Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » UV-s NYÁK levilágító készítése
Lapozás: OK   10 / 136
(#) lgyk válasza eSDi hozzászólására (») Aug 9, 2007 /
 
Hi!

A Black Light az UV-fény egyik angol megfelelője (UV A-ra alkalmazzák). Fekete "fénypor" nincs, nem is lenne sok értelme... Ezek általában porozatlan fénycsövek megfelelő színszűrővel.
(#) lgyk válasza cipej hozzászólására (») Aug 9, 2007 /
 
"Elég csúnya dolgokat írnak az UVA-ról is, ha rákerestek a net-en. Hogy mi a pontos igazság azt majd a tudósok kiderítik, mindenesetre az egészség a legfontosabb szal NE NÉZELŐDJÖN senki se a LED-be!"

Az UV A-tól nem kell nagyon félni, a szemfenéken kívül nem károsíthat más szövetet. Viszont belenézni valóban nem illik, ez minden UV forrásra igaz!

Ez a fénycső egyébként tökéletesen alkalmas a levilágításra.
(#) 7kaz válasza Sonix hozzászólására (») Aug 10, 2007 /
 
Idézet:
„. A filmet tintasugaras fotonyomtatóval nyomtatom fóliára”


Én is, de volt rá példa, hogy nagyobb felületeken (pl. thermal pad) világosabb lett a nyomtatás, és ott nem takart rendesen a tinta. A maratás után ennek megfelelően ott "lyukak" lettek a fólián.
Próbáltam úgy is, hogy két azonos filmet raktam egymásra, hogy jobban fedjen, de ez sem jó, mert írtó nehéz úgy belőni a két fóliát, hogy tökéletesen fedjék egymást.

Te egy filmet használsz, vagy van valami trükk a tökéletes fedésre?
(#) cipej válasza 7kaz hozzászólására (») Aug 10, 2007 /
 
Tintással nem lehet többször ugyanarra a fóliára nyomtatni egymás után? Laserel ez működik. Az egyik barátom úgy csinálta hogy először párszor "kinyomtat" egy üres oldalt a fóliára hogy az megnyúljon. Aztán utánna már nem nyúlik. Ezt követően többször ugyanazt az áramkört rányomtatja és egész jól sikerül.
(#) 7kaz válasza cipej hozzászólására (») Aug 10, 2007 /
 
Lehetni lehet, de nem biztos, hogy pontosan ugyanoda megy a második réteg. Ha pedig "szellemképes" lesz a film, akkor a dolog értelmét vesztette. Próbáltam, de hiába teszem ugyanabba a pozcióba a fóliát, 10-ből 9-szer nem pont oda megy a második réteg.
(#) Sonix válasza 7kaz hozzászólására (») Aug 10, 2007 /
 
Különösebb trükköm nincs, jó nyomtató kell hozzá! :yes:
A mellékelt képeken jól látszik, hogy szinte hibátlan a film.
Beállítom papír típusnak az írásvetítő fóliát, és átkapcsolom legjobb minőségre.
Előfordult, hogy fogyóban volt a fekete patronból a festék, akkor viszont lényegesen rosszabb minőségű lett a nyomtatás.

Ha észreveszed, hogy hiba van a filmen egy jobb fajta fekete alkoholos filccel még ki lehet javítani a fólia másik oldalán.
(#) 7kaz válasza Sonix hozzászólására (») Aug 11, 2007 /
 
Hát, a nyomtatóval nincs gond (Canon MP-160), talán inkább a fóliával. Ettől függetlenül tegnap napfénynél exponáltam két panelt, 4 perc elég volt nekik, szinte tökéletes lett a mintázat. (Néhány vezetősáv meg van szakadva, de ez inkább a lakk miatt lehet).
Később teszek fel róla fotót is.
(#) koboraram1221 hozzászólása Aug 17, 2007 /
 
hello tudom nem ide tartozik de nem találtam más témát.nah az eggyik haverom azzal okoskodik hogy lehet építeni egy olyan kapcsolást amit ha a tv re kötünk a koaxon akkor a tv uv fényt ad ki...ennek van valami esélye?
(#) cipej válasza Sonix hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Szia!

Milyen típusú fóliát használsz? Én eddig laser-hez valóra illetve általános célú írásvetítő fóliára nyomtattam, ami tényleg jól sikerült csak aza baj hogy nem marad rajta a festék. Ha kicsit is megdörzsizem jön le róla. Persze fotózni lehet vele ha az ember nem piszkálja, de olyan egyszer használatosnak tűnik a mutatvány. Mindenfelé a neten találtam tintasugarashoz fóliát de horror áron van, 50 lapos csomag 10k felett.

A korábbi észrevételem visszavonm hogy laser-rel lehet többször ugyanoda nyomtatni, igen lehet de csak nagy durung áramköröknél. Pl auto motor gyújtás elektronikánál jó vastag vezetősávokkal. Ott nem számít fél- egy mm.

Lui
(#) laser válasza cipej hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Sziasztok!
Srácok,szerintem a legegyszerűbb,legolcsóbb és nekem legjobban bevált megoldás:
- levilágítás kb. A2 es méret 400-500Ft (Grafikai studiók,mini nyomdák megcsinálják TIFF BMP fájlból egy óra alatt;garantáltan átlátszatlan a fekete)
- rossz scanner házába épített 8W-os UV fénycső (műkörmösök használják) 4db Kb.800FT darabja,megvilágítás 7-8 perc
-csak gyárilag fotoérzékeny NYÁKot használok az egyenletes vastagság miatt.
Röviden ennyi.
Persze az UV led jó alternatíva lenne,ha nem lenne még mindig olyan drága. Laser
(#) laser válasza laser hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
Bocs,még egy dolog:
A lézernyomtatóval kinyomtatott és a levilágított film között óriási a különbség! Tapasztalatok:
-lézernyomtatós film: nem tökéletes a fekete fedése,hosszabb idejű megvilágításnál könnyen alámar a vasklorid,valamint aránylag könnyen sérül a film felületén a tintaréteg.
-levilágítós film:teljesen azaz tök fekete,sokkal ellenálóbb a festékréteg.Kipróbáltam túlvilágítani a NYÁKot - szinte semmi különbség még a legvékonyabb vonalaknál sem.Nem kell megvenni az aranyárban mért lézernyomtatós fóliát.(Én is vettem ,mert nem tudtam a levilágításról)
Szóval aki még nem ezt használja,csak egyszer hasonlítsa össze a tintasugaras valamint a lézernyomtatóssal. Megdöbbentő a különbség.
Ui: sajnos nincs minden városban lehetőség a levilágításra. Laser
(#) GTI hozzászólása Aug 21, 2007 /
 
Ahogy olvasom itt az okosságokat, úgy látom az UV-A fényt kibocsájtó cső is jó levilágításra (eddig úgy tudtam csak az UV-C jó )

Akkor a kérdésem, hogy UV-B cső jó lenne-e levilágításra. Mert én pénzvizsgáló UV-B csövét használnám, csak nem tudom hogy menyire jó erre a célra, feleslegesen meg nem akarok venni.
(#) Sonix válasza cipej hozzászólására (») Aug 21, 2007 /
 
A fólia amit használok tintasugaras nyomtatóhoz:
DATALINE 57163
Kb. 3500Ft egy csomag amiben 50db van.
Tehát 70Ft egy darab A/4-es fólia, aminek én mindig az aljára nyomtatok és levágom.
Átlagosan 3-4 nyákrajz felmegy egy lapra,
így 20-30 Ft + tinta egy film ára.
Ezután mehet a gyárilag érzékenyített nyák a ledek alá!
Nekem ez jött be! :yes:

Régi munkahelyen használtunk levilágított filmet, tényleg nagyon jó minőség, és tökéletesen fekete, csak kicsit drága.

(#) cipej válasza Sonix hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Szia!

Köszi a választ, azt hiszem jobban csináltad mint én mert én vettem APLI-tól 20 lapos csomagot, ahol az egységár 150 Ft/lap-ra jött ki.

Hol lehet olyet kapni? A neten találtam a depo-ban, de ott regisztrálni kell plusz postaköltség.

Lui
(#) digimann hozzászólása Aug 22, 2007 /
 
Végigolvastam a témát... sokat tanultam!!!

Tehát pontosabban:

- fólia nyomtatás
- nyákpucolás
- P20
- szárítás
- UV - fotózás
- vasklorid - maratás

és kész?

valaki légyszíves javítson ki ha tévedek, ha ez tényleg így megy, akkor én nagyon boldog leszek!!!

az eddigi tákolmányaim mind! próbapanelra kerültek...
(#) Sonix válasza cipej hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Irodatechnikás boltokban kell megnézni.
Nekem kollégám hozta, mi hárman vettünk egy csomaggal próbára.
(#) Norberto válasza digimann hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
- P20
- szárítás
- UV - fotózás

- előhívás előhívó löttyel
- vasklorid - maratás

És ezután már valóban kész :yes:
(#) joci válasza digimann hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Ezt én tanítom (próbálom tanítani), és összeszedtem egy kicsit részletesebben a lépéseket:

Nyomtatott áramkör készítés lépései


Fotoeljárás, egyoldalas panel


1. Fóliás lemezt méretre leszab. (Ügyelni: technológiai keret, gazdaságosság)
2. Zsírtalanít és fémtisztára csiszol. – ellenőriz: vízpróbával
3. Vizes öblítés, szárítás
4. Fotólakk felvitele - (pihentetés 2 percig)
5. Szárítás (~5perc) – szobahőmérsékletre visszahűtés
6. Megvilágítás UV fényben. - (Ügyelni: Oldalhelyesség!)
7. Előhívás Nátrium-hidroxid vizes oldatában - (Lúgos oldat – mérgező!)
8. Vizes öblítés, szárítás
9. Rajzolat ellenőrzése, szükség esetén retusálás
10. Maratás H2O2 és HCl vizes oldatában. (előtte furat a függesztő huzalnak) (Klórgáz szabadul fel – szellőztetés!)
11. Vizes öblítés, szárítás
12. Panel körvonal mentén körbevágása, élek sorjázása. (Ügyelni: derékszög, egyenesség!)
13. Fotólakk lemosása Acetonnal - (Tűz- és robbanásveszélyes!)
14. Fúrás
15. Forrasztólakk felvitele
16. Szárítás
17. Szakadásvizsgálat
18. Alkatrészek beültetése

A 12-től 18-as pontig a sorrend változhat a körülményeknek megfelelően. az időértékek az eszközök és a hőmérséklet függvényében változhatnak.
(#) digimann hozzászólása Aug 22, 2007 /
 
Köszönöm a segítséget!!!

na de most akkor vasklorid-oldat (gyorsmarató) avagy h2o2+hcl????
(#) cipej válasza joci hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Ahoy!

Két kérdés hogy okuljunk.

Mivel szabod méretre a lemezt? Lemezvágóolló, dekopírfűrész, szalagfűrész?

Mivel szárítod? Mikró vagy sütő?

Lui
(#) Frankye válasza digimann hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Idézet:
„vasklorid-oldat (gyorsmarató) avagy h2o2+hcl????”

Mindegy. A vaskloridos nem olyan veszélyes, a hiperolos meg gyorsabb. A vaskloridos oldat nem "romlik meg", míg a hiperolos egy idő után lebomlik, használhatatlan lesz.
(#) Frankye válasza cipej hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Idézet:
„Mivel szárítod? Mikró vagy sütő?”

Mikróba nem tenném! :guluszem1:
Ha már szárítás, akkor vagy sütő, vagy hőlégfúvó. (Nekem utóbbi bevált.) Lehet még hajszárító, vagy grillsütő hősugárzója.
(#) cipej válasza digimann hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Ahoy!

Gyorsnak inkább a hidrogénperoxid sósav víz elegyét nevezném azaz a második, de azzal maratsz amid van.

Kicsit bővebben:

http://avr.tavir.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=35

Tudok egy boltot ahol kapsz mindent ami kell. Priviben elküldöm ha érdekel.

Lui
(#) joci válasza cipej hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
A lemez leszabására általában karos lemezollót használok. Üvegszálas (FR4) NYÁK esetén szobahőmérsékleten, míg paírbakelit hordozójú NYÁK esetén 40-50 Celsiusra felmelegítve (különben törik, így pedig viszi, mint a vajat!). Melegítésre, és a fotolakk szárítására is fűtőszálakkal és ventillátorral ellátott , egyedi készítésű mini kemencét használok. Mikroval tilos, hiszen a fém rész (rézfólia ) tönkreteszi.
(#) cipej válasza Frankye hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 

Pedig mintha vki a korábbi hozzászólásokban a mikrót emlegette volna. Hőlégfúvóm nincs bár nem drága beszerezni. Mindenesetre most már abba kellene hagynom a beszerzést mert két hete csak beszerzek.

Most már van, p20, forrasztógyanta, próbapanel, uv fénycső plusz foglalat, plexi üveg 3mm 20*25 és 20*15-ös, tintasugaras fóliám (drágán APLI , NAOH-m egy kiló!! hidrogénperoxidom és 30%-os sósavam, plusz szétnyomtattam az agyam tintással lézerrel oda vissza mindenféle beállítással, többször egymás után, mindenféle fóliával. Még egy kis aceton és nyithatok egy vegyszerkereskedést..

Azt nem tudom mivel vágjak méretre...

Lui
(#) cipej válasza joci hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 

Szakközépben mi is karos lemezollót használtunk, de sajna nekem olyan nincsen, faternak van egy kicsi de messze tőlem. Lehet leugrom a haveromhoz a használt szerszám boltba, ott szokott lenni ha el nem adja..

A mikrót még a zöld mázú bögre is megviseli, mert abban is vmi rézcuccosos adalék van (asszem az adja a színét). Csak úgy rémlett hogy vki mikrohullámot emlegetett itt. Nincs kedvem visszaolvasni.. Hagyjuk a mikro témát..

Lui
(#) Frankye válasza cipej hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Idézet:
„Azt nem tudom mivel vágjak méretre...”

Javaslom a lombfűrészt, vagy a fémfűrészt.
Igaz, kicsit lassabb, és kell hozzá némi kézügyesség, hogy szép, egyenes legyen a vágás, de nem igényel nagy beruházást.
(#) lgyk válasza joci hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Egy apró megjegyzés: a P20 maximális szárítási hőmérséklete 70 fok C. Ha olyan helyen szárad, ahol magasabb a hőmérséklet, tönkremehet a fotolakk. A legbiztonságosabb szobahőmérsékleten szárítani (pormentes helyen) 24 órán keresztül. Ha nincs forrasztólakk, csak nehezebben forrasztható védőlakk (pl. Akrilan) a közelben, akkor azt beforrasztás után kell felvinni.

Peroxid vs. FeCl3:

A peroxidos marató gyorsabb, tisztább, viszont csak jól szellőző helyen használható, és ahogy Frankye is mondotta volt: megromlik. Soha nem szabad az elkészített peroxidos maratót légmentesen lezárni a lassan fejlődő gázok miatt.

A vas-klorid lassabb, összekenhet mindent ("rozsdafoltok"), viszont használható zárt térben és elvileg örök életű tárolás szempontjából. Ha nincs vegyszerbolt a környéken, akkor könnyen lehet készíteni vasszög sósavas oldásával vas(II)-klorid, majd a keletkezett oldat levegőztetésével vas(III)-kloridot.

Nátrium-hidroxid erősen maró és higroszkópos anyag, csak jól záró edényben szabad tárolni. Célszerű 50-100 g-ot kivenni az edényből és külön tárolni, hogy ne az egész mennyiség tapadjon össze a nyitogatástól. Csak jól záró edényben szabad tárolni az oldatot, megköti a levegő CO2 tartalmát Na2CO3-ot képezve.

Az aceton (és semmilyen más keton, tehát az acetonmentes körömlakklemosó sem) semmiképpen sem érintkezhet a peroxidos maratóval, robbanékony anyag képződhet!
(#) cipej válasza Frankye hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Mindkettő van. Ha véletlen nekiállnék velük fűrészelni majd küldöm a képet a kettéfűrészelt asztalomról..
(#) digimann válasza cipej hozzászólására (») Aug 22, 2007 /
 
Napot!

Köszi az infót srácok!

Mondhatsz boltot Lui, bár nemtom mennyire vagy ismerős pécsen

Mondjuk én is be tudom szerezni a szükséges miújságokat, de azért THX!!!

Üdv: Zsolt

UI: ha nekiállok nyákot gyártani, majd tolok képet az első munkámról...
Következő: »»   10 / 136
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem