó fokozatról? Egyébként annyira lecsökkentheted az alapfrekit, hogy szinte "remegve" indul, mert mindig kap egy kis impulzust, az felszakítja a tapadási súrlódást, de ha folyamatosan kapja és nem tud közben megállni, akkor a forgás majdnem folyamatosnak tekinthető. Ennyire alacsony fordulaton persze az áttétel miatt soha nem fog menni.
Szia!
Nem nagy! Kis RC autóba való, de arra pont elég, hogy pár dolgot magával bírjon vinni! Paraméter nincs, de képet tudok adni. Az eredeti elektronika már nincs meg. Most 76Hz-en jár a pwm, a képen a 20%-ot látod. A meghajtó fokozat az L293D teljes híd gyári megoldása (ez van a próba panelon). Ez egyenlőre csak az asztali verzió, azért lógnak belőle a kanócok
Szia!
Egy motor hajtja? Avagy 4 kerék meghajtás és difik is vannak benne? Akkor hídban hajtod gondolom, megy előre, hátra, sőt esetleg még meg is tud állni.
Elég profi kis cucc volt ez anno.. Egy motor adja a hajtást mind a négy kerékre (ami valóban difis), plusz egy másik (kisebb) motor kormányoz. Jól mondod, hídban használom. Az l293D engedélyező lába kapja a pwm-et, a két bemenet pedig a H_hidat képezi. Közöttük ott vigyorog a motor. És erre az ic-re még a másik motort is rá tudom kötni ugyanígy
A megállást amúgy visszairánnyal gondoltam megoldani és majd a pwm-el szépen visszaszabályozza nullára. De lehet hogy ez már tényleg túlbonyolítás. Előbb menjen, aztán majd megállunk valahogy
Sziasztok megépitettem ezt
Bővebben: Link Lettek kérdéseim is egyböl. a fet részt kihagytam rá akartam mérni pc-s szkoppal de nem tudom hogy tornázzam az ic kimenetét 0.7v alá annélkül hogy a jelem modusuljon. ebben kérnék tanácsot. rc autohoz lenne használva 9.6 voltrol. nincs is azonos fetem de ez majd a követtkezö kérdésem leszz. a szembeforditott diodák párhuzamosan kötve,test és a jel közé melegettek ugyhogy rá sem mertem kötni a notira mit tegyek?
Pc -s szkóp bemenetére max 1 V -os jelet lehet kötni, neked pedig 9 V -os jeled van, ne csodálkozz, ha a szerencsétlen védő diódáid melegszenek. Legalább egy 1:10 osztót készíts a mérő bemenet elé, 900 kohm, 100 kohm ellenállásokból, így az áramkört sem fogja befolyásolni.
Nem egészen. A diódákkal párhuzamosan 100 kohm, és sorba, az 1 mohm, de ha pont 10 -es osztást akarsz, akkor 900 kohm. De lehet jobb lenne 90 kohm, 10 kohm osztót alkalmazni.
Értem köszönöm
c1 et növelem 450µF-ra és rátettem 1 hangszorocskát hallgattam a frekit ,müködött. honnan tudom mekkora ellenállás kell a gate elé ha nincs pont ien fetem? mit nézzek az adatlapon?
Majdnem mindegy milyen FET, csak bírja a motor áramát. A rövidzárásit is! a Gate ellenállás nem kritikus, de ne legyen nagy.
szoval öszeforrasztottam. nem müködött.a fet nem nyitott a poti mozgaására . mikor az ellenállás nélkül adam jelet a gate re akkor felpörgött a motor de nem lehetett álogatni. ja a fet is nyitvamarad állandoan.
Csak csökkentsd a Gate ellenállást, ne vedd ki.
Itt valamit elrontottam...
tuti elszállt az 555-öm.. FET-ek amikkel probálkoztam. PHB55n03lt PHB95n03lt IRFBC40 IRF630,830 Mivel másoknak müködött megépitek mégegyet. Skori modon megnézem a feteket tuélték e a taknyolást. RC autoba kéne a szabi motorom maximum 6 ampert vesz fel ezt csak akkor ha a kerekeket lefogom. ez a csucs.gondolom induláskor sem vehet fel ennél többet,ez a zárlati áramfelvétel ,gondolom én.
Megépitettem mégegyszer. megint nem jó,
-ha gatra nem kötöm be az ic outját lassan forog a motor, -ha bekötöm folaymatossan forog a motor gyorsan, -az egész 9,6 v 1200Ma-t kap potira nem reagál -Poti B50k (lineáris) ez kell aszem. ötletek? Ja találtam BUZ11-et ...
Rajta vagyok mérni nem tudok de most nézem a kondikat.
OK müködik.
viszont forog a motor a legkissebb álláson is gondolom ha teszek a poti elé egy ellenállást az megoldja, vagy a gat ellenállást növeljem??
Szia!
Mivel a FET olyan félvezető, amit feszültséggel lehet vezérelni és elméletileg a G és S lába között egy kapacitás van, nem is kicsi, ezért ha pl. üresen hagyod a G lábat, és mondjuk kézzel hozzányúlsz, akkor képes bekapcsolni és úgy is marad. A motor teljes fordulaton forogni fog. Ha kikapcsolod az egész kütyüt és másnap bekapcsolod, akkor megint csak bekapcsolt állapotban találod a FET-et. Ha összezárod a G és S lábakat akkor a motornak le kell állnia, különben rossz a FET. Ezt a kikapcsolt állapotot is meg kell őriznie a tápfesz megszüntetése után is. Ha az 555-ös IC helyesen működik, akkor a kimeneten, vagyis a 3-as lábon letekert poti állapotban nem is szabad kijönni impulzusnak, vagyis a FET zárva marad, a motor áll. Ha a két diódád valamiért eltérő paraméterekkel rendelkeznek, vagy nem egyforma típusúak, akkor lehetséges, hogy az egyik véghelyzetben még vezérli a FET-et, vagyis nem tudja leállítani az oszcillátort. A poti elé (?) hova gondoltál ellenállást tenni? Nincs hova. A 47 Ohmos ellenállás úgy jó, ahogy van, nem kell vele semmit tenni. Legrosszabb esetben közvetlen a G és S láb közé tehetsz egy 1 KOhmos ellenállást, közvetlen a FET -re. Ellenőrizd a FET-et, a diódákat és legfeljebb a kimenetet úgy tudod megnézni műszer nélkül, hogy egy 1 KOhmos ellenálláson keresztül egy fülhallgatóval megnézed, hogy milyen frekit ad ki, milyen poti állások mellett. Persze ezt csak akkor tudod így meghallgatni, ha nem olyan magasra választottad a frekvenciát, hogy nem hallható. Ha a motor forog, de nem hallasz még kattogást sem , akkor biztos baj van a FET-tel. Mindenkinek Boldog Új Esztendőt kívánok: patkolttojas
sorba gondoltam a potival kezdö irányból a poti és a dióda közé.
azt hiszem akkor kisebb leszz a kitöltésem. mobdjuk tudnom kéne out on van e jel letekert potinál. csak rá kell mérnem ha hazaérek.
Bakker a potit a lehetö nlegrövidebb uton kell összekötni a diodákkal. Télleg möködik tökéletessen. Köszönöm a tanácsokat.
Hello!
Szeretnék egy impulzusgenerátort készíteni! A 12V-s autóakkumulátor sima négyszögjelét szeretném szabályozni (pl. PWM szabályozás), viszont nem csak az impulzusokat, hanem az átfolyó áram nagyságát is (max 60A)! Hogyan tudnám ezt megvalósítani? Üdv!
Az autó akkumulátornak nincs négyszög jele.
Elírás volt bocsi... a lényeg,h az egyenáram sima jelét szeretném szabályozni! Impulzusokra felosztani valamint az áramerősség értékét szabályozni...
Egyszerubb ugy, hogy figyeled a nullatmenetet, es pl a TMR1 szamolja a 0-10 ms kesleltetest. A kimenetre MOC3022+TRIAC es mar kesz is. Valami hasonlo megoldas mint a mellekletben, csak a bemenetet potival, a kimenetet MOC+TRIAC segitsegevel kell megoldani. A Q2 a Zero Cross Detector. Nekem ez egy DC szabalyzashoz kellett, ezert ilyen a megoldas. Persze kell a bemenetre valami erzekelo is, de ez fugg a homerseklettol. Pl 125 C-ig MCP9700A, 4-500 fokig J, K hoelem, vagy PT100.
A nullátmenet detektor nem arról szól ,hogy nullátnenetnél kapcsol be? (ha igen akkor a PWM nek semmi értelme.)
Mondjuk egyébként se.Amikor a hőmérséklet csökken ,megy a fűtőszál teljes gőzzel ,amikor meg nem ,néhány periódust kihagy.kevesebb zavar ,kevesebb veszteség.Esetleg valami számlálóval számlálni a nullátmeneteket,mondjuk 10-ig hőmérséklet függvényében 1...9 félhullám után kapcsolgatni a fűtőszálat.(lassú PWM) Sima PWM-nél is mindenképpen szinkronizálni kell a hálózathoz,ahogy írtad (vagy egyenirányítás szűrés ,tranzisztor/FET szaggatás,de ez eléggé felesleges.)
Ha esetleg megosztod velünk mit szeretnél talán segítt valaki. Mert így értelmezhetetlen amit írtál.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |